Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
MCPura to głęboki lifting Maserati MC20 z dodatkami pozyskanymi z ekstremalnego modelu GT2 Stradale.
Następca MC20, nazwany MCPura, jest raczej ewolucją dotychczasowego auta, a nie całkowicie nowym samochodem, a my mieliśmy okazję mu się przyjrzeć podczas premiery na Goodwood Festival of Speed. Mając w pamięci niedawne porównanie Maserati MC20 do nowszych konkurentów, w tym McLarena Artura, Astona Martina Vantage czy Mercedesa-AMG GT 63 S E-Performance, to był najwyższy czas na aktualizację oferty włoskiej marki. Zmiany nie są porażające, ale informacją numer jeden jest to co się nie zmieniło - wspaniały silnik Nettuno V6.
Czym jest MCPura? Zaprezentowany od razu w dwóch wersjach - zamkniętej coupe i otwartej Cielo - model ten ma nazwę, która według Maserati odnosi się do rdzennych wartości i DNA marki. Są to czysta prędkość, luksus i pasja. Nowe imię może sugerować znacznie głębsze zmiany niż w rzeczywistości, bo tak naprawdę mamy do czynienia jedynie z odświeżeniem istniejącego od kilku lat na rynku MC20.
Nettuno V6 ze swoimi innowacyjnymi komorami spalania wstępnego zaadaptowano do MCPura prawie bez zmian. Nadal ma 630 KM przy 7500 obr./min. i 730 Nm momentu obrotowego w zakresie 3000-5500 obr./min. Maserati zrewidowało jedynie system zarządzania jednostką z korzyścią dla przyjemności jazdy i responsywności. Zmiany są małe, ale z drugiej strony akurat silnik ich nie potrzebował. Włoskie Nettuno to jeden z bardziej temperamentnych motorów w tym segmencie.
Moc wędruje oczywiście na tylne koła przez 8-biegową, dwusprzęgłową skrzynię i elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Tryby jazdy regulują charakter auta - sposób jego reagowania, przyspieszania i skręcania. Zachowano dotychczasowy porządek z trybami GT, Sport, Corsa, ESC Off i Wet. W pozycji Corsa lub ESC Off napęd ma najbardziej agresywną charakterystykę - amortyzatory są możliwie sztywne, a silnik i skrzynia biegów natychmiast reagują na dotknięcie pedału gazu.
Corsa od ESC Off różni się tym, że niektóre systemy asystujące pozostają aktywne, podczas gdy ten ostatni tryb pozostawia kierowcę sam na sam z maszyną. Zachowano osobny przycisk kontroli zawieszenia, którego przeznaczeniem jest “zmiękczanie” tłumienia o jeden stopień w wyższych trybach. Z pozycji “wyścig” można zredukować tłumienie do zaledwie “sztywnego” w trybie Corsa, podczas gdy w Sport można zredukować tłumienie do poziomu wyjściowego. Maserati podkreśla, że MCPura ma być samochodem łatwym w użytkowaniu, z którego nawet amator będzie mógł wydobyć pełen potencjał. Lifting okazał się dość ograniczony, zatem świetnie, że już bazowe MC20 dostarczało na tym polu bardzo dużo jakości.
Producent podaje masę własną MCPura na poziomie 1475 kg “do jazdy”, ale jest to wartość podejrzanie podobna do masy MC20 “na sucho”. Osiągi są identyczne - 2,9 s do 100 km/h i 326 km/h prędkości maksymalnej.
Co z długo odkładaną elektryfikacją? Obecnie nie ma planu powrotu do koncepcji elektrycznego MC20, która pierwotnie miała się nazywać właśnie MCPura. Giovanni Perosino, dyrektor ds. marketingu Maserati, powiedział: „Niestety, akceptacja rynku dla samochodów BEV jest niska. Nadal pracujemy nad naszymi pojazdami elektrycznymi z napędem akumulatorowym, aby poprawić ich osiągi, ale sytuacja na rynku sprawia, że MC20 nie będzie produkowany w wersji elektrycznej. Spalinowy napęd spełnia obecne wymagania rynku”.
Karbonowe nadwozie otrzymało niewielkie aktualizacje. Na przykład zderzaki bardziej przypominają te z wyścigowego MC20 GT2, torowego MCXtrema i drogowego GT2 Stradale. Przód ma bardziej wydatne “podcięcie rekina”, a na nadwoziu pojawiły się otwory o bardziej ostrych krawędziach. Splitter dostosowano do współpracy z nieco przeprojektowaną podłogą pod autem.
Podobnie jak MC20, MCPura kontynuuje podział stylistyczny, gdzie dolna część samochodu jest bardzo funkcjonalna, a górna skupia się na formie. Patrząc bezpośrednio z boku, niewiele się zmieniło, z wyjątkiem emblematu na drzwiach, na którym widnieje teraz napis „MCPura”. Z tyłu wpływ GT2 Stradale jest nadal widoczny dzięki zrównoważonym proporcjom. MCPura jest dostępny w trzech nowych kolorach – Devil Orange, Verde Royale i Night Interaction.
W środku także widać zmiany - przede wszystkim opcjonalną kierownicę ze spłaszczeniem od góry i od dołu jak w GT2 Stradale, oraz diodami zmiany biegu. Wieniec w całości obszyto alcantarą, czyli wiodącym materiałem w całym wnętrzu MCPura. Tapicerka z alcantary pokrywa fotele (z laserowymi przeszyciami), boczki drzwi i, co najważniejsze, deskę rozdzielczą. Maserati twierdzi, że to poprawi widoczność poprzez redukcję refleksów w przedniej szybie.
Jeśli chodzi o cyfrowe oblicze Maserati, dwa 10.25-calowe ekrany pozostały na swoim miejscu. Jedyną nowością jest dodatkowe menu z parametrami Performance zaadaptowane z GT2 Stradale. Znajdują się tam przydatne wskaźniki (ciśnienie doładowania, ciśnienie oleju, wykorzystanie momentu obrotowego), statystyki zużycia paliwa, rozkład mocy pomiędzy tylne koła i temperatury (silnika, skrzyni biegów i hamulców).
Dealerzy zaczęli już zbierać zamówienia na Maserati MCPura, a samochody wyjadą z fabryki najwcześniej w październiku. Producent zarzeka się, że auta nie będą produkowane “na stock”, a jedynie według konfiguracji konkretnych klientów. “Nie będziemy naciskać na szybką dystrybucję” - mądre posunięcie, w przeciwieństwie do McLarena, któremu zdarzyło się naprodukować supersamochodów, których tak naprawdę nikt nie zamówił.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Intrygujący prototyp BMW M2 z dodatkowym aero to nie nowy CSL, a jedynie pakiet płatnych dodatków M.
MCPura to głęboki lifting Maserati MC20 z dodatkami pozyskanymi z ekstremalnego modelu GT2 Stradale.
Od wielu miesięcy Toyota testuje zamaskowane coupe w stylu GT z silnikiem V8. Co to właściwie jest?
Po wielu miesiącach zapowiedzi Hyundai wypuszcza swój drugi sportowy model z napędem elektrycznym.
Zbliża się premiera nowego Cayenne. Po raz pierwszy model ten będzie oferowany także jako EV.
Rimac Nevera R to nowy najszybciej przyspieszający samochód świata z 24 rekordami na koncie.
Aston Martin Vantage S kryje sporo detali, dzięki którym może zaciekawić klientów na Ferrari Amalfi.
Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?
Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.
Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.
Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.
DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.