Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

19 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
4

Przedstawiciele Bentleya zapowiadają dalszą adaptację napędu hybrydowego opartego o silnik V8 w swojej strategii “Beyond 100 plus” prowadzącej markę do pełnej elektryfikacji po roku 2035. “Nasz napęd Ultra Performance Hybrid V8 aktualnie spełnia wszystkie wymagania rynkowe. Nowe warianty (które wprowadzimy) będą zależeć od procesu legislacji w punktach takich jak zasięg elektryczny czy rozmiar akumulatora” - wyjaśnił nowy dyrektor generalny firmy dr Frank-Steffan Walliser, prezentując wyniki finansowe Bentleya za 2024 r.

Zeszły rok był szóstym z rzędu rokiem, w którym Bentley odnotował zysk operacyjny, tym razem w wysokości 373 mln euro przy przychodach na poziomie 2,64 mld euro. Stanowi to 37-procentowy spadek względem wyników z 2023 roku, które z kolei były o 17% gorsze niż w 2022. Mimo spadku zysku Bentley jest w stanie samodzielnie finansować swój rozwój, w tym przygotowanie do instalacji nowej linii montażowej w zakładzie Pyms Lane w Crewe. Jest to pierwszy krok do wypuszczenia pierwszego w historii w pełni elektrycznego samochodu, Urban SUV, którego premiera ma nastąpić w 2026 roku, a rozpoczęcie produkcji w 2027 r.

Bentley ponownie zamyka rok z zyskiem, a nowy prezes z optymizmem patrzy w przyszłość.

Spora część przychodów i zysków Bentleya pochodzi od klientów, którzy pragną zaakcentować swoje potrzeby wybierając opcjonalne wyposażenie z palety Mullinera. W 2024 roku ponad 70% klientów nowego Continentala GTFlying Spura zakreśliło przynajmniej jedną opcję z tej palety w swoim zamówieniu. Zyski z tego tytułu trzykrotnie przekraczają zyski z oferowania innych, “standardowych”, opcji wyposażenia.

Rok 2024 był ostatnim, w którym oferowano Bentleye z silnikami W12. W ich miejsce firma wprowadziła nowe wersje Continentala GT i Flying Spura z napędem hybrydowym o mocy 781 KM, na razie tylko jako warianty Speed lub Mulliner. Napęd nie stanowił jednak przeszkody dla klientów, którzy kupili w ciągu 4 pierwszych miesięcy więcej samochodów niż przez ostatnie 12 miesięcy sprzedaży poprzednika. W 2025 do oferty dołączą nieco słabsze hybrydy z V8, co pozwoli obniżyć próg wejścia w posiadanie Bentleya i poszerzy grono klientów marki.

Reklama
Frank-Steffen Walliser Bentley CEO
4

Jeśli jednak należysz do grona klientów, którzy czekają na Bentaygę z tym napędem, informujemy, że nie wydarzy się to aż do roku 2027. SUV Bentleya przeszedł gruntowny facelifting w 2020 roku, ale jego platforma musi zostać gruntownie odświeżona, aby była kompatybilna z napędami PHEV i BEV, co wydarzy się dopiero przy okazji debiutu następcy. Zapytany o hybrydową Bentaygę z V8 w przewidywalnej przyszłości, Walliser odparł: “Jeśli możesz to sobie wyobrazić, to ja też”. Musimy jednak jeszcze poczekać.

Od teraz do 2035 roku w każdym kolejnym roku Bentley będzie prezentował co najmniej jeden nowy lub gruntownie odświeżony model. Wszystkie będą miały zelektryfikowane napędy i wszystkie będą cały czas w globalnej sprzedaży. „Jeśli nasze samochody zostaną objęte taryfami celnymi, nasi klienci będą musieli ponieść ten koszt” - wyjaśnił nowy dyrektor generalny. Jak dotąd nie ma planów wycofania jakichkolwiek modeli Bentleya z rynków, na których obowiązują cła.

Do 2035 roku Bentley przeprowadzi 10 ważnych premier. Wszystkie modele będą w jakimś stopniu zelektryfikowane.

W kontekście dążenia Bentleya do pełnej elektryfikacji nowy szef (dawniej odpowiedzialny za wdrożenie 918 Spyder w Porsche) wykazuje umiarkowany optymizm, ale i ostrożność. Inwestycje w zakłady produkcyjne, w ramach których najstarszy budynek w kompleksie  Bentleya w Crewe zostanie przekształcony w nowoczesną fabrykę samochodów elektrycznych, mają być dość elastyczne, aby możliwe było reagowanie na zmiany w zapotrzebowaniu rynkowym, ale kluczowym czynnikiem nadal będzie czas potrzebny na zmianę systemu produkcji na danej linii. „Zabezpieczyliśmy naszą inwestycję na 25 lat, nie budujemy zakładu tylko dla jednego konkretnego modelu” - wyjaśnił Walliser. 

“Nasza strategia 100 Plus bierze pod uwagę spadek zainteresowania samochodami elektrycznymi” wyjawia dr Walliser. „(Popyt) powróci; na początku był nieco zwyżkowy” - to odpowiedź dyrektora generalnego na pytanie, czy spowolnienie sprzedaży i wyzwania, przed którymi stoją obecnie inne starsze marki w związku z przejściem na pojazdy elektryczne i spadkiem sprzedaży, są niepokojące.

Reklama
Bentley sprzedaż 2024
4

Podobnie jak wśród innych globalnych marek, problemy sprzedażowe są wszechobecne, ale szczególnie mocno widać to w Chinach. Spadek rynku samochodów luksusowych jest powodem do niepokoju dla wielu firm, szczególnie z półki premium-luksusowej jak Bentley. I choć firma ma małą odporność na takie wyzwania, CEO pozostaje optymistą: „Mamy 50-procentowy udział w rynku chińskim, a nasi sprzedawcy detaliczni bardzo dobrze obsługują ten rynek.”

Częścią strategii Bentleya nadal będą niskoseryjne modele specjalne jak Batur czy Bacalar.

“Nasi chińscy klienci doceniają status, rzemieślnicze podejście i dziedzictwo marki Bentley. Nie dostrzegamy tam, ani nigdzie indziej, popytu na zaawansowane technologie w naszych samochodach. Wiemy jednak, że technologia samochodowa będzie odgrywać ważną rolę w przyszłości i musimy być na to przygotowani” mówi Walliser w odniesieniu do największego obecnie rynku na świecie.

“Chiny są jednym z najbardziej stabilnych rynków” dodaje. “Tamtejsze przepisy są stabilne, nie wyznaczono tam granicznej daty dla napędów spalinowych. To istotna informacja dla nas i dla naszych klientów.”

Bentley Flying Spur 2024
4

Pod nowym Dyrektorem Generalnym, który w zeszłym roku zastąpił Adriana Hallmarka skuszonego przez Lawrence’a Strolla i Aston Martina, Bentley nadal zamierza budować niskonakładowe, wysokomarżowe modele specjalne jak Bacalar czy Batur. “Krótkoseryjne modele specjalne pełnią dla nas ważną rolę. Klienci kupujący te auta nie kupują tylko tego jednego produktu. Zwykle kupują, lub mają w garażu, inne modele Bentleya.”

W najbliższej dekadzie paleta nowych modeli Bentleya dla lojalnych klientów prawdopodobnie powiększy się do niespotykanych wcześniej rozmiarów.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025