Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
14
Ocena Evo
Cena:
od 214 900 zł
dobrze dobrane napędy; jakość wykonania; design
zawieszenie i prowadzenie nie jest tak dobre jak u rynkowych rywali

Hyundai Ioniq 5 jest w ofercie koreańskiej marki już od dobrych kilku lat. Przez ten czas rynek został zalany przez liczne alternatywy, ale “piątka” dzielnie broni swojej pozycji w czołówce segmentu. Niedawny lifting miał zapewnić dalszą konkurencyjność Hyundaia względem najbliższych rywali, ale będąc zupełnie szczerym, on nigdy nie stracił dystansu. Jego kanciasty design w stylu Delty Integrale z lat 80. po pięciu latach wcale nie wygląda staro, a parametrami wciąż dorównuje najmocniejszym konkurentom w swojej klasie.

Ioniq dzieli podzespoły z popularną Kią EV6, jednym z najlepszych “zwyczajnych” EV jakimi jeździliśmy, ale Hyundai ma szerszą ofertę z dwoma pojemnościami baterii i opcją napędu jednym lub dwoma silnikami. W 2025 nadal klienci mogą wziąć model z baterią 63 kWh i jednym silnikiem (RWD) lub z baterią 84 kWh i napędem na tył lub obie osie.

Model ten wygląda jakby był hatchbackiem wielkości Volkswagena Golfa, ale w rzeczywistości Ioniq 5 mierzący 4635 mm długości i 3000 mm rozstawu osi to bardziej SUV. Jego rozstaw osi jest większy o 88 mm niż w ostatnim Range Roverze i to czuć. Wnętrze jest bardziej obszerne niż mogłoby się wydawać, a designerzy Hyundaia jeszcze pogłębili wrażenie przestrzeni płaską podłogą i niemal otwartym układem foteli.

Wnętrze i technologia

Z zewnątrz Ioniq 5 wygląda bardzo odważnie, ale wnętrze nie ma aż takiego rozmachu. Poczucie przestrzeni sprawia, że jest to doskonały samochód do codziennego użytku dla tych, którzy chcą poruszać się na co dzień autem elektrycznym (przesuwna konsola środkowa jest genialna), ale brakuje mu charakteru niektórych rywali. Zaokrąglone krawędzie wszystkich powierzchni, od deski rozdzielczej po kierownicę, tworzą nieco przestarzałą estetykę, a płaskie, pozbawione funkcji boczki drzwi to przerost formy nad treścią.

Hyundai Ioniq 5 2025 wnętrze
14

Można jednak zauważyć kilka ciekawych akcentów, na przykład motyw pikseli obecny nie tylko w designie przednich i tylnych lamp LED, ale także wokół portu ładowania oraz w formie czterech diod LED na kierownicy. To akurat przydatna rzecz, bo pokazuje poziom naładowania akumulatora, wybór kierunku jazdy i różne inne informacje. Wybierak kierunku jazdy w formie dźwigni przy kolumnie kierownicy może być dla niektórych dziwny, ale jest wykonany z metalu klasy premium. Z tego samego materiału wykonano przyjemnie solidne przełączniki na kierownicy.

Dobrze wkomponowana dedykowana ładowarka indukcyjna, kilka portów USB-C, a nawet w pełni funkcjonalne gniazdo 220V, to dodatki które warto mieć, zwłaszcza gdy funkcja Vehicle to Load pozwala wykorzystać samochód jako źródło energii dla urządzeń zewnętrznych o mocy do 3.2 kW. Tego typu rozwiązania podkreślają, że Ioniq 5 jest produktem stworzonym z myślą o realnych użytkownikach, nawet jeśli ekspresja designu wnętrza jest tutaj na pierwszym miejscu.

Napęd i szczegóły techniczne

Na dole gamy Hyundai proponuje wariant RWD z baterią 63 kWh, mocą 170 KM i deklarowanym zasięgiem WLTP dochodzącym do 440 km. Cena wyjściowa równa 214 900 zł brutto może być dla niektórych zachęcająca, ale nie jest to dla nas optymalny wybór. Niska cena nie jest tu w stanie zrekompensować stosunkowo niewielkiego zasięgu i skromnej mocy.

Hyundai Ioniq 5 2025 design tył
14

Już o szczebel wyżej mamy znacznie ciekawszy model z baterią 84 kWh za 249 900 zł. Taki Hyundai nadal ma jeden motor, ale o mocy 229 KM, i najlepszy zasięg dochodzący do 570 km. Ta sama bateria pracuje w wersjach z napędem AWD o mocy 325 KM, ale jak można się spodziewać, zasięg tych modeli jest mniejszy i wynosi 495 km.

