Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Prezentacja: Porsche Mission X - nowy hypercar na 75-lecie firmy

Z okazji 75. urodzin Porsche samo sobie sprawiło prezent - elektryczny hipersamochód nowej generacji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 czerwca 2023
Porsche Mission X główne
38

W tygodniu gdy świętujemy 100-lecie wyścigu w Le Mans i jednocześnie 75-lecie Porsche nie oczekiwaliście pewnie niczego innego, niż nowy koncepcyjny hipersamochód niemieckiego giganta inspirowany najlepszymi samochodami wyścigowymi w historii motosportu. Ambicje tego projektu są jasne - przejąć rekord Północnej Pętli Nürburgringu wśród samochodów produkcyjnych. Przy okazji Mission X ma być najbardziej ekstremalnym samochodem drogowym w historii Porsche.

Oczywiście w tym momencie to tylko koncept, ale Porsche rzadko prezentuje tego typu okazy bez zamiaru wprowadzenia ich później na rynek. Model ten nie tylko ma przejąć tron na Ringu, ale także generować więcej docisku niż nowe GT3 RS, ładować się dwukrotnie szybciej niż Taycan Turbo S i mieć stosunek mocy do masy 1:1.

Jednym z zadań Porsche Mission X jest zdetronizowanie AMG One na Nürburgringu.

Bezpośrednią inspiracją designu Mission X są kultowe auta sportowe Porsche z przeszłości, w tym drogowe hipersamochody jak 959, Carrera GT i 918 Spyder. Samochód ten ma być pomostem między wspaniałym dorobkiem Porsche, a nowoczesną technologią jutra.

Koncept mierzy 4,5 metra długości i ma rozstaw osi 2,73 m - dokładnie odpowiada to wymiarom Carrery GT i 918. Gdy w końcu trafi do produkcji, co stanie się mniej więcej w 2027 roku, otrzyma zupełnie nową architekturę elektryczną przeznaczoną dla hipersamochodów, która ma być punktem wyjścia do budowy podobnych maszyn w innych obszarach imperium Volkswagena, w tym przyszłych modeli Bugatti.

Porsche Mission X prawy tył
38

Na wysokość koncept mierzy zaledwie 1,2 m - tyle ile samochody wyścigowe, od których czerpie inspirację. Począwszy od 906 i 908, przez 917 i późniejsze modele, Porsche na przestrzeni dekad stworzyło cały szereg wytrzymałościowych maszyn najwyższej jakości, z których szef projektu Marcel Mauer i jego ludzie mogli wyciągnąć to co najlepsze i stworzyć Mission X. Odchylane do przodu drzwi umocowane do słupka A i dachu, szklana kapsuła kabiny, 20 i 21-calowe koła aerodynamicznie wspomagające chłodzenie hamulców - ten samochód to nowoczesna maszyna mająca swe głębokie korzenie w legendach sprzed lat.

Tym, czego nie znajdziecie w 959, Carrerze GT ani 918 Spyder, są unoszone do góry "motylkowe" drzwi.

Proces rozwoju i wdrożenie Mission X do produkcji seryjnej zostanie przeprowadzony przy udziale specjalistów z Rimac Automobili - Porsche wykupiło 45% udziałów w tej firmie w 2022 roku. Nie chodzi jedynie o kalibrację podwozia, ale przede wszystkim o integrację 900-woltowej instalacji elektrycznej i silników, a także innych elementów elektrycznej architektury. Nie będzie to jednak projekt rozwojowy Rimaca Nevera - Porsche tworzy Mission X całkowicie według własnej koncepcji.

Porsche Mission X wnętrze fotele
38
Reklama

Centralnie umieszczone akumulatory są źródłem energii dla czterech silników, z których każdy napędza jedno z kół. Oczekiwana moc układu to około 1500 KM przy masie auta wynoszącej 1500 kg. Akumulatory zostaną opracowane przez nową specjalistyczną firmę Porsche Cellforce, spółkę joint venture ze specjalistą w dziedzinie akumulatorów Customcells, która została założona w 2021 roku i koncentruje się na technologii ogniw akumulatorowych do sportów motorowych i niestandardowych zastosowań w pojazdach.

Mission X ma cztery silniki, po jednym na każde koło. Nie znamy ich sumarycznej mocy, ale stosunek mocy do masy ma wynosić 1:1.

