Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Audi pracuje nad nową generacją S6 Avant e-tron z napędem elektrycznym

Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 września 2023
Audi S6 Avant e-tron spyshot
19

Audi wkrótce rozpoczyna największą ofensywę modelową w swojej historii. Plan obejmuje wprowadzenie na rynek 20 nowych modeli, w tym większości elektrycznych, jeszcze przed 2026 rokiem. Jednym z najważniejszych debiutów dla Audi będzie nowy elektryczny A6 e-tron, który stanie się podstawą dla pierwszego w historii elektrycznego S6 i RS6. Zamaskowane prototypy sedana S6, który będzie nawiązywał rynkową walkę z nowym BMW i5, były już widywane na torze Nürburgring, a teraz mamy pierwsze zdjęcia wersji Avant.

Zapowiedzią designu kluczowego modelu niemieckiej marki był koncept A6 e-tron z zeszłego roku, a podstawą do opracowania nowej generacji A6/S6 jest platforma PPE stworzona do spółki z Porsche. Będzie ona kompatybilna z różnymi konfiguracjami silników i baterii, więc trafi do szerokiej liczby modeli obu marek. Muł testowy widoczny na zdjęciach jest wyposażony w ogromne hamulce z czerwonymi zaciskami oraz subtelne zmiany w stylistyce, stąd podejrzenie, że to prototyp usportowionego modelu S6 Avant e-tron plasującego się w gamie poniżej flagowego RS6.

Nadchodzące elektryczne S6 bazuje na platformie PPE i będzie mieć dwa silniki o łącznej mocy 450-500 KM.

Główny projektant firmy, Marc Lichte, w jednej z wypowiedzi zasugerował, że topowe RS6 będzie miało masywne nadwozie z widocznymi poszerzeniami, tak jak poprzednie generacje tego modelu. Tymczasem widoczny na zdjęciach samochód ma standardowe nadwozie bez poszerzeń, podobne do konceptu sprzed roku, stąd podejrzenie że mamy do czynienia z modelem S6. Wiele elementów designu, w tym czyste powierzchnie blach, rozdzielone przednie reflektory i tylne lampy połączone pasem diod to bezpośrednie odniesienia do koncepcyjnego A6 e-tron.

Audi S6 Avant e-tron spyshot tył
19
Reklama

 

Jest niemal pewne, że nowe S6 e-tron będzie miało układ napędowy z dwoma silnikami i napędem na obie osie. Punktem odniesienia jest zeszłoroczny koncept o mocy 450 KM i momencie obrotowym 800 Nm i takie parametry są prawdopodobne ze względu na konieczność pozostawienia odpowiednio dużego dystansu do topowego RS6, które pojawi się nieco później. Platforma PPE charakteryzuje się układem z bateriami w podłodze między osiami - można spodziewać się ogniw o pojemności mniej więcej 100 kWh. Instalacja pracująca na napięciu 800V ma maksymalną moc ładowania 270 kW. Taka wartość pozwala uzupełnić 300 km zasięgu w czasie 10 minut.

W celu neutralizacji dużej masy samochodu nowe S6 otrzyma szeroki pakiet innowacyjnych systemów wspomagających jazdę. Przede wszystkim chodzi o pneumatyczne sprężyny z adaptacyjnymi amortyzatorami i systemem aktywnego redukowania przechyłów. Do tego pięciowahaczowe przednie i wielowahaczowe tylne zawieszenie. Nowe Audi A6 oraz S6 zadebiutują w przyszłym roku, jednocześnie jako limuzyna oraz kombi Avant.

Audi A6 Avant e-tron Concept - szczegóły

Półtora roku temu Audi oficjalnie zapowiedziało swoje nowe kombi segmentu premium wypuszczając koncepcyjny model A6 Avant e-tron, który z mocą na poziomie 476 KM dobija do 100 km/h poniżej 4 s i przejedzie na jednym ładowaniu nawet 700 km. Być może właśnie ten model w przyszłości będzie podstawą do stworzenia całkowicie elektrycznego, nowego RS6.

W znacznej części to, co widzicie na zdjęciach, będzie zachowane w wersji produkcyjnej. Mamy na myśli między innymi przód z olbrzymim, "zaślepionym" grillem, szeroko zarysowane łuki nadkoli, LED-owe lampy na całą szerokość tyłu i typową dla wersji Avant mocno pochyloną tylną klapę.

Audi A6 Avant e-tron zaparkowany pod domem
19
Reklama

Koncept ma odpowiedni rozmiar, by w przyszłości stać się nowym A6. Długość 4,96 m, szerokość 1,96 m, wysokość 1,44 m sprawiają, że jest tak samo duży jak aktualny model, ale dzięki nowej platformie przeznaczonej dla "elektryków" możliwe będzie wygospodarowanie w środku znacznie większej przestrzeni dla pasażerów i bagażu.

Nowe Audi bazuje na architekturze PPE (Premium Platform Electric) opracowanej przez Audi wspólnie z Porsche. Już wkrótce z tej technologii skorzysta także elektryczny następca Porsche Macan. Platforma PPE powstała na kanwie doświadczeń zebranych podczas tworzenia płyty J1 (Porsche Taycan, Audi e-tron GT) oraz modularnej platformy MEB wykorzystywanej w mniejszych autach koncernu Volkswagena.

Audi A6 Avant e-tron sylwetka auta
19

W A6 Avant e-tron Concept zamontowano dwa silniki elektryczne - jeden na przedniej osi i jeden na tylnej. W ten sposób powstało coś w rodzaju nowoczesnej interpretacji napędu quattro, a łączna moc systemowa wynosi 476 KM i 800 Nm momentu obrotowego. To wystarczy, by rozpędzać się do 100 km/h w czasie 4 s. Nietrudno sobie jednak wyobrazić zastosowanie w tym aucie mocniejszego, 640-konnego napędu z modelu e-tron GT RS, aby w ten sposób mieć bazę dla nowego RS6.

Zdolności dynamiczne konceptu są pewną niewiadomą, ale nisko umieszczony środek ciężkości związany z umieszczeniem baterii w podłodze między osiami będzie sprzyjał zwinności podczas manewrów. Zastosowano tu system zawieszenia pneumatycznego z adaptacyjnymi amortyzatorami. Przy przedniej osi pracuje układ pięciu wahaczy stworzony z myślą o wymaganiach wersji elektrycznej, a przy tylnej osi zdecydowano się na klasyczny układ wielowahaczowy.

Audi A6 Avant e-tron tył auta
19

Niektóre elementy wykorzystane w koncepcie raczej nie trafią do produkcji, przynajmniej nie na początku, ale mają duży potencjał. Najbardziej interesująca jest technologia oświetlenia LED, która nie tylko pozwala zobaczyć, dokąd jedziemy w ciemności. Po bokach samochodu zamontowano projektory LED o wysokiej rozdzielczości, które mogą wyświetlać na podłoże obrazy dostosowane do indywidualnych potrzeb, np. ostrzegające rowerzystów, że jedne z drzwi samochodu za chwilę będą otwarte.

Jeszcze bardziej innowacyjne i ciekawe są reflektory Digital Matrix LED. Potrafią one nie tylko wygaszać część snopu światła jak wszystkie nowoczesne systemy oświetleniowe, ale także wyświetlać na ścianę po zaparkowaniu samochodu obrazy i filmy, które według Audi mają "kinową" jakość. Oznacza to, że Ty i Twój pasażer możecie grać w gry wideo na ogromnym ekranie, czekając aż samochód się naładuje.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025