Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Jaguar F-Pace SVR - (prawdopodobnie) ostatni sportowy Jaguar z V8

Oto Jaguar XF SVR kombi, którego nigdy nie było, jednak mimo nadwozia SUV F-Pace jest pełen charyzmy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
Jaguar F-Pace SVR test nagłówek
29
Ocena Evo
Cena:
od 612 900 zł
świetny setup zawieszenia; znacznie poprawione wnętrze
rywale jeżdżą nieco ostrzej i z większą finezją; Po silniku V8 czuć zaawansowany wiek

Z zasady w Evo jesteśmy bardziej zainteresowani szybkimi kombi niż szybkimi SUV-ami, ale mając do wyboru ten drugi albo żaden, z przyjemnością sprawdzimy SUV-a. Jaguar F-Pace SVR nie jest ani duży, ani szczególnie zaawansowany technologicznie. Nigdy nie będzie tak pożądany jak sprzedawany przez krótki okres model XFR-S Sportbrake, jednak po bliższym zapoznaniu dostrzegamy wiele czynników wyróżniających ten rodzinny wóz.

Szczególnie sprzyjającą dla Jaguara okolicznością jest fakt, że mimo współdzielenia większości elementów ze spokrewnionymi Land Roverami, jedną rzeczą której nie skopiowano jest podwozie, w którym wyraźnie przenika charakterystyka tylnonapędowych sedanów Jaguara. Ma to najlepszy możliwy wpływ na aspekty techniczne F-Pace’a, ponieważ jest on zarówno lżejszy, prostszy i bardziej wyrafinowany niż kiedykolwiek byłby z częściami od Land Rovera w układzie jezdnym.

Widać to także po eleganckim projekcie autorstwa Iana Calluma z dumnie prezentującą się długą maską, smukłą kabiną i atletycznymi proporcjami, dzieki którym ten ciężki SUV wygląda świetnie. Na rok modelowy 2021 F-Pace przeszedł sporą modernizację - w nowym modelu nie brakuje jeszcze bardziej eleganckich elementów. Przykładowo maska schodzi aż do krawędzi grilla (stary model miał krótszą maskę i dopasowaną do niej linię zamknięcia wyłącznie ze względów ubezpieczeniowych). W porównaniu z tańszymi odmianami F-Pace’a wersja SVR posiada całkowicie indywidualne panele nadwozia i detale np. kontrastujące z głównym kolorem czarne poszerzenia nadkoli, dolne listwy nadwozia i kanały powietrzne na masce. Z tyłu znajduje się unikalny dla tej wersji zderzak z wkomponowanymi w niego czterema końcówkami wydechu i pionowymi lotkami po bokach.

Najbardziej zmieniło się wnętrze - wreszcie Jaguar stworzył coś pasującego do ceny i prestiżu tej marki.

W środku lifting z 2021 roku przyniósł jeszcze więcej nowości, bo cała deska rozdzielcza i ekran głównego systemu multimedialnego zostały dopasowane do ceny i pozycji rynkowej Jaguara. Właściwie poza dziwnie tanio wyglądającym selektorem automatycznej skrzyni biegów wnętrze jest teraz najbardziej imponującym elementem całego samochodu.

Jaguar F-Pace SVR test tył dynamiczne
29

Jak na ironię, ten nieszczęsny selektor obsługuje całkowicie nową skrzynię biegów pożyczoną z modelu specjalnego Project 8 stworzonego przez SVO. Nowy automat potrafi wytrzymać większy moment obrotowy i posiada wzmocnienia konieczne, aby trochę podkręcić sposób zmiany przełożeń. Teraz zmiany w górę następują z wyraźnym uderzeniem, a redukcje są znacznie bardziej agresywne, podkreślone dodatkowo soczystym międzygazem.

W dziedzinie charyzmy trudno będzie znaleźć godnego następcę starego, pięciolitrowego silnika V8 z rodziny AJ. Dzięki doładowaniu kompresorem ma on 550 KM i 700 Nm - taką samą moc, ale moment obrotowy niższy o 20 Nm miał przedliftowy SVR. Ten mały bonus plus ostrzej działająca skrzynia wpływają na osiągnięcie czasu przyspieszenia do 100 km/h równego 4 sekundy. Nowy model osiąga 286 km/h podczas gdy poprzednik osiągał trochę mniej, dokładnie 283 km/h.

Jaguar F-Pace SVR test wnętrze
29

Silnik V8 Jaguara na tle konkurencji z BMW, Porsche, Mercedesa i Alfy Romeo wydaje się coraz bardziej uciążliwy. Teoretycznie ma on odpowiednią moc i generuje przy okazji całkiem miły dźwięk, ale nie można pozbyć się wrażenia, że to już było i przeminęło. Czego nie widać na papierze, to jak dobrze ten motor pasuje do F-Pace’a - synchronizacja charakterystyki silnika i podwozia wygląda na niemal idealną.

Nie widać poprawy w danych technicznych, za to F-Pace SVR po liftingu jeździ zdecydowanie lepiej.

