Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
11

Nie jest odkryciem, że drogie, sportowe samochody elektryczne nie cieszą się wielką popularnością, ale Renault wydaje się tym nie przejmować. Wkrótce na rynek wejdzie radykalna współczesna interpretacja kultowego Renault 5 Turbo. Wóz o nazwie Turbo 3E ma zapewniać osiągi rasowych supersamochodów i niespotykaną nigdzie indziej frajdę z jazdy, bo jest to tylnonapędowy elektryczny hot hatch o mocy 540 KM stworzony do upalania na torze wyścigowym i driftingowym. Samochód ten można już zamawiać poprzez “specjalny” system rezerwacji. Ceny zaczynają się od 700 000 zł (to z pewnością najdroższy seryjny hot hatch w historii), a pierwsze auta zostaną dostarczone na początku 2027 roku. Aby zarezerwować sobie samochód o wybranym przez siebie numerze (seria jest limitowana do 1980 szt) trzeba już teraz wpłacić 225 000 zł.

Pomimo prezencji godnej konceptu, samochód pokazowy jest bardzo bliski wersji produkcyjnej, która ma być dostępna do zamówienia już wiosną tego roku, z dostawami do klientów zaplanowanymi na 2027 rok. Cennik nie jest jeszcze oficjalnie znany, ale Renault zapowiada kwoty niższe niż w typowych supersamochodach. Jako punkt odniesienia podają Lotusa Emirę (450 tys. zł), Caterhama Project V (poniżej 400 tys. zł) czy Nissana GT-R ale tak naprawdę nie ma obecnie na rynku niczego podobnego do Turbo 3E.

Renault stworzyło kreskówkowego hot hatcha na miarę współczesności - Renault 5 Turbo 3E o mocy 540 KM.

Cena jest wynikiem specyficznej konstrukcji nie mającej prawie nic wspólnego z normalnym Renault 5 EV. Punktem styku tych dwóch aut są tylko lusterka, klamki drzwi, tylne lampy, przednia szyba (choć krótsza) i system infotainment. Specjalnie dla Turbo 3e stworzono wyraźnie szersze karbonowe nadwozie i dedykowaną aluminiową platformę. Z długością 4,08 m i szerokością 2,03 m jest to wóz krótki jak miejski hatchback, a szeroki jak supersamochód. Finalny design będzie jeszcze podkręcony pod kątem skuteczności aerodynamicznej, ale w dużej mierze auto dostępne w salonach będzie wyglądać tak jak na zdjęciach.

Reklama

Podobnie jak oryginalne Renault 5 Turbo, 3E ma napęd wyłącznie na tył, ale źródło mocy nie mogłoby się bardziej różnić. Ponieważ to EV, w centralnym miejscu brakuje czterocylindrowego silnika turbo, a zamiast niego są e-motory i akumulatory o pojemności 70 kWh zajmujące przestrzeń w podłodze. Łączna moc napędu tego szalonego hot hatcha to 540 KM. Po raz pierwszy w produkcyjnym aucie elektrycznym, silniki są montowane w piastach 20-calowych kół i stanowią część masy resorowanej. Dostosowano do nich punkty mocowania i kształt elementów zawieszenia (podwójne wahacze przy wszystkich kołach) oraz sposób działania amortyzatorów. Zaletą tego rozwiązania są jeszcze lepsze reakcje na gaz, brak strat na przekładni i pełen system torque vectoring przy osi napędowej.

Renault 5 Turbo 3E tył
11

Prace rozwojowe nad Turbo 3E prowadzi Alpine, choć samochód nosi logo Renault. Kluczem do sukcesu była oszczędność masy, a efektem prac inżynierów jest wóz ważący 1450 kg - to tyle ile waży aktualna Honda Civic Type R. Dodatkowo rozkład masy wynosi 47:53 przód/tył. Przyspieszenie do 100 km/h ma trwać 3,5 s, a prędkość maksymalna 270 km/h. Zasięg oszacowano na 400 km bez ładowania.

Założeniem Renault 5 Turbo 3E było stworzenie auta zdolnego do wykonania kilku szybkich kółek na torze bez konieczności uzupełnienia energii. W teorii 20 minut jazdy pełnym gazem po torze będzie wymagało 20 minut szybkiego doładowania baterii przed kolejną sesją. Jest to możliwe dzięki architekturze 800V zdolnej przyjąć do 350 kW mocy ładowania, przez co Renault jest w stanie naładować się od 15 do 80% w 15 minut. Dostępne są też funkcje oddawania mocy urządzeniom zewnętrznym. Turbo 3E ma potrafić nie tylko jeździć szybko po torze, ale ma także dziką stronę natury uruchamianą poprzez tryb Drift i hydrauliczny hamulec ręczny.

Renault twierdzi, że Turbo 3E jest zdolne do efektywnej jazdy po torze, a także do driftu.

Reklama

We wnętrzu znajdziesz kilka elementów z innych modeli - chociażby kierownicę z Alpine A290 i podwójny ekran ze zwykłego R5 - ale widać też gruntowne przemodelowanie kabiny. Jest nowa deska rozdzielcza, boczki drzwi z materiałowymi paskami w roli uchwytów i wysoki tunel centralny ze sterczącym pionowo lewarkiem hamulca ręcznego.

Karbonowe kubełkowe fotele łączą się z sześciopunktową uprzężą, przed oczami kierowca ma cyfrowe zegary z grafiką stylizowaną na kwadratoidalny zespół wskaźników oryginalnego Renault 5 Turbo. Widać ciekawy przycisk na kierownicy oznaczony jako OV (Overtake - wyprzedzanie), pokrętło regulujące siłę odzyskiwania energii i przycisk trybów jazdy: Snow, Regular, Sport, Race i wspomniany Drift. Samochód ma tylko dwa miejsca, więc za plecami kierowcy i pasażera znalazła się klatka bezpieczeństwa oraz siatka zabezpieczająca. Oddziela ona część pasażerską od zaskakująco dużego bagażnika wynikającego z umieszczenia silników przy samych kołach.

Renault 5 Turbo 3E kierownica
11

Kwota 700 000 zł brutto jest ceną “inauguracyjną”, do której trzeba będzie doliczyć personalizowane dodatki i opcje. Od 22 kwietnia w poszczególnych krajach funkcjonuje “specjalny system rezerwacji”, od którego każdy klient rozpoczyna swoją drogę do pozyskania jednego z egzemplarzy Renault 5 Turbo 3E. W pierwszym etapie każdy wybiera preferowanego dealera i umawia się z nim w celu podpisania formularza rezerwacyjnego na kwotę 225 000 zł, zapewniającego – w momencie rozpoczęcia sprzedaży – pierwszeństwo zakupu Renault 5 Turbo 3E z możliwością wyboru jego numeru (za dodatkową opłatą). Priorytetowa rezerwacja będzie przysługiwać pierwszym 500 osobom składającym depozyt.

Od 2026 roku ruszą kolejne etapy zamówienia, w tym personalizacja auta. Klienci będą mogli wybrać historyczne kolory lakierów i malowania, a także jeden z pakietów pod ogólną nazwą “gentleman driver”. Możliwa będzie współpraca z projektantami Renault nad indywidualnymi projektami kolorystycznymi nadwozia i wnętrza, a także materiałami wewnętrznymi i wykończeniem. Potem klienci będa oczekiwać na dostawy, które zaplanowano na początek 2027 roku.

Wszystko wskazuje na to, że współczesne 3E jest równie szalone i intrygujące jak pierwsze Renault 5 Turbo z lat 80. - nie możemy się doczekać jazdy próbnej tym modelem.

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025