Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Audi S3 ma teraz więcej mocy i elektronikę z RS3

Na rok modelowy 2024 Audi wprowadza do S3 poprawki układu napędowego i odświeżony design.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 kwietnia 2024
2024 Audi S3 Limousine
20

Cztery lata po wprowadzeniu obecnego Audi S3 ‘8Y’ na rynek, model ten przeszedł ogólną modernizację mającą podtrzymać konkurencyjność względem analogicznych produktów od BMW i Mercedesa-AMG. Zmiany na pierwszy rzut oka wydają się minimalne, ale Audi zwiększyło moc, poprawiło działanie skrzyni biegów, a nawet przeniosło niektóre sztuczki droższego RS3, aby poprawić ogólne zachowanie S3 na drodze. Poliftowe Audi S3 pojawi się w salonach sprzedaży za kilka tygodni, a jego cena (w Niemczech) zaczyna się od 55 600 euro (237 tys. zł).

Audi S3 nadal będzie oferowane jako Limousine oraz Sportback, a także zachowa swój dwulitrowy silnik EA888 z turbodoładowaniem. Zwiększy się za to jego moc i moment obrotowy, odpowiednio do 333 KM (+23 KM) oraz 420 Nm (+20 Nm), czyli wartości identycznych jak w limitowanym Golfie R 20 Years. Ponadto poprawki w przepustnicy i turbodoładowaniu mają poprawić reakcje silnika w niskim zakresie obrotów.

Nowe Audi S3 ma 333 KM i 420 Nm, ale przede wszystkim ma jeździć lepiej niż kiedykolwiek.

Reklama

Napęd przenosi ta sama siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia, ale z nowym oprogramowaniem jest ona w stanie szybciej reagować podczas korzystania z launch control, a na pełnym gazie zmienia biegi o połowę szybciej. Te poprawki wraz ze wzrostem mocy skróciły czas przyspieszenia do 100 km/h do 4,7 s - to tyle samo co w standardowym Golfie R, ale o jedną dziesiątą słabiej niż w limitowanej wersji 20 Years.

Audi S3 nigdy nie było szczególnie dobre w kwestii zaangażowania kierowcy, ale producent chce to zmienić poprzez dodanie zmyślnego tylnego dyferencjału z funkcją rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy koła. Podobnie jak w Golfie R, dyferencjał ten ma elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe i działa w trybie Dynamic Plus. W zakrętach system przesyła więcej mocy na tylne zewnętrzne koło zwiększając w ten sposób zwinność i tendencję do nadsterowności.

2024 Audi S3 Limousine tył
20

To nie koniec zmian mechanicznych. Audi zdecydowało się także usztywnić łożyska wahaczy przedniego zawieszenia i zastosować nowe łożyska przegubów, aby można było mocniej pochylić koła do wewnątrz. Układ kierowniczy także otrzymał niewielkie zmiany.

Pod kątem designu 2024 Audi S3 wygląda bardzo podobnie do aktualnego modelu, ale widać że nowy przedni zderzak nadał temu modelowi bardziej gładki i świeży wygląd. Z przodu zniknął grill o wzorze plastra miodu oraz emblemat S3, a boczne wloty powietrza są minimalnie większe. Tył jest teraz bardziej podobny do droższego RS3, ponieważ zastosowano bardziej agresywny zderzak i dyfuzor. Oświetlenie zewnętrzne odświeżono analogicznie jak we wcześniej pokazanym modelu A3, ale pojawiły się nawet konfigurowalne diody LED do jazdy dziennej.

Reklama

S3 wygląda bardziej świeżo i nowocześnie, a w kabinie pojawiły się nowe materiały i poprawiona ergonomia.

Koła standardowo mają 18 cali, ale klienci mogą za dopłatą mieć koła 19-calowe z minimalnie szerszymi oponami 235 mm. Nowością w modelu 2024 są większe hamulce przednie z tarczami 357 mm i dwutłoczkowymi zaciskami. Ich zadaniem będzie polepszenie jakości hamowania oraz trwałości układu.

2024 Audi S3 kokpit
20

Wnętrze aktualnego A3/S3 nas nie zachwyciło, ale po liftingu pojawiły się nowe materiały, technologia i poprawiona ergonomia. Nawiewy i wybierak biegów mają teraz inny kształt, a klimat wnętrza urozmaica rozszerzone oświetlenie ambientowe. W drzwiach zastosowano unikalną tapicerkę materiałową z 300 podświetlanymi laserowo otworami, a ulepszone sportowe fotele, spłaszczona kierownica i ładowarka indukcyjna do telefonu są teraz częścią wyposażenia standardowego. Bez dopłat klient otrzymuje także 10,1-calowy ekran dotykowy i Audi Virtual Cockpit, a z listy opcji można wybrać wykończenia z tkaniny Dinamica, aluminium lub karbonu.

Nowe Audi S3 Limousine i Sportback pojawi się w sprzedaży jeszcze w drugim kwartale tego roku. Niemieckie ceny rozpoczynają się od kwoty 55 600 euro (237 tys. zł), więc można w ciemno obstawiać, że w Polsce model ten będzie trochę droższy niż do tej pory. Aktualnie S3 można mieć od 207 500 zł (Sportback), a Limousine jest o 3000 zł droższy.

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Przedni widok GAC Hyptec HT na brukowanej drodze, ujęcie 3/4
Prezentacja Partnera
GAC Hyptec HT – chiński elektryczny SUV, który rozumie Europę

Testujemy GAC Hyptec HT – elektrycznego SUV-a z Chin, który stawia na komfort, jakość i dojrzały styl. 

16 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025