Już teraz Porsche ma dla Mission X całą listę zadań. Pierwszym i najważniejszym jest pobicie czasu Mercedesa-AMG One na Nürburgringu - obecnego lidera toru w kategorii samochodów produkcyjnych z wynikiem 6:35,18. Najszybszym samochodem elektrycznym jest z kolei Volkswagen ID.R - jego czas to 6:05,34. Z kolei absolutny rekord wszechczasów należy do Porsche 919 Evo i wynosi 5:19,55.

Porsche Mission X felga
38

Według zapowiedzi Porsche Mission X będzie generował “zauważalnie więcej” docisku niż aktualne 911 GT3 RS, które według danych producenta osiąga 860 kg przy 285 km/h. Śmiało można się spodziewać przekroczenia granicy 1000 kg. Z drugiej strony Porsche zapowiada, że nowy hipersamochód będzie się ładował dwa razy szybciej niż Taycan Turbo S. Jego 800-woltowa instalacja umożliwia uzupełnienie zasięgu od 5 do 80 procent w 22,5 minuty.

Porsche nie jest producentem, który tworzy tego rodzaju koncepty tylko po to, aby spoczęły na zawsze w muzeum w Stuttgarcie. Ostatni tego typu przypadek - Mission E - przeszedł 4 lata procesu rozwojowego i pojawił się na rynku jako bestsellerowy model Taycan, więc Mission X może pójść tą samą drogą. Póki co koncepcyjne Porsche będzie można oglądać podczas weekendu wyścigowego w Le Mans, a za miesiąc w Goodwood podczas Festival od Speed 2023.

Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Range Rover P550e HSE test
Land Rover / Range Rover
Range Rover P550e HSE - luksus na tysiąc sposobów

Mnogość konfiguracji Range Rovera poraża, ale może być też zgubna.

23 grudnia 2024
Hyundai Inster polska premiera
Hyundai / Inster
Hyundai Inster - mały, “tani” elektryk Hyundaia dostępny w Polsce

Najtańszy z elektryków koreańskiej marki wyceniono na 103 900 zł.

23 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Suzuki Vitara AWD hybrid test
Suzuki / Vitara
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet mild Hybrid 4WD Elegance

Choć istnieje określona, wąska grupa odbiorców Vitary, brakuje na rynku takich aut.

18 grudnia 2024
2025 Honda Prelude zapowiedź
Honda / Prelude
To potwierdzone - hybrydowa Honda Prelude pojawi się w Europie

Od 2026 roku w Europie będzie można kupić nową Hondę Prelude z innowacyjnym napędem hybrydowym.

18 grudnia 2024
Ducati Diavel V4 2025 Black Roadster Livery
Motocykl
Ducati Diavel V4 2025: Black Roadster Livery

Ducati Diavel V4 2025 z nowym malowaniem Black Roadster Livery łączy moc i styl w jednym cruiserze. 

18 grudnia 2024
Lotus Emira Limited bespoke
Lotus / Emira
Lotus Emira Limited to specjalna seria poświęcona historii Lotusa w F1

Inspirowane F1 nadwozia to próbka możliwości jakie daje nowy program personalizacji Chapman Bespoke.

14 grudnia 2024
Polestar 5 spyshot główne
Polestar / 5
W najmocniejszej wersji Polestar 5 będzie miał 883 KM

Nadal postrzegasz Polestar tylko jako elektryczny odłam Volvo? Model 5 zamierza to zmienić.

14 grudnia 2024
Renault 5 Turbo 3E premiera
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E - odrodzenie rajdowej ikony

Prawie 50 lat po kultowym Renault 5 Turbo, francuski producent wypuszcza jego duchowego następcę.

14 grudnia 2024
2025 Mercedes-Benz CLA spyshot news
Mercedes / CLA
2025 Mercedes-Benz CLA coraz bliżej premiery, AMG dołączy później

Trzecia generacja najmniejszego sedana-coupe w gamie Mercedesa wkrótce pojawi się na rynku.

14 grudnia 2024
BMW iM3 EV
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 - producent pokazał pierwsze zdjęcia

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Mamy pierwsze zdjęcia.

14 grudnia 2024
Boreham Motorworks Ford Escort Mk1 RS
Restomod
Klasyczny Ford Escort powraca kręcąc wałem do 10 000 obrotów

“Kontynuacja” Forda Escorta MK1 od Boreham Motorworks ma kilka usprawnień np. silnik o mocy 300 KM.

13 grudnia 2024