Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.
Audi wkrótce rozpoczyna największą ofensywę modelową w swojej historii. Plan obejmuje wprowadzenie na rynek 20 nowych modeli, w tym większości elektrycznych, jeszcze przed 2026 rokiem. Jednym z najważniejszych debiutów dla Audi będzie nowy elektryczny A6 e-tron, który stanie się podstawą dla pierwszego w historii elektrycznego S6 i RS6. Zamaskowane prototypy sedana S6, który będzie nawiązywał rynkową walkę z nowym BMW i5, były już widywane na torze Nürburgring, a teraz mamy pierwsze zdjęcia wersji Avant.
Zapowiedzią designu kluczowego modelu niemieckiej marki był koncept A6 e-tron z zeszłego roku, a podstawą do opracowania nowej generacji A6/S6 jest platforma PPE stworzona do spółki z Porsche. Będzie ona kompatybilna z różnymi konfiguracjami silników i baterii, więc trafi do szerokiej liczby modeli obu marek. Muł testowy widoczny na zdjęciach jest wyposażony w ogromne hamulce z czerwonymi zaciskami oraz subtelne zmiany w stylistyce, stąd podejrzenie, że to prototyp usportowionego modelu S6 Avant e-tron plasującego się w gamie poniżej flagowego RS6.
Główny projektant firmy, Marc Lichte, w jednej z wypowiedzi zasugerował, że topowe RS6 będzie miało masywne nadwozie z widocznymi poszerzeniami, tak jak poprzednie generacje tego modelu. Tymczasem widoczny na zdjęciach samochód ma standardowe nadwozie bez poszerzeń, podobne do konceptu sprzed roku, stąd podejrzenie że mamy do czynienia z modelem S6. Wiele elementów designu, w tym czyste powierzchnie blach, rozdzielone przednie reflektory i tylne lampy połączone pasem diod to bezpośrednie odniesienia do koncepcyjnego A6 e-tron.
Jest niemal pewne, że nowe S6 e-tron będzie miało układ napędowy z dwoma silnikami i napędem na obie osie. Punktem odniesienia jest zeszłoroczny koncept o mocy 450 KM i momencie obrotowym 800 Nm i takie parametry są prawdopodobne ze względu na konieczność pozostawienia odpowiednio dużego dystansu do topowego RS6, które pojawi się nieco później. Platforma PPE charakteryzuje się układem z bateriami w podłodze między osiami - można spodziewać się ogniw o pojemności mniej więcej 100 kWh. Instalacja pracująca na napięciu 800V ma maksymalną moc ładowania 270 kW. Taka wartość pozwala uzupełnić 300 km zasięgu w czasie 10 minut.
W celu neutralizacji dużej masy samochodu nowe S6 otrzyma szeroki pakiet innowacyjnych systemów wspomagających jazdę. Przede wszystkim chodzi o pneumatyczne sprężyny z adaptacyjnymi amortyzatorami i systemem aktywnego redukowania przechyłów. Do tego pięciowahaczowe przednie i wielowahaczowe tylne zawieszenie. Nowe Audi A6 oraz S6 zadebiutują w przyszłym roku, jednocześnie jako limuzyna oraz kombi Avant.
Półtora roku temu Audi oficjalnie zapowiedziało swoje nowe kombi segmentu premium wypuszczając koncepcyjny model A6 Avant e-tron, który z mocą na poziomie 476 KM dobija do 100 km/h poniżej 4 s i przejedzie na jednym ładowaniu nawet 700 km. Być może właśnie ten model w przyszłości będzie podstawą do stworzenia całkowicie elektrycznego, nowego RS6.
W znacznej części to, co widzicie na zdjęciach, będzie zachowane w wersji produkcyjnej. Mamy na myśli między innymi przód z olbrzymim, "zaślepionym" grillem, szeroko zarysowane łuki nadkoli, LED-owe lampy na całą szerokość tyłu i typową dla wersji Avant mocno pochyloną tylną klapę.
Koncept ma odpowiedni rozmiar, by w przyszłości stać się nowym A6. Długość 4,96 m, szerokość 1,96 m, wysokość 1,44 m sprawiają, że jest tak samo duży jak aktualny model, ale dzięki nowej platformie przeznaczonej dla "elektryków" możliwe będzie wygospodarowanie w środku znacznie większej przestrzeni dla pasażerów i bagażu.
Nowe Audi bazuje na architekturze PPE (Premium Platform Electric) opracowanej przez Audi wspólnie z Porsche. Już wkrótce z tej technologii skorzysta także elektryczny następca Porsche Macan. Platforma PPE powstała na kanwie doświadczeń zebranych podczas tworzenia płyty J1 (Porsche Taycan, Audi e-tron GT) oraz modularnej platformy MEB wykorzystywanej w mniejszych autach koncernu Volkswagena.
W A6 Avant e-tron Concept zamontowano dwa silniki elektryczne - jeden na przedniej osi i jeden na tylnej. W ten sposób powstało coś w rodzaju nowoczesnej interpretacji napędu quattro, a łączna moc systemowa wynosi 476 KM i 800 Nm momentu obrotowego. To wystarczy, by rozpędzać się do 100 km/h w czasie 4 s. Nietrudno sobie jednak wyobrazić zastosowanie w tym aucie mocniejszego, 640-konnego napędu z modelu e-tron GT RS, aby w ten sposób mieć bazę dla nowego RS6.
Zdolności dynamiczne konceptu są pewną niewiadomą, ale nisko umieszczony środek ciężkości związany z umieszczeniem baterii w podłodze między osiami będzie sprzyjał zwinności podczas manewrów. Zastosowano tu system zawieszenia pneumatycznego z adaptacyjnymi amortyzatorami. Przy przedniej osi pracuje układ pięciu wahaczy stworzony z myślą o wymaganiach wersji elektrycznej, a przy tylnej osi zdecydowano się na klasyczny układ wielowahaczowy.
Niektóre elementy wykorzystane w koncepcie raczej nie trafią do produkcji, przynajmniej nie na początku, ale mają duży potencjał. Najbardziej interesująca jest technologia oświetlenia LED, która nie tylko pozwala zobaczyć, dokąd jedziemy w ciemności. Po bokach samochodu zamontowano projektory LED o wysokiej rozdzielczości, które mogą wyświetlać na podłoże obrazy dostosowane do indywidualnych potrzeb, np. ostrzegające rowerzystów, że jedne z drzwi samochodu za chwilę będą otwarte.
Jeszcze bardziej innowacyjne i ciekawe są reflektory Digital Matrix LED. Potrafią one nie tylko wygaszać część snopu światła jak wszystkie nowoczesne systemy oświetleniowe, ale także wyświetlać na ścianę po zaparkowaniu samochodu obrazy i filmy, które według Audi mają "kinową" jakość. Oznacza to, że Ty i Twój pasażer możecie grać w gry wideo na ogromnym ekranie, czekając aż samochód się naładuje.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?
Z pomocą AI Pirelli opracowało nową oponę z serii P Zero - bezpieczniejszą i bardziej wydajną.
Flagowy hipersamochód Aston Martin Valhalla przechodzi ostatnie szlify przed rozpoczęciem produkcji.
W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?
Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.
Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.
Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.
Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?
Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.
Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.
W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.
Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.