Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

McLaren 720S - definicja supersamochodu

Laureat Evo Car of the Year 2017 nadal ma „to coś” i w 5 lat nie zestarzał się nawet o jeden dzień.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

3 sierpnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
McLaren 720s test
25
Ocena Evo
Cena:
genialna jakość jazdy i świetne prowadzenie; brutalne przyspieszenie
drobne niedociągnięcia w kabinie; szorstki dźwięk silnika; spora utrata wartości

Prowadzenie i tłumienie

Płynność i komunikatywność to główne cechy 720S. Auto równie dobrze skręca, co przyspiesza do “setki”. Pewna mądra osoba powiedziała kiedyś, że “to co jest dobre dla jakości tłumienia, jest też dobre dla prowadzenia” i McLaren mocno wziął sobie tę sentencję do serca, bo 720S tłumi nierówności lepiej niż niejeden szybki hatchback. W rezultacie samochód jest nie tylko komfortowy, ale radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami o wiele lepiej niż niemal wszyscy jego rynkowi rywale, co oczywiście sprzyja przyjemności z jazdy w każdych warunkach.

Jest to zasługa systemu hydraulicznych łączników kolumn zawieszenia, które umożliwiają usunięcie z auta tradycyjnych stabilizatorów. Podczas gdy naturalnym zadaniem stabilizatora jest zapobieganie przechyłom nadwozia, może to mieć nieprzyjemne skutki uboczne w postaci zmniejszenia komfortu jazdy, bo ruch jednego koła wpływa w jakiś sposób na ruch drugiego koła na tej samej osi. McLaren opracował system, który pod pewnymi względami przypomina stare Citroeny, choć z zachowaniem dystansu wynoszącego 40 lat postępu technicznego, ze sterowaniem przy pomocy skomplikowanych algorytmów i mikroprocesorów. Dzięki temu 720S potrafi nieźle tłumić wyboje i jednocześnie być sztywny w zakrętach.

McLaren 720s przed zakrętem
25

System ma pewne ograniczenia, nawet po uwzględnieniu sztywnej, karbonowej konstrukcji bazowej. Auto nie jest odporne na dziury, a gwałtowna przeszkoda nadal może powodować dobijanie zawieszenia. W większości sytuacji McLaren pozostaje jednak niezwykle płynny i spokojny.

Reklama

Jak pewnie się domyślacie, ten wóz potrafi też całkiem posłusznie skręcać. Główna w tym zasługa układu kierowniczego, który jest tak dobry jak tylko może być, a ustępuje jedynie hardkorowym modelom serii LT (Longtail). Na początku wydaje się za lekki, ale chyba lepiej oddaje istotę sytuacji stwierdzenie, że nie jest sztucznie ciężki. Opór na kierownicy wprost wynika z tego, że przód auta jest niezwykle lekki, a podczas operowania kierownicą do kierowcy dociera stały, choć niezbyt duży strumień informacji przechodzący przez przekładnię. Precyzja i reakcja na ruchy kierownicą także są dobrane perfekcyjnie.

McLaren 720s sylwetka z przodu
25

Jeśli mówimy o zachowaniu układu jezdnego niewiele supersamchodów tej klasy wzbudza tak duże zaufanie już od pierwszych kilku kilometrów. Tu przede wszystkim trzeba uważać na prawą stopę, bo prędzej auto zgubi trakcję przez czystą moc niż przez niedostatki w podwoziu.

Na każdej drodze McLaren 720S dostarcza nieprawdopodobną szybkość i oszałamia zachowaniem w zakrętach. Jego trudniejsza strona istnieje, choć leży głęboko ukryta i objawia się tylko wtedy, gdy podwozie zmuszone jest do ciężkiej pracy. Tę stronę też da się poznać i opanować, ale raczej nie na drodze tylko podczas kilku intensywnych sesji na torze wyścigowym.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024