Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
8

Po pięciu latach Toyota Supra generacji A90 powoli kończy swój rynkowy byt. Na pożegnanie z tym modelem Toyota przygotowała dwie wersje specjalne - Final EditionLightweight Evo. Dodatkowa moc, poprawki układu jezdnego i skuteczniejsza aerodynamika - te trzy czynniki mają wznieść wrażenia z jazdy Suprą na zupełnie nowy poziom.

Prototypy wzmocnionej, hardkorowej wersji Supry były widywane na Nürburgringu przez ostatnie parę lat. Niektórzy spekulowali, że taka odmiana mogłaby dostać pełnoprawny silnik BMW M. Nic takiego nie ma miejsca, za to podkręcono jednostkę B58 do 435 KM przy 6000 obr. i 570 Nm przy 4800 obr.

Limitowana Toyota Supra Final Edition zyskała najpoważniejszy pakiet zmian w historii tej generacji.

Na końcową moc rzędowej “szóstki” w wersji Final Edition złożyły się modyfikacje układu dolotowego, poprawiona mapa zapłonu i niskociśnieniowy katalizator. Miska olejowa wyposażona w przegrody ma pomagać utrzymać idealne smarowanie silnika nawet podczas jazdy z wysokimi przeciążeniami.

Poprawiono układ chłodzenia, a za dźwięk silnika odpowiada tytanowy tłumik firmy Akrapovic. Toyota Supra Final Edition będzie wyposażona tylko w 6-biegową ręczną przekładnię. Napęd przekazywany jest na tylną oś poprzez zoptymalizowany aktywny dyferencjał.

Toyota Supra Final Edition design tył
8

A z zewnątrz? Zmiany nie są aż tak widoczne jak w 911 GT3 czy Alpine A110 R, ale odrobina włókna węglowego w postaci splittera z kanałami, zdejmowanego wlotu na masce i tylnego skrzydła na odgórnych wspornikach wyróżnia ten model i poprawia jego skuteczność aerodynamiczną.

Standardowo do Final Edition będzie montowane zawieszenie KW inspirowane wyścigową Suprą GT4. Regulacja obejmuje aż 16 stopni odbicia i 12 stopni kompresji, co daje szerokie możliwości konfiguracji. Nadwozie pożegnalnej Supry wzmocniono dodatkowymi elementami, w tym połowiczną klatką bezpieczeństwa w specyfikacji GT4 za fotelami. Są też grubsze stabilizatory z przodu i z tyłu.

Reklama

Wzmocniony sześciocylindrowy silnik Supry Final Edition generuje 435 KM. Powstanie 300 takich aut.

Supra Final Edition powinna skręcać ostrzej i lepiej trzymać się drogi dzięki nowej geometrii zawieszenia. Na felgi w rozmiarach 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu założono szersze o 10 mm opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Hamulce Brembo w tej specyfikacji mają sportowe klocki hamulcowe stworzone pod jazdę torową oraz przewody hamulcowe w stalowym oplocie.

Toyota Supra Final Edition kokpit
8

Supra od chwili debiutu była krytykowana za podobieństwo do BMW, ale we wnętrzu pożegnalnej edycji jest sporo elementów mających być odpowiedzią na tę krytykę. Chociażby karbonowe fotele Recaro Podium z lekkim pokryciem alcantarą. Podkreślono tu priorytet kierowcy nad pasażerem za pomocą czerwonego obszycia fotela, tunelu środkowego i boczka drzwiowego po stronie kierowcy. Kierownica także jest pokryta alcantarą, a w jej górnej części dodano czerwony marker punktu centralnego.

Drugą nową, limitowaną odmianą Supry jest Lightweight Evo. Brzmi agresywnie, ale zmiany nie są aż tak rozległe jak w Final Edition - nie ma wzrostu mocy i kubełkowych foteli, a auto ma skromniejszy pakiet aerodynamiczny. Zachowano za to wiele zmian w mechanice i konstrukcji, w tym aktywny dyfer, geometrię kół, hamulce Brembo, nowe zawieszenie i wzmocnienia, ale ogółem modyfikacje nie są aż tak kompleksowe. W efekcie Supra Lightweight Evo powinna być nieco tańsza niż Final Edition, ale przekonamy się o tym w styczniu, gdy modele te wejdą na rynek.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024