Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe hybrydowe BMW M5 - mocniejsze i... wolniejsze

Po raz pierwszy BMW M5 otrzymało zelektryfikowany napęd, który jednak nie dodał mu szybkości…

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 czerwca 2024
BMW M5 G90 sedan premiera
16

Jedną z najbardziej oczekiwanych premier tego roku było BMW M5 siódmej generacji i właśnie otrzymaliśmy pełny obraz technologii kryjącej się za tym modelem. Dobra wiadomość: jest V8. Zła wiadomość: jest gniazdko do ładowania baterii. Model ten będzie można podziwiać na tegorocznym Goodwood Festival of Speed (początek 11 lipca), a pierwsi klienci odbiorą swoje samochody w listopadzie. W tym samym terminie zaczną się odbiory modelu M5 Touring, którego debiut zaplanowano na sierpień.

Pod muskularną karoserią M5 generacji G90 kryje się zmodyfikowany motor z F90 - jednostka 4.4 twin turbo V8 osiągająca nieco niższą moc 585 KM przy 5600-6500 obr./min. W poprzednim M5 ten sam motor osiągał 600 KM, a jako Competition nawet 625 KM. Jednak tegoroczne M5 ma coś, czego żaden poprzednik nie posiada - dodatkowy elektryczny motor o mocy 197 KM i momencie obrotowym 280 Nm zintegrowany z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Jest on zasilany energią z baterii 22.1 kWh (18.6 kWh netto), a systemowo wóz dysponuje mocą 727 KM i momentem 1000 Nm.

Hybrydowy napęd typu plug-in dał BMW M5 G90 sporo mocy: model ten ma 727 KM i 1000 Nm.

Jeśli te dane wyglądają imponująco, to niestety spory wzrost mocy wiąże się ze sporą nadwagą. Gotowe do jazdy, nowe M5 waży 2485 kg, czyli całe 570 kg więcej niż bazowe M5 schodzącej generacji. Oznacza to, że stosunek mocy do masy jest w nowszym modelu gorszy, niż w tym zaprezentowanym 6 lat wcześniej.

Dotychczasowe M5 F90 ze wskaźnikiem 312 KM/tonę i model Competition mający 330 KM/tonę przewyższają hybrydowego następcę ze stosunkiem mocy do masy na poziomie 293 KM/tonę właśnie przez różnicę w masie. Widać to w czasach przyspieszeń, bo G90 M5 osiąga 100 km/h o 0,1 s wolniej niż stare M5 (3,5 s) i o 0,2 s wolniej niż model Competition. Prędkość maksymalna pozostała taka sama - domyślnie 250 km/h lub 305 km/h po wykupieniu pakietu M Driver.

BMW M5 G90 sedan tył
16

Na swoją obronę hybryda potrafi pokonać do 67-69 km (w zależności od specyfikacji) na energii elektrycznej. Doładowanie baterii na razie jest możliwe z mocą do 7.4 kW, ale już w momencie dostaw do klientów będzie to 11 kW. Nowe M5 również korzysta z napędu na wszystkie koła M xDrive o zmiennej charakterystyce, a tylne koła skrętne wychylają się do 1,5 stopnia poprawiając zwinność i promień skrętu podczas manewrowania.

Zawieszenie adaptacyjne umożliwia kierowcy wielowymiarowe dostosowanie siły tłumienia do warunków na drodze i preferencji. W tym modelu nawet hamulce (6 tłoków z przodu i 1 z tyłu; opcjonalnie ceramiczne) można regulować z poziomu kokpitu. W standardzie BMW M5 ma zestaw kół w rozmiarach 20/21 cali przód/tył z oponami Michelin Pilot Sport 5 S o szerokościach 285 i 295 mm.

Nowe M5 jest o ponad pół tony cięższe od poprzednika. Oraz wolniejsze w sprintach.