Wydajność, ładowanie i koszty eksploatacji

Niezależnie którą wersję napędu wybierzesz, Hyundai Ioniq 5 ma wysokowydajną architekturę 800V, tak samo jak znacznie droższe Porsche Taycan. Sterowanie napędem jest na tyle zaawansowane, że może również pracować na napięciu 400V jeśli jest to korzystne. Benefitem zastosowania wysokiego napięcia instalacji są takie parametry jak moc, wydajność i szybkość ładowania. Hyundai oferuje moc ładowania do 260 kW, podczas gdy najbliższy rywal - VW ID.4 - w najlepszej możliwej konfiguracji może przyjąć tylko 185 kW.

W trybie mieszanym, gdzie staranna eko-jazda występuje na przemian z autostradami i drogami kategorii B, można uzyskać średnie zużycie energii około 20 kWh/100 km. Niezależnie od stylu jazdy, wskazania zasięgu Hyundaia Ioniq 5 należą do najbardziej dokładnych wśród wszystkich EV na rynku, co na pewno przyczyni się do ograniczenia objawów tzw. range anxiety, czyli strachu przed wyczerpaniem baterii.

Osiągi i czas 0-100

Na naprawdę mocne wrażenia można liczyć w Hyundaiu Ioniq 5 N o mocy 609 KM, ale nasza testowa odmiana z silnikiem 229 KM także ma więcej niż wystarczające osiągi do codziennego użytku. Kombinacja i kalibracja reakcji na gaz, hamulców i systemu odzyskiwania energii należą do najlepszych jakie spotkałem we wszystkich EV. Reakcje na ruchy stopą są doskonałe, a moc łatwa do modulowania. Tryb Eco wycina część potencjału dla zwiększenia zasięgu, ale wystarczy kliknąć każdy inny tryb, aby cieszyć się niezłymi przyspieszeniami, nawet w tym dość podstawowym modelu.

Hyundai Ioniq 5 2025 przyspieszenie
14
Reklama

Bazowy Ioniq 5 o mocy 170 KM ma najskromniejszy silnik w gamie i osiąga 100 km/h w 8,5 s. Testowany tutaj model pośredni RWD z silnikiem 229 KM i baterią 84 kWh wykonuje taki sam sprint w 7,5 s, a topowa odmiana z dwoma silnikami w 5,3 s. Wszystkie wersje mają prędkość maksymalną ograniczoną do 185 km/h. Tak naprawdę żadna z tych wersji nie jest nawet blisko sportowego Ioniq’a 5 N (przyspieszenie 0-100 km/h w 3,4 s), ale nawet testowana wersja ma wystarczającą moc, aby spełnić oczekiwania klientów.

Integracja skutecznego systemu odzysku energii pozwala na jazdę “jednym pedałem” zwiększając wydajność. Siłę odzysku można regulować na bieżąco za pomocą przyjemnie pracujących łopatek za kierownicą. Wybierz najbardziej agresywny tryb (jazda jednym pedałem lub iPedal w nomenklaturze Hyundaia), a samochód będzie dobierał siłę hamowania regeneracyjnego także z uwagi na dystans do auta poprzedzającego. Brzmi jak kolejny nadopiekuńczy system, i tak jest w niektórych innych EV, ale akurat w Hyundaiu działa to na tyle sprawnie, że można łatwo się przyzwyczaić. Przy odpuszczaniu gazu w Ioniq’u 5 nie wypadasz przez przednią szybę jak w innych modelach, zamiast tego auto łagodnie zwalnia zwiększając stopniowo siłę regeneracji. Przy tych rzadkich okazjach, gdy musisz użyć pedału hamulca, także czujesz łatwość modulowania, bo oba typy hamulców - regeneracyjne i cierne - są dobrze zbalansowane.

Prowadzenie i tłumienie

Układ jezdny Hyundaia Ioniq 5 nie dorównuje wyrafinowaniem napędowi, bo pozornie nieźle działające amortyzatory nie są w stanie utrzymać pełnej kontroli nad kołami na bardziej wymagających nawierzchniach. To nie jest powód, aby z Hyundaia rezygnować, ale bliźniacza Kia EV6 w tej materii wypada znacznie lepiej. Czynnik ten nie będzie miał żadnego znaczenia na większości dróg, bo ogólna wygoda i praca zawieszenia wypada naprawdę dobrze, jeśli tylko asfalt nie jest zniszczony. Nawet przy prędkościach autostradowych w kabinie jest cicho, więc większe dystanse można pokonywać w komfortowych warunkach.

Hyundai Ioniq 5 2025 prowadzenie
14

Układ kierowniczy działa lekko i jest pozbawiony czucia, ale przełożenie jest na tyle bezpośrednie, że możesz bez problemu wprowadzać korekty w połowie zakrętu. Opony Michelin Pilot Sport EV o szerokości 255 mm w naszym samochodzie testowym zapewniały mnóstwo przyczepności, więc możesz próbować przycisnąć, ale reszta samochodu niekoniecznie za nimi nadąża. Polecenia wydawane kierownicą rozbijają się o miękkie sprężyny i nieregulowane amortyzatory. No ale do takich celów istnieje 5 N.

