Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
8

Po pięciu latach Toyota Supra generacji A90 powoli kończy swój rynkowy byt. Na pożegnanie z tym modelem Toyota przygotowała dwie wersje specjalne - Final EditionLightweight Evo. Dodatkowa moc, poprawki układu jezdnego i skuteczniejsza aerodynamika - te trzy czynniki mają wznieść wrażenia z jazdy Suprą na zupełnie nowy poziom.

Prototypy wzmocnionej, hardkorowej wersji Supry były widywane na Nürburgringu przez ostatnie parę lat. Niektórzy spekulowali, że taka odmiana mogłaby dostać pełnoprawny silnik BMW M. Nic takiego nie ma miejsca, za to podkręcono jednostkę B58 do 435 KM przy 6000 obr. i 570 Nm przy 4800 obr.

Limitowana Toyota Supra Final Edition zyskała najpoważniejszy pakiet zmian w historii tej generacji.

Na końcową moc rzędowej “szóstki” w wersji Final Edition złożyły się modyfikacje układu dolotowego, poprawiona mapa zapłonu i niskociśnieniowy katalizator. Miska olejowa wyposażona w przegrody ma pomagać utrzymać idealne smarowanie silnika nawet podczas jazdy z wysokimi przeciążeniami.

Poprawiono układ chłodzenia, a za dźwięk silnika odpowiada tytanowy tłumik firmy Akrapovic. Toyota Supra Final Edition będzie wyposażona tylko w 6-biegową ręczną przekładnię. Napęd przekazywany jest na tylną oś poprzez zoptymalizowany aktywny dyferencjał.

Toyota Supra Final Edition design tył
8

A z zewnątrz? Zmiany nie są aż tak widoczne jak w 911 GT3 czy Alpine A110 R, ale odrobina włókna węglowego w postaci splittera z kanałami, zdejmowanego wlotu na masce i tylnego skrzydła na odgórnych wspornikach wyróżnia ten model i poprawia jego skuteczność aerodynamiczną.

Standardowo do Final Edition będzie montowane zawieszenie KW inspirowane wyścigową Suprą GT4. Regulacja obejmuje aż 16 stopni odbicia i 12 stopni kompresji, co daje szerokie możliwości konfiguracji. Nadwozie pożegnalnej Supry wzmocniono dodatkowymi elementami, w tym połowiczną klatką bezpieczeństwa w specyfikacji GT4 za fotelami. Są też grubsze stabilizatory z przodu i z tyłu.

Reklama

Wzmocniony sześciocylindrowy silnik Supry Final Edition generuje 435 KM. Powstanie 300 takich aut.

Supra Final Edition powinna skręcać ostrzej i lepiej trzymać się drogi dzięki nowej geometrii zawieszenia. Na felgi w rozmiarach 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu założono szersze o 10 mm opony Michelin Pilot Sport Cup 2. Hamulce Brembo w tej specyfikacji mają sportowe klocki hamulcowe stworzone pod jazdę torową oraz przewody hamulcowe w stalowym oplocie.

Toyota Supra Final Edition kokpit
8

Supra od chwili debiutu była krytykowana za podobieństwo do BMW, ale we wnętrzu pożegnalnej edycji jest sporo elementów mających być odpowiedzią na tę krytykę. Chociażby karbonowe fotele Recaro Podium z lekkim pokryciem alcantarą. Podkreślono tu priorytet kierowcy nad pasażerem za pomocą czerwonego obszycia fotela, tunelu środkowego i boczka drzwiowego po stronie kierowcy. Kierownica także jest pokryta alcantarą, a w jej górnej części dodano czerwony marker punktu centralnego.

Drugą nową, limitowaną odmianą Supry jest Lightweight Evo. Brzmi agresywnie, ale zmiany nie są aż tak rozległe jak w Final Edition - nie ma wzrostu mocy i kubełkowych foteli, a auto ma skromniejszy pakiet aerodynamiczny. Zachowano za to wiele zmian w mechanice i konstrukcji, w tym aktywny dyfer, geometrię kół, hamulce Brembo, nowe zawieszenie i wzmocnienia, ale ogółem modyfikacje nie są aż tak kompleksowe. W efekcie Supra Lightweight Evo powinna być nieco tańsza niż Final Edition, ale przekonamy się o tym w styczniu, gdy modele te wejdą na rynek.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025