W menu znajdziecie wszystkie te same tryby jazdy co w poprzednim modelu. Różnica polega na tym, że F-Pace po liftingu o wiele wyraźniej reaguje na zmiany trybów jazdy. Zwłaszcza w trybie Dynamic czuć o wiele większą spójność. Da się też łatwiej ustawiać własne właściwości pracy poszczególnych układów.

Kolejnym obszarem znacznej poprawy jest izolacja kabiny od układu napędowego, przez co teraz SVR wydaje się bardziej dopracowany i jednocześnie lepiej reagujący na polecenia prawej stopy. Widać w tym rękę działu SVO, który wykorzystał swoje doświadczenie przy budowaniu Project 8 i z powodzeniem przeniósł pewne rozwiązania do F-Pace’a.

Jaguar F-Pace SVR selektor skrzyni
29
Reklama

W ruchu Jaguar F-Pace SVR nie jest tak ostry jak Porsche Cayenne Turbo GT, ani tak wyrafinowany jak Aston Martin DBX. Posiada natomiast własny zestaw cech, które nadają mu idealny balans między sportowym prowadzeniem, a zdolnością do wchłaniania długich tras niczym w rasowym GT. Podwozie tego auta perfekcyjnie dopasowano do charakterystyki brytyjskich dróg - pod tym kątem żaden z rywali nie może się z nim równać. Dużo mówi się o silniku V8 w tym aucie, tymczasem za tą ośmiocylindrową fasadą SVR dowodzi, że Jaguar wciąż potrafi robić wysokiej jakości samochód dla kierowcy, oraz że brytyjska inżynieria wciąż należy do światowej czołówki.

Przy próbach szybkiej i płynnej jazdy Jaguar okazuje się nieco szorstki, ale ma swój idealny moment tuż poniżej granicy przyczepności na wejściu w zakręt i trochę poza tą granicą na wyjściu z zakrętu. Konwencjonalne zawieszenie na sprężynach jest idealnie skalibrowane, z precyzyjnie dobraną twardością sprężyny i częstotliwością tłumienia. Wypracowano tu rozsądny kompromis pomiędzy sportem a komfortem, przez co żadna droga nie jest wyzwaniem. Ta cecha Jaguara jest być może nawet lepiej wyczuwalna na opcjonalnych (bezpłatnych) felgach w rozmiarze 21 cali (standardem są 22 cale).

Jaguar F-Pace SVR to ostatni model z V8 zanim marka całkowicie skupi się na elektryfikacji.

Bardzo ciężko nam krytykować silnik, gdyż uwielbiamy go za dzikie emocje jakie wyzwala i ten niesamowity dźwięk, ale uczciwie trzeba przyznać, że jest już mocno niedzisiejszy. A przez to, że cała reszta SVR-a stała się tak dobra - świetny układ kierowniczy, doskonała przyczepność, tłumienie nierówności i izolacja od napędu, mocarne hamulce itd. - ta “niedzisiejszość” jest jeszcze bardziej widoczna.

Jaguar F-Pace SVR test przód
29

Jaguar coraz bardziej oddala się od swojej spalinowej przeszłości, a F-Pace w tym wydaniu jest jedynym pozostałym przy życiu modelem, który przypomina o niebywałych osiągnięciach marki na tym polu. Mieliśmy taki samochód na “własność” przez większość z ostatnich 12 miesięcy i cały ten czas wręcz go kochaliśmy. Przyjemność sprawiały nam też takie rzeczy jak zaskakująco akceptowalne zużycie paliwa i bezbłędna niezawodność. Mamy tylko nadzieję, że ostatnim tchnieniem Jaguara w dziedzinie sportowych aut spalinowych nie będzie SUV, nawet tak dobry jak ten.

Ceny i konkurencja

Bez wątpienia Jaguar F-Pace SVR w cenie od 612 900 zł jest całkiem nieźle wyceniony biorąc pod uwagę jakość jego wykonania, wrażenia z jazdy i ogólną estetykę. Model ten kosztuje o ponad 130 tysięcy złotych mniej niż mające taką samą moc, ale mniej bogatą osobowość, Porsche Cayenne Turbo.

Tylko Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (od 526 000 zł) może zbliżyć się do Jaguara w relacji ceny do jakości doznań, szczególnie po niedawnym liftingu. Inną ciekawą, lecz znacznie droższą propozycją z Włoch jest Maserati Levante Trofeo z V8 o mocy 580 KM pod maską. Włoski SUV kosztuje sporo więcej, bo od około 860 tysięcy złotych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Porsche 911 992.2 Carrera GTS premiera
Porsche / 911
Debiutuje nowe Porsche 911 (992.2) - GTS z pierwszą w historii hybrydą

Nie Turbo, a Carrera GTS 992.2 została pierwszą w historii 911 ze zelektryfikowanym napędem.

28 maja 2024
Audi RS4 Avant Edition 25 główne
Audi / RS4
Nowe Audi RS4 Edition 25 - większa moc i lepsza przyczepność

Na koniec produkcji RS4 Avant Audi Sport przygotowało wersję Edition 25 z kilkoma usprawnieniami.

28 maja 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024