Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Rolls-Royce Phantom EWB - jego wysokość i jego długość

To auto, które chce pozostać niezauważone, będąc jednocześnie najbardziej krzykliwym w całej Warszawie

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 grudnia 2022
Rolls-Royce Phantom EWB w Hotelu Narvil
29

Czym jest Rolls-Royce Phantom wiedzą wszyscy. Majestat, splendor, choć nie zawsze okupiony krzykiem na lewo i prawo o treści “patrzcie!”. To skomplikowane, bo jednocześnie ciężko podróżować nim niezauważonym. Zwłaszcza jeśli dzieje się to na pokładzie przedłużonej wersji połyskującej perłowym odcieniem granatu, dumnie stojącym na ostentacyjnym dość “talerzowym” wzorze felg w rozmiarze 22 cali.

Rolls-Royce Phantom EWB na tle Hotelu Narvil
29

Rolls-Royce Phantom - antymistrz dyskrecji

Porównywanie go do innych aut już na wstępie zwiastuje, że raczej nie znajdziesz sensownego wytłumaczenia dla jego ceny, specyficznego wyglądu ani wnętrza, które na pierwszy rzut oka nie zmieniło się zbytnio od dwóch dekad. Phantom stoi na szczycie rozsiewania splendoru i konkretnych komunikatów. Jest najrzadziej wybierany z palety. To swoisty sukces firmy, że w dobie sięgania po wszystko, co „naj”, akurat jej klienci potrafią się wstrzymać od pewnych decyzji, podyktowanych wyłącznie chęcią zaistnienia na ulicy. 

Phantom Extended Wheel Base (EWB - przedłużony) liczy niemal 6 metrów długości, ale pozwala sprawnie współżyć z tymi gabarytami. Pneumatyczne zawieszenie obniży nadwozie w czasie wsiadania, rzut z kamery 360 stopni pokaże przeszkody w pobliżu wszystkich drzwi i promień ich otwarcia, ponadto uchylisz i zamkniesz je guzikiem. O trakcję zimą zadba z kolei wyszkolony prywatny kierowca lub sam właściciel po odbyciu należytych szkoleń z ramienia producenta. 

Rolls-Royce Phantom EWB - tył auta
29

Żadne superauto nie wzbudza takiego zainteresowania na drodze jak Phantom. Doznanie to ciekawe, bo patrzą na ciebie: przechodnie (łącznie ze starszymi paniami), policja, spotterzy, dzieci i właściciele skromnych Bentleyów Flying Spur. Patrzą jednak w nieco inny sposób, bez zawiści, raczej z zainteresowaniem. Bo Phantom to zjawisko, nawet jeśli od 2003 roku niewiele się zmienił.

Nowy Rolls-Royce - stara szkoła

Kluczowy detal modernizacji to dodatkowa pozioma poprzeczka w przedniej atrapie o zmienionym nieco kształcie, co według Rolls-Royce’a ma dodać odrobinę więcej dostojności całej prezencji limuzyny, jeśli byłoby jej mało. Druga generacja modelu Phantom w reflektorach doczekała się powielenia motywu gwiezdnego nieba znad Goodwood, znanego z sufitu wnętrza, za pomocą 580 diod LED. Kolejne mogą oświetlać też od dołu charakterystyczny grill. Robią to dystyngowanie, choć trzeba być ostrożnym, aby nie przesadzić ze swoją konfiguracją samochodu. 

Rolls-Royce Phantom EWB podsufitka z diodami
29

Rolls-Royce Phantom EWB to jednak przede wszystkim jazda, a w zasadzie jej jakość. Przyzwyczajenia wymagają wymiary, a nawet bardziej kubatura nadwozia. Pionowy niemal front ułatwia i utrudnia zarazem manewry, szokuje za to zwrotność takiego kolosa, w czym wspiera kolejna innowacja (jak na wyrafinowanego Phantoma) – skrętna tylna oś. W Rolls-Roysie odpocząć i poczuć ten słynny z opowieści komfort. Sto trzydzieści kilogramów wygłuszeń robi namacalną robotę. Faktycznie do uszu dobiega tylko delikatny szum opon i opływającego powietrza, które przy prędkościach autostradowych zmienia swój „dźwięk”, przecinane przez panienkę „Spirit of Ecstasy”. 

