Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
3

Ford Europe oficjalnie ogłosił, że Focus ST przestał być oferowany. Zamówienia na ten model zostały zamknięte prawie 23 lata po debiucie Focusa ST170 pierwszej generacji. Tak kończy się niezwykle zasłużona dynastia szybkich Fordów - producent ostatecznie wygasi linię produkcyjną tego modelu w listopadzie tego roku.

W niemal poetycki sposób ostatnie 170 zaplanowanych do produkcji egzemplarzy Focusa ST rozjedzie się po świecie jako stocki dealerskie. Koniec ST, jak i ogólnie Focusa, nie jest jednak w żaden sposób szokujący. Różne przepisy homologacyjne i podatkowe w poszczególnych krajach są wyjątkowo nieprzychylne dla czysto spalinowych samochodów usportowionych, zwłaszcza tych mających walczyć o klienta niższymi cenami i marżami. Samochody są coraz droższe w produkcji, zakupie i finansowaniu. Już w 2022 roku Ford otwarcie komunikował, że Fiesta i Focus nie będą miały następców. Pierwszy z tych modeli odszedł w połowie 2023 roku, pod koniec 2025 zakończy się produkcja tego drugiego.

Nie można już konfigurować Focusa ST. Ford ostatnie wyprodukowane egzemplarze sprzeda poprzez stocki dealerskie.

Oznaczenie ST przetrwa jednak w Pumie ST. Crossover Forda wypada bardzo dobrze na tle rynkowej stawki w swoim segmencie, jednak nie jest w stanie dostarczyć tej jakości którą miała Fiesta ST dzieląca z Pumą wiele podzespołów. Poza tym od kiedy zamiast 1.5-litrowej jednostki turbo z manualem zastosowano mniejsze 1.0 z miękką hybrydą i DCT, Puma ST jest tylko cieniem swojej poprzedniczki.

Śmierć Focusa oznacza też koniec historii zachodnioniemieckiej fabryki Forda w Saarlouis. Produkcja trwała tam nieprzerwanie od 1970 roku, gdy wprowadzono na rynek pierwszego Escorta. Z tej fabryki wyjeżdżało potem wiele różnych modeli, w tym oryginalne Capri czy każda istniejąca generacja Focusa.

Ford Focus ST MK1 2002
3

Wprowadzony w 2002 roku Focus ST170 był średnio-ostrą alternatywą dla topowego, nieco nieokrzesanego, Focusa RS MK1. Dopracowywany przez Coswortha 170-konny, dwulitrowy silnik Duratec nie jest może szczytem technologii, ale w połączeniu ze znakomitym Focusem MK1 i kilkoma poprawkami w zawieszeniu i układzie jezdnym, ST170 jest wyjątkowo kompetentnym i dynamicznym wozem.

“Biorąc pod uwagę, że silnik jest tak charyzmatyczny jak automatyczna sekretarka, zdumiewające jak szybko wchodzisz w rytm, pochłonięty ilością i dokładnością przekazu płynącego z kół poprzez kierownicę i fotel” - napisał współzałożyciel i redaktor naczelny Evo, Richard Meaden, w teście grupowym z 2003 roku, w którym ST170 zmierzył się z Hondą Civic Type R EP3 i nowym wówczas Renault Sport Clio 182 Cup.

Focus ST miewał lepsze i gorsze momenty, ale zazwyczaj był ciekawą alternatywą dla bardziej mainstreamowych hot hatchy.

Reklama

„Pod względem czystej dynamiki Focus ma najlepsze połączenie neutralności i bezpieczeństwa, doprawione dobrze dobraną szczyptą regulacji przepustnicy”.

Focus ST MK1 prawdopodobnie był złotym środkiem wszystkich ST, zwłaszcza że kolejna generacja z 2005 roku mocno poszła w stronę brutalizmu. Zastosowany w niej pięciocylindrowy silnik 2.5 turbo szczęśliwie posiadał bardzo dużo charakteru i generował solidne 225 KM i 320 Nm. Focus ST MK2 był większy, cięższy i mniej subtelny niż poprzednik - jak na hot hatcha miał w sobie dużo pierwiastka GT - ale wciąż dobrze się prowadził i miał niezły balans. Bazowa konstrukcja silnika tym razem była wspólna dla ST i późniejszego RS MK2. Wersja ST z tamtego okresu zadaje pytanie czy na pewno potrzebujesz RS-a, a nie dlaczego nie przypomina go w większym stopniu.

Ford Focus ST MK3 2012
3

Generacja MK3 z 2012 roku jest rzadkim przykładem obniżki formy Forda w segmencie hot hatchy, zwłaszcza że Fiesta ST MK7 z tych czasów była po prostu obłędna. Model ten nie potrafi poradzić sobie ze swoją mocą, a zwyczajowe dla Forda ze znaczkiem ST przebłyski dynamiki i reaktywności sprawiają, że silnik wypada jeszcze bardziej rozczarowująco. Motor 2.3 o mocy 250 koni mechanicznych może pozazdrościć poprzednikowi wyrazistego charakteru. Wóz jest szybki, ale mało efektywny, za to bardziej praktyczny, bo można było zamówić wersję kombi, albo wybrać ST z turbodieslem. Dziki Focus RS MK3 z nowym napędem AWD wniósł trochę więcej charakteru, zaangażowania i błysku, ale nie pozbył się całkowicie wpadek bratniego ST. Wciąż ma zbyt mało elastyczne zawieszenie i skłonność do wyrywania kierownicy podczas mocnego przyspieszania.

W generacji MK4 Focus ST wreszcie przypomina siebie z najlepszych czasów. Jest jeszcze mocniejszy, bo ma 280 KM i 420 Nm, ale przede wszystkim odzyskał tak mile widzianą precyzję i kontrolę w prowadzeniu, czym przypomniał nam jak dobry może być szybki Ford. Nawet jeśli nie dorównuje Hondzie Civic Type R w żadnej kwestii, nadal jest spójny w swojej responsywności i balansie. W kolejnych wersjach EditionTrack Pack dodano mu tylko odrobinę ostrości i agresji, przez co stał się tak dobry, że w dawniejszych czasach, gdy hot hatche nie potrzebowały 400 KM i napędu na cztery koła, spokojnie mógłby nosić znaczek RS.

Focus ST nigdy nie był liderem swojej klasy, ale wprowadzał w niej bardzo pożądaną różnorodność. Ogółem świat samochodów usportowionych i sportowych zawsze był bardziej interesujący gdy były w nim wszelkiego rodzaju szybkie Fordy.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025