Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Renault Megane RS - ostatni bastion kultowej marki

Żywot obecnej generacji Renault Megane zbliża się do końca, ale po ostatnich zmianach RS jest o wiele bardziej wszechstronnym hothatchem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 stycznia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Renault Megane RS red
22
Ocena Evo
Cena:
od 159 900 zł
Chętny i entuzjastyczny silnik; przekładnia EDC nie jest słabym ogniwem, którym mogłaby być
wciąż brakuje tej ostatniej cząstki spójności i zaangażowania; jedynie symboliczny postęp w odczuciach z jazdy

Prowadzenie i tłumienie - RS 300 i RS Trophy mają zupełnie inne ustawienia, a to przekłada się na inny bilans zalet i wad.

Renault Megane RS tej generacji posiada mnóstwo cech odziedziczonych po swoich poprzednikach, w tym mocny silnik, trakcję i znakomite wyważenie, ale jedna rzecz sprawia, że jeździ zupełnie inaczej. Tą rzeczą jest układ czterech kół skrętnych.

Dzięki niemu Megane jest hiperczułe i reaguje - może nawet przesadza w reakcjach - na każdy najmniejszy ruch kierownicą z dużą swobodą i zwinnością. Jeśli będziesz traktował go jak inne hothatche okaże się nerwowy i niestabilny przy wejściach w zakręt. Dopiero jazda dostosowana do jego możliwości, czyli wiara w to, że system skrętnej tylnej osi idealnie wprowadzi Megane w zakręt, przyniesie prawdziwe korzyści ze współpracy na linii kierowca-samochód. Nie trzeba tu celowo opóźniać hamowania, by dociążyć przednią oś podczas wejścia w zakręt, bo 4control wystarczy, by pokonać go z niesamowitą zwinnością. Ten samochód skręca z taką lekkością i precyzją, że gdy przypadkiem trafisz na jakąś krętą drogę z ciasnymi łukami, będziesz chciał ją pokonać w obydwu kierunkach po kilka razy.

Renault MeganeRS Trophy na wzniesieniu
22

Wersja Trophy ma twardsze zawieszenie Cup i dyferencjał przedni o ograniczonym poślizgu w standardzie, więc możesz wcisnąć gaz do dechy daleko przed końcem łuku i poczuć co Renault naprawdę potrafi. Szpera trzyma przednią oś w ryzach, więc koła niemal zawsze jadą tam, gdzie je wycelowałeś. Skrętna tylna oś dołącza z takim skutkiem, że nabierasz przekonania o tym, że można pokonywać zakręt z zupełnie dowolną prędkością bez utraty przyczepności którejkolwiek opony. Tak się dzieje o ile trzymasz prawą stopę wbitą w dywanik. Gdy tylko odpuścisz gaz tył potrafi w stylu starych hothatchy odjechać w bok. W zależności od nawierzchni i warunków na drodze taka reakcja może być przyjemna i łatwa do opanowania, albo nerwowa i lekko przerażająca.

Reklama

Pasywne amortyzatory sprawiają, że różnica w tłumieniu i stabilności znacznie się różni w obydwu wersjach auta. RS 300 wyposażony w ustawienie Sport zapewnia imponującą podatność i doskonałe tłumienie nierówności. Amortyzatory z hydraulicznymi odbojnikami skutkują niemal nieprzerwanym strumieniem informacji z drogi dla kierowcy, w czym Megane wcale nie odbiega mocno od Alpine A110.

Ucierpiała na tym trochę kontrola nad autem, bo kiedy zaczynasz wykorzystywać szerokie możliwości jakie daje podwozie, zawieszenie może mieć problem by nadążyć.

Tutaj wkracza Trophy z zawieszeniem Cup, które ma znacząco twardsze nastawy, ale odwdzięcza się odpornością na przechyły i nurkowanie. Wciąż nierówności i garby są pokonywane bez problemu, a gdy koło traci na chwilę kontakt z asfaltem, auto znosi to bardzo gładko i bez komplikacji. Nadal Megane trochę się przechyla, ale w taki sposób, że raczej pomaga oszacować poziom przyczepności, która jest naprawdę olbrzymia.

Renault Megane RS Trophy Cup
22
Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024
Toyota Supra Final Edition news
Toyota / Supra
Toyota kończy produkcję Supry wzmocnioną odmianą Final Edition

Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.

30 listopada 2024
Lamborghini Temerario V8 moc
Lamborghini / Temerario
Nowe V8 Lamborghini Temerario ma potencjał na ponad 1000 KM

Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.

27 listopada 2024
Alfa Romeo 33 Stradale Nardo
Alfa Romeo / 33 Stradale
Zobacz jak Alfa Romeo 33 Stradale osiąga 333 km/h na Nardò

Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.

26 listopada 2024
2024 Mercedes-AMG G63 test
Mercedes / klasa G
Mercedes-AMG G63 - wciąż brutalne 585 KM

G63 nie jest lepsze niż DBX707 czy RR Sport SV, za to ma więcej fejmu niż dwaj rywale razem wzięci.

25 listopada 2024
Land Rover Defender Dakar 2026
Land Rover / Defender
Land Rover wystawi fabrycznego Defendera w Dakarze

W 2026 roku Land Rover zostanie oficjalnym partnerem i uczestnikiem rajdu Dakar.

25 listopada 2024
Porsche 911 GT3 RS Manthey Kit
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS od Manthey generuje większy docisk niż McLaren P1

911 GT3 RS od Manthey Racing ma świetne osiągi, brakuje tylko oficjalnego czasu na Nürburgringu.

25 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024