Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-Benz E55 AMG (W211, 2003-2006) - test i poradnik kupującego

Mercedes E55 AMG W211 to mocny sedan z niezawodnym silnikiem, który nie kosztuje walizki pieniędzy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 stycznia 2025
Mercedes-Benz E55 AMG W211 poradnik
18

Prekursor pierwszego E63, model W211 E55 od AMG miał jasny cel - gdy się pojawił w 2003 roku, był czterodrzwiową limuzyną zdolną do zawstydzenia osiągami niejednego supersamochodu. To typowy ‘sleeper’ z dyskretnym, choć nieprzypadkowym wyglądem i mocnym napędem, zdolny do pokonywania kontynentu z dużą prędkością w całkowitym komforcie. Z pewnością był to godny rywal ówczesnego Audi RS6 C5 i BMW M5 E39.

Pod maską E55 pracuje doładowany kompresorem 5.4-litrowy silnik V8 o oznaczeniu M113K. Na tylną oś E55 wędruje moc 476 KM i moment obrotowy dochodzący do 700 Nm. To parametry lepsze niż we wspomnianych M5 i RS6, które miały odpowiednio 400 i 450 KM oraz mniejszy moment, przez co sedan od AMG wyrósł na siłę, z którą rywale musieli się liczyć. W przeciwieństwie do BMW, Mercedes montował do E55 tylko 5-biegowy automat, przez co samochód ten jest mniej angażujący, ale skrzynia ręczna nie pasowałaby tak dobrze do jego charakteru.

E55 AMG generacji W211 to wciąż bardzo szybka limuzyna, a przy tym niezawodna i stosunkowo niedroga.

Dostępny od niskich obrotów moment pochodzący z kompresora oraz komfort tłumienia pneumatycznego zawieszenia sprawiają, że E55 jest raczej szybkim GT niż typowo sportową limuzyną. Niemniej jednak, po pierwszej jeździe przyznaliśmy Mercedesowi pełne pięć gwiazdek. Złożyły się na to genialne właściwości jezdne, innowacyjne aktywne amortyzatory i ten fantastyczny motor, przy którym nabraliśmy pełnego przekonania, że oferuje coś ekstra względem RS6 z tamtych lat. Podwójne reflektory i charakterystyczne felgi z grubymi, podwójnymi ramionami jasno dają znać ile lat minęło od premiery E55, ale jego obniżone zawieszenie, cztery końcówki wydechu i zabarwione na niebiesko szyby nawet dziś tworzą niepowtarzalną aurę dostrzegalną dla tych, którzy znają się na rzeczy.

W211 Mercedes Benz E55 AMG tył
18

Właściciele byli tak urzeczeni niesamowitym momentem obrotowym tego silnika, że gdy AMG stworzyło wolnossące E63, pojawił się znaczący sprzeciw. Następca miał co prawda wyższą pojemność i moc (+38 KM), ale o 70 Nm niższy moment obrotowy dostępny 2550 obr./min. później. Przez lata E55 był też chwalony za niezawodność. Często powtarza się opinia, że jest to najbardziej pancerne V8 Mercedesa w ostatnich dekadach, więc nie ma o co się przesadnie martwić.

Poradnik kupującego

Uszczelki pokryw zaworów, tuleje zawieszenia i pneumatyka zawieszenia to elementy wymagające uwagi, ale podobnie będzie w przypadku praktycznie każdego samochodu tego typu z tych lat. Przy zakupie należy sprawdzić, czy nie ma pęknięć w sprężynach sprzęgła sprężarki, ponieważ ich awaria może spowodować poważne problemy. Niektórzy właściciele zaobserwowali wyciek płynu ze skrzyni biegów wokół złącza elektrycznego, a z czasem awarii może ulec pompa powietrza wtórnego, ale naprawa tych elementów nie będzie kosztowna.

W211 Mercedes Benz E55 AMG wnętrze
18

Wytrzymałość silnika M113K czyni z niego dobrą bazę do modyfikacji - w limitowanym modelu homologacyjnym CLK DTMz 2004 roku silnik ten miał fabrycznie 582 KM. Przy oględzinach aut po tuningu trzeba się jednak dowiedzieć jak poszczególne modyfikacje zostały wykonane.

Reklama

Rynek

W 2025 roku Mercedesy W211 E55 mają niezłą relację ceny do jakości. Tańsze egzemplarze z dużym przebiegiem można kupić za jakieś 60-70 tys. zł, jednak potencjalne wydatki na przywrócenie auta do stanu idealnego pewnie będą wysokie. Lepsze auta z mniejszymi przebiegami będą lepszą lokatą kapitału, ale kosztują dwukrotność tej sumy.

S211 Mercedes Benz E55 AMG kombi
18

W momencie pisania tego tekstu w Polsce jest dostępne E55 W211 z rynku japońskiego z przebiegiem 76 tys. km za 107 499 zł. Model ten występuje też jako kombi S211, ale samochody z tym nadwoziem stanowią tylko 10% całkowitej produkcji E55 wynoszącej 14 437 sztuk, więc znalezienie takiego wozu może zająć sporo czasu.

Mercedes-Benz E55 AMG (W211/S211) - podstawowe dane

Silnik: 5.4 V8 z doładowaniem mechanicznym
Moc: 476 KM / 6100 obr.
Moment obrotowy: 700 Nm / 2650-4500 obr.
Masa: 1760 kg (270 KM / tonę)
0-100 km/h: 4,7 s
Prędkość: 250 km/h
Cena nowego: od 456 000 zł (12.2003)
Cena dziś: od 60 000-140 000 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025
2027 McLaren WEC
McLaren
McLaren z silnikiem V10 powalczy o triumf w Le Mans

Od 2027 roku do Ferrari, Porsche i Aston Martina w stawce WEC dołączy nowy gracz - McLaren.

14 kwietnia 2025
MGA Factory Edition Frontline restomod
Restomod
To klasyczne MG ma stosunek mocy do masy niczym Porsche 911 GT3

MGA Factory Edition od brytyjskiej firmy Frontline to klasyk o osiągach godnych supersamochodów.

10 kwietnia 2025