Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Prezentacja: Porsche Mission X - nowy hypercar na 75-lecie firmy

Z okazji 75. urodzin Porsche samo sobie sprawiło prezent - elektryczny hipersamochód nowej generacji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 czerwca 2023
Porsche Mission X główne
38

W tygodniu gdy świętujemy 100-lecie wyścigu w Le Mans i jednocześnie 75-lecie Porsche nie oczekiwaliście pewnie niczego innego, niż nowy koncepcyjny hipersamochód niemieckiego giganta inspirowany najlepszymi samochodami wyścigowymi w historii motosportu. Ambicje tego projektu są jasne - przejąć rekord Północnej Pętli Nürburgringu wśród samochodów produkcyjnych. Przy okazji Mission X ma być najbardziej ekstremalnym samochodem drogowym w historii Porsche.

Oczywiście w tym momencie to tylko koncept, ale Porsche rzadko prezentuje tego typu okazy bez zamiaru wprowadzenia ich później na rynek. Model ten nie tylko ma przejąć tron na Ringu, ale także generować więcej docisku niż nowe GT3 RS, ładować się dwukrotnie szybciej niż Taycan Turbo S i mieć stosunek mocy do masy 1:1.

Jednym z zadań Porsche Mission X jest zdetronizowanie AMG One na Nürburgringu.

Bezpośrednią inspiracją designu Mission X są kultowe auta sportowe Porsche z przeszłości, w tym drogowe hipersamochody jak 959, Carrera GT i 918 Spyder. Samochód ten ma być pomostem między wspaniałym dorobkiem Porsche, a nowoczesną technologią jutra.

Koncept mierzy 4,5 metra długości i ma rozstaw osi 2,73 m - dokładnie odpowiada to wymiarom Carrery GT i 918. Gdy w końcu trafi do produkcji, co stanie się mniej więcej w 2027 roku, otrzyma zupełnie nową architekturę elektryczną przeznaczoną dla hipersamochodów, która ma być punktem wyjścia do budowy podobnych maszyn w innych obszarach imperium Volkswagena, w tym przyszłych modeli Bugatti.

Porsche Mission X prawy tył
38

Na wysokość koncept mierzy zaledwie 1,2 m - tyle ile samochody wyścigowe, od których czerpie inspirację. Począwszy od 906 i 908, przez 917 i późniejsze modele, Porsche na przestrzeni dekad stworzyło cały szereg wytrzymałościowych maszyn najwyższej jakości, z których szef projektu Marcel Mauer i jego ludzie mogli wyciągnąć to co najlepsze i stworzyć Mission X. Odchylane do przodu drzwi umocowane do słupka A i dachu, szklana kapsuła kabiny, 20 i 21-calowe koła aerodynamicznie wspomagające chłodzenie hamulców - ten samochód to nowoczesna maszyna mająca swe głębokie korzenie w legendach sprzed lat.

Tym, czego nie znajdziecie w 959, Carrerze GT ani 918 Spyder, są unoszone do góry "motylkowe" drzwi.

Proces rozwoju i wdrożenie Mission X do produkcji seryjnej zostanie przeprowadzony przy udziale specjalistów z Rimac Automobili - Porsche wykupiło 45% udziałów w tej firmie w 2022 roku. Nie chodzi jedynie o kalibrację podwozia, ale przede wszystkim o integrację 900-woltowej instalacji elektrycznej i silników, a także innych elementów elektrycznej architektury. Nie będzie to jednak projekt rozwojowy Rimaca Nevera - Porsche tworzy Mission X całkowicie według własnej koncepcji.

Porsche Mission X wnętrze fotele
38
Reklama

Centralnie umieszczone akumulatory są źródłem energii dla czterech silników, z których każdy napędza jedno z kół. Oczekiwana moc układu to około 1500 KM przy masie auta wynoszącej 1500 kg. Akumulatory zostaną opracowane przez nową specjalistyczną firmę Porsche Cellforce, spółkę joint venture ze specjalistą w dziedzinie akumulatorów Customcells, która została założona w 2021 roku i koncentruje się na technologii ogniw akumulatorowych do sportów motorowych i niestandardowych zastosowań w pojazdach.

Mission X ma cztery silniki, po jednym na każde koło. Nie znamy ich sumarycznej mocy, ale stosunek mocy do masy ma wynosić 1:1.

Już teraz Porsche ma dla Mission X całą listę zadań. Pierwszym i najważniejszym jest pobicie czasu Mercedesa-AMG One na Nürburgringu - obecnego lidera toru w kategorii samochodów produkcyjnych z wynikiem 6:35,18. Najszybszym samochodem elektrycznym jest z kolei Volkswagen ID.R - jego czas to 6:05,34. Z kolei absolutny rekord wszechczasów należy do Porsche 919 Evo i wynosi 5:19,55.

Porsche Mission X felga
38

Według zapowiedzi Porsche Mission X będzie generował “zauważalnie więcej” docisku niż aktualne 911 GT3 RS, które według danych producenta osiąga 860 kg przy 285 km/h. Śmiało można się spodziewać przekroczenia granicy 1000 kg. Z drugiej strony Porsche zapowiada, że nowy hipersamochód będzie się ładował dwa razy szybciej niż Taycan Turbo S. Jego 800-woltowa instalacja umożliwia uzupełnienie zasięgu od 5 do 80 procent w 22,5 minuty.

Porsche nie jest producentem, który tworzy tego rodzaju koncepty tylko po to, aby spoczęły na zawsze w muzeum w Stuttgarcie. Ostatni tego typu przypadek - Mission E - przeszedł 4 lata procesu rozwojowego i pojawił się na rynku jako bestsellerowy model Taycan, więc Mission X może pójść tą samą drogą. Póki co koncepcyjne Porsche będzie można oglądać podczas weekendu wyścigowego w Le Mans, a za miesiąc w Goodwood podczas Festival od Speed 2023.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025