Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Renault Megane RS - ostatni bastion kultowej marki

Żywot obecnej generacji Renault Megane zbliża się do końca, ale po ostatnich zmianach RS jest o wiele bardziej wszechstronnym hothatchem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 stycznia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Renault Megane RS red
22
Ocena Evo
Cena:
od 159 900 zł
Chętny i entuzjastyczny silnik; przekładnia EDC nie jest słabym ogniwem, którym mogłaby być
wciąż brakuje tej ostatniej cząstki spójności i zaangażowania; jedynie symboliczny postęp w odczuciach z jazdy

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne - Megane RS dzieli silnik z Alpine A110 - w jednym i drugim przypadku działa on tak samo żywiołowo.

Silnik w Renault Megane RS to ta sama czterocylindrowa jednostka co w Alpine A110, tyle że w Alpine motor znajduje się pośrodku. W obu tych autach jest ta sama dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Różnica jest w samej mocy silnika, bo podstawowe A110 ma 252 KM, a Megane RS dzięki szeregowi modyfikacji ma moc zbliżoną do A110S - 300 KM i 420 Nm. Dodatkowa moc pochodzi m.in z głowicy podrasowanej przez inżynierów Renault pracujących na co dzień w Formule 1. Jest też turbosprężarka twin-scroll zapewniająca szybsze reakcje, powłoka lustrzana na gładzi cylindrów i zmodyfikowany układ dolotowy ze zdublowanymi chwytami powietrza.

Sześciobiegowa przekładnia EDC nie przeszkadza swoim działaniem, choć pozostawiona w trybie automatycznym nie jest najpewniejsza podczas powolnej jazdy. Dopiero zmiana na tryb manualny uwalnia jej pełny potencjał. Zmiany są szybsze, szczególnie po wybraniu trybu Sport albo Race. Metalowe manetki do jej obsługi są zamontowane na kolumnie kierownicy i są trochę za krótkie ze względu na obecność staromodnego pilota do systemu audio wciąż montowanego po prawej stronie kierownicy we wszystkich Renault. Same zmiany biegów mogą wydawać się czasami dość szarpane w porównaniu do gładkich zmian w nowych modelach grupy VAG czy po prostu w nowszych skrzyniach 8-stopniowych. Naszym zdaniem jednak ta starsza, responsywna skrzynia bardziej pasuje do charakteru Megane RS.

Renault Megane RS na drodze
22

Gdy skrzynia EDC nie jest w najbardziej sportowym trybie zmienia biegi automatycznie przy dojściu do czerwonego pola, co bywa irytujące, gdy w tym samym momencie ciągniesz za manetkę, aby zmienić bieg samodzielnie. Tak samo jeśli po chwili mocno hamujesz dodatkowa zmiana w górę powoduje konieczność zbicia większej liczby przełożeń. Skrzynia ręczna całkowicie zniknęła z gamy Megane RS i zwykle ubolewamy nad takimi rzeczami, ale zmiany biegów w starym RS z manualem można ocenić co najwyżej jako przeciętne.

Reklama

Wydech nowego Megane RS zawiera unikalną, choć dość prostą technologię zmieniającą dźwięk w zależności od stylu jazdy. Zamiast montować ciężkie zawory i siłowniki, Renault stworzyło takie tłumiki, w których zmieniające się ciśnienie i prędkość gazów wylotowych modulują dźwięk. Gdy obroty rosną i silnik wydala więcej gazów, to więcej z tych gazów omija komorę tłumiącą w ostatnim tłumiku, a to przekłada się na znacznie głośniejszy dźwięk niż podczas spokojnej jazdy.

W przeciwieństwie do większości swoich rywali - w szczególności Hyundaia i30N Performance - Renault Mégane nie posiada adaptacyjnych amortyzatorów. Nie są one nawet dostępne w opcji, jak w Golfie GTI i R. Zamiast tego, Mégane posiada amortyzatory pasywne, ale nie są one pozbawione najnowocześniejszej technologii. Otóż każda z kolumn zawieszenia ma wbudowane hydrauliczne odbojniki, które sprawiają, że skrajne ruchy zawieszenia są znacznie mniej gwałtowne niż w przypadku konwencjonalnych, gumowych ograniczników.

Nowy Renault Megane RS czerwony
22
Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Osiągi i czas 0-100
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024
2024 Chevrolet Corvette C8 ZR1 teaser
Chevrolet / Corvette C8
Nowy Chevrolet Corvette ZR1 zadebiutuje w najbliższe lato

Zbliża się debiut najmocniejszej Corvette w historii - nowego ZR1 generacji C8.

12 kwietnia 2024
Pagani Alisea koncept
Pagani
Pagani Alisea - wyjątkowy koncept na 25-lecie Zondy

Pagani wraz z Instituto Europeo di Design stworzyło wizję Zondy w roli hipersamochodu przyszłości.

11 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
Toyota / GR86
Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

10 kwietnia 2024
Morgan Plus Four MY2024 lifting
Morgan / Plus 4
Morgan Plus Four otrzymał pakiet poprawek na rok 2024

W nowym Plus Four Morgan poprawił podwozie i wnętrze, ale pozostawił legendarny design z lat 30.

10 kwietnia 2024
Lamborghini Huracán STJ news
Lamborghini / Huracan STJ
Lamborghini Huracán STJ - 10 sztuk na zakończenie produkcji V10

Jeśli żegnać kultowe V10 Lamborghini to w takim stylu - limitowanym, torowym modelem opartym na STO.

10 kwietnia 2024
BMW Rimac umowa
BMW
BMW podpisało umowę na dostawę baterii z Rimac Group

Następna generacja modeli EV Neue Klasse od BMW będzie korzystać z baterii opracowanych w Chorwacji.

9 kwietnia 2024
2014 Mercedes-AMG S63 Coupe test
Mercedes / S63 AMG
Mercedes-AMG S63 Coupe (2014-2021) - luksusowe GT w cenie Civika TR

Stylowy i luksusowy Mercedes S63 Coupe to niedoceniane, choć świetne GT za dobre pieniądze.

9 kwietnia 2024
2024 Audi S3 Limousine
Audi / S3
Audi S3 ma teraz więcej mocy i elektronikę z RS3

Na rok modelowy 2024 Audi wprowadza do S3 poprawki układu napędowego i odświeżony design.

9 kwietnia 2024