Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi S8 2022 - nowe auto służbowe grupy „Ronin"

Świetny przykład niemieckiej inżynierii zrobionej według starej szkoły.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 marca 2022
Audi A8/S8 zdjęcie główne
13
Ocena Evo
Cena:
630 200 zł
jakość i dopracowanie
nie potrafimy stwierdzić, czy to miał być supersedan czy tylko mocny cruiser

Gdy producent przeprowadza tak mały lifting, że prawie go nie widać, to jasny sygnał, że przyszłość tego konkretnego modelu jest przesądzona. Tak się stało w przypadku najnowszego Audi A8/S8. Limuzyna z Ingolstadt jest mniej więcej w połowie cyklu rynkowego, bo debiut piątej generacji A8 miał miejsce prawie 5 lat temu, więc to idealny moment na lifting i modernizację. Skupimy się jednak tylko na usportowionym S8, bo właśnie takie auto trafiło do nas na test.

Od przodu główną zmianą jest nowy kształt grilla, który ma bardziej urozmaiconą fakturę wewnętrzną. Poza tym delikatny lifting przeszły zderzaki, a boczne przetłoczenie jest nieco głębsze i ostrzejsze. Standardem stały się lampy LED Matrix z przodu i oświetlenie OLED z tyłu. Do tego nowy wzór 21-calowych felg, ale producent nie zdecydował się na usunięcie srebrnych obudów lusterek - to cecha charakterystyczna Audi S8 od początku kariery tego modelu.

Większość czasu podczas prezentacji nowego S8 poświęcono na omówienie odświeżonej palety kolorów, co sporo mówi o charakterze całego liftingu. Już nawet rywale z Monachium wiedzą, że najlepiej się skupić na elektrycznym następcy A8, dlatego budują BMW i7. Wracając do Audi, to następca będzie silnie inspirowany konceptem Grandsphere z zeszłego roku.

Audi-A8-S8 na drodze
13

Tymczasem stare, dobre S8 pozostanie z nami jeszcze przez kilka lat, a razem z nim wspaniały 4-litrowy silnik V8 twin turbo wraz z systemem mild hybrid opartym o 48-woltową instalację. W świecie takich aut jak Porsche Taycan czy nawet Audi e-tron GT moc silnika na poziomie 571 KM i 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego mogą wydawać się trochę za niskie. Z masą na poziomie 2220 kg w przypadku S8 łatwo zrozumieć jak daleko czasem mają modele z rodziny S do tych z oznaczeniem RS. Może dlatego Audi nigdy nie stworzyło prawdziwego RS na bazie A8.

S8 jest szybkie, do pewnego momentu, bo potem jego osiągi zaczynają być tylko poprawne. Czas do 100 km/h na poziomie 3,8 s w tak dużym kolosie słusznie imponuje, ale Audi szybko traci początkowy impet i zamienia się w przyjemnego cruisera. Gdy natrafiasz na bardziej zatłoczony kawałek autostrady skrzynia automatyczna musi zrzucić kilka ze swoich ośmiu biegów, by S8 mogło w ogóle uciec przed tymi wszystkimi BMW 530d czającymi się tuż za jego nowiutkimi OLED-owymi lampami.

Jego żywiołem są długie rejsy, a nie krótkie sprinty, to się akurat nie zmieniło od lat. S8 daje poczucie absolutnej stabilności i kontroli, co jest zasługą systemu skanowania drogi przed autem, który w ułamku sekundy przygotowuje zawieszenie pneumatyczne na to, co wydarzy się za chwilę. Tym samym Audi potrafi pogodzić ogień z wodą - daje żelazną stabilność bez uporczywego przekonania, że całe zawieszenie jest wykonane z betonu. Tylko na zimowych oponach część z tych doznań się rozmywa, gdy specyficzne opony walczą o przyczepność przy wyższych prędkościach.

S8 jest stworzone do pokonywania całych krajów wzdłuż i wszerz, więc jego dominującą cechą jest komfort podróżowania. Przy tym jest pomnikiem wartości, z których słynie Audi - jakości i dopracowania elementów wnętrza - to akurat cecha wszystkich wersji A8. Model ten pozostaje szczytem możliwości Audi w dziedzinie otaczania pasażerów luksusem i nawet konkurenci tacy jak BMW 750i i Mercedes-AMG S63 nie potrafią zapewnić tego samego poziomu wyrafinowania.

Audi-S8 na pustej drodze
13

Poza drogami szybkiego ruchu Audi S8 już tak nie błyszczy, ale to przecież nie jest RS3. Kręte odcinki dają się wykazać systemowi aktywnej redukcji przechyłów, który poprawia stabilność boczną poprzez podnoszenie najbardziej obciążonej strony auta nawet do 3 stopni w zakresie prędkości 80-120 km/h. Od razu czuć, że to nie jest auto stworzone do ostrej jazdy, chociaż potrafi pokazać pazur gdy przebijesz się przez menu trybów jazdy i wybierzesz Dynamic. W tak ciężkim samochodzie hamulce karbonowo-ceramiczne mają zdecydowanie więcej pracy niż w czymś o klasę mniejszym, a czuć od nich pewną różnicę generacji względem najnowszych układów hamulcowych. Pierwsze naciśnięcie jest raczej “badawcze”, a gdy już hamulec zaczyna chwytać, dopiero można docisnąć do końca.

