Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowa Corvette ZR1 ma moc na poziomie Bugatti Veyron i osiąga 375 km/h

Mamy nowego lidera wśród najmocniejszych seryjnych V8 z USA - nowa Corvette ZR1 generuje 1079 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 stycznia 2025
2025 Corvette C8 ZR1 główne
16

Z mocą 1064 KM nowa Corvette ZR1 jest nie tylko najmocniejszym samochodem produkowanym pod jakąkolwiek amerykańską marką, ale także najszybszą Corvette w historii tego modelu z prędkością maksymalną 375 km/h. Osiągnięto to bez udziału elektrycznego silnika trakcyjnego, za to w ZR1 znajdziemy parę wyjątkowo dużych turbosprężarek.

To monstrum stworzono na bazie silnika Geminni 5.5 V8 LT6 z aktualnej Corvette C8 Z06, ale zmiany są tak rozległe, że zastosowano tu nowe oznaczenie LT7. Baza całkiem niezła, bo generująca 680 KM jednostka to najmocniejsze wolnossące V8 stworzone w zakładach Chevroleta.

Brak hybrydy i para dużych turbin - tak Chevrolet uzyskał prawie 1080 KM w nowej Corvette ZR1.

Największą zmianą są całkowicie nowe głowice z większymi kanałami ssącymi i wydechowymi oraz skrawanymi na CNC komorami spalania. Zmodyfikowano czasy otwarcia zaworów poprzez zmianę profili krzywek wałków rozrządu, co było konieczne ze względu na wyższe temperatury spalania silnika z podwójnym turbo. Nowy jest też cały układ dolotowy.

Turbosprężarki typu mono-scroll mają średnicę 76 mm i są zintegrowane z nowym kolektorem wydechowym dodatkowo wyposażonym w inteligentny system redukujący turbodziurę. Specjalnie dla ZR1 opracowano nowe lżejsze tłoki, korbowody i wał. Wszystkie te elementy zostały wyważone z o wiele większą precyzją niż w LT6, aby motor pracował optymalnie przy tak drastycznie zwiększonej mocy. Silnik ma stopień sprężania 9,7:1.

2025 C8 Corvette ZR1 tył
16

Efekty tych zabiegów są spektakularne: 1079 KM przy 7000 obr./min. oraz 1123 Nm przy 6000 obr./min. ZR1 coupe na sucho waży 1665 kg, dostępny jest też model Convertible o masie 1705 kg. Oznacza to, że silnik w tym samochodzie produkuje przeszło dwa razy tyle mocy co jednostka LS7. Cała ta moc trafia na tylne (!) koła z pośrednictwem zmodyfikowanej 8-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej Chevroleta, aczkolwiek z nieco zmienionym przełożeniem ostatniego biegu.

Nowa Corvette ZR1 przyspiesza do 96 km/h w 2,3 s i jest w stanie rozpędzić się do 375 km/h.

W rezultacie Chevrolet Corvette C8 ZR1 jest najszybszym samochodem jaki możesz kupić w cenie poniżej miliona euro. Na terenie ośrodka testowego ATP w Papenburgu w Niemczech udało się rozpędzić ten wóz do 375 km/h. Podczas próby za kierownicą nie siedział zwycięzca Le Mans, ale osoba, do której skierowana jest Corvette C8 ZR1: szef firmy. W tym przypadku był to prezes General Motors, Mark Reuss.

Reklama

To nie był jeden przypadkowy przejazd, gdyż w kilku przejazdach auto regularnie przekraczało 370 km/h. Aby sprawdzić jak szybko Corvette ZR1 może jechać włączono tryb nazywany przez GM “trybem prędkości maksymalnej”, w którym elektronika podwozia jest zaprogramowana na jazdę z wysoką prędkością. Nie jest jasne czy nabywcy ZR1 również będą mieć ten tryb w swoich samochodach. Rekordową prędkość osiągnięto na szóstym z ośmiu biegów, dobijając do maksymalnych obrotów.

Teraz Chevrolet ujawnił czas przyspieszenia ZR1 od 0 do 60 mil na godzinę (96 km/h), który wynosi 2,3 s, co daje mu dwie dziesiąte przewagi nad Corvette E-Ray z hybrydowym napędem na wszystkie koła i trzy dziesiąte nad Z06 z silnikiem wolnossącym. Aby osiągnąć ten wynik, potrzebny jest jednak pakiet ZTK Performance Package, ponieważ standardowy samochód na sprint ze startu zatrzymanego do 60 mph potrzebuje dodatkowych dwóch dziesiątych sekundy.

2025 C8 Corvette ZR1 kabina
16

Standardem w ZR1 są amortyzatory Adaptive Magnetic Ride i podwójne aluminiowe wahacze przy wszystkich kołach - górne kute, dolne odlewane. Nie zabrakło solidnego tylnego stabilizatora.

Opcjonalny pakiet ZTK zawiera dodatkowo sztywniejsze sprężyny i tylne skrzydło o zwiększonym docisku pasujące do standardowego zestawu dokładek, splitterów, wlotów i kanałów z włókna węglowego. W ramach pakietu wylatują opony Michelin Pilot Sport 4 S, a montowane są ostrzejsze Cup 2 R o średnicy 20 cali z przodu i 21 cali z tyłu. Z listy opcji można wybrać karbonowe felgi zmniejszające masę nieresorowaną o 19 kg.

Fabrycznie Corvette C8 ZR1 ma karbonowo-ceramiczne hamulce z tarczami 400 mm i sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu i 390 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z tyłu. Osiągi tego modelu nie mogłyby istnieć bez odpowiednio mocniejszego docisku, który w wyniku dołożenia tych wszystkich karbonowych zabawek wynosi 544 kg przy 345 km/h.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025