Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Mercedes-AMG GT 63 Pro - czteromiejscowy rywal Porsche GT3?

Mercedes-AMG GT z dopiskiem Pro jest drogi, ale wprowadzone w nim zmiany docenisz na torze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 października 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro test
8
Ocena Evo
Cena:
od 1 132 400 zł
prawdziwy sportowiec na drogę i tor
cena; wciąż trochę brakuje do 911 GT3

Nowy AMG GT to samochód, który jako Evo bardzo cenimy. Pierwsza jazda tym autem na początku tego roku dowiodła, że zmiana layoutu na 2+2 wyszła Mercedesowi na dobre. GT stał się prawdziwym rywalem Porsche 911 pomimo silnego pokrewieństwa z dość miernym kabrioletem SL. Od tamtego momentu zdążyliśmy porównać to auto w bezpośrednim pojedynku z 911 Turbo S (zakończonym niemal remisem) oraz przejechać się najszybszym AMG w historii, hybrydą E-Performance o mocy 816 KM. “Przyspieszenie od 200 do 300 km/h jest nierealne” - pisał John Barker z Evo. Sądziliśmy, że bardziej torowo nastawiona wersja AMG GT pojawi się dopiero po jakimś czasie, ale właśnie teraz Mercedes wypuścił GT 63 z rozwinięciem Pro.

Pozycjonowanie GT Pro jest dość dziwne. Według Mercedesa jest to samochód dedykowany klientom oczekującym auta typu GT zdolnego do jazdy po torze, ale to nie odpowiednik ekstremalnego, poszerzonego modelu GT R poprzedniej generacji (jego następca jeszcze się pojawi i według AMG będzie “znacznie bardziej radykalny”). Zamiast tego Pro otrzymał szereg drobnych zmian, dzięki którym ma być nieco szybszy i bardziej odporny podczas dłuższych wyjazdów na tor. Mamy wrażenie, że to powinien być jakiś opcjonalny pakiet, a nie cały nowy model.

AMG GT Pro dostał szereg drobnych zmian zwiększających jego użyteczność na torze.

27 dodatkowych koni z 4-litrowego silnika V8 twin turbo dają łącznie 612 KM, a moment obrotowy wzrósł z 800 do 850 Nm. Różnica pochodzi wyłącznie ze zmiany softu silnika, i choć czas przyspieszenia do 100 km/h równy 3,2 s się nie zmienił, Pro jest do 200 km/h o pół sekundy szybszy z czasem 10,9 s. Napęd w droższym modelu jest lepiej chłodzony, bo chłodnice silnika umieszczono w okolicy przednich nadkoli, a skrzynia biegów i dyferencjał dostały własne, aktywne kanały chłodzące.

Nie wprowadzono żadnych zmian w mechanice zawieszenia ani w geometrii, ale nowy przedni spoiler na zderzaku zmniejsza siłę unoszącą o ponad 30 kg. Do tego owiewki w podwoziu i stałe tylne skrzydło (opcja w GT 63), które zwiększa docisk tylnej osi o 15 kg. Nieco zwiększony docisk aerodynamiczny nie wpływa negatywnie na połączone amortyzatory systemu Active Ride Control. Nadal są one w stanie utrzymać zadaną wysokość prześwitu przy każdej prędkości.

Mercedes-AMG GT 63 Pro przód
8

Za to hamulce są przystosowane do jazdy torowej. Standardowe hamulce w GT mogą lekko się poddawać przy ostrym użytkowaniu, ale Pro ma ogromne tarcze karbonowo-ceramiczne (średnica 420 mm z przodu) współpracujące ze sportowymi klockami hamulcowymi i ulepszonym układem chłodzenia. 21-calowe opony Michelin Cup 2 R, takie jak w naszym samochodzie testowym, są bezpłatną opcją. Oferują mnóstwo przyczepności za sprawą swojej szerokości - 295 mm z przodu to więcej niż ma BMW M3 z tyłu.

Czasami szeroka przestrzeń toru wyścigowego może rozcieńczyć poczucie prędkości nawet w bardzo, bardzo szybkich samochodach, ale nie na hiszpańskim torze Ascari. Zwłaszcza gdy pada deszcz. Nie ma zbyt wiele czasu na odpoczynek podczas okrążenia, a podążając za pięciokrotnym mistrzem DTM Berndem Schneiderem w samochodzie GT Pro, jasne jest, że spokojne i delikatne budowanie tempa nie jest w jego stylu. Ten gość jedzie na maksa od kiedy zobaczy zielone światło.

Na szybkich łukach toru Ascari GT 63 Pro wydaje się sporo lżejsze niż jest w rzeczywistości.

