Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Mercedes-AMG GT 63 Pro - czteromiejscowy rywal Porsche GT3?

Mercedes-AMG GT z dopiskiem Pro jest drogi, ale wprowadzone w nim zmiany docenisz na torze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 października 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro test
8
Ocena Evo
Cena:
od 1 132 400 zł
prawdziwy sportowiec na drogę i tor
cena; wciąż trochę brakuje do 911 GT3

Nowy AMG GT to samochód, który jako Evo bardzo cenimy. Pierwsza jazda tym autem na początku tego roku dowiodła, że zmiana layoutu na 2+2 wyszła Mercedesowi na dobre. GT stał się prawdziwym rywalem Porsche 911 pomimo silnego pokrewieństwa z dość miernym kabrioletem SL. Od tamtego momentu zdążyliśmy porównać to auto w bezpośrednim pojedynku z 911 Turbo S (zakończonym niemal remisem) oraz przejechać się najszybszym AMG w historii, hybrydą E-Performance o mocy 816 KM. “Przyspieszenie od 200 do 300 km/h jest nierealne” - pisał John Barker z Evo. Sądziliśmy, że bardziej torowo nastawiona wersja AMG GT pojawi się dopiero po jakimś czasie, ale właśnie teraz Mercedes wypuścił GT 63 z rozwinięciem Pro.

Pozycjonowanie GT Pro jest dość dziwne. Według Mercedesa jest to samochód dedykowany klientom oczekującym auta typu GT zdolnego do jazdy po torze, ale to nie odpowiednik ekstremalnego, poszerzonego modelu GT R poprzedniej generacji (jego następca jeszcze się pojawi i według AMG będzie “znacznie bardziej radykalny”). Zamiast tego Pro otrzymał szereg drobnych zmian, dzięki którym ma być nieco szybszy i bardziej odporny podczas dłuższych wyjazdów na tor. Mamy wrażenie, że to powinien być jakiś opcjonalny pakiet, a nie cały nowy model.

AMG GT Pro dostał szereg drobnych zmian zwiększających jego użyteczność na torze.

27 dodatkowych koni z 4-litrowego silnika V8 twin turbo dają łącznie 612 KM, a moment obrotowy wzrósł z 800 do 850 Nm. Różnica pochodzi wyłącznie ze zmiany softu silnika, i choć czas przyspieszenia do 100 km/h równy 3,2 s się nie zmienił, Pro jest do 200 km/h o pół sekundy szybszy z czasem 10,9 s. Napęd w droższym modelu jest lepiej chłodzony, bo chłodnice silnika umieszczono w okolicy przednich nadkoli, a skrzynia biegów i dyferencjał dostały własne, aktywne kanały chłodzące.

Nie wprowadzono żadnych zmian w mechanice zawieszenia ani w geometrii, ale nowy przedni spoiler na zderzaku zmniejsza siłę unoszącą o ponad 30 kg. Do tego owiewki w podwoziu i stałe tylne skrzydło (opcja w GT 63), które zwiększa docisk tylnej osi o 15 kg. Nieco zwiększony docisk aerodynamiczny nie wpływa negatywnie na połączone amortyzatory systemu Active Ride Control. Nadal są one w stanie utrzymać zadaną wysokość prześwitu przy każdej prędkości.

Mercedes-AMG GT 63 Pro przód
8

Za to hamulce są przystosowane do jazdy torowej. Standardowe hamulce w GT mogą lekko się poddawać przy ostrym użytkowaniu, ale Pro ma ogromne tarcze karbonowo-ceramiczne (średnica 420 mm z przodu) współpracujące ze sportowymi klockami hamulcowymi i ulepszonym układem chłodzenia. 21-calowe opony Michelin Cup 2 R, takie jak w naszym samochodzie testowym, są bezpłatną opcją. Oferują mnóstwo przyczepności za sprawą swojej szerokości - 295 mm z przodu to więcej niż ma BMW M3 z tyłu.

Czasami szeroka przestrzeń toru wyścigowego może rozcieńczyć poczucie prędkości nawet w bardzo, bardzo szybkich samochodach, ale nie na hiszpańskim torze Ascari. Zwłaszcza gdy pada deszcz. Nie ma zbyt wiele czasu na odpoczynek podczas okrążenia, a podążając za pięciokrotnym mistrzem DTM Berndem Schneiderem w samochodzie GT Pro, jasne jest, że spokojne i delikatne budowanie tempa nie jest w jego stylu. Ten gość jedzie na maksa od kiedy zobaczy zielone światło.

Na szybkich łukach toru Ascari GT 63 Pro wydaje się sporo lżejsze niż jest w rzeczywistości.

