Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi pracuje nad nową generacją S6 Avant e-tron z napędem elektrycznym

Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

20 września 2023
Audi S6 Avant e-tron spyshot
19

Audi wkrótce rozpoczyna największą ofensywę modelową w swojej historii. Plan obejmuje wprowadzenie na rynek 20 nowych modeli, w tym większości elektrycznych, jeszcze przed 2026 rokiem. Jednym z najważniejszych debiutów dla Audi będzie nowy elektryczny A6 e-tron, który stanie się podstawą dla pierwszego w historii elektrycznego S6 i RS6. Zamaskowane prototypy sedana S6, który będzie nawiązywał rynkową walkę z nowym BMW i5, były już widywane na torze Nürburgring, a teraz mamy pierwsze zdjęcia wersji Avant.

Zapowiedzią designu kluczowego modelu niemieckiej marki był koncept A6 e-tron z zeszłego roku, a podstawą do opracowania nowej generacji A6/S6 jest platforma PPE stworzona do spółki z Porsche. Będzie ona kompatybilna z różnymi konfiguracjami silników i baterii, więc trafi do szerokiej liczby modeli obu marek. Muł testowy widoczny na zdjęciach jest wyposażony w ogromne hamulce z czerwonymi zaciskami oraz subtelne zmiany w stylistyce, stąd podejrzenie, że to prototyp usportowionego modelu S6 Avant e-tron plasującego się w gamie poniżej flagowego RS6.

Nadchodzące elektryczne S6 bazuje na platformie PPE i będzie mieć dwa silniki o łącznej mocy 450-500 KM.

Główny projektant firmy, Marc Lichte, w jednej z wypowiedzi zasugerował, że topowe RS6 będzie miało masywne nadwozie z widocznymi poszerzeniami, tak jak poprzednie generacje tego modelu. Tymczasem widoczny na zdjęciach samochód ma standardowe nadwozie bez poszerzeń, podobne do konceptu sprzed roku, stąd podejrzenie że mamy do czynienia z modelem S6. Wiele elementów designu, w tym czyste powierzchnie blach, rozdzielone przednie reflektory i tylne lampy połączone pasem diod to bezpośrednie odniesienia do koncepcyjnego A6 e-tron.

Audi S6 Avant e-tron spyshot tył
19

 

Jest niemal pewne, że nowe S6 e-tron będzie miało układ napędowy z dwoma silnikami i napędem na obie osie. Punktem odniesienia jest zeszłoroczny koncept o mocy 450 KM i momencie obrotowym 800 Nm i takie parametry są prawdopodobne ze względu na konieczność pozostawienia odpowiednio dużego dystansu do topowego RS6, które pojawi się nieco później. Platforma PPE charakteryzuje się układem z bateriami w podłodze między osiami - można spodziewać się ogniw o pojemności mniej więcej 100 kWh. Instalacja pracująca na napięciu 800V ma maksymalną moc ładowania 270 kW. Taka wartość pozwala uzupełnić 300 km zasięgu w czasie 10 minut.

W celu neutralizacji dużej masy samochodu nowe S6 otrzyma szeroki pakiet innowacyjnych systemów wspomagających jazdę. Przede wszystkim chodzi o pneumatyczne sprężyny z adaptacyjnymi amortyzatorami i systemem aktywnego redukowania przechyłów. Do tego pięciowahaczowe przednie i wielowahaczowe tylne zawieszenie. Nowe Audi A6 oraz S6 zadebiutują w przyszłym roku, jednocześnie jako limuzyna oraz kombi Avant.

Audi A6 Avant e-tron Concept - szczegóły

Półtora roku temu Audi oficjalnie zapowiedziało swoje nowe kombi segmentu premium wypuszczając koncepcyjny model A6 Avant e-tron, który z mocą na poziomie 476 KM dobija do 100 km/h poniżej 4 s i przejedzie na jednym ładowaniu nawet 700 km. Być może właśnie ten model w przyszłości będzie podstawą do stworzenia całkowicie elektrycznego, nowego RS6.