Standardowy napęd obejmuje takie elementy jak skrętna tylna oś i sportowy dyferencjał quattro, dzięki czemu w kwestii prowadzenia i przyczepności S8 jest o krok przed A8, co oczywiście nie czyni go z automatu rasowym autem dla kierowcy. Oba te rozwiązania przyczyniają się jedynie do tego, że ta wielka limuzyna jest zaskakująco posłuszna przy ostrym traktowaniu i odporna na uporczywą podsterowność. W kwestii napędu S8 wydaje się bardziej wyrafinowane niż modele S6/S7, ale nadal nie potrafi poruszać się z taką lekkością jak obecne RS6 i RS7.

Reklama

Choć nowe Audi S8 jest modelem zaprezentowanym w tym roku, to w świecie mocno wyśrubowanych osiągów mocnych “elektryków” wydaje się mocno nie na czasie. To auto zrobione według wymagań z przeszłości, które próbuje nadal utrzymywać się na powierzchni we współczesności. S8 daje się poznać jako wysoce dopracowany model wykonany z nieprawdopodobną jakością. Docenisz każdą podróż tym autem, ale prawdopodobnie niewiele z tych podróży zapamiętasz. To chyba cecha wszystkich aut tego segmentu.

Audi-A8/S8 tył
13

Ceny i konkurencja

Polski cennik Audi S8 zaczyna się od 630 200 zł. Nie ma rozróżnienia na wersje wyposażenia, po prostu jest baza do dobierania opcji. Wiele z nich to rzeczy zamawiane wyłącznie dla wyróżnienia swojego konkretnego egzemplarza i niewiele jest w S8 pozycji obowiązkowych, bez których nie można się obejść. Jest właściwie jedna taka rzecz, bo Audi w wozie za 630 tys. zł każe sobie dopłacać za złącza USB w tylnej części kabiny (890 zł).

Segment szybkich, luksusowych limuzyn ciągle się kurczy. BMW właśnie kończy produkcję M760Li z silnikiem V12, a topowa klasa S od AMG będzie daleko przekraczała segment reprezentowany przez Audi S8. Rywali trzeba szukać niżej np. w BMW 750i o mocy 530 KM czy w Mercedesie S580 o mocy 503 KM. Obie te limuzyny są tańsze niż Audi, ale BMW jest naprawdę mocno tańsze (od 548 tys. zł), więc zostaje sporo budżetu na opcje lub np. wersję wydłużoną Li.

BMW wydaje się też lepszym wyborem, bo ma bardziej usportowiony charakter, więc naturalnie bliżej mu do Audi S8 niż do S580, którego jedynym akcentem sportowym może być pakiet AMG Line. Bawarska limuzyna także lepiej sprawdza się w roli auta, które właściciel chce prowadzić samodzielnie.

Potencjalnym rywalem S8 mógłby być znacznie bardziej egzotyczny samochód - Maserati Quattroporte Trofeo. Na pewno rasowy, niszowy i bardzo wyrafinowany sedan z wieloma detalami i bardzo sportowym charakterem, za to kosztuje o wiele więcej. W Polsce za takie auto trzeba zapłacić około 850 tys. zł, czyli o ponad 200 tys. więcej niż za Audi.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024
Red Bull RB17 premiera
Red bull
Debiutuje Red Bull RB17 - najbliższy Formule 1 pojazd dla dwojga

Adrian Newey opuszcza RBR, ale jego ostatnie dzieło to 1200-konny hipersamochód z silnikiem V10.

12 lipca 2024
Evoluto Ferrari 355 restomod
Restomod
Ferrari 355 od Evoluto ma przede wszystkim dobrze jeździć

Evoluto Automobili stworzy 55 egzemplarzy unikalnego restomoda na bazie Ferrari 355.

11 lipca 2024
MG Cyberster test UK
MG / Cyberster
MG Cyberster - wygląd to jedno, prowadzenie drugie

MG znów oferuje roadstera, ale tym razem na prąd. Czy Cyberster udanie nawiązuje do historii marki?

10 lipca 2024
Ariel Nomad 2 główne
Ariel / Nomad
Ariel Nomad 2 ma lepszy stosunek mocy do masy niż Huracán Sterrato

Brytyjski łazik dostał gruntowną modernizację i nowy turbodoładowany silnik Forda.

10 lipca 2024
2025 Honda Prelude Concept
Honda / Prelude
Honda Prelude powróci jako zgrabne coupe z napędem hybrydowym

Prelude Concept ma być powrotem Hondy do produkcji niewielkich samochodów sportowych.

8 lipca 2024
Mini John Cooper Works E Prototype
Mini / John Cooper Works
Nadchodzi Mini JCW E - najgorętszy elektryczny hot hatch tej marki

Pokazany prototyp pierwszego elektrycznego Mini JCW zadebiutuje przed publicznością w Goodwood.

6 lipca 2024
Zenvo Aurora dwie wersje
Zenvo / Aurora
Hybrydowy hipercar z Danii - Zenvo Aurora - pojawi się na Goodwood FoS

Nowe Zenvo Aurora ma silnik V12 quad-turbo i chce rywalizować z Bugatti, Koenigseggiem i Rimakiem.

5 lipca 2024
2024 BMW M240i lifting
BMW / M240i
BMW M240i po liftingu zyskało na opcjach personalizacji

Obecna na rynku od 3 lat seria 2, w tym topowe M240i, przeszła właśnie subtelne zmiany.

4 lipca 2024
Pagani Huayra Epitome one-off
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Epitome ma V12, 864 KM i manualną skrzynię biegów

Najnowszy one-off Pagani łączy magię skrzyni manualnej z silnikiem V12 twin turbo AMG.

3 lipca 2024