Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Żywot obecnej generacji Renault Megane zbliża się do końca, ale po ostatnich zmianach RS jest o wiele bardziej wszechstronnym hothatchem.
Silnik w Renault Megane RS to ta sama czterocylindrowa jednostka co w Alpine A110, tyle że w Alpine motor znajduje się pośrodku. W obu tych autach jest ta sama dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Różnica jest w samej mocy silnika, bo podstawowe A110 ma 252 KM, a Megane RS dzięki szeregowi modyfikacji ma moc zbliżoną do A110S - 300 KM i 420 Nm. Dodatkowa moc pochodzi m.in z głowicy podrasowanej przez inżynierów Renault pracujących na co dzień w Formule 1. Jest też turbosprężarka twin-scroll zapewniająca szybsze reakcje, powłoka lustrzana na gładzi cylindrów i zmodyfikowany układ dolotowy ze zdublowanymi chwytami powietrza.
Sześciobiegowa przekładnia EDC nie przeszkadza swoim działaniem, choć pozostawiona w trybie automatycznym nie jest najpewniejsza podczas powolnej jazdy. Dopiero zmiana na tryb manualny uwalnia jej pełny potencjał. Zmiany są szybsze, szczególnie po wybraniu trybu Sport albo Race. Metalowe manetki do jej obsługi są zamontowane na kolumnie kierownicy i są trochę za krótkie ze względu na obecność staromodnego pilota do systemu audio wciąż montowanego po prawej stronie kierownicy we wszystkich Renault. Same zmiany biegów mogą wydawać się czasami dość szarpane w porównaniu do gładkich zmian w nowych modelach grupy VAG czy po prostu w nowszych skrzyniach 8-stopniowych. Naszym zdaniem jednak ta starsza, responsywna skrzynia bardziej pasuje do charakteru Megane RS.

Gdy skrzynia EDC nie jest w najbardziej sportowym trybie zmienia biegi automatycznie przy dojściu do czerwonego pola, co bywa irytujące, gdy w tym samym momencie ciągniesz za manetkę, aby zmienić bieg samodzielnie. Tak samo jeśli po chwili mocno hamujesz dodatkowa zmiana w górę powoduje konieczność zbicia większej liczby przełożeń. Skrzynia ręczna całkowicie zniknęła z gamy Megane RS i zwykle ubolewamy nad takimi rzeczami, ale zmiany biegów w starym RS z manualem można ocenić co najwyżej jako przeciętne.
Wydech nowego Megane RS zawiera unikalną, choć dość prostą technologię zmieniającą dźwięk w zależności od stylu jazdy. Zamiast montować ciężkie zawory i siłowniki, Renault stworzyło takie tłumiki, w których zmieniające się ciśnienie i prędkość gazów wylotowych modulują dźwięk. Gdy obroty rosną i silnik wydala więcej gazów, to więcej z tych gazów omija komorę tłumiącą w ostatnim tłumiku, a to przekłada się na znacznie głośniejszy dźwięk niż podczas spokojnej jazdy.
W przeciwieństwie do większości swoich rywali - w szczególności Hyundaia i30N Performance - Renault Mégane nie posiada adaptacyjnych amortyzatorów. Nie są one nawet dostępne w opcji, jak w Golfie GTI i R. Zamiast tego, Mégane posiada amortyzatory pasywne, ale nie są one pozbawione najnowocześniejszej technologii. Otóż każda z kolumn zawieszenia ma wbudowane hydrauliczne odbojniki, które sprawiają, że skrajne ruchy zawieszenia są znacznie mniej gwałtowne niż w przypadku konwencjonalnych, gumowych ograniczników.

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.
Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.
BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.
Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.
Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.
Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.
Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.
Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.
Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.
Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.
Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.
Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.
Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.
Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.