Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Kolejnym producentem wchodzącym na wciąż rosnący rynek restomodów jest wskrzeszony TWR ze swoim projektem ekstremalnego Jaguara XJS nazwanego Supercat. Napędza go doładowany kompresorem silnik V12 połączony z ręczną skrzynią biegów, a wyróżnia mocno zmodyfikowane, quasi-wyścigowe nadwozie z włókien węglowych i równie dopieszczona pod każdym względem kabina, a także szereg mniejszych zmian i inżynieryjnych detali. Czy to ostateczny XJS, którego Jaguar nigdy nie miał odwagi zbudować, czy zbyt daleko posunięty w swym ekstremum restomod? Oto wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć.
To oczywiste, że właśnie TWR ma największe predyspozycje, aby zajmować się restomodem Jaguara. 40 lat temu firma Toma Wilkinshawa przerabiała XJS w coś, co potem przerodziło się w Aston Martina DB7, a w weekendy ich wyścigowe Jaguary sprawiały niemiłosierne lanie długodystansowym Porsche i Mercedesom. Jednym z nich był legendarny już XJR-9 z silnikiem V12, który wygrał 24-godzinny wyścig w Le Mans w 1988 roku. Później TWR skonstruowało jeszcze XJ220 i stworzyło własny supersamochód XJR-15 wykorzystywany w pucharze markowym. Cały ten wyścigowy dorobek daje TWR kredyt zaufania w sprawie niesamowitych osiągów jakimi rzekomo obdarzyli Supercata.
Źródłem jego mocy jest ekstremalny - podejrzanie podobny do jednostek Jaguara, ale podobno zbudowany własnoręcznie - silnik V12 z doładowaniem generujący 670 KM przy 7600 obr./min. i 730 Nm. Jego pojemność to 5.6 litra, co wyjaśniałoby dodatkowe 2 mm średnicy tłoka wynoszącej 92 mm w stosunku do 5.3-litrowej jednostki XJS-a o średnicy tłoka 90 mm. Skok jest taki sam jak w słynnych Jagach i wynosi 70 mm. Przeniesienie napędu jest realizowane za pomocą 6-biegowej skrzyni ręcznej i płytkowego dyferencjału o ograniczonym poślizgu.
Na szczęście reszta samochodu została gruntownie zmodernizowana, aby poradzić sobie z takimi liczbami. Według twórców Supercat ma być równie użyteczny na drogach publicznych jak i torach wyścigowych. W tym celu znacząco poprawiono jego sztywność, zmniejszono opór powietrza i zredukowano masę.
Za podstawę auta służy przerobiona stalowa rama zwykłego XJS-a wzmocniona między innymi karbonem. W jej opracowaniu brali udział ludzie niegdyś pracujący dla gigantów motoryzacyjnych jak Porsche, McLaren czy Ferrari, dziś zatrudnieni przez TWR.
Do nowo opracowanych przez TWR ram pomocniczych z rur stalowych przymocowano przednie zawieszenie na podwójnych wahaczach oraz autorskie tylne zawieszenie wielowahaczowe. Aktywne amortyzatory Supercata oraz jego układ kierowniczy można regulować za pomocą pięciu trybów jazdy. W odpowiednim wystrojeniu auta na torze pomaga 12-stopniowy ABS i 5-stopniowa kontrola trakcji - wynalazki, o których właściciele XJS-ów nawet nie marzyli. Seryjne egzemplarze nie posiadają też sześciotłoczkowych zacisków z przodu i czterotłoczkowych z tyłu, nie mówiąc o opcjonalnych hamulcach ceramicznych. Wszechobecny karbon i wieloetapowa “dieta” zrzuciły 165 kg masy - TWR Supercat waży 1605 kg.
Wizualnie Supercat nie przypomina żadnej wcześniejszej wariacji na temat Jaguara XJS, może oprócz samochodów wyścigowych “Group 44” i siostrzanego Listera znanego ze startów w Le Mans. Jego dedykowane karbonowe nadwozie poszerzono o 182 mm, wyposażono w nowoczesne oświetlenie i felgi typu turbofan. Rozstaw kół powiększono odpowiednio o 105 mm (przód) i 100 mm (tył).
Design jest poparty badaniami CFD, dlatego przewidziano obecność przedniego splittera, dyfuzora i niewielkiej lotki na tylnej klapie, aby zapewnić Jaguarowi stabilność przy większej prędkości. Za design auta odpowiada Khyzyl „Kyza” Saleem, twórca niezwykłych projektów, które od lat przyciągają szeroką publiczność w Internecie.
W środku zachowano sporo z oryginalnego XJS-a, ale opakowano w luksusowo-technologicznym stylu. Tylne fotele poświęcono na rzecz dodatkowej przestrzeni bagażowej. Dodano też ekran z interfejsem wyposażonym w Apple CarPlay i Android Auto. Jest cyfrowy wyświetlacz kierowcy i sporo aluminiowych pokręteł i przełączników, w tym fenomenalna dźwignia zmiany biegów. Fotele mają karbonowe oparcie i są w pełni elektryczne. Ostateczna specyfikacja i wygląd wnętrza będą się różnić w zależności od opcji personalizacji wybranych przez każdego z 88 nabywców.
Właśnie, powstanie tylko 88 sztuk TWR Supercat, a liczba ta odnosi się do 1988 roku, gdy zbudowany przez Toma Wilkinshawa Jaguar XJR-9 zwyciężył w kultowym wyścigu 24h Le Mans. Cena? Wyjściowo 225 000 funtów (1,14 mln zł bez podatków), ale ostateczny rachunek będzie zależał od wybranych opcji i personalizacji. Slot produkcyjny można pozyskać wpłacając zaliczkę w wysokości 35 000 funtów.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?
Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.
Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.
Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.
Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.
Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.
CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.
Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.