Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi S8 2022 - nowe auto służbowe grupy „Ronin"

Świetny przykład niemieckiej inżynierii zrobionej według starej szkoły.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 marca 2022
Audi A8/S8 zdjęcie główne
13
Ocena Evo
Cena:
630 200 zł
jakość i dopracowanie
nie potrafimy stwierdzić, czy to miał być supersedan czy tylko mocny cruiser

Gdy producent przeprowadza tak mały lifting, że prawie go nie widać, to jasny sygnał, że przyszłość tego konkretnego modelu jest przesądzona. Tak się stało w przypadku najnowszego Audi A8/S8. Limuzyna z Ingolstadt jest mniej więcej w połowie cyklu rynkowego, bo debiut piątej generacji A8 miał miejsce prawie 5 lat temu, więc to idealny moment na lifting i modernizację. Skupimy się jednak tylko na usportowionym S8, bo właśnie takie auto trafiło do nas na test.

Od przodu główną zmianą jest nowy kształt grilla, który ma bardziej urozmaiconą fakturę wewnętrzną. Poza tym delikatny lifting przeszły zderzaki, a boczne przetłoczenie jest nieco głębsze i ostrzejsze. Standardem stały się lampy LED Matrix z przodu i oświetlenie OLED z tyłu. Do tego nowy wzór 21-calowych felg, ale producent nie zdecydował się na usunięcie srebrnych obudów lusterek - to cecha charakterystyczna Audi S8 od początku kariery tego modelu.

Większość czasu podczas prezentacji nowego S8 poświęcono na omówienie odświeżonej palety kolorów, co sporo mówi o charakterze całego liftingu. Już nawet rywale z Monachium wiedzą, że najlepiej się skupić na elektrycznym następcy A8, dlatego budują BMW i7. Wracając do Audi, to następca będzie silnie inspirowany konceptem Grandsphere z zeszłego roku.

Audi-A8-S8 na drodze
13

Tymczasem stare, dobre S8 pozostanie z nami jeszcze przez kilka lat, a razem z nim wspaniały 4-litrowy silnik V8 twin turbo wraz z systemem mild hybrid opartym o 48-woltową instalację. W świecie takich aut jak Porsche Taycan czy nawet Audi e-tron GT moc silnika na poziomie 571 KM i 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego mogą wydawać się trochę za niskie. Z masą na poziomie 2220 kg w przypadku S8 łatwo zrozumieć jak daleko czasem mają modele z rodziny S do tych z oznaczeniem RS. Może dlatego Audi nigdy nie stworzyło prawdziwego RS na bazie A8.

S8 jest szybkie, do pewnego momentu, bo potem jego osiągi zaczynają być tylko poprawne. Czas do 100 km/h na poziomie 3,8 s w tak dużym kolosie słusznie imponuje, ale Audi szybko traci początkowy impet i zamienia się w przyjemnego cruisera. Gdy natrafiasz na bardziej zatłoczony kawałek autostrady skrzynia automatyczna musi zrzucić kilka ze swoich ośmiu biegów, by S8 mogło w ogóle uciec przed tymi wszystkimi BMW 530d czającymi się tuż za jego nowiutkimi OLED-owymi lampami.

Jego żywiołem są długie rejsy, a nie krótkie sprinty, to się akurat nie zmieniło od lat. S8 daje poczucie absolutnej stabilności i kontroli, co jest zasługą systemu skanowania drogi przed autem, który w ułamku sekundy przygotowuje zawieszenie pneumatyczne na to, co wydarzy się za chwilę. Tym samym Audi potrafi pogodzić ogień z wodą - daje żelazną stabilność bez uporczywego przekonania, że całe zawieszenie jest wykonane z betonu. Tylko na zimowych oponach część z tych doznań się rozmywa, gdy specyficzne opony walczą o przyczepność przy wyższych prędkościach.

S8 jest stworzone do pokonywania całych krajów wzdłuż i wszerz, więc jego dominującą cechą jest komfort podróżowania. Przy tym jest pomnikiem wartości, z których słynie Audi - jakości i dopracowania elementów wnętrza - to akurat cecha wszystkich wersji A8. Model ten pozostaje szczytem możliwości Audi w dziedzinie otaczania pasażerów luksusem i nawet konkurenci tacy jak BMW 750i i Mercedes-AMG S63 nie potrafią zapewnić tego samego poziomu wyrafinowania.

