Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Prezentacja: Porsche Mission X - nowy hypercar na 75-lecie firmy

Z okazji 75. urodzin Porsche samo sobie sprawiło prezent - elektryczny hipersamochód nowej generacji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 czerwca 2023
Porsche Mission X główne
38

W tygodniu gdy świętujemy 100-lecie wyścigu w Le Mans i jednocześnie 75-lecie Porsche nie oczekiwaliście pewnie niczego innego, niż nowy koncepcyjny hipersamochód niemieckiego giganta inspirowany najlepszymi samochodami wyścigowymi w historii motosportu. Ambicje tego projektu są jasne - przejąć rekord Północnej Pętli Nürburgringu wśród samochodów produkcyjnych. Przy okazji Mission X ma być najbardziej ekstremalnym samochodem drogowym w historii Porsche.

Oczywiście w tym momencie to tylko koncept, ale Porsche rzadko prezentuje tego typu okazy bez zamiaru wprowadzenia ich później na rynek. Model ten nie tylko ma przejąć tron na Ringu, ale także generować więcej docisku niż nowe GT3 RS, ładować się dwukrotnie szybciej niż Taycan Turbo S i mieć stosunek mocy do masy 1:1.

Jednym z zadań Porsche Mission X jest zdetronizowanie AMG One na Nürburgringu.

Bezpośrednią inspiracją designu Mission X są kultowe auta sportowe Porsche z przeszłości, w tym drogowe hipersamochody jak 959, Carrera GT i 918 Spyder. Samochód ten ma być pomostem między wspaniałym dorobkiem Porsche, a nowoczesną technologią jutra.

Koncept mierzy 4,5 metra długości i ma rozstaw osi 2,73 m - dokładnie odpowiada to wymiarom Carrery GT i 918. Gdy w końcu trafi do produkcji, co stanie się mniej więcej w 2027 roku, otrzyma zupełnie nową architekturę elektryczną przeznaczoną dla hipersamochodów, która ma być punktem wyjścia do budowy podobnych maszyn w innych obszarach imperium Volkswagena, w tym przyszłych modeli Bugatti.

Porsche Mission X prawy tył
38

Na wysokość koncept mierzy zaledwie 1,2 m - tyle ile samochody wyścigowe, od których czerpie inspirację. Począwszy od 906 i 908, przez 917 i późniejsze modele, Porsche na przestrzeni dekad stworzyło cały szereg wytrzymałościowych maszyn najwyższej jakości, z których szef projektu Marcel Mauer i jego ludzie mogli wyciągnąć to co najlepsze i stworzyć Mission X. Odchylane do przodu drzwi umocowane do słupka A i dachu, szklana kapsuła kabiny, 20 i 21-calowe koła aerodynamicznie wspomagające chłodzenie hamulców - ten samochód to nowoczesna maszyna mająca swe głębokie korzenie w legendach sprzed lat.

Tym, czego nie znajdziecie w 959, Carrerze GT ani 918 Spyder, są unoszone do góry "motylkowe" drzwi.

Proces rozwoju i wdrożenie Mission X do produkcji seryjnej zostanie przeprowadzony przy udziale specjalistów z Rimac Automobili - Porsche wykupiło 45% udziałów w tej firmie w 2022 roku. Nie chodzi jedynie o kalibrację podwozia, ale przede wszystkim o integrację 900-woltowej instalacji elektrycznej i silników, a także innych elementów elektrycznej architektury. Nie będzie to jednak projekt rozwojowy Rimaca Nevera - Porsche tworzy Mission X całkowicie według własnej koncepcji.

Porsche Mission X wnętrze fotele
38
Reklama

Centralnie umieszczone akumulatory są źródłem energii dla czterech silników, z których każdy napędza jedno z kół. Oczekiwana moc układu to około 1500 KM przy masie auta wynoszącej 1500 kg. Akumulatory zostaną opracowane przez nową specjalistyczną firmę Porsche Cellforce, spółkę joint venture ze specjalistą w dziedzinie akumulatorów Customcells, która została założona w 2021 roku i koncentruje się na technologii ogniw akumulatorowych do sportów motorowych i niestandardowych zastosowań w pojazdach.

Mission X ma cztery silniki, po jednym na każde koło. Nie znamy ich sumarycznej mocy, ale stosunek mocy do masy ma wynosić 1:1.

Już teraz Porsche ma dla Mission X całą listę zadań. Pierwszym i najważniejszym jest pobicie czasu Mercedesa-AMG One na Nürburgringu - obecnego lidera toru w kategorii samochodów produkcyjnych z wynikiem 6:35,18. Najszybszym samochodem elektrycznym jest z kolei Volkswagen ID.R - jego czas to 6:05,34. Z kolei absolutny rekord wszechczasów należy do Porsche 919 Evo i wynosi 5:19,55.

