Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Topowy, elektryczny Mercedes EQE od AMG ma 687 KM i nawet 1000 Nm

Elektryczna rewolucja powoli rozlewa się także na AMG, a najnowszym modelem jest EQE 43 i 53.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

16 lutego 2022
Futurystyczny Mercedes EQE
14

Najnowsze dzieło Mercedesa i AMG nie jest napędzane benzynowym V8, ani nawet zestawem hybrydowym, a energią elektryczną. Konkretnie chodzi o EQE, czyli średniej wielkości limuzynę, której najmocniejsze wersje są sygnowane logo AMG i posiadają osobne od reszty gamy napędy i modyfikacje układu jezdnego. Samochód z wyglądu mocno przypomina model EQS53 zaprezentowany w zeszłym roku i korzysta z podobnych rozwiązań technicznych.

Producent ze Stuttgartu pokazał od razu dwie najciekawsze wersje EQE - 43 i 53. Ta druga opcjonalnie może być wyposażona w AMG Dynamic Package, czyli pakiet dalszych modyfikacji zawieszenia i napędu pod kątem szybkości i osiągów. Wszystkie trzy odmiany mają po dwa silniki umieszczone przy obu osiach. W ten sposób moc z akumulatorów o pojemności 90.6 kWh trafia na wszystkie koła przez jednostopniową przekładnię główną.

Mercedes EQE podczas ładowania
14

Powiedzenie, że wartości mocy i momentu obrotowego wszystkich wersji są “wysokie” nie oddaje pełni dramaturgii, więc po prostu posłużę się liczbami. Najmocniejsza odmiana - EQE53 z pakietem AMG Dynamic - ma 687 KM i równe 1000 Nm. Szczególnie ta druga wartość robi wrażenie, bo można ją porównać tylko z najmocniejszymi spalinowymi V12 od AMG. Duże liczby przekładają się na błyskawiczne przyspieszenie do 100 km/h w 3,3 s, choć prędkość seryjnego auta jest ograniczona do 225 km/h, a dopiero po dokupieniu wspomnianego pakietu można pojechać maksymalnie 240 km/h. Zwykłe EQE53 ma 625 KM i 950 Nm, a słabsze EQE43 476 KM i 858 Nm. Ich przyspieszenia do “setki” to odpowiednio 3,5 i 4,2 s.

EQE53 z pakietem AMG Dynamic - ma 687 KM i równe 1000 Nm.

Napęd EQE AMG we wszystkich trzech wariantach wykorzystuje specyficzne dla AMG stale podłączone silniki synchroniczne (PSM). Dzięki nim auto spełnia bardziej rygorystyczne testy trwałości niż w przypadku mniejszych modeli EQE, co zapewnia optymalne osiągi przez dłuższy czas.

AMG wprowadziło sporo zmian do układu jezdnego EQE, aby samochód lepiej jeździł, skręcał i hamował. Inne są piasty kół, wahacze, stabilizatory i mocowania tylnego wózka - te ostatnie 50% sztywniejsze niż w słabszych EQE. Adaptacyjne amortyzatory i pneumatyczne zawieszenie modeli AMG ma własne ustawienia odmienne od pozostałych modeli. O właściwe zachowanie w łukach dba układ skrętnej tylnej osi, a za hamowanie odpowiadają hamulce 6-tłoczkowe z przodu z tarczami 415 mm i zaciski tylne założone na tarcze pływające o średnicy 378 mm.

Reklama
felga i reflektor Mercedesa EQE
14

Jeśli myślicie, że to wszystko sporo waży, to macie rację. Gotowy do jazdy EQE53 to 2525 kg masy własnej, więc AMG zdecydowało się zaoferować do niego także hamulce ceramiczne. Są naprawdę ogromne - tarcze o średnicy 440 mm to największe tarcze w samochodach produkcyjnych. Hamulce identycznej wielkości mają takie auta jak Bentley Continental GT Speed, Audi RSQ8Lamborghini Urus.

Z zewnątrz będzie bardzo trudno odróżnić EQE 43/5 od słabszych wersji z pakietem stylistycznym AMG. Właściwie jedyna różnica to przedni “grill”, subtelna lotka na tylnej klapie i emblematy. Do tego Mercedes proponuje felgi w rozmiarach 20 lub 21 cali ubrane w opony Michelin Pilot Sport EV zaprojektowane specjalnie do samochodów elektrycznych o wysokich osiągach.

Futurystyczne wnętrze Mercedesa EQE
14

Producent jeszcze nie podał przewidywanych cenników nowych odmian EQE. Teoretycznie gotowe samochody pojawią się w salonach za kilka miesięcy, ale dużo zależy od dostępności mikroprocesorów, których niedobór hamuje całą branżę. Jeśli czujecie się rozczarowani tym, że najmocniejsze EQE53 nie dorównuje rywalom od Porsche i Audi, to musicie wiedzieć jedną rzecz. Już wkrótce powinny pojawić się dedykowane do tego celu konstrukcje posadowione na nowej platformie AMG-EV, których osiągi będą jeszcze bardziej wyśrubowane niż w najmocniejszych EQE czy EQS. Nie będą miały odpowiedników w gamie Mercedesa i powinny mieć w sobie więcej filozofii AMG mimo obecności napędu elektrycznego.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025