Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
30

Forza Horizon i Gran Turismo to najbardziej znane serie w świecie symulatorów jazdy, ale w 2014 roku mało znana włoska firma wypuściła Assetto Corsa. Precyzyjnie odwzorowane tory i imponujący realizm jazdy przyniosły temu tytułowi wielu fanów. Nieco ponad dekadę później ma pojawić się długo wyczekiwana kontynuacja: Assetto Corsa EVO.

Gra już jest dostępna na platformie Steam, na razie jako Early Access w cenie 139 zł (111,20 zł w obecnej promocji) i daje dostęp do limitowanej liczby samochodów i obiektów… jak na razie. Zaktualizowany plan rozwoju gry zapowiada znacznie więcej atrakcji. Do jesieni gracze dostaną sześć dużych aktualizacji, aż do docelowej wersji z setką samochodów, piętnastoma torami i trybem swobodnej jazdy. Pojawi się też nowość - tryb multiplayer - oraz dynamiczna pogoda i inne aspekty niedostępne w pierwszej wersji gry.

Assetto Corsa EVO jest już dostępna na Steamie w cenie promocyjnej 111,20 zł.

Po prawie pół roku od uruchomienia wczesnego dostępu, AC EVO jest na dobrej drodze do uruchomienia pełnej wersji. Wypuszczona na początku maja aktualizacja 0.2 zawiera sporo usprawnień i nowości w rozgrywce. Poprawiono ogólną jakość, dodano tryb “Open” (odpowiednik wolnej jazdy) i zaktualizowano tryb kariery, przez co gracze mają znacznie więcej swobody. Pojawiło się siedem nowych samochodów, w tym Alfa Romeo 75 z końcówki lat 80. czy Maserati MC20 GT2. Do tego dwa nowe obiekty, w tym brytyjski Donington Park, gdzie w tym roku ekipa Evo organizuje jeden ze swoich trackdayów.

Niektóre gry z każdą kolejną odsłoną prezentują trochę coś innego, ale Assetto Corsa EVO pozostaje wierna swoim korzeniom i zachowuje unikalny etos oryginału. Twórcy gry potwierdzają: „Podobnie jak w poprzedniej edycji, Assetto Corsa EVO będzie zawierać samochody z różnych klas i okresów historii motoryzacji. Od samochodów drogowych, klasyków, hipersamochodów aż do samochodów wyścigowych”.

AC Evo May 2025 update
30
Reklama

Z informacji opublikowanej przez twórców pod koniec ubiegłego roku wiemy, że świat gry będzie obejmował około 1000 kilometrów kwadratowych otwartych terenów wokół toru. Miejscowe drogi zostały szczegółowo zeskanowane radarem LiDAR, dlatego każdy pojedynczy budynek, znak i punkt charakterystyczny, w tym wasze ulubione restauracje serwujące steki na gorących kamieniach, są dokładnie odwzorowane. Gracze mają nawet możliwość udania się do wypożyczalni wozów wokół toru, aby wirtualnie “wypożyczyć” z nich ulubione auto.

Pierwsze wrażenia

Szczegółowa fizyka jazdy i przystępny format oryginalnego Assetto Corsa wyróżniały tę grę na tle innych symulatorów. Niektóre alternatywne tytuły, na przykład iRacing, oferowały większy nacisk na element rywalizacji, ale Assetto Corsa pozostał symulatorem dla tych, którzy szukają fantastycznie zróżnicowanych i przystępnych wrażeń z jazdy. Stworzenie godnego następcy nie było więc łatwym zadaniem, ale po pierwszych wrażeniach trzeba przyznać, że się udało.

Wystarczy spojrzeć szerzej poza kadr wczesnej wersji V0.1 aby zauważyć, że Assetto Corsa EVO zachowała to, co czyniło oryginał tak wyjątkowym. Jest to bez wątpienia symulator jazdy stworzony przez entuzjastów, dla entuzjastów, a żeby to stwierdzić wystarczy spojrzeć na początkową listę 20 samochodów. Są na niej nasi absolutni faworyci wszechczasów m.in. Alpine A110, Alfa Romeo Giulia GTAm i Ferrari 296 GTB, a każdy samochód stworzono z niebywałym przywiązaniem do szczegółów. Przykładowo zmiana trybu jazdy w aucie pociąga za sobą zmianę treści wyświetlanej na zegarach.

