Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-Benz E55 AMG (W211, 2003-2006) - test i poradnik kupującego

Mercedes E55 AMG W211 to mocny sedan z niezawodnym silnikiem, który nie kosztuje walizki pieniędzy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 stycznia 2025
Mercedes-Benz E55 AMG W211 poradnik
18

Prekursor pierwszego E63, model W211 E55 od AMG miał jasny cel - gdy się pojawił w 2003 roku, był czterodrzwiową limuzyną zdolną do zawstydzenia osiągami niejednego supersamochodu. To typowy ‘sleeper’ z dyskretnym, choć nieprzypadkowym wyglądem i mocnym napędem, zdolny do pokonywania kontynentu z dużą prędkością w całkowitym komforcie. Z pewnością był to godny rywal ówczesnego Audi RS6 C5 i BMW M5 E39.

Pod maską E55 pracuje doładowany kompresorem 5.4-litrowy silnik V8 o oznaczeniu M113K. Na tylną oś E55 wędruje moc 476 KM i moment obrotowy dochodzący do 700 Nm. To parametry lepsze niż we wspomnianych M5 i RS6, które miały odpowiednio 400 i 450 KM oraz mniejszy moment, przez co sedan od AMG wyrósł na siłę, z którą rywale musieli się liczyć. W przeciwieństwie do BMW, Mercedes montował do E55 tylko 5-biegowy automat, przez co samochód ten jest mniej angażujący, ale skrzynia ręczna nie pasowałaby tak dobrze do jego charakteru.

E55 AMG generacji W211 to wciąż bardzo szybka limuzyna, a przy tym niezawodna i stosunkowo niedroga.

Dostępny od niskich obrotów moment pochodzący z kompresora oraz komfort tłumienia pneumatycznego zawieszenia sprawiają, że E55 jest raczej szybkim GT niż typowo sportową limuzyną. Niemniej jednak, po pierwszej jeździe przyznaliśmy Mercedesowi pełne pięć gwiazdek. Złożyły się na to genialne właściwości jezdne, innowacyjne aktywne amortyzatory i ten fantastyczny motor, przy którym nabraliśmy pełnego przekonania, że oferuje coś ekstra względem RS6 z tamtych lat. Podwójne reflektory i charakterystyczne felgi z grubymi, podwójnymi ramionami jasno dają znać ile lat minęło od premiery E55, ale jego obniżone zawieszenie, cztery końcówki wydechu i zabarwione na niebiesko szyby nawet dziś tworzą niepowtarzalną aurę dostrzegalną dla tych, którzy znają się na rzeczy.

W211 Mercedes Benz E55 AMG tył
18

Właściciele byli tak urzeczeni niesamowitym momentem obrotowym tego silnika, że gdy AMG stworzyło wolnossące E63, pojawił się znaczący sprzeciw. Następca miał co prawda wyższą pojemność i moc (+38 KM), ale o 70 Nm niższy moment obrotowy dostępny 2550 obr./min. później. Przez lata E55 był też chwalony za niezawodność. Często powtarza się opinia, że jest to najbardziej pancerne V8 Mercedesa w ostatnich dekadach, więc nie ma o co się przesadnie martwić.

Poradnik kupującego

Uszczelki pokryw zaworów, tuleje zawieszenia i pneumatyka zawieszenia to elementy wymagające uwagi, ale podobnie będzie w przypadku praktycznie każdego samochodu tego typu z tych lat. Przy zakupie należy sprawdzić, czy nie ma pęknięć w sprężynach sprzęgła sprężarki, ponieważ ich awaria może spowodować poważne problemy. Niektórzy właściciele zaobserwowali wyciek płynu ze skrzyni biegów wokół złącza elektrycznego, a z czasem awarii może ulec pompa powietrza wtórnego, ale naprawa tych elementów nie będzie kosztowna.

W211 Mercedes Benz E55 AMG wnętrze
18

Wytrzymałość silnika M113K czyni z niego dobrą bazę do modyfikacji - w limitowanym modelu homologacyjnym CLK DTMz 2004 roku silnik ten miał fabrycznie 582 KM. Przy oględzinach aut po tuningu trzeba się jednak dowiedzieć jak poszczególne modyfikacje zostały wykonane.

Reklama

Rynek

W 2025 roku Mercedesy W211 E55 mają niezłą relację ceny do jakości. Tańsze egzemplarze z dużym przebiegiem można kupić za jakieś 60-70 tys. zł, jednak potencjalne wydatki na przywrócenie auta do stanu idealnego pewnie będą wysokie. Lepsze auta z mniejszymi przebiegami będą lepszą lokatą kapitału, ale kosztują dwukrotność tej sumy.

S211 Mercedes Benz E55 AMG kombi
18

W momencie pisania tego tekstu w Polsce jest dostępne E55 W211 z rynku japońskiego z przebiegiem 76 tys. km za 107 499 zł. Model ten występuje też jako kombi S211, ale samochody z tym nadwoziem stanowią tylko 10% całkowitej produkcji E55 wynoszącej 14 437 sztuk, więc znalezienie takiego wozu może zająć sporo czasu.

Mercedes-Benz E55 AMG (W211/S211) - podstawowe dane

Silnik: 5.4 V8 z doładowaniem mechanicznym
Moc: 476 KM / 6100 obr.
Moment obrotowy: 700 Nm / 2650-4500 obr.
Masa: 1760 kg (270 KM / tonę)
0-100 km/h: 4,7 s
Prędkość: 250 km/h
Cena nowego: od 456 000 zł (12.2003)
Cena dziś: od 60 000-140 000 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025
Ford Mustang GTD czas okrążenia
Ford / Mustang GTD
Ford Mustang GTD jest szybszy od Porsche 918 Spyder wokół Nürburgringu

Ford Mustang GTD pobił o 5,5 s swój poprzedni czas wokół Nürburgringu notując wynik 6:52,072.

5 maja 2025
2025 Aston Martin DBX S premiera
Aston Martin / DBX
Aston Martin przejmuje filozofię Porsche i prezentuje 727-konne DBX S

DBX S to nowa wersja w gamie Aston Martina DBX. Gamie, która wkrótce ma przypominać ofertę Porsche.

30 kwietnia 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025