Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Renault Megane RS - ostatni bastion kultowej marki

Żywot obecnej generacji Renault Megane zbliża się do końca, ale po ostatnich zmianach RS jest o wiele bardziej wszechstronnym hothatchem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

11 stycznia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Renault Megane RS red
22
Ocena Evo
Cena:
od 159 900 zł
Chętny i entuzjastyczny silnik; przekładnia EDC nie jest słabym ogniwem, którym mogłaby być
wciąż brakuje tej ostatniej cząstki spójności i zaangażowania; jedynie symboliczny postęp w odczuciach z jazdy

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne - Megane RS dzieli silnik z Alpine A110 - w jednym i drugim przypadku działa on tak samo żywiołowo.

Silnik w Renault Megane RS to ta sama czterocylindrowa jednostka co w Alpine A110, tyle że w Alpine motor znajduje się pośrodku. W obu tych autach jest ta sama dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Różnica jest w samej mocy silnika, bo podstawowe A110 ma 252 KM, a Megane RS dzięki szeregowi modyfikacji ma moc zbliżoną do A110S - 300 KM i 420 Nm. Dodatkowa moc pochodzi m.in z głowicy podrasowanej przez inżynierów Renault pracujących na co dzień w Formule 1. Jest też turbosprężarka twin-scroll zapewniająca szybsze reakcje, powłoka lustrzana na gładzi cylindrów i zmodyfikowany układ dolotowy ze zdublowanymi chwytami powietrza.

Sześciobiegowa przekładnia EDC nie przeszkadza swoim działaniem, choć pozostawiona w trybie automatycznym nie jest najpewniejsza podczas powolnej jazdy. Dopiero zmiana na tryb manualny uwalnia jej pełny potencjał. Zmiany są szybsze, szczególnie po wybraniu trybu Sport albo Race. Metalowe manetki do jej obsługi są zamontowane na kolumnie kierownicy i są trochę za krótkie ze względu na obecność staromodnego pilota do systemu audio wciąż montowanego po prawej stronie kierownicy we wszystkich Renault. Same zmiany biegów mogą wydawać się czasami dość szarpane w porównaniu do gładkich zmian w nowych modelach grupy VAG czy po prostu w nowszych skrzyniach 8-stopniowych. Naszym zdaniem jednak ta starsza, responsywna skrzynia bardziej pasuje do charakteru Megane RS.

Renault Megane RS na drodze
22

Gdy skrzynia EDC nie jest w najbardziej sportowym trybie zmienia biegi automatycznie przy dojściu do czerwonego pola, co bywa irytujące, gdy w tym samym momencie ciągniesz za manetkę, aby zmienić bieg samodzielnie. Tak samo jeśli po chwili mocno hamujesz dodatkowa zmiana w górę powoduje konieczność zbicia większej liczby przełożeń. Skrzynia ręczna całkowicie zniknęła z gamy Megane RS i zwykle ubolewamy nad takimi rzeczami, ale zmiany biegów w starym RS z manualem można ocenić co najwyżej jako przeciętne.

Reklama
Reklama

Wydech nowego Megane RS zawiera unikalną, choć dość prostą technologię zmieniającą dźwięk w zależności od stylu jazdy. Zamiast montować ciężkie zawory i siłowniki, Renault stworzyło takie tłumiki, w których zmieniające się ciśnienie i prędkość gazów wylotowych modulują dźwięk. Gdy obroty rosną i silnik wydala więcej gazów, to więcej z tych gazów omija komorę tłumiącą w ostatnim tłumiku, a to przekłada się na znacznie głośniejszy dźwięk niż podczas spokojnej jazdy.

W przeciwieństwie do większości swoich rywali - w szczególności Hyundaia i30N Performance - Renault Mégane nie posiada adaptacyjnych amortyzatorów. Nie są one nawet dostępne w opcji, jak w Golfie GTI i R. Zamiast tego, Mégane posiada amortyzatory pasywne, ale nie są one pozbawione najnowocześniejszej technologii. Otóż każda z kolumn zawieszenia ma wbudowane hydrauliczne odbojniki, które sprawiają, że skrajne ruchy zawieszenia są znacznie mniej gwałtowne niż w przypadku konwencjonalnych, gumowych ograniczników.

Nowy Renault Megane RS czerwony
22
Osiągi i czas 0-100
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025