Ceny i konfigurator

Ioniq 5 jest dostępny z dwoma rozmiarami baterii, z jednym lub dwoma silnikami, z czego wersja AWD łączy się tylko z większym ogniwem. Model bazowy Dynamiq z jednym motorem 170 KM, baterią 63 kWh i napędem na tył kosztują od 214 900 zł, więc jest on droższy niż równorzędny Volkswagen ID.4 lub stworzona na tej samej platformie Kia EV6.

Hyundai Ioniq 5 2025 detal
14

Wybierz wersję wyposażenia Techniq i większe ogniwo 84 kWh, a cena podskoczy do 249 900 zł. Od poziomu N-line mniejsza bateria już nie jest dostępna, ale to właśnie N-line, a nie topowy Uniq, ma na pokładzie najwięcej wyposażenia, a nadal może łączyć się z najbardziej wydajnym napędem RWD i większą baterią 84 kWh.

Konkurencja

Jeśli chodzi o rywali, Kia EV6 wygląda na najciekawszy wybór w cenie poniżej 200 tysięcy złotych, ale unikalny design Hyundaia i jego jakościowe wykonanie wnętrza czyni z Ioniq’a 5 dobrą alternatywę dla Kii. Volkswagen ID.4 kosztuje obecnie od niecałych 150 tys. zł, ale ma mnóstwo niedociągnięć, więc ciekawiej wygląda Skoda Enyaq, dosłownie i w przenośni. Jednakże oba te samochody jeżdżą mocno przeciętnie. Tesla Model 3 Long Range to znakomite auto w każdej kategorii typowej dla EV, ale z typowymi dla Tesli bolączkami jak słaba jakość wykonania.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Porsche 911 992.2 Speedster spyshot
Porsche / 911
Nadchodzi nowe Porsche 911 Speedster i nie, to nie jest GT3 Cabriolet

Wiele wskazuje na to, że pod nadwoziem przypominającym GT3 kabrio kryje się nowy Porsche Speedster.

29 lipca 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Mercedes Concept AMG GT Track Sport - AMG tworzy rywala dla 911 GT3?

Zanim powstanie następca AMG GT R czy Black Series, AMG szykuje pro-torową wersję auta drogowego.

25 lipca 2025
Opel Mokka GSE prezentacja
Opel / Mokka
Opel Mokka GSE to kolejny kuzyn Alfy Romeo Junior i Abartha 600e

Niemcy skorzystali z zasobów magazynu Peugeota i Alfy Romeo i zaprezentowali elektryczną Mokkę GSE.

23 lipca 2025
Pirelli P Zero 2025
Pirelli
Nowe Pirelli P Zero stworzono z myślą o środowisku i… Range Roverach

Najnowsza opona z rodziny P Zero jest zrobiona głównie z bioodpadów. Wkrótce trafi do produktów JLR.

21 lipca 2025
2025 Ferrari F80 test na torze i drodze
Ferrari / F80
Ferrari F80 - demonstracja siły Ferrari na drodze i na torze

Nowa perła w koronie Maranello - Ferrari F80 - łączy nierealne osiągi z intuicyjnością jazdy.

20 lipca 2025
2027 BMW M5 spyshot
BMW / M5
BMW już testuje poliftowe M5 z zupełnie nowym przodem

W ramach liftingu BMW M5 dostanie kontrowersyjny front według języka designu Neue Klasse.

18 lipca 2025
Lanzante 95-59 debiut
Lanzante
Lanzante 95-59 to żywy hołd złożony McLarenowi F1 GTR z Le Mans ‘95

Na bazie 750S Lanzante stworzyło hipersamochód inspirowany zwycięstwem McLarena F1 w 24h Le Mans.

17 lipca 2025
BMW M2 CS pakiet
BMW / M2 CS
BMW M2 na razie bez wersji CSL, za to z pakietem M Performance

Intrygujący prototyp BMW M2 z dodatkowym aero to nie nowy CSL, a jedynie pakiet płatnych dodatków M.

16 lipca 2025
Maserati MCPura premiera goodwood
Maserati / MCPura
Maserati zastępuje MC20 nowym supersamochodem - MCPura

MCPura to głęboki lifting Maserati MC20 z dodatkami pozyskanymi z ekstremalnego modelu GT2 Stradale.

16 lipca 2025
Toyota GR GT3 goodwood 2025
Toyota / GR GT3
Po raz pierwszy z bliska widzieliśmy tajemniczą Toyotę GT z V8

Od wielu miesięcy Toyota testuje zamaskowane coupe w stylu GT z silnikiem V8. Co to właściwie jest?

15 lipca 2025
Hyundai Ioniq 6 N premiera
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N - 650 KM za połowę ceny Porsche Taycan

Po wielu miesiącach zapowiedzi Hyundai wypuszcza swój drugi sportowy model z napędem elektrycznym.

15 lipca 2025
2026 Porsche Cayenne EV prototyp
Porsche / Cayenne
Prototyp elektrycznego Porsche Cayenne pojawił się w Goodwood

Zbliża się premiera nowego Cayenne. Po raz pierwszy model ten będzie oferowany także jako EV.

15 lipca 2025