Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe hybrydowe BMW M5 - mocniejsze i... wolniejsze

Po raz pierwszy BMW M5 otrzymało zelektryfikowany napęd, który jednak nie dodał mu szybkości…

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 czerwca 2024
BMW M5 G90 sedan premiera
16

Jedną z najbardziej oczekiwanych premier tego roku było BMW M5 siódmej generacji i właśnie otrzymaliśmy pełny obraz technologii kryjącej się za tym modelem. Dobra wiadomość: jest V8. Zła wiadomość: jest gniazdko do ładowania baterii. Model ten będzie można podziwiać na tegorocznym Goodwood Festival of Speed (początek 11 lipca), a pierwsi klienci odbiorą swoje samochody w listopadzie. W tym samym terminie zaczną się odbiory modelu M5 Touring, którego debiut zaplanowano na sierpień.

Pod muskularną karoserią M5 generacji G90 kryje się zmodyfikowany motor z F90 - jednostka 4.4 twin turbo V8 osiągająca nieco niższą moc 585 KM przy 5600-6500 obr./min. W poprzednim M5 ten sam motor osiągał 600 KM, a jako Competition nawet 625 KM. Jednak tegoroczne M5 ma coś, czego żaden poprzednik nie posiada - dodatkowy elektryczny motor o mocy 197 KM i momencie obrotowym 280 Nm zintegrowany z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Jest on zasilany energią z baterii 22.1 kWh (18.6 kWh netto), a systemowo wóz dysponuje mocą 727 KM i momentem 1000 Nm.

Hybrydowy napęd typu plug-in dał BMW M5 G90 sporo mocy: model ten ma 727 KM i 1000 Nm.

Jeśli te dane wyglądają imponująco, to niestety spory wzrost mocy wiąże się ze sporą nadwagą. Gotowe do jazdy, nowe M5 waży 2485 kg, czyli całe 570 kg więcej niż bazowe M5 schodzącej generacji. Oznacza to, że stosunek mocy do masy jest w nowszym modelu gorszy, niż w tym zaprezentowanym 6 lat wcześniej.

Dotychczasowe M5 F90 ze wskaźnikiem 312 KM/tonę i model Competition mający 330 KM/tonę przewyższają hybrydowego następcę ze stosunkiem mocy do masy na poziomie 293 KM/tonę właśnie przez różnicę w masie. Widać to w czasach przyspieszeń, bo G90 M5 osiąga 100 km/h o 0,1 s wolniej niż stare M5 (3,5 s) i o 0,2 s wolniej niż model Competition. Prędkość maksymalna pozostała taka sama - domyślnie 250 km/h lub 305 km/h po wykupieniu pakietu M Driver.

BMW M5 G90 sedan tył
16

Na swoją obronę hybryda potrafi pokonać do 67-69 km (w zależności od specyfikacji) na energii elektrycznej. Doładowanie baterii na razie jest możliwe z mocą do 7.4 kW, ale już w momencie dostaw do klientów będzie to 11 kW. Nowe M5 również korzysta z napędu na wszystkie koła M xDrive o zmiennej charakterystyce, a tylne koła skrętne wychylają się do 1,5 stopnia poprawiając zwinność i promień skrętu podczas manewrowania.

Zawieszenie adaptacyjne umożliwia kierowcy wielowymiarowe dostosowanie siły tłumienia do warunków na drodze i preferencji. W tym modelu nawet hamulce (6 tłoków z przodu i 1 z tyłu; opcjonalnie ceramiczne) można regulować z poziomu kokpitu. W standardzie BMW M5 ma zestaw kół w rozmiarach 20/21 cali przód/tył z oponami Michelin Pilot Sport 5 S o szerokościach 285 i 295 mm.

Nowe M5 jest o ponad pół tony cięższe od poprzednika. Oraz wolniejsze w sprintach.

Reklama

Design odpowiada temu co obecnie widzimy w innych modelach gamy BMW M. Najbardziej widocznym elementem jest tu duży podświetlany grill przedni wklejony w bardziej geometryczną, agresywną formę przedniego pasa. Łuki nadkoli wyraźnie poszerzono w celu nadania M5 ostrzejszego wyglądu, a tylny zderzak ze sporym dyfuzorem oplatają cztery 100-milimetrowe końcówki wydechu. O ile może z nich wydobywać się dźwięk prawdziwego V8, wóz ma też system IconicSounds dodający “efekty specjalne” z głośników podczas gdy auto porusza się w trybie elektrycznym.

BMW M5 G90 silnik V8
16

W środku pojawiła się nowa, spłaszczona u dołu kierownica, na której nadal są popularne przyciski do zdefiniowania ulubionych ustawień i wywoływania ich w łatwy i szybki sposób. Na konsoli centralnej pojawił się dedykowany panel obsługi M, pełnowymiarowy zagięty ekran ze standardowymi multimediami BMW iDrive najnowszej generacji oraz sporo LED-owego oświetlenia ambientowego identycznego jak w każdej innej wersji serii 5.

Produkcja nowego BMW M5 generacji G90 rozpocznie się w przyszłym miesiącu, a pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone do klientów pod koniec roku. Polski konfigurator już działa, a cena wywoławcza wynosi 680 000 zł.

2024 BMW M5 - podstawowe dane

Silnik: 4.4 V8 twin turbo + elektryczny
Moc: 727 KM
Moment obrotowy: 1000 Nm
Masa: 2435 kg
Stosunek moc/masa: 293 KM/tonę
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość: 250/305 km/h
Zasięg elektryczny: 67-69 km (WLTP)
Cena: od 680 000 zł

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025