Reklama

Design odpowiada temu co obecnie widzimy w innych modelach gamy BMW M. Najbardziej widocznym elementem jest tu duży podświetlany grill przedni wklejony w bardziej geometryczną, agresywną formę przedniego pasa. Łuki nadkoli wyraźnie poszerzono w celu nadania M5 ostrzejszego wyglądu, a tylny zderzak ze sporym dyfuzorem oplatają cztery 100-milimetrowe końcówki wydechu. O ile może z nich wydobywać się dźwięk prawdziwego V8, wóz ma też system IconicSounds dodający “efekty specjalne” z głośników podczas gdy auto porusza się w trybie elektrycznym.

BMW M5 G90 silnik V8
16

W środku pojawiła się nowa, spłaszczona u dołu kierownica, na której nadal są popularne przyciski do zdefiniowania ulubionych ustawień i wywoływania ich w łatwy i szybki sposób. Na konsoli centralnej pojawił się dedykowany panel obsługi M, pełnowymiarowy zagięty ekran ze standardowymi multimediami BMW iDrive najnowszej generacji oraz sporo LED-owego oświetlenia ambientowego identycznego jak w każdej innej wersji serii 5.

Produkcja nowego BMW M5 generacji G90 rozpocznie się w przyszłym miesiącu, a pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone do klientów pod koniec roku. Polski konfigurator już działa, a cena wywoławcza wynosi 680 000 zł.

2024 BMW M5 - podstawowe dane

Silnik: 4.4 V8 twin turbo + elektryczny
Moc: 727 KM
Moment obrotowy: 1000 Nm
Masa: 2435 kg
Stosunek moc/masa: 293 KM/tonę
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość: 250/305 km/h
Zasięg elektryczny: 67-69 km (WLTP)
Cena: od 680 000 zł

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Ford RS200 restomod zapowiedź
Ford / RS200
Ford RS200 powraca w spektakularnym stylu

Boreham Motorworks porozumiało się z Fordem w sprawie reprodukcji B-grupowego RS200.

27 czerwca 2024
Aston Martin Valiant premiera
Aston Martin / Valiant
Aston Martin Valiant - torowy “special” z silnikiem V12 i manualem

Jeśli Aston Martin Valour był dla kogoś zbyt grzeczny, w Gaydon mają odpowiedź: nowy Valiant V12.

27 czerwca 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
BMW M5 G90 sedan premiera
BMW / M5
Nowe hybrydowe BMW M5 - mocniejsze i... wolniejsze

Po raz pierwszy BMW M5 otrzymało zelektryfikowany napęd, który jednak nie dodał mu szybkości…

26 czerwca 2024
2024 Volkswagen Golf R MK8.5 lifting
Volkswagen / Golf
2024 Volkswagen Golf R - ostatni taki hot hatch Volkswagena

Jest duża szansa, że właśnie zaprezentowany Golf R MK8.5 to ostatni benzynowy hiper-hatchback VW.

26 czerwca 2024
Nowy Bentley Continental GT 2024 premiera
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT - najmocniejszy w historii

Hybrydowy Bentley Continental GT o mocy 782 KM reprezentuje nowe podejście marki do dynamiki jazdy.

26 czerwca 2024
2024 Audi RS 3 czas na nurburgringu
Audi / RS3
Nowe Audi RS 3 przedpremierowo ustanawia czas na Nürburgingu

W ramach przedpremierowych testów poliftowego Audi RS 3 Niemcy zabrali ten model na tor Nürburging.

26 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Audi RS e-tron GT Performance news
Audi / e-tron GT
Nowe Audi RS e-tron GT Performance ma więcej mocy niż McLaren F1

Zmodernizowane Audi RS e-tron GT Performance o mocy 925 KM to najmocniejsze cywilne Audi w historii.

25 czerwca 2024
Bugatti Tourbillon przód prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon - następca Chirona z hybrydowym V16 o mocy 1800 KM

Wolnossące V16, nowy karbonowy monokok i prędkość maksymalna 445 km/h - oto Bugatti Tourbillon.

24 czerwca 2024