Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowe hybrydowe BMW M5 - mocniejsze i... wolniejsze

Po raz pierwszy BMW M5 otrzymało zelektryfikowany napęd, który jednak nie dodał mu szybkości…

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 czerwca 2024
BMW M5 G90 sedan premiera
16

Jedną z najbardziej oczekiwanych premier tego roku było BMW M5 siódmej generacji i właśnie otrzymaliśmy pełny obraz technologii kryjącej się za tym modelem. Dobra wiadomość: jest V8. Zła wiadomość: jest gniazdko do ładowania baterii. Model ten będzie można podziwiać na tegorocznym Goodwood Festival of Speed (początek 11 lipca), a pierwsi klienci odbiorą swoje samochody w listopadzie. W tym samym terminie zaczną się odbiory modelu M5 Touring, którego debiut zaplanowano na sierpień.

Pod muskularną karoserią M5 generacji G90 kryje się zmodyfikowany motor z F90 - jednostka 4.4 twin turbo V8 osiągająca nieco niższą moc 585 KM przy 5600-6500 obr./min. W poprzednim M5 ten sam motor osiągał 600 KM, a jako Competition nawet 625 KM. Jednak tegoroczne M5 ma coś, czego żaden poprzednik nie posiada - dodatkowy elektryczny motor o mocy 197 KM i momencie obrotowym 280 Nm zintegrowany z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Jest on zasilany energią z baterii 22.1 kWh (18.6 kWh netto), a systemowo wóz dysponuje mocą 727 KM i momentem 1000 Nm.

Hybrydowy napęd typu plug-in dał BMW M5 G90 sporo mocy: model ten ma 727 KM i 1000 Nm.

Jeśli te dane wyglądają imponująco, to niestety spory wzrost mocy wiąże się ze sporą nadwagą. Gotowe do jazdy, nowe M5 waży 2485 kg, czyli całe 570 kg więcej niż bazowe M5 schodzącej generacji. Oznacza to, że stosunek mocy do masy jest w nowszym modelu gorszy, niż w tym zaprezentowanym 6 lat wcześniej.

Reklama

Dotychczasowe M5 F90 ze wskaźnikiem 312 KM/tonę i model Competition mający 330 KM/tonę przewyższają hybrydowego następcę ze stosunkiem mocy do masy na poziomie 293 KM/tonę właśnie przez różnicę w masie. Widać to w czasach przyspieszeń, bo G90 M5 osiąga 100 km/h o 0,1 s wolniej niż stare M5 (3,5 s) i o 0,2 s wolniej niż model Competition. Prędkość maksymalna pozostała taka sama - domyślnie 250 km/h lub 305 km/h po wykupieniu pakietu M Driver.

BMW M5 G90 sedan tył
16

Na swoją obronę hybryda potrafi pokonać do 67-69 km (w zależności od specyfikacji) na energii elektrycznej. Doładowanie baterii na razie jest możliwe z mocą do 7.4 kW, ale już w momencie dostaw do klientów będzie to 11 kW. Nowe M5 również korzysta z napędu na wszystkie koła M xDrive o zmiennej charakterystyce, a tylne koła skrętne wychylają się do 1,5 stopnia poprawiając zwinność i promień skrętu podczas manewrowania.

Zawieszenie adaptacyjne umożliwia kierowcy wielowymiarowe dostosowanie siły tłumienia do warunków na drodze i preferencji. W tym modelu nawet hamulce (6 tłoków z przodu i 1 z tyłu; opcjonalnie ceramiczne) można regulować z poziomu kokpitu. W standardzie BMW M5 ma zestaw kół w rozmiarach 20/21 cali przód/tył z oponami Michelin Pilot Sport 5 S o szerokościach 285 i 295 mm.

Nowe M5 jest o ponad pół tony cięższe od poprzednika. Oraz wolniejsze w sprintach.

Reklama

Design odpowiada temu co obecnie widzimy w innych modelach gamy BMW M. Najbardziej widocznym elementem jest tu duży podświetlany grill przedni wklejony w bardziej geometryczną, agresywną formę przedniego pasa. Łuki nadkoli wyraźnie poszerzono w celu nadania M5 ostrzejszego wyglądu, a tylny zderzak ze sporym dyfuzorem oplatają cztery 100-milimetrowe końcówki wydechu. O ile może z nich wydobywać się dźwięk prawdziwego V8, wóz ma też system IconicSounds dodający “efekty specjalne” z głośników podczas gdy auto porusza się w trybie elektrycznym.

BMW M5 G90 silnik V8
16

W środku pojawiła się nowa, spłaszczona u dołu kierownica, na której nadal są popularne przyciski do zdefiniowania ulubionych ustawień i wywoływania ich w łatwy i szybki sposób. Na konsoli centralnej pojawił się dedykowany panel obsługi M, pełnowymiarowy zagięty ekran ze standardowymi multimediami BMW iDrive najnowszej generacji oraz sporo LED-owego oświetlenia ambientowego identycznego jak w każdej innej wersji serii 5.

Produkcja nowego BMW M5 generacji G90 rozpocznie się w przyszłym miesiącu, a pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone do klientów pod koniec roku. Polski konfigurator już działa, a cena wywoławcza wynosi 680 000 zł.

2024 BMW M5 - podstawowe dane

Silnik: 4.4 V8 twin turbo + elektryczny
Moc: 727 KM
Moment obrotowy: 1000 Nm
Masa: 2435 kg
Stosunek moc/masa: 293 KM/tonę
0-100 km/h: 3,5 s
Prędkość: 250/305 km/h
Zasięg elektryczny: 67-69 km (WLTP)
Cena: od 680 000 zł

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025