Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Najmocniejsza odmiana GranTurismo ma silnik V6, napęd na wszystkie koła i bardzo obiecujące osiągi.
Maserati zaprezentowało najnowsze wcielenie GranTurismo - klasycznego coupe 2+2 plasującego się na rynkowej drabince gdzieś między BMW serii 8, a Bentleyem Continentalem GT. Poprzednia generacja GranTurismo była w ciągłej produkcji od 2007 do 2019 roku, a teraz powraca, i to od razu w dwóch wersjach: spalinowej i elektrycznej, co czyni Maserati pierwszym prawdziwym GT na prąd. Produkcja ruszy pełną parą jeszcze w tym roku, a elektryczne GranTurismo Folgore dołączy po około 6 miesiącach.
Pomimo znajomego designu zewnętrznego GranTurismo jest zupełnie nowym samochodem zbudowanym od podstaw. W przeciwieństwie do poprzednika ma to być na wskroś nowoczesna maszyna wyposażona w technologię wnoszącą Maserati w trzecią dekadę XXI w. Pod poszyciem kryje się struktura przestrzenna stworzona z różnych stopów metali, znacznie lżejsza i sztywniejsza niż w poprzednim GT.
Pod maskę GranTurismo trafił silnik V6 Nettuno wyposażony m.in. w znaną z F1 technologię podwójnych komór spalania. Nowy motor debiutował w supersamochodzie MC20, a w GranTurismo będzie miał trochę inną specyfikację techniczną obejmującą układ deaktywacji cylindrów i klasyczny obieg oleju z “mokrą” miską. W topowej wersji Trofeo nowe GT osiąga 550 KM przy 6000 obr./min. i 650 Nm przy 3000 obr./min. Parametry są wyraźnie gorsze niż w MC20 (630 KM), ale bardzo zbliżone do BMW M850i (530 KM) i Bentleya Continental GT V8 (550 KM). W podstawowej odmianie Modena Maserati proponuje ten sam motor w wersji o mocy 490 KM i 600 Nm momentu obrotowego.
Za przeniesienie napędu odpowiada 8-biegowy automat ZF, który doskonale znamy z innych aut. Umieszczono go przy silniku, a nie na tylnej osi. Co ciekawe, nowe GranTurismo jest lżejsze od poprzednika - waży rozsądne 1795 kg, czyli 60 kg mniej niż stary model w najlżejszej wersji MC.
Wszyscy rozczarowani brakiem silnika V8 powinni zauważyć, że silnik V6 Nettuno świetnie sprawdził się we wcześniejszym Maserati MC20 i zebrał wiele pozytywnych opinii. Także osiągi auta są znacznie lepsze niż w starym GranTurismo MC Stradale. Nowe Trofeo osiągnie 100 km/h w 3,5 s (-1s), 200 km/h w 11,4 s (-3,9s) oraz pojedzie maksymalnie 318 km/h (+15 km/h).
Ogromne znaczenie dla osiągów ma debiutujący w GranTurismo napęd na obie osie. W zależności od wybranego trybu jazdy komputer rozdziela moment obrotowy między osiami od stosunku 50/50 aż do całkowitego odcięcia przodu w trybie Corsa. Z kolei w trybach Sport oraz Normal służących do jazdy na co dzień, na przednią oś trafi jedynie do 20% napędu. Trofeo, jako najbardziej sportową wersję, dodatkowo wyposażono w aktywny tylny dyferencjał.
Wszystkie nowe GranTurismo wykorzystują zawieszenie na podwójnych wahaczach z przodu i pięciowahaczowym układzie z tyłu. Do tego pneumatyczne sprężyny i adaptacyjne amortyzatory. Przy przednich kołach zastosowano 380-milimetrowe tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami Brembo, a przy tylnych tarcze 350-milimetrowe z zaciskami 4-tłoczkowymi. Przednie koła mają rozmiar 20 cali z oponami o szerokości 265 mm. Z tyłu mamy za to koła 21-calowe z oponami 295 mm.
Rozwój nowego Maserati nadal jest w toku, dlatego nie opublikowano jeszcze żadnych zdjęć wnętrza nowego auta. Wszystkie karty zostaną odkryte dopiero w styczniu 2023, ale już teraz mniej więcej wiemy czego się spodziewać. GranTurismo powinno mieć kokpit z dwoma dużymi ekranami podobny jak w SUV-ie Grecale. Wiemy też, że pojawi się nowoczesna interpretacja klasycznego, analogowego zegarka na desce rozdzielczej, który stał się elementem charakterystycznym wielu modeli Maserati.
Nie podano także cenników nowego modelu, który w salonach pojawi się w pierwszym kwartale 2023 roku. Po 6 miesiącach do oferty powinna dołączyć elektryczna wersja Folgore.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.
Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.
Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.
Potężny pickup, który za nic ma sobie grawitację vs. równie gibka, ale jednak kobieta. Czy dogadają się ze sobą na 1000 km asfaltów, pól i bezdroży?
Zazwyczaj półśrodki typu X-Line cz Y-pakiet bywają mocnym nadużyciem ze strony producentów. Hyundai wybrał własną drogę.
Z okazji 75. urodzin Porsche samo sobie sprawiło prezent - elektryczny hipersamochód nowej generacji.
Na stulecie wyścigu 24h Le Mans Alpine przygotowało limitowaną edycję specjalną modelu A110 R.
Caterham chce zacząć erę napędów EV od zgrabnego sportowego coupe o współczesnej sylwetce.
Tesla Plaid ponownie jest najszybszym samochodem seryjnym z napędem elektrycznym na Nürburgringu.
Wzmocnione torowe SF90 otrzyma najbardziej agresywną aerodynamikę w historii drogowych Ferrari.
Nowy hypercar Bugatti ma być znacznie bardziej ekstremalny niż pozostałe modele z silnikiem W16.
Z okazji okrągłej rocznicy założenia firmy słynna tarcza Porsche otrzymała nowy design.
Golf R stał się mocniejszy niż kiedykolwiek - nowa limitowana do 333 sztuk wersja ma równo 333 KM.
Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.
Dział SVO stworzył szybszą i bardziej muskularną wersję Range Rovera Sport z motorem V8.