Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Rolls-Royce Phantom EWB - jego wysokość i jego długość

To auto, które chce pozostać niezauważone, będąc jednocześnie najbardziej krzykliwym w całej Warszawie

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 grudnia 2022
Rolls-Royce Phantom EWB w Hotelu Narvil
29

Czym jest Rolls-Royce Phantom wiedzą wszyscy. Majestat, splendor, choć nie zawsze okupiony krzykiem na lewo i prawo o treści “patrzcie!”. To skomplikowane, bo jednocześnie ciężko podróżować nim niezauważonym. Zwłaszcza jeśli dzieje się to na pokładzie przedłużonej wersji połyskującej perłowym odcieniem granatu, dumnie stojącym na ostentacyjnym dość “talerzowym” wzorze felg w rozmiarze 22 cali.

Rolls-Royce Phantom EWB na tle Hotelu Narvil
29

Rolls-Royce Phantom - antymistrz dyskrecji

Porównywanie go do innych aut już na wstępie zwiastuje, że raczej nie znajdziesz sensownego wytłumaczenia dla jego ceny, specyficznego wyglądu ani wnętrza, które na pierwszy rzut oka nie zmieniło się zbytnio od dwóch dekad. Phantom stoi na szczycie rozsiewania splendoru i konkretnych komunikatów. Jest najrzadziej wybierany z palety. To swoisty sukces firmy, że w dobie sięgania po wszystko, co „naj”, akurat jej klienci potrafią się wstrzymać od pewnych decyzji, podyktowanych wyłącznie chęcią zaistnienia na ulicy. 

Phantom Extended Wheel Base (EWB - przedłużony) liczy niemal 6 metrów długości, ale pozwala sprawnie współżyć z tymi gabarytami. Pneumatyczne zawieszenie obniży nadwozie w czasie wsiadania, rzut z kamery 360 stopni pokaże przeszkody w pobliżu wszystkich drzwi i promień ich otwarcia, ponadto uchylisz i zamkniesz je guzikiem. O trakcję zimą zadba z kolei wyszkolony prywatny kierowca lub sam właściciel po odbyciu należytych szkoleń z ramienia producenta. 

Reklama
Rolls-Royce Phantom EWB - tył auta
29

Żadne superauto nie wzbudza takiego zainteresowania na drodze jak Phantom. Doznanie to ciekawe, bo patrzą na ciebie: przechodnie (łącznie ze starszymi paniami), policja, spotterzy, dzieci i właściciele skromnych Bentleyów Flying Spur. Patrzą jednak w nieco inny sposób, bez zawiści, raczej z zainteresowaniem. Bo Phantom to zjawisko, nawet jeśli od 2003 roku niewiele się zmienił.

Nowy Rolls-Royce - stara szkoła

Kluczowy detal modernizacji to dodatkowa pozioma poprzeczka w przedniej atrapie o zmienionym nieco kształcie, co według Rolls-Royce’a ma dodać odrobinę więcej dostojności całej prezencji limuzyny, jeśli byłoby jej mało. Druga generacja modelu Phantom w reflektorach doczekała się powielenia motywu gwiezdnego nieba znad Goodwood, znanego z sufitu wnętrza, za pomocą 580 diod LED. Kolejne mogą oświetlać też od dołu charakterystyczny grill. Robią to dystyngowanie, choć trzeba być ostrożnym, aby nie przesadzić ze swoją konfiguracją samochodu. 

Rolls-Royce Phantom EWB podsufitka z diodami
29

Rolls-Royce Phantom EWB to jednak przede wszystkim jazda, a w zasadzie jej jakość. Przyzwyczajenia wymagają wymiary, a nawet bardziej kubatura nadwozia. Pionowy niemal front ułatwia i utrudnia zarazem manewry, szokuje za to zwrotność takiego kolosa, w czym wspiera kolejna innowacja (jak na wyrafinowanego Phantoma) – skrętna tylna oś. W Rolls-Roysie odpocząć i poczuć ten słynny z opowieści komfort. Sto trzydzieści kilogramów wygłuszeń robi namacalną robotę. Faktycznie do uszu dobiega tylko delikatny szum opon i opływającego powietrza, które przy prędkościach autostradowych zmienia swój „dźwięk”, przecinane przez panienkę „Spirit of Ecstasy”. 

