Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Z okazji 75. urodzin Porsche samo sobie sprawiło prezent - elektryczny hipersamochód nowej generacji.
W tygodniu gdy świętujemy 100-lecie wyścigu w Le Mans i jednocześnie 75-lecie Porsche nie oczekiwaliście pewnie niczego innego, niż nowy koncepcyjny hipersamochód niemieckiego giganta inspirowany najlepszymi samochodami wyścigowymi w historii motosportu. Ambicje tego projektu są jasne - przejąć rekord Północnej Pętli Nürburgringu wśród samochodów produkcyjnych. Przy okazji Mission X ma być najbardziej ekstremalnym samochodem drogowym w historii Porsche.
Oczywiście w tym momencie to tylko koncept, ale Porsche rzadko prezentuje tego typu okazy bez zamiaru wprowadzenia ich później na rynek. Model ten nie tylko ma przejąć tron na Ringu, ale także generować więcej docisku niż nowe GT3 RS, ładować się dwukrotnie szybciej niż Taycan Turbo S i mieć stosunek mocy do masy 1:1.
Bezpośrednią inspiracją designu Mission X są kultowe auta sportowe Porsche z przeszłości, w tym drogowe hipersamochody jak 959, Carrera GT i 918 Spyder. Samochód ten ma być pomostem między wspaniałym dorobkiem Porsche, a nowoczesną technologią jutra.
Koncept mierzy 4,5 metra długości i ma rozstaw osi 2,73 m - dokładnie odpowiada to wymiarom Carrery GT i 918. Gdy w końcu trafi do produkcji, co stanie się mniej więcej w 2027 roku, otrzyma zupełnie nową architekturę elektryczną przeznaczoną dla hipersamochodów, która ma być punktem wyjścia do budowy podobnych maszyn w innych obszarach imperium Volkswagena, w tym przyszłych modeli Bugatti.
Na wysokość koncept mierzy zaledwie 1,2 m - tyle ile samochody wyścigowe, od których czerpie inspirację. Począwszy od 906 i 908, przez 917 i późniejsze modele, Porsche na przestrzeni dekad stworzyło cały szereg wytrzymałościowych maszyn najwyższej jakości, z których szef projektu Marcel Mauer i jego ludzie mogli wyciągnąć to co najlepsze i stworzyć Mission X. Odchylane do przodu drzwi umocowane do słupka A i dachu, szklana kapsuła kabiny, 20 i 21-calowe koła aerodynamicznie wspomagające chłodzenie hamulców - ten samochód to nowoczesna maszyna mająca swe głębokie korzenie w legendach sprzed lat.
Proces rozwoju i wdrożenie Mission X do produkcji seryjnej zostanie przeprowadzony przy udziale specjalistów z Rimac Automobili - Porsche wykupiło 45% udziałów w tej firmie w 2022 roku. Nie chodzi jedynie o kalibrację podwozia, ale przede wszystkim o integrację 900-woltowej instalacji elektrycznej i silników, a także innych elementów elektrycznej architektury. Nie będzie to jednak projekt rozwojowy Rimaca Nevera - Porsche tworzy Mission X całkowicie według własnej koncepcji.
Centralnie umieszczone akumulatory są źródłem energii dla czterech silników, z których każdy napędza jedno z kół. Oczekiwana moc układu to około 1500 KM przy masie auta wynoszącej 1500 kg. Akumulatory zostaną opracowane przez nową specjalistyczną firmę Porsche Cellforce, spółkę joint venture ze specjalistą w dziedzinie akumulatorów Customcells, która została założona w 2021 roku i koncentruje się na technologii ogniw akumulatorowych do sportów motorowych i niestandardowych zastosowań w pojazdach.
Już teraz Porsche ma dla Mission X całą listę zadań. Pierwszym i najważniejszym jest pobicie czasu Mercedesa-AMG One na Nürburgringu - obecnego lidera toru w kategorii samochodów produkcyjnych z wynikiem 6:35,18. Najszybszym samochodem elektrycznym jest z kolei Volkswagen ID.R - jego czas to 6:05,34. Z kolei absolutny rekord wszechczasów należy do Porsche 919 Evo i wynosi 5:19,55.
Według zapowiedzi Porsche Mission X będzie generował “zauważalnie więcej” docisku niż aktualne 911 GT3 RS, które według danych producenta osiąga 860 kg przy 285 km/h. Śmiało można się spodziewać przekroczenia granicy 1000 kg. Z drugiej strony Porsche zapowiada, że nowy hipersamochód będzie się ładował dwa razy szybciej niż Taycan Turbo S. Jego 800-woltowa instalacja umożliwia uzupełnienie zasięgu od 5 do 80 procent w 22,5 minuty.
Porsche nie jest producentem, który tworzy tego rodzaju koncepty tylko po to, aby spoczęły na zawsze w muzeum w Stuttgarcie. Ostatni tego typu przypadek - Mission E - przeszedł 4 lata procesu rozwojowego i pojawił się na rynku jako bestsellerowy model Taycan, więc Mission X może pójść tą samą drogą. Póki co koncepcyjne Porsche będzie można oglądać podczas weekendu wyścigowego w Le Mans, a za miesiąc w Goodwood podczas Festival od Speed 2023.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.
To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.
Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.
Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.
Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.
Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.
Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.
Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.
W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.
Większa moc i poprawione ustawienia wersji Final Edition mogą w końcu uwolnić pełny potencjał Supry.
Gama Lamborghini Temerario wkrótce rozrośnie się o kolejne warianty, także z RWD i większą mocą.
Niedawno pokazany supersamochód Alfy Romeo osiągnął 333 km/h podczas testów dynamicznych w Nardò.