Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.
Nikt z Porsche pewnie tego nie przyzna, ale Stuttgart musiał poczuć ukłucie zazdrości gdy wiosną tego roku Tesla Model S Plaid ponownie ustanowiła najlepszy czas Nürburgringu w kategorii samochodów elektrycznych (obecnie poprawiony przez Rimaca Nevera). W odpowiedzi Porsche bierze na celownik Teslę, a szczególnie Model S wyposażony w Track Package, i tworzy Taycana Turbo GT. Będzie to zdecydowanie najbardziej radykalne wcielenie elektrycznej limuzyny z Zuffenhausen.
Pokazany na zdjęciu prototyp został uchwycony podczas testów na torze Nürburgring i prawdopodobnie pojawi się w 2024 r. w ramach aktualizacji całej gamy Taycana. Turbo GT będzie przystosowany przede wszystkim do jazdy po torze, zarówno pod kątem napędu jak i zawieszenia. Przy okazji powyższych zdjęć dowiedzieliśmy się sporo także o planowanych zmianach w designie poliftingowego Taycana, w tym przypadku dodatkowo podkręconego przez bodykit inspirowany innymi modelami z serii GT Porsche.
Z przodu widać nowe reflektory i zmienione wloty do chłodzenia hamulców i elektroniki pokładowej. Duży splitter, który pewnie będzie znakiem charakterystycznym wersji Turbo GT, odpowiada za poprawę stabilności i docisku przy wysokich prędkościach, podobnie jak spore tylne skrzydło i specjalne kanały za tylnymi kołami.
Aerodynamika to tylko mała część pakietu zmian dla Turbo GT. Istotniejsze wydaje się dostosowanie indywidualnych ustawień zawieszenia i podwozia, a zadanie to powierzono specjalistom na co dzień odpowiedzialnym za samochody serii GT3 i GT4. Spodziewamy się kompletnie przeprojektowanej kinematyki, nowej geometrii, wymienionych sprężyn i amortyzatorów. Do tego zapewne od nowa skalibrowane tryby jazdy i czułość systemów stabilizacji toru jazdy wraz z odpowiednim zarządzaniem momentem obrotowym elektrycznego napędu. Zagadką pozostaje czy Taycan Turbo GT zdoła zrzucić choć trochę kilogramów względem ważącego 2300 kg modelu Turbo S.
Wymienione wyżej modyfikacje powinny poprawić szybkość Taycana w zakrętach, choć pod tym kątem jest to i tak czołowy samochód elektryczny na rynku. Dodatkowo Porsche chce przyspieszyć swojego flagowca na prostej, aby zdołał on dotrzymać kroku 1020-konnej Tesli Plaid. W tym celu Porsche pewnie będzie chciało zaadaptować układ napędowy z trzema silnikami, aby również przekroczyć barierę tysiąca koni mechanicznych. Właśnie w tę stronę wcześniej poszła Tesla, a także konkurencyjny Lucid Air Sapphire. Trójsilnikowy układ ma szereg zalet. Należą do nich oczywiście obłędne przyspieszenia, ale także możliwość niemal perfekcyjnie precyzyjnego rozdzielania momentu obrotowego na kluczowej, tylnej osi wyposażonej w dwa motory.
Po takiej kuracji wzmacniającej Porsche powinno poprawić swoje notowania w zestawieniu najszybszych EV na świecie. Debiut modelu Turbo GT zaplanowano na przyszły rok, a jego cena z pewnością będzie sporo wyższa niż 854 000 zł jakie dziś trzeba zapłacić za wersję Turbo S z nadwoziem sedan.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Spyder RS to pożegnanie ze spalinowym Boxsterem w kompletnie bezkompromisowym stylu.
Przy dużych prędkościach łatwiej się obrócić za kierownicą Renault Megane R.S. niż w wielu tylnonapędowych autach.
Z którym z alkomatów dostępnych w Polsce warto „jechać”? Sprawdzamy w grupowym teście!
Mariusz Miękoś pokonuje Grzegorza Grzybowskiego w pierwszym wyścigu sezonu 2023 Wyścigowych Samochodowych Polski.
Nowe Audi Q8 na rok 2024 wyróżnia się poprawionym designem i wydłużoną listą wyposażenia.
Premier Wielkiej Brytanii Rishi Sunak zdecydował o przełożeniu zakazu rejestracji nowych aut ICE o 5 lat.
Specjaliści z firmy Frontline stworzyli efektownego restomoda z mocnym V8 na bazie klasycznego MG B.
Nadchodzące Audi A6/S6 z napędem elektrycznym będzie oferowane także jako praktyczny Avant.
Z okazji 75-lecia marki Porsche, odbyła się premiera wyjątkowego albumu pt. „Kronika Porsche. Polskie historie”
Na Nürburgringu trwają testy najbardziej ekstremalnej wersji Taycana - otrzyma on nazwę Turbo GT.
W przyszłym roku zadebiutuje nowe BMW M4 CS z zawieszeniem i napędem przejętym od M3 CS.
Od 2030 roku zakład MINI w Oksfordzie będą opuszczać wyłącznie pojazdy elektryczne.
Za rok rynek wejdzie ELegend EL1 - współczesna interpretacja Audi Sport Quattro z napędem EV.
Elektryczny sedan Lotusa - Emeya - zawiera najnowszą technologię napędu w nadwoziu zgrabnego GT.
Po pięciu latach SUV Lamborghini zyskał cenne aktualizacje. Od niedawna bazową wersją jest Urus S.
Ford przerobił elektrycznego Mustanga Mach-E na styl rajdowy i jest to samochód w pełni produkcyjny.