W znacznej części to, co widzicie na zdjęciach, będzie zachowane w wersji produkcyjnej. Mamy na myśli między innymi przód z olbrzymim, "zaślepionym" grillem, szeroko zarysowane łuki nadkoli, LED-owe lampy na całą szerokość tyłu i typową dla wersji Avant mocno pochyloną tylną klapę.

Audi A6 Avant e-tron zaparkowany pod domem
19
Reklama

Koncept ma odpowiedni rozmiar, by w przyszłości stać się nowym A6. Długość 4,96 m, szerokość 1,96 m, wysokość 1,44 m sprawiają, że jest tak samo duży jak aktualny model, ale dzięki nowej platformie przeznaczonej dla "elektryków" możliwe będzie wygospodarowanie w środku znacznie większej przestrzeni dla pasażerów i bagażu.

Nowe Audi bazuje na architekturze PPE (Premium Platform Electric) opracowanej przez Audi wspólnie z Porsche. Już wkrótce z tej technologii skorzysta także elektryczny następca Porsche Macan. Platforma PPE powstała na kanwie doświadczeń zebranych podczas tworzenia płyty J1 (Porsche Taycan, Audi e-tron GT) oraz modularnej platformy MEB wykorzystywanej w mniejszych autach koncernu Volkswagena.

Audi A6 Avant e-tron sylwetka auta
19

W A6 Avant e-tron Concept zamontowano dwa silniki elektryczne - jeden na przedniej osi i jeden na tylnej. W ten sposób powstało coś w rodzaju nowoczesnej interpretacji napędu quattro, a łączna moc systemowa wynosi 476 KM i 800 Nm momentu obrotowego. To wystarczy, by rozpędzać się do 100 km/h w czasie 4 s. Nietrudno sobie jednak wyobrazić zastosowanie w tym aucie mocniejszego, 640-konnego napędu z modelu e-tron GT RS, aby w ten sposób mieć bazę dla nowego RS6.

Zdolności dynamiczne konceptu są pewną niewiadomą, ale nisko umieszczony środek ciężkości związany z umieszczeniem baterii w podłodze między osiami będzie sprzyjał zwinności podczas manewrów. Zastosowano tu system zawieszenia pneumatycznego z adaptacyjnymi amortyzatorami. Przy przedniej osi pracuje układ pięciu wahaczy stworzony z myślą o wymaganiach wersji elektrycznej, a przy tylnej osi zdecydowano się na klasyczny układ wielowahaczowy.

Audi A6 Avant e-tron tył auta
19

Niektóre elementy wykorzystane w koncepcie raczej nie trafią do produkcji, przynajmniej nie na początku, ale mają duży potencjał. Najbardziej interesująca jest technologia oświetlenia LED, która nie tylko pozwala zobaczyć, dokąd jedziemy w ciemności. Po bokach samochodu zamontowano projektory LED o wysokiej rozdzielczości, które mogą wyświetlać na podłoże obrazy dostosowane do indywidualnych potrzeb, np. ostrzegające rowerzystów, że jedne z drzwi samochodu za chwilę będą otwarte.

Jeszcze bardziej innowacyjne i ciekawe są reflektory Digital Matrix LED. Potrafią one nie tylko wygaszać część snopu światła jak wszystkie nowoczesne systemy oświetleniowe, ale także wyświetlać na ścianę po zaparkowaniu samochodu obrazy i filmy, które według Audi mają "kinową" jakość. Oznacza to, że Ty i Twój pasażer możecie grać w gry wideo na ogromnym ekranie, czekając aż samochód się naładuje.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Ferrari 296 Speciale premiera
Ferrari / 296 Speciale
Poznaj 296 Speciale - być może najlepiej jeżdżące Ferrari w historii

Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.

29 kwietnia 2025
Eurotrip po Polsce: Yokohama on Tour
Prezentacja Partnera
Eurotrip po Polsce: Praga, Rzym, Paryż i Wenecja w jeden dzień!

Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.

29 kwietnia 2025
Pirelli P Zero (PZ5) - premiera
Prezentacja Partnera
Nowa odsłona opon Pirelli P Zero (PZ5) właśnie debiutuje na rynku.

To nie tylko ewolucja flagowego modelu, ale też odpowiedź na dynamiczne zmiany w świecie motoryzacji

29 kwietnia 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 Speciale
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025