Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Audi S8 2022 - nowe auto służbowe grupy „Ronin"

Świetny przykład niemieckiej inżynierii zrobionej według starej szkoły.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 marca 2022
Audi A8/S8 zdjęcie główne
13
Ocena Evo
Cena:
630 200 zł
jakość i dopracowanie
nie potrafimy stwierdzić, czy to miał być supersedan czy tylko mocny cruiser

Gdy producent przeprowadza tak mały lifting, że prawie go nie widać, to jasny sygnał, że przyszłość tego konkretnego modelu jest przesądzona. Tak się stało w przypadku najnowszego Audi A8/S8. Limuzyna z Ingolstadt jest mniej więcej w połowie cyklu rynkowego, bo debiut piątej generacji A8 miał miejsce prawie 5 lat temu, więc to idealny moment na lifting i modernizację. Skupimy się jednak tylko na usportowionym S8, bo właśnie takie auto trafiło do nas na test.

Od przodu główną zmianą jest nowy kształt grilla, który ma bardziej urozmaiconą fakturę wewnętrzną. Poza tym delikatny lifting przeszły zderzaki, a boczne przetłoczenie jest nieco głębsze i ostrzejsze. Standardem stały się lampy LED Matrix z przodu i oświetlenie OLED z tyłu. Do tego nowy wzór 21-calowych felg, ale producent nie zdecydował się na usunięcie srebrnych obudów lusterek - to cecha charakterystyczna Audi S8 od początku kariery tego modelu.

Większość czasu podczas prezentacji nowego S8 poświęcono na omówienie odświeżonej palety kolorów, co sporo mówi o charakterze całego liftingu. Już nawet rywale z Monachium wiedzą, że najlepiej się skupić na elektrycznym następcy A8, dlatego budują BMW i7. Wracając do Audi, to następca będzie silnie inspirowany konceptem Grandsphere z zeszłego roku.

Audi-A8-S8 na drodze
13

Tymczasem stare, dobre S8 pozostanie z nami jeszcze przez kilka lat, a razem z nim wspaniały 4-litrowy silnik V8 twin turbo wraz z systemem mild hybrid opartym o 48-woltową instalację. W świecie takich aut jak Porsche Taycan czy nawet Audi e-tron GT moc silnika na poziomie 571 KM i 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego mogą wydawać się trochę za niskie. Z masą na poziomie 2220 kg w przypadku S8 łatwo zrozumieć jak daleko czasem mają modele z rodziny S do tych z oznaczeniem RS. Może dlatego Audi nigdy nie stworzyło prawdziwego RS na bazie A8.

S8 jest szybkie, do pewnego momentu, bo potem jego osiągi zaczynają być tylko poprawne. Czas do 100 km/h na poziomie 3,8 s w tak dużym kolosie słusznie imponuje, ale Audi szybko traci początkowy impet i zamienia się w przyjemnego cruisera. Gdy natrafiasz na bardziej zatłoczony kawałek autostrady skrzynia automatyczna musi zrzucić kilka ze swoich ośmiu biegów, by S8 mogło w ogóle uciec przed tymi wszystkimi BMW 530d czającymi się tuż za jego nowiutkimi OLED-owymi lampami.

Jego żywiołem są długie rejsy, a nie krótkie sprinty, to się akurat nie zmieniło od lat. S8 daje poczucie absolutnej stabilności i kontroli, co jest zasługą systemu skanowania drogi przed autem, który w ułamku sekundy przygotowuje zawieszenie pneumatyczne na to, co wydarzy się za chwilę. Tym samym Audi potrafi pogodzić ogień z wodą - daje żelazną stabilność bez uporczywego przekonania, że całe zawieszenie jest wykonane z betonu. Tylko na zimowych oponach część z tych doznań się rozmywa, gdy specyficzne opony walczą o przyczepność przy wyższych prędkościach.

S8 jest stworzone do pokonywania całych krajów wzdłuż i wszerz, więc jego dominującą cechą jest komfort podróżowania. Przy tym jest pomnikiem wartości, z których słynie Audi - jakości i dopracowania elementów wnętrza - to akurat cecha wszystkich wersji A8. Model ten pozostaje szczytem możliwości Audi w dziedzinie otaczania pasażerów luksusem i nawet konkurenci tacy jak BMW 750i i Mercedes-AMG S63 nie potrafią zapewnić tego samego poziomu wyrafinowania.