Na szczęście GT nie ugryzie dopóki nie rozluźnisz się zanadto, szczególnie z włączonym ESC, jak sugerował Schneider. On sam z włączonym systemem był o 3 sekundy szybszy na okrążeniu niż z wyłączonym. Na średnio-szybkich łukach toru Ascari GT Pro skręca ze zwinnością niespotykaną w 1,9-tonowych samochodach z silnikiem z przodu. Czuć obecność tej masy, ale auto jako całość jest wyjątkowo odporne na przechyły, a przednie opony tak dobrze wgryzają się w asfalt, że w połączeniu ze skrętną tylną osią możesz ciąć do wierzchołków jak w o wiele lżejszych autach. Dostępną trakcją delikatnie zarządza elektronika, po czym V8 rozwija skrzydła i pędzi do następnej prostej przechodząc przez swoje dziewięć przełożeń.

Mercedes-AMG GT 63 Pro prowadzenie
8

Trzeba jednak uważać na najbardziej mokrych fragmentach toru, bo choć opony Michelin o skąpym bieżniku sprawdzają się do pewnego momentu, to gdy przyczepność spada, tracą kontakt bardzo szybko. Nagle pewność siebie znika i potrzeba kilku zakrętów, aby powrócić do jazdy na limicie. Przed nami Schneider ma kilka „momentów” w swoim GT. Mówi, że w takich warunkach samochód jest znacznie bardziej progresywny na oponach Pilot Sport 5, ale częściowo problem wynika z tego, że układ kierowniczy drętwieje w dłoniach, zmuszając do kierowania się raczej rozumem niż wyczuciem.

Reklama
Reklama

Nie zrozumcie mnie źle, nowy AMG GT Pro na wilgotnym torze to nadal potężna i skuteczna maszyna. Przyczepność jest doskonała, stabilność przy każdej prędkości znakomita, i można pokonywać kolejne okrążenia bez większego wysiłku. Tyle tylko, że wyciśnięcie z niego ostatniego kawałka osiągów wymaga odrobiny wprawy i zrozumienia jak działa system napędu na cztery koła. Kiedy moc zaczyna zrywać tylną oś, musisz utrzymać się w lekkim poślizgu utrzymując wciśnięty gaz, ograniczyć korekty do minimum i pozwolić elektronice załapać, gdzie najlepiej rozdzielić moment obrotowy.

Na mokrym torze i oponach Cup 2 R AMG GT Pro może być zdradliwe, ale na suchym jest nie do pokonania.

Gdy tor przesycha, a opony Cup 2 R nabierają temperatury, Pro wchodzi na wyższy poziom. Wejścia w zakręt są jeszcze ostrzejsze, a gaz można wciskać mocniej i wcześniej bez jakichkolwiek obaw. Tryb sportowy systemu ESC pozwala na odpowiedni balans, bo uwalnia moc poganiając tylną oś tam, gdzie normalnie auto miałoby tendencję do płużenia przodem. V8 nie grzmi jak dawne AMG (z wnętrza dźwięk wydaje się odrobinę zbyt syntetyczny), ale ma wystarczający moment aby wyjeżdżać z wolnych zakrętów na niewielkiej kontrze na granicy przyczepności. Przyspieszenie jest mocne, ale nie obezwładniające, a prędkość którą potem wytracasz na hamowaniu nigdy nie pozostawia poczucia niedosytu. Same hamulce są bardzo mocne i odporne na ostre traktowanie, a przecież wyhamowanie prawie 2 ton z dużej prędkości na torze to wyjątkowo intensywny proces.

Mercedes-AMG GT 63 Pro na torze
8

Mercedes-AMG GT 63 Pro nigdy nie pozbędzie się poczucia masy właściwego dla sporego coupe. Nie jest tak ostry jak 911 GT3 ani tak skory do zabawy jak nowy Aston Martin Vantage, ale trudno nie docenić tego co potrafi na torze, okrążenie po okrążeniu. I to zanim przypomnisz sobie, że z tyłu ma dwa (ciasne, ale jednak) fotele, więc jest w nim gen prawdziwego GT.

Ceny i konkurencja

GT Pro w Polsce kosztuje od 1,13 mln zł, co jest dużą kwotą jak za model, który nigdy nie będzie topowym GT. Koncepcyjnie samochód ten jest bardziej zbliżony do 911 Turbo S niż do GT3, pomimo torowych konotacji. Porsche jest w tej chwili dostępne tylko jako limitowany model Turbo 50 Years i kosztuje 1,38 mln zł.

Za pieniądze podobne jak w AMG można mieć też Aston Martina Vantage. Jest to samochód zdecydowanie bardziej rasowy i niszowy, za to zmieści jedynie dwie osoby. Podobnie ma się sprawa z Ferrari Romą.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025