Assetto Corsa Evo screen BMW M2
30

Włącz zapłon, naciśnij starter i wyjedź na swój ulubiony tor, aby poczuć jak nowa fizyka jazdy natychmiast wzbudza zaufanie. Wiele symulatorów ma problemy z odwzorowaniem reakcji prawdziwego samochodu, ale subtelne ruchy kamery, szczegółowe odwzorowanie sił wpływających na zachowanie auta i niesamowite poczucie prędkości przyczyniają się do tego, że gra ta wypada lepiej niż popularne tytuły jak Forza czy Gran Turismo. A do ostatecznej wersji jeszcze rok…

Niektórzy użytkownicy zgłaszają problemy z wydajnością, a na tak wczesnym etapie z pewnością pojawią się błędy, ale z naszego doświadczenia (na systemie z kartą graficzną Nvidia GeForce RTX 3080 i AMD 5900X), jedyną niedogodnością jest powolnie reagujące menu. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć ostateczną wersję gry.

Assetto Corsa EVO - lista samochodów

Reklama

Pełna lista samochodów nie jest jeszcze znana, ale już w zwiastunach i screenach widać sporo ciekawych wozów, które nie pojawiały się w innych tytułach np. Hyundai Ioniq 5 N, Lamborghini Huracán STOFerrari Daytona SP3. W tle widać też wiele kultowych torów, w tym Brands Hatch, Bathurst, Circuit of the Americas, Donington Park, Fuji Speedway, Imola, Laguna Seca i Suzuka. Dokładnie te obiekty można eksplorować w odsłonie 0.2.

Assetto Corsa Evo - potwierdzone samochody

Abarth 695 Biposto
Alfa Romeo Giulia GTAm
Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
Alfa Romeo Junior Veloce
Alfa Romeo 75 Turbo
Alpine A110 S
Alpine A290 concept
Audi RS3
BMW M4 CSL (G82)
BMW M2
BMW M2 CS Racing
Chevrolet Camaro ZL1
Ferrari 296 GTB
Ferrari Daytona SP3
Ferrari 488 Challenge Evo
Ford Escort RS Cosworth
Honda NSX-R
Honda S2000
Hyundai i20 N
Hyundai i30 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai N Vision 74 concept
Lancia Delta Integrale
Lamborghini Huracán STO
Lotus Emira
Mazda MX-5 Cup (ND)
Maserati MC20 GT2
McLaren 765LT
Mercedes-AMG GT
Mercedes-AMG GT2
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution II
Mini Cooper
Morgan Super 3
Porsche 911 GT3 Cup (992)
Porsche 911 Turbo (964)
Toyota GR86
Volkswagen Golf GTI (Mk1)
Volkswagen Golf GTI Clubsport (Mk8)

Wypuszczony po 10 latach sequel Assetto Corsa Evo dysponuje nowym silnikiem gry dla lepszego realizmu. Dokładne szczegóły nie zostały jeszcze ogłoszone, ale deweloper potwierdził, że „każdy pojazd ma zaawansowany system symulujący jego wydajność mechaniczną, elektroniczną i aerodynamiczną, a wierność odtworzenia torów gwarantuje technologia Laserscan”. Istotnymi nowościami w grze jest zmienność pogody i cykl dnia i nocy, czyli coś, czego bardzo brakowało w pierwszej wersji gry.

Assetto Corsa Evo realizm
30

Gra Assetto Corsa EVO, opracowana przez Kunos Simulazioni  i 505 Games,  jest już dostępna w trybie Early Access na PC na platformie Steam w cenie 139 zł (obecnie z 20-procentowym rabatem). Nie wiadomo jeszcze czy będzie dostępna na Xbox, PlayStation i inne konsole, ale oryginalna Assetto Corsa była dostępna tylko na PC aż przez dwa lata po premierze.

Assetto Corsa Evo - minimalne wymagania sprzętowe

OS:  Windows 10 64-bit (zalecany Windows 10 64-bit / Windows 11 64-bit)
Procesor:  Intel i7 8700k / AMD 1500X (zalecany Intel i5 10500 / AMD 2600X)
Pamięć: 16 GB RAM
Grafika: GTX 1070, RX 580 (zalecana RTX 2070, Radeon RX 5600)
DirectX: wersja 12
Dysk: 100 GB SSD
VR Support: SteamVR, Oculus VR, OpenXR

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025