Rolls-Royce Phantom EWB - maska ze Spirit of Ecstasy
29
Reklama

Nierówne drogi to miód na serce i pneumatyczne zawieszenie majestatycznej limuzyny. Właśnie tu pokazuje coś, co wszyscy na pokładzie zaaprobują kiwnięciem głowy. Przy prędkościach 70-90 km/h międzymiastowe asfalty o przeciętnej jakości Phantom pożera jak inflacja domowy budżet. Aż chce się zdjąć buty, zanurzyć stopy w dodatkowo izolujących od drgań i hałasu dywanach z gęstej wełny brytyjskich owiec i chłonąć te nierówności razem z autem. Od tego, co na zewnątrz, odcinają trójwarstwowe okna. Rolls-Royce przygotowuje pracę zawieszenia, zanim nadejdzie nierówność, monitorując drogę przed sobą. Zmiękcza lub utwardza się z odpowiednim wyprzedzeniem, czego sprawność odczułem jednak najbardziej na autostradzie, kiedy nowy model czytał zakręty i dzięki aktywnym stabilizatorom nie pozwalał wychylać się nadwoziu na boki. 

Jego masa - Phantom

Mimo masy dobijającej do 3 ton (z kompletem pasażerów i bagażem), podwójnie doładowane V12 bajecznie radzi sobie z tym drogowym jachtem. Rolls-Royce nie bawi się w ustawienia, tryby i regulacje. Rolls-Royce Phantom wyjechał z fabryki jako konkretny luksusowy produkt, a jedyne modyfikowanie parametrów ogranicza się do podnoszenia lub opuszczania nadwozia w razie potrzeby (w trasie samochód automatycznie się obniża). Nie moc, lecz moment obrotowy arystokratycznego 6,75 litra, znanego też z innych modeli marki, robi tu wrażenie. Phantom Extended oferuje (tak jak i krótsza odmiana) aż 900 Nm osiąganych już przy 1700 obr./min. Mały kontenerowiec. Chęć wyprzedzenia ciężarówki na jednopasmowej drodze to ciekawe przeżycie. Samochód się rozpędza, ale nie słyszysz dźwięku silnika, a że miękkie zawieszenie i tak nieustannie pracuje, nie dociera do pasażerów także moment redukcji biegów. Plecy oparte o fotel też niewiele zdradzają, a dopiero rozmyty obraz za oknami, delikatnie uniesiony dziób, no i finalne zerknięcie na prędkościomierz mówią jasno: tak, ten kolos napędza się całkiem nieźle. Po kilkuset kilometrach wysiadasz, rozglądasz się i sprawdzasz trzykrotnie, czy na pewno pokonałeś ten dystans, gdyż czujesz się jak po osiedlowej przejażdżce po kefir do sklepu na rogu. 

Rolls-Royce Phantom EWB - zegary
29

Rolls-Royce coraz śmielej odpowiada na malejącą średnią wieku nabywców i zwracanie przez nich uwagi na prowadzenie, nie tylko w „bardziej skoncentrowanych na pewność jazdy” (nie mylić ze „sportowymi”) odmianach Black Badge poszczególnych modeli brytyjskiego producenta. Chowany ekran centralny znika, kiedy mamy dość nowoczesności w tych barokowych okolicznościach stylistycznych. Apple CarPlay to przydatna funkcja, ale to jedno z niewielu aut, w których niekiedy wręcz nie wypada korzystać z takich wspomagaczy, bo tak przyziemne komunikaty nie licują z atmosferą w Phantomie. Później już tylko wyświetlacz ze wskaźnikami przed kierowcą zdradza, że jedziemy najnowszym autem, a nie modelem 2003. Prędkościomierz z obrotomierzem schowane są za szkłem, które ciągnie się przez całą szerokość wnętrza (osoby sprzątające samochód lubią to!) i przykrywa po drodze wyświetlacz główny oraz „galerię”. Nowy Phantom prowadzi potencjalnych klientów do nieprzespanych nocy, bowiem przestrzeń tę, w centralnym miejscu deski rozdzielczej i przed pasażerem właściciel może zaaranżować po swojemu. Ręczne hafty, rzeźby z drewna, fragment ręcznego malowidła – cokolwiek ów człowiek zapragnie. Jeśli projekt nie jest zbyt szalony, to potwierdzam, że potrafią się tam znaleźć niebywałe rzeczy, które we wnętrzu samochodu robią wrażenie.

Rolls-Royce Phantom EWB - wnętrze
29

Cichy splendor za 4 mln zł

Czy to auto bezbłędne? Jest kilka niuansów, nad którymi można by się pochylić, ale dostrzeżemy je dopiero po naprawdę długiej, długiej podróży, chcąc wręcz na siłę znaleźć coś, co będzie pstryczkiem w nos “jego wysokości” Phantoma. Jakie to detale, możecie przeczytać w trzecim wydaniu magazynu EVO, w którym szczegółowo opisaliśmy podróż przez Łotwę i Litwę do Polski na pokładzie nowego Rolls-Royce’a Phantoma. Kliknij na górze tej strony w MAGAZYN EVO i zamów swój egzemplarz pisma już dziś! Podziękowania dla Hotelu Narvil za umożliwienie realizacji sesji zdjęciowej samochodu.

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025