Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
3

Benzyna znów jest na topie, przynajmniej w Stuttgarcie. Na dorocznej konferencji podsumowującej miniony rok marka Porsche przedstawiła plany rozwoju swojego portfolio na nadchodzące lata. Jest w nim miejsce zarówno na pojazdy czysto benzynowe, jak i hybrydy typu plug-in. Spowolnienie na rynku EV zmusiło niemieckiego producenta do przewartościowania priorytetów, co dobrze podsumował CEO Oliver Blume: „W świetle zmienionych okoliczności dostosowaliśmy naszą strategię produktową we wszystkich segmentach”.

Jeśli istniały obawy co do przyszłości kultowego Porsche 911, Blume tymczasowo je rozwiał: „Jednym z celów naszej pracy było dalsze wzmocnienie rdzenia naszej marki dzięki modelom z silnikiem spalinowym. Nasi fani mogą oczekiwać nowych topowych wersji 911”.

“Pojawi się wersja tego kultowego auta nawiązująca do stylu lat 70. Będzie to limitowane auto stworzone w Porsche Exclusive Manufaktur, obiekt kolekcjonerski zgodny z naszą strategią Porsche Heritage. Oprócz dodatkowych rozwiązań w podstawowym segmencie dwudrzwiowych samochodów sportowych, powiększymy wkrótce gamę 911 o topową wersję podnoszącą poprzeczkę jeszcze wyżej. Przewidujemy, że nasi fani będą tym samochodem zachwyceni.”

W ramach nowej strategii Porsche wypuści nową limitowaną wersję 911 z napędem czysto spalinowym.

Poza nawiązaniem do dziedzictwa marki z lat 70. nie padły żadne szczegóły, ale patrząc jak rozwijała się oferta 911 w ostatnich latach, możemy spodziewać się aktualizacji wersji GT3 RS do standardu 992.2. Potencjalnie jest też szansa na specjalny wariant 911 oznaczony jako GT2. Co by nie mówić, wydaje się jasne, że Blume zwraca się bezpośrednio do wiernych fanów Porsche, o których marka nieustannie zabiega tworząc dedykowane samochody sportowe, gdyż mają oni duże znaczenie dla długoterminowej rentowności firmy.

Porsche Oliver Blume CEO
3

Oprócz zapowiadanych nowych wersji 911 Porsche prawdopodobnie chce wprowadzić na rynek kolejnego SUV-a z napędem spalinowym, jako alternatywę dla elektrycznego Macana. Potwierdzono, że Macan pozostanie wyłącznie elektryczny, ale model pod inną nazwą jest rozważany.

“Rozważamy dalsze rozszerzenie naszego portoflio” - powiedział Blume. “Analizujemy możliwość wprowadzenia zupełnie nowej linii SUV-ów z napędem spalinowym i hybrydowym pod koniec trwającej dekady. Byłby to model wyraźnie inny od Macana, który pozostanie samochodem całkowicie elektrycznym.”

Reklama

Porsche analizuje wprowadzenie kolejnego SUV-a wielkości Macana, ale z napędem ICE lub PHEV.

Wspomniany SUV mógłby powstać na zaktualizowanej platformie PPC (ICE), którą stary Macan dzielił z Audi SQ5, wraz z innymi komponentami stosowanymi szeroko w grupie VAG. Model ten miałby nowy design i cechy właściwe dla Porsche, a jego potencjalny debiut miałby mieć miejsce pod koniec trwającej dekady.

Według Porsche ich klienci nadal będą mogli wybierać między napędem spalinowym, hybrydowym i elektrycznym, nawet po 2030 roku. Dłuższa niż przewidywano faza przejściowa między obecną erą, a erą elektromobilności sprawiła, że Niemcy chcą nadal rozwijać swoją gamę samochodów spalinowych i hybrydowych typu plug-in. Nie jest jednak jasne czy pomysł ten obejmie także nowe wersje Caymana i Boxstera, które w całkowicie elektrycznym wydaniu powinniśmy poznać w ciągu następnych 12 miesięcy. W żadnym momencie konferencji nie poruszono tematu najmniejszych modeli sportowych w portfolio Porsche.

Porsche Macan 4 EV
3

Jak wynika z podsumowania roku, Porsche zamknęło rok 2024 z wynikiem 310 718 sprzedanych samochodów (spadek o 9503 w stosunku do 2023), ale pobiło własne rekordy w czterech z pięciu kluczowych regionów, a za finalny spadek odpowiada mniejsze zainteresowanie na rynku chińskim. Bestsellerem było Cayenne sprzedane w liczbie 102 889 sztuk. Na drugim miejscu uplasował się Macan (82 795 sztuk), a na trzecim 911 (50 941).

W minionym roku aż 27% wszystkich sprzedanych Porsche stanowiły samochody zelektryfikowane - elektryczne lub plug-in - a ponad połowa z nich to samochody typu BEV. Mimo małego załamania tego sektora, Porsche przewiduje dalsze wzrosty tego odsetka w swoich wynikach za 2025 rok. Według prognoz auta zelektryfikowane będą miały udział od 33 do 35%, a wyłącznie elektryczne od 20 do 22%.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025
Aston Martin Cygnet V8 one-off
Aston Martin
Jedyny taki - Aston Martin Cygnet V8 za 0,5 mln funtów

Aston Martin Cygnet z silnikiem V8 Vantage’a powstał w 2018 na zamówienie pewnego upartego klienta.

3 marca 2025