Porsche Mission X felga
38

Według zapowiedzi Porsche Mission X będzie generował “zauważalnie więcej” docisku niż aktualne 911 GT3 RS, które według danych producenta osiąga 860 kg przy 285 km/h. Śmiało można się spodziewać przekroczenia granicy 1000 kg. Z drugiej strony Porsche zapowiada, że nowy hipersamochód będzie się ładował dwa razy szybciej niż Taycan Turbo S. Jego 800-woltowa instalacja umożliwia uzupełnienie zasięgu od 5 do 80 procent w 22,5 minuty.

Porsche nie jest producentem, który tworzy tego rodzaju koncepty tylko po to, aby spoczęły na zawsze w muzeum w Stuttgarcie. Ostatni tego typu przypadek - Mission E - przeszedł 4 lata procesu rozwojowego i pojawił się na rynku jako bestsellerowy model Taycan, więc Mission X może pójść tą samą drogą. Póki co koncepcyjne Porsche będzie można oglądać podczas weekendu wyścigowego w Le Mans, a za miesiąc w Goodwood podczas Festival od Speed 2023.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Prywatna Strefa Lamborghini
Prezentacja Partnera
Pierwsza inwestycja w Polsce z prywatną Strefą Lamborghini

Zrodzone z marzeń – to określenie doskonale opisuje najwyższej klasy inwestycje tworzone przez Archicom Collection.

21 października 2024
2025 Porsche 911 992.2 GT3 premiera
Porsche / 911 GT3
Nowe Porsche 911 992.2 GT3 - trochę z RS, trochę z S/T

992.2 GT3 może mieć tylne fotele z Isofixem, ale kluczowy w nim jest wolnossący bokser z manualem.

19 października 2024
Toyota GR GT3 spyshot
Toyota / GR GT3
Zakamuflowana Toyota GR GT3 na drodze - czy to następca Lexusa LFA?

Wygląda na to, że Toyota testuje nowego halo-cara przeznaczonego na drogi i do wyścigów.

18 października 2024
2025 Honda Prelude spyshot
Honda / Prelude
Nowa Honda Prelude już porusza się po drogach

Zaprezentowana jako koncept w 2023 roku Honda Prelude weszła w fazę testów drogowych.

18 października 2024
Ferrari F80 hypercar
Ferrari / F80
Ferrari F80: następca LaFerrari z wyczynową hybrydą V6

Nadjeżdża najmocniejsze drogowe Ferrari w historii. Czy flagowe F80 będzie lepsze niż McLaren W1?

17 października 2024
RML P39 Porsche turbo
Porsche / 911 Turbo
RML P39 - torowa bestia na wzór Le Mans Hypercar

Według producenta RML P39 z dużą przewagą pokona obecne 911 GT3 RS na torze Nürburgring.

16 października 2024
Corvette ZR1 C8 prędkość maksymalna
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1 osiągnęła prędkość maksymalną 375 km/h

Szef GM Mark Reuss osobiście rozpędził nową 1079-konną Corvette ZR1 do jej prędkości maksymalnej.

16 października 2024
Alpine Alpenglow Hy6 debiut
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy6 - wodorowy supersamochód z szansami na produkcję

Alpine zaprezentowało kolejny prototyp Alpenglow, tym razem z wodorowym V6 twin turbo o mocy 750 KM.

16 października 2024
2025 Renault 4 EV premiera
Renault / 4 EV
Renault 4 - ikona lat 60. powraca w elektrycznej wersji

Najnowszy elektryczny crossover Renault wprost nawiązuje do “czwórki” z 1961 roku.

15 października 2024
Alpine A110 R Ultime premiera
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime - francuski rywal Porsche Cayman GT4 RS

Większa moc, większy docisk, większa cena; na salonie w Paryżu debiutuje nowe Alpine A110 R Ultime.

14 października 2024
Aston Martin DB12 Goldfinger Edition i DB5
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Goldfinger celebruje 60 lat partnerstwa z Bondem

Limitowany DB12 Goldfinger powstał z okazji sześciu dekad współpracy Aston Martina z Jamesem Bondem.

14 października 2024
Mini John Cooper Works Electric
Mini / John Cooper Works
Mini John Cooper Works E jest najgorętszym hot hatchem EV tej marki

Na salonie w Paryżu debiutują dwa nowe modele Mini John Cooper Works - Hatch i crossover Aceman.

14 października 2024