Audi-S8 na pustej drodze
13

Poza drogami szybkiego ruchu Audi S8 już tak nie błyszczy, ale to przecież nie jest RS3. Kręte odcinki dają się wykazać systemowi aktywnej redukcji przechyłów, który poprawia stabilność boczną poprzez podnoszenie najbardziej obciążonej strony auta nawet do 3 stopni w zakresie prędkości 80-120 km/h. Od razu czuć, że to nie jest auto stworzone do ostrej jazdy, chociaż potrafi pokazać pazur gdy przebijesz się przez menu trybów jazdy i wybierzesz Dynamic. W tak ciężkim samochodzie hamulce karbonowo-ceramiczne mają zdecydowanie więcej pracy niż w czymś o klasę mniejszym, a czuć od nich pewną różnicę generacji względem najnowszych układów hamulcowych. Pierwsze naciśnięcie jest raczej “badawcze”, a gdy już hamulec zaczyna chwytać, dopiero można docisnąć do końca.

Standardowy napęd obejmuje takie elementy jak skrętna tylna oś i sportowy dyferencjał quattro, dzięki czemu w kwestii prowadzenia i przyczepności S8 jest o krok przed A8, co oczywiście nie czyni go z automatu rasowym autem dla kierowcy. Oba te rozwiązania przyczyniają się jedynie do tego, że ta wielka limuzyna jest zaskakująco posłuszna przy ostrym traktowaniu i odporna na uporczywą podsterowność. W kwestii napędu S8 wydaje się bardziej wyrafinowane niż modele S6/S7, ale nadal nie potrafi poruszać się z taką lekkością jak obecne RS6 i RS7.

Reklama
Reklama

Choć nowe Audi S8 jest modelem zaprezentowanym w tym roku, to w świecie mocno wyśrubowanych osiągów mocnych “elektryków” wydaje się mocno nie na czasie. To auto zrobione według wymagań z przeszłości, które próbuje nadal utrzymywać się na powierzchni we współczesności. S8 daje się poznać jako wysoce dopracowany model wykonany z nieprawdopodobną jakością. Docenisz każdą podróż tym autem, ale prawdopodobnie niewiele z tych podróży zapamiętasz. To chyba cecha wszystkich aut tego segmentu.

Audi-A8/S8 tył
13

Ceny i konkurencja

Polski cennik Audi S8 zaczyna się od 630 200 zł. Nie ma rozróżnienia na wersje wyposażenia, po prostu jest baza do dobierania opcji. Wiele z nich to rzeczy zamawiane wyłącznie dla wyróżnienia swojego konkretnego egzemplarza i niewiele jest w S8 pozycji obowiązkowych, bez których nie można się obejść. Jest właściwie jedna taka rzecz, bo Audi w wozie za 630 tys. zł każe sobie dopłacać za złącza USB w tylnej części kabiny (890 zł).

Segment szybkich, luksusowych limuzyn ciągle się kurczy. BMW właśnie kończy produkcję M760Li z silnikiem V12, a topowa klasa S od AMG będzie daleko przekraczała segment reprezentowany przez Audi S8. Rywali trzeba szukać niżej np. w BMW 750i o mocy 530 KM czy w Mercedesie S580 o mocy 503 KM. Obie te limuzyny są tańsze niż Audi, ale BMW jest naprawdę mocno tańsze (od 548 tys. zł), więc zostaje sporo budżetu na opcje lub np. wersję wydłużoną Li.

BMW wydaje się też lepszym wyborem, bo ma bardziej usportowiony charakter, więc naturalnie bliżej mu do Audi S8 niż do S580, którego jedynym akcentem sportowym może być pakiet AMG Line. Bawarska limuzyna także lepiej sprawdza się w roli auta, które właściciel chce prowadzić samodzielnie.

Potencjalnym rywalem S8 mógłby być znacznie bardziej egzotyczny samochód - Maserati Quattroporte Trofeo. Na pewno rasowy, niszowy i bardzo wyrafinowany sedan z wieloma detalami i bardzo sportowym charakterem, za to kosztuje o wiele więcej. W Polsce za takie auto trzeba zapłacić około 850 tys. zł, czyli o ponad 200 tys. więcej niż za Audi.

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025