Rolls-Royce Phantom EWB - maska ze Spirit of Ecstasy
29
Reklama

Nierówne drogi to miód na serce i pneumatyczne zawieszenie majestatycznej limuzyny. Właśnie tu pokazuje coś, co wszyscy na pokładzie zaaprobują kiwnięciem głowy. Przy prędkościach 70-90 km/h międzymiastowe asfalty o przeciętnej jakości Phantom pożera jak inflacja domowy budżet. Aż chce się zdjąć buty, zanurzyć stopy w dodatkowo izolujących od drgań i hałasu dywanach z gęstej wełny brytyjskich owiec i chłonąć te nierówności razem z autem. Od tego, co na zewnątrz, odcinają trójwarstwowe okna. Rolls-Royce przygotowuje pracę zawieszenia, zanim nadejdzie nierówność, monitorując drogę przed sobą. Zmiękcza lub utwardza się z odpowiednim wyprzedzeniem, czego sprawność odczułem jednak najbardziej na autostradzie, kiedy nowy model czytał zakręty i dzięki aktywnym stabilizatorom nie pozwalał wychylać się nadwoziu na boki. 

Jego masa - Phantom

Mimo masy dobijającej do 3 ton (z kompletem pasażerów i bagażem), podwójnie doładowane V12 bajecznie radzi sobie z tym drogowym jachtem. Rolls-Royce nie bawi się w ustawienia, tryby i regulacje. Rolls-Royce Phantom wyjechał z fabryki jako konkretny luksusowy produkt, a jedyne modyfikowanie parametrów ogranicza się do podnoszenia lub opuszczania nadwozia w razie potrzeby (w trasie samochód automatycznie się obniża). Nie moc, lecz moment obrotowy arystokratycznego 6,75 litra, znanego też z innych modeli marki, robi tu wrażenie. Phantom Extended oferuje (tak jak i krótsza odmiana) aż 900 Nm osiąganych już przy 1700 obr./min. Mały kontenerowiec. Chęć wyprzedzenia ciężarówki na jednopasmowej drodze to ciekawe przeżycie. Samochód się rozpędza, ale nie słyszysz dźwięku silnika, a że miękkie zawieszenie i tak nieustannie pracuje, nie dociera do pasażerów także moment redukcji biegów. Plecy oparte o fotel też niewiele zdradzają, a dopiero rozmyty obraz za oknami, delikatnie uniesiony dziób, no i finalne zerknięcie na prędkościomierz mówią jasno: tak, ten kolos napędza się całkiem nieźle. Po kilkuset kilometrach wysiadasz, rozglądasz się i sprawdzasz trzykrotnie, czy na pewno pokonałeś ten dystans, gdyż czujesz się jak po osiedlowej przejażdżce po kefir do sklepu na rogu. 

Rolls-Royce Phantom EWB - zegary
29

Rolls-Royce coraz śmielej odpowiada na malejącą średnią wieku nabywców i zwracanie przez nich uwagi na prowadzenie, nie tylko w „bardziej skoncentrowanych na pewność jazdy” (nie mylić ze „sportowymi”) odmianach Black Badge poszczególnych modeli brytyjskiego producenta. Chowany ekran centralny znika, kiedy mamy dość nowoczesności w tych barokowych okolicznościach stylistycznych. Apple CarPlay to przydatna funkcja, ale to jedno z niewielu aut, w których niekiedy wręcz nie wypada korzystać z takich wspomagaczy, bo tak przyziemne komunikaty nie licują z atmosferą w Phantomie. Później już tylko wyświetlacz ze wskaźnikami przed kierowcą zdradza, że jedziemy najnowszym autem, a nie modelem 2003. Prędkościomierz z obrotomierzem schowane są za szkłem, które ciągnie się przez całą szerokość wnętrza (osoby sprzątające samochód lubią to!) i przykrywa po drodze wyświetlacz główny oraz „galerię”. Nowy Phantom prowadzi potencjalnych klientów do nieprzespanych nocy, bowiem przestrzeń tę, w centralnym miejscu deski rozdzielczej i przed pasażerem właściciel może zaaranżować po swojemu. Ręczne hafty, rzeźby z drewna, fragment ręcznego malowidła – cokolwiek ów człowiek zapragnie. Jeśli projekt nie jest zbyt szalony, to potwierdzam, że potrafią się tam znaleźć niebywałe rzeczy, które we wnętrzu samochodu robią wrażenie.

Rolls-Royce Phantom EWB - wnętrze
29

Cichy splendor za 4 mln zł

Czy to auto bezbłędne? Jest kilka niuansów, nad którymi można by się pochylić, ale dostrzeżemy je dopiero po naprawdę długiej, długiej podróży, chcąc wręcz na siłę znaleźć coś, co będzie pstryczkiem w nos “jego wysokości” Phantoma. Jakie to detale, możecie przeczytać w trzecim wydaniu magazynu EVO, w którym szczegółowo opisaliśmy podróż przez Łotwę i Litwę do Polski na pokładzie nowego Rolls-Royce’a Phantoma. Kliknij na górze tej strony w MAGAZYN EVO i zamów swój egzemplarz pisma już dziś! Podziękowania dla Hotelu Narvil za umożliwienie realizacji sesji zdjęciowej samochodu.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024