Na szczęście GT nie ugryzie dopóki nie rozluźnisz się zanadto, szczególnie z włączonym ESC, jak sugerował Schneider. On sam z włączonym systemem był o 3 sekundy szybszy na okrążeniu niż z wyłączonym. Na średnio-szybkich łukach toru Ascari GT Pro skręca ze zwinnością niespotykaną w 1,9-tonowych samochodach z silnikiem z przodu. Czuć obecność tej masy, ale auto jako całość jest wyjątkowo odporne na przechyły, a przednie opony tak dobrze wgryzają się w asfalt, że w połączeniu ze skrętną tylną osią możesz ciąć do wierzchołków jak w o wiele lżejszych autach. Dostępną trakcją delikatnie zarządza elektronika, po czym V8 rozwija skrzydła i pędzi do następnej prostej przechodząc przez swoje dziewięć przełożeń.

Mercedes-AMG GT 63 Pro prowadzenie
8

Trzeba jednak uważać na najbardziej mokrych fragmentach toru, bo choć opony Michelin o skąpym bieżniku sprawdzają się do pewnego momentu, to gdy przyczepność spada, tracą kontakt bardzo szybko. Nagle pewność siebie znika i potrzeba kilku zakrętów, aby powrócić do jazdy na limicie. Przed nami Schneider ma kilka „momentów” w swoim GT. Mówi, że w takich warunkach samochód jest znacznie bardziej progresywny na oponach Pilot Sport 5, ale częściowo problem wynika z tego, że układ kierowniczy drętwieje w dłoniach, zmuszając do kierowania się raczej rozumem niż wyczuciem.

Reklama
Reklama

Nie zrozumcie mnie źle, nowy AMG GT Pro na wilgotnym torze to nadal potężna i skuteczna maszyna. Przyczepność jest doskonała, stabilność przy każdej prędkości znakomita, i można pokonywać kolejne okrążenia bez większego wysiłku. Tyle tylko, że wyciśnięcie z niego ostatniego kawałka osiągów wymaga odrobiny wprawy i zrozumienia jak działa system napędu na cztery koła. Kiedy moc zaczyna zrywać tylną oś, musisz utrzymać się w lekkim poślizgu utrzymując wciśnięty gaz, ograniczyć korekty do minimum i pozwolić elektronice załapać, gdzie najlepiej rozdzielić moment obrotowy.

Na mokrym torze i oponach Cup 2 R AMG GT Pro może być zdradliwe, ale na suchym jest nie do pokonania.

Gdy tor przesycha, a opony Cup 2 R nabierają temperatury, Pro wchodzi na wyższy poziom. Wejścia w zakręt są jeszcze ostrzejsze, a gaz można wciskać mocniej i wcześniej bez jakichkolwiek obaw. Tryb sportowy systemu ESC pozwala na odpowiedni balans, bo uwalnia moc poganiając tylną oś tam, gdzie normalnie auto miałoby tendencję do płużenia przodem. V8 nie grzmi jak dawne AMG (z wnętrza dźwięk wydaje się odrobinę zbyt syntetyczny), ale ma wystarczający moment aby wyjeżdżać z wolnych zakrętów na niewielkiej kontrze na granicy przyczepności. Przyspieszenie jest mocne, ale nie obezwładniające, a prędkość którą potem wytracasz na hamowaniu nigdy nie pozostawia poczucia niedosytu. Same hamulce są bardzo mocne i odporne na ostre traktowanie, a przecież wyhamowanie prawie 2 ton z dużej prędkości na torze to wyjątkowo intensywny proces.

Mercedes-AMG GT 63 Pro na torze
8

Mercedes-AMG GT 63 Pro nigdy nie pozbędzie się poczucia masy właściwego dla sporego coupe. Nie jest tak ostry jak 911 GT3 ani tak skory do zabawy jak nowy Aston Martin Vantage, ale trudno nie docenić tego co potrafi na torze, okrążenie po okrążeniu. I to zanim przypomnisz sobie, że z tyłu ma dwa (ciasne, ale jednak) fotele, więc jest w nim gen prawdziwego GT.

Ceny i konkurencja

GT Pro w Polsce kosztuje od 1,13 mln zł, co jest dużą kwotą jak za model, który nigdy nie będzie topowym GT. Koncepcyjnie samochód ten jest bardziej zbliżony do 911 Turbo S niż do GT3, pomimo torowych konotacji. Porsche jest w tej chwili dostępne tylko jako limitowany model Turbo 50 Years i kosztuje 1,38 mln zł.

Za pieniądze podobne jak w AMG można mieć też Aston Martina Vantage. Jest to samochód zdecydowanie bardziej rasowy i niszowy, za to zmieści jedynie dwie osoby. Podobnie ma się sprawa z Ferrari Romą.

Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025