Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi S8 2022 - nowe auto służbowe grupy „Ronin"

Świetny przykład niemieckiej inżynierii zrobionej według starej szkoły.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 marca 2022
Audi A8/S8 zdjęcie główne
13
Ocena Evo
Cena:
630 200 zł
jakość i dopracowanie
nie potrafimy stwierdzić, czy to miał być supersedan czy tylko mocny cruiser

Gdy producent przeprowadza tak mały lifting, że prawie go nie widać, to jasny sygnał, że przyszłość tego konkretnego modelu jest przesądzona. Tak się stało w przypadku najnowszego Audi A8/S8. Limuzyna z Ingolstadt jest mniej więcej w połowie cyklu rynkowego, bo debiut piątej generacji A8 miał miejsce prawie 5 lat temu, więc to idealny moment na lifting i modernizację. Skupimy się jednak tylko na usportowionym S8, bo właśnie takie auto trafiło do nas na test.

Od przodu główną zmianą jest nowy kształt grilla, który ma bardziej urozmaiconą fakturę wewnętrzną. Poza tym delikatny lifting przeszły zderzaki, a boczne przetłoczenie jest nieco głębsze i ostrzejsze. Standardem stały się lampy LED Matrix z przodu i oświetlenie OLED z tyłu. Do tego nowy wzór 21-calowych felg, ale producent nie zdecydował się na usunięcie srebrnych obudów lusterek - to cecha charakterystyczna Audi S8 od początku kariery tego modelu.

Większość czasu podczas prezentacji nowego S8 poświęcono na omówienie odświeżonej palety kolorów, co sporo mówi o charakterze całego liftingu. Już nawet rywale z Monachium wiedzą, że najlepiej się skupić na elektrycznym następcy A8, dlatego budują BMW i7. Wracając do Audi, to następca będzie silnie inspirowany konceptem Grandsphere z zeszłego roku.

Audi-A8-S8 na drodze
13

Tymczasem stare, dobre S8 pozostanie z nami jeszcze przez kilka lat, a razem z nim wspaniały 4-litrowy silnik V8 twin turbo wraz z systemem mild hybrid opartym o 48-woltową instalację. W świecie takich aut jak Porsche Taycan czy nawet Audi e-tron GT moc silnika na poziomie 571 KM i 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego mogą wydawać się trochę za niskie. Z masą na poziomie 2220 kg w przypadku S8 łatwo zrozumieć jak daleko czasem mają modele z rodziny S do tych z oznaczeniem RS. Może dlatego Audi nigdy nie stworzyło prawdziwego RS na bazie A8.

S8 jest szybkie, do pewnego momentu, bo potem jego osiągi zaczynają być tylko poprawne. Czas do 100 km/h na poziomie 3,8 s w tak dużym kolosie słusznie imponuje, ale Audi szybko traci początkowy impet i zamienia się w przyjemnego cruisera. Gdy natrafiasz na bardziej zatłoczony kawałek autostrady skrzynia automatyczna musi zrzucić kilka ze swoich ośmiu biegów, by S8 mogło w ogóle uciec przed tymi wszystkimi BMW 530d czającymi się tuż za jego nowiutkimi OLED-owymi lampami.

Jego żywiołem są długie rejsy, a nie krótkie sprinty, to się akurat nie zmieniło od lat. S8 daje poczucie absolutnej stabilności i kontroli, co jest zasługą systemu skanowania drogi przed autem, który w ułamku sekundy przygotowuje zawieszenie pneumatyczne na to, co wydarzy się za chwilę. Tym samym Audi potrafi pogodzić ogień z wodą - daje żelazną stabilność bez uporczywego przekonania, że całe zawieszenie jest wykonane z betonu. Tylko na zimowych oponach część z tych doznań się rozmywa, gdy specyficzne opony walczą o przyczepność przy wyższych prędkościach.

S8 jest stworzone do pokonywania całych krajów wzdłuż i wszerz, więc jego dominującą cechą jest komfort podróżowania. Przy tym jest pomnikiem wartości, z których słynie Audi - jakości i dopracowania elementów wnętrza - to akurat cecha wszystkich wersji A8. Model ten pozostaje szczytem możliwości Audi w dziedzinie otaczania pasażerów luksusem i nawet konkurenci tacy jak BMW 750i i Mercedes-AMG S63 nie potrafią zapewnić tego samego poziomu wyrafinowania.

Audi-S8 na pustej drodze
13

Poza drogami szybkiego ruchu Audi S8 już tak nie błyszczy, ale to przecież nie jest RS3. Kręte odcinki dają się wykazać systemowi aktywnej redukcji przechyłów, który poprawia stabilność boczną poprzez podnoszenie najbardziej obciążonej strony auta nawet do 3 stopni w zakresie prędkości 80-120 km/h. Od razu czuć, że to nie jest auto stworzone do ostrej jazdy, chociaż potrafi pokazać pazur gdy przebijesz się przez menu trybów jazdy i wybierzesz Dynamic. W tak ciężkim samochodzie hamulce karbonowo-ceramiczne mają zdecydowanie więcej pracy niż w czymś o klasę mniejszym, a czuć od nich pewną różnicę generacji względem najnowszych układów hamulcowych. Pierwsze naciśnięcie jest raczej “badawcze”, a gdy już hamulec zaczyna chwytać, dopiero można docisnąć do końca.