Audi-S8 na pustej drodze
13

Poza drogami szybkiego ruchu Audi S8 już tak nie błyszczy, ale to przecież nie jest RS3. Kręte odcinki dają się wykazać systemowi aktywnej redukcji przechyłów, który poprawia stabilność boczną poprzez podnoszenie najbardziej obciążonej strony auta nawet do 3 stopni w zakresie prędkości 80-120 km/h. Od razu czuć, że to nie jest auto stworzone do ostrej jazdy, chociaż potrafi pokazać pazur gdy przebijesz się przez menu trybów jazdy i wybierzesz Dynamic. W tak ciężkim samochodzie hamulce karbonowo-ceramiczne mają zdecydowanie więcej pracy niż w czymś o klasę mniejszym, a czuć od nich pewną różnicę generacji względem najnowszych układów hamulcowych. Pierwsze naciśnięcie jest raczej “badawcze”, a gdy już hamulec zaczyna chwytać, dopiero można docisnąć do końca.

Standardowy napęd obejmuje takie elementy jak skrętna tylna oś i sportowy dyferencjał quattro, dzięki czemu w kwestii prowadzenia i przyczepności S8 jest o krok przed A8, co oczywiście nie czyni go z automatu rasowym autem dla kierowcy. Oba te rozwiązania przyczyniają się jedynie do tego, że ta wielka limuzyna jest zaskakująco posłuszna przy ostrym traktowaniu i odporna na uporczywą podsterowność. W kwestii napędu S8 wydaje się bardziej wyrafinowane niż modele S6/S7, ale nadal nie potrafi poruszać się z taką lekkością jak obecne RS6 i RS7.

Reklama

Choć nowe Audi S8 jest modelem zaprezentowanym w tym roku, to w świecie mocno wyśrubowanych osiągów mocnych “elektryków” wydaje się mocno nie na czasie. To auto zrobione według wymagań z przeszłości, które próbuje nadal utrzymywać się na powierzchni we współczesności. S8 daje się poznać jako wysoce dopracowany model wykonany z nieprawdopodobną jakością. Docenisz każdą podróż tym autem, ale prawdopodobnie niewiele z tych podróży zapamiętasz. To chyba cecha wszystkich aut tego segmentu.

Audi-A8/S8 tył
13

Ceny i konkurencja

Polski cennik Audi S8 zaczyna się od 630 200 zł. Nie ma rozróżnienia na wersje wyposażenia, po prostu jest baza do dobierania opcji. Wiele z nich to rzeczy zamawiane wyłącznie dla wyróżnienia swojego konkretnego egzemplarza i niewiele jest w S8 pozycji obowiązkowych, bez których nie można się obejść. Jest właściwie jedna taka rzecz, bo Audi w wozie za 630 tys. zł każe sobie dopłacać za złącza USB w tylnej części kabiny (890 zł).

Segment szybkich, luksusowych limuzyn ciągle się kurczy. BMW właśnie kończy produkcję M760Li z silnikiem V12, a topowa klasa S od AMG będzie daleko przekraczała segment reprezentowany przez Audi S8. Rywali trzeba szukać niżej np. w BMW 750i o mocy 530 KM czy w Mercedesie S580 o mocy 503 KM. Obie te limuzyny są tańsze niż Audi, ale BMW jest naprawdę mocno tańsze (od 548 tys. zł), więc zostaje sporo budżetu na opcje lub np. wersję wydłużoną Li.

BMW wydaje się też lepszym wyborem, bo ma bardziej usportowiony charakter, więc naturalnie bliżej mu do Audi S8 niż do S580, którego jedynym akcentem sportowym może być pakiet AMG Line. Bawarska limuzyna także lepiej sprawdza się w roli auta, które właściciel chce prowadzić samodzielnie.

Potencjalnym rywalem S8 mógłby być znacznie bardziej egzotyczny samochód - Maserati Quattroporte Trofeo. Na pewno rasowy, niszowy i bardzo wyrafinowany sedan z wieloma detalami i bardzo sportowym charakterem, za to kosztuje o wiele więcej. W Polsce za takie auto trzeba zapłacić około 850 tys. zł, czyli o ponad 200 tys. więcej niż za Audi.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024