Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Poznaliśmy najnowsze Maserati GranTurismo Trofeo

Najmocniejsza odmiana GranTurismo ma silnik V6, napęd na wszystkie koła i bardzo obiecujące osiągi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 października 2022
Przód Maserati GranTurismo Trofeo
9

Maserati zaprezentowało najnowsze wcielenie GranTurismo - klasycznego coupe 2+2 plasującego się na rynkowej drabince gdzieś między BMW serii 8, a Bentleyem Continentalem GT. Poprzednia generacja GranTurismo była w ciągłej produkcji od 2007 do 2019 roku, a teraz powraca, i to od razu w dwóch wersjach: spalinowej i elektrycznej, co czyni Maserati pierwszym prawdziwym GT na prąd. Produkcja ruszy pełną parą jeszcze w tym roku, a elektryczne GranTurismo Folgore dołączy po około 6 miesiącach.

Pomimo znajomego designu zewnętrznego GranTurismo jest zupełnie nowym samochodem zbudowanym od podstaw. W przeciwieństwie do poprzednika ma to być na wskroś nowoczesna maszyna wyposażona w technologię wnoszącą Maserati w trzecią dekadę XXI w. Pod poszyciem kryje się struktura przestrzenna stworzona z różnych stopów metali, znacznie lżejsza i sztywniejsza niż w poprzednim GT.

Maserati GranTurismo Trofeo bokiem
9

Pod maskę GranTurismo trafił silnik V6 Nettuno wyposażony m.in. w znaną z F1 technologię podwójnych komór spalania. Nowy motor debiutował w supersamochodzie MC20, a w GranTurismo będzie miał trochę inną specyfikację techniczną obejmującą układ deaktywacji cylindrów i klasyczny obieg oleju z “mokrą” miską. W topowej wersji Trofeo nowe GT osiąga 550 KM przy 6000 obr./min. i 650 Nm przy 3000 obr./min. Parametry są wyraźnie gorsze niż w MC20 (630 KM), ale bardzo zbliżone do BMW M850i (530 KM) i Bentleya Continental GT V8 (550 KM). W podstawowej odmianie Modena Maserati proponuje ten sam motor w wersji o mocy 490 KM i 600 Nm momentu obrotowego.

W topowej wersji Trofeo nowe GT osiąga 550 KM

Za przeniesienie napędu odpowiada 8-biegowy automat ZF, który doskonale znamy z innych aut. Umieszczono go przy silniku, a nie na tylnej osi. Co ciekawe, nowe GranTurismo jest lżejsze od poprzednika - waży rozsądne 1795 kg, czyli 60 kg mniej niż stary model w najlżejszej wersji MC.

Maserati GranTurismo Trofeo - tył auta
9

Wszyscy rozczarowani brakiem silnika V8 powinni zauważyć, że silnik V6 Nettuno świetnie sprawdził się we wcześniejszym Maserati MC20 i zebrał wiele pozytywnych opinii. Także osiągi auta są znacznie lepsze niż w starym GranTurismo MC Stradale. Nowe Trofeo osiągnie 100 km/h w 3,5 s (-1s), 200 km/h w 11,4 s (-3,9s) oraz pojedzie maksymalnie 318 km/h (+15 km/h).

Reklama

Ogromne znaczenie dla osiągów ma debiutujący w GranTurismo napęd na obie osie. W zależności od wybranego trybu jazdy komputer rozdziela moment obrotowy między osiami od stosunku 50/50 aż do całkowitego odcięcia przodu w trybie Corsa. Z kolei w trybach Sport oraz Normal służących do jazdy na co dzień, na przednią oś trafi jedynie do 20% napędu. Trofeo, jako najbardziej sportową wersję, dodatkowo wyposażono w aktywny tylny dyferencjał.

Nowa linia Maserati GranTurismo Trofeo

Wszystkie nowe GranTurismo wykorzystują zawieszenie na podwójnych wahaczach z przodu i pięciowahaczowym układzie z tyłu. Do tego pneumatyczne sprężyny i adaptacyjne amortyzatory. Przy przednich kołach zastosowano 380-milimetrowe tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami Brembo, a przy tylnych tarcze 350-milimetrowe z zaciskami 4-tłoczkowymi. Przednie koła mają rozmiar 20 cali z oponami o szerokości 265 mm. Z tyłu mamy za to koła 21-calowe z oponami 295 mm.

Nowe Maserati GranTurismo Trofeo
9

Rozwój nowego Maserati nadal jest w toku, dlatego nie opublikowano jeszcze żadnych zdjęć wnętrza nowego auta. Wszystkie karty zostaną odkryte dopiero w styczniu 2023, ale już teraz mniej więcej wiemy czego się spodziewać. GranTurismo powinno mieć kokpit z dwoma dużymi ekranami podobny jak w SUV-ie Grecale. Wiemy też, że pojawi się nowoczesna interpretacja klasycznego, analogowego zegarka na desce rozdzielczej, który stał się elementem charakterystycznym wielu modeli Maserati.

Nie podano także cenników nowego modelu, który w salonach pojawi się w pierwszym kwartale 2023 roku. Po 6 miesiącach do oferty powinna dołączyć elektryczna wersja Folgore.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024