Standardowy napęd obejmuje takie elementy jak skrętna tylna oś i sportowy dyferencjał quattro, dzięki czemu w kwestii prowadzenia i przyczepności S8 jest o krok przed A8, co oczywiście nie czyni go z automatu rasowym autem dla kierowcy. Oba te rozwiązania przyczyniają się jedynie do tego, że ta wielka limuzyna jest zaskakująco posłuszna przy ostrym traktowaniu i odporna na uporczywą podsterowność. W kwestii napędu S8 wydaje się bardziej wyrafinowane niż modele S6/S7, ale nadal nie potrafi poruszać się z taką lekkością jak obecne RS6 i RS7.

Reklama

Choć nowe Audi S8 jest modelem zaprezentowanym w tym roku, to w świecie mocno wyśrubowanych osiągów mocnych “elektryków” wydaje się mocno nie na czasie. To auto zrobione według wymagań z przeszłości, które próbuje nadal utrzymywać się na powierzchni we współczesności. S8 daje się poznać jako wysoce dopracowany model wykonany z nieprawdopodobną jakością. Docenisz każdą podróż tym autem, ale prawdopodobnie niewiele z tych podróży zapamiętasz. To chyba cecha wszystkich aut tego segmentu.

Audi-A8/S8 tył
13

Ceny i konkurencja

Polski cennik Audi S8 zaczyna się od 630 200 zł. Nie ma rozróżnienia na wersje wyposażenia, po prostu jest baza do dobierania opcji. Wiele z nich to rzeczy zamawiane wyłącznie dla wyróżnienia swojego konkretnego egzemplarza i niewiele jest w S8 pozycji obowiązkowych, bez których nie można się obejść. Jest właściwie jedna taka rzecz, bo Audi w wozie za 630 tys. zł każe sobie dopłacać za złącza USB w tylnej części kabiny (890 zł).

Segment szybkich, luksusowych limuzyn ciągle się kurczy. BMW właśnie kończy produkcję M760Li z silnikiem V12, a topowa klasa S od AMG będzie daleko przekraczała segment reprezentowany przez Audi S8. Rywali trzeba szukać niżej np. w BMW 750i o mocy 530 KM czy w Mercedesie S580 o mocy 503 KM. Obie te limuzyny są tańsze niż Audi, ale BMW jest naprawdę mocno tańsze (od 548 tys. zł), więc zostaje sporo budżetu na opcje lub np. wersję wydłużoną Li.

BMW wydaje się też lepszym wyborem, bo ma bardziej usportowiony charakter, więc naturalnie bliżej mu do Audi S8 niż do S580, którego jedynym akcentem sportowym może być pakiet AMG Line. Bawarska limuzyna także lepiej sprawdza się w roli auta, które właściciel chce prowadzić samodzielnie.

Potencjalnym rywalem S8 mógłby być znacznie bardziej egzotyczny samochód - Maserati Quattroporte Trofeo. Na pewno rasowy, niszowy i bardzo wyrafinowany sedan z wieloma detalami i bardzo sportowym charakterem, za to kosztuje o wiele więcej. W Polsce za takie auto trzeba zapłacić około 850 tys. zł, czyli o ponad 200 tys. więcej niż za Audi.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Alpine Alpenglow supersamochód
Alpine / Alpenglow
Alpine pracuje nad supersamochodem z silnikiem zasilanym wodorem

Władze Alpine sugerują, że ich nowy flagowy supersamochód może być zasilany wodorem.

8 października 2024
Ferrari 288 GTO Pirelli Cinturato
Pirelli
Pirelli wyprodukuje nowe opony pasujące do Ferrari 288 GTO

Dostępność opon do Ferrari 288 GTO to problem, który Pirelli chce rozwiązać modelem P7 Cinturato.

8 października 2024
McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Hyundai Ioniq 6 N spyshot
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N ma być odpowiedzią na Teslę Model 3 Performance

Wkrótce Ioniq 6 N dołączy do elektrycznej gamy sportowych Hyundaiów obok znakomitego Ioniq’a 5 N.

6 października 2024
Mercedes-AMG CLE63 V8 spyshot
Mercedes / AMG CLE63
Nadchodzi nowy Mercedes-AMG CLE63 z (prawie) potwierdzonym V8

Wraz z premierą Mercedesa-AMG CLE63 zakończymy spekulacje na temat źródła jego napędu.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Caterham Project V proces rozwojowy
Caterham / Project V
Caterham Project V będzie gotowy jeszcze w 2025 r.

Nowoczesne coupe Caterhama z elektryczną technologią Yamahy zakończy proces rozwojowy w 2025 r.

2 października 2024
Bentley Continental GT Mulliner 2024
Bentley / Continental GT
Bentley Continental GT od Mulliner jest jeszcze bardziej luksusowy

Mulliner to wersja specjalna dla klientów, którym zwykły Continental GT wydaje się zbyt pospolity.

1 października 2024
2025 Audi RS5 spyshot
Audi / RS5
Nowe Audi RS5 otrzyma hybrydę z V6 i ponad 500 KM

RS5 następnej generacji zastąpi jednocześnie modele RS4 Avant i RS5 Sportback.

30 września 2024
McLaren W1 zapowiedź
McLaren / W1
Następca McLarena P1 otrzymał nazwę W1

McLaren zapowiada premierę nowego hipersamochodu W1 - duchowego następcy F1 i P1.

27 września 2024
Nissan IDx Silvia plotki
Nissan
Nissan wskrzesi model Silvia? Coraz więcej na to wskazuje

Nasilają się plotki o powrocie na rynek Nissana Silvia opartego o elektryczną architekturę Alpine.

25 września 2024
Toyota Corolla GR nurburgring
Toyota / Corolla GR
Czy GR Corolla trafi do Europy? Toyota nie zaprzecza

Toyota testuje Corollę GR na Nürburgringu, co wywołało lawinę spekulacji o przyszłości tego modelu.

25 września 2024