Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Jaguar F-Pace SVR - (prawdopodobnie) ostatni sportowy Jaguar z V8

Oto Jaguar XF SVR kombi, którego nigdy nie było, jednak mimo nadwozia SUV F-Pace jest pełen charyzmy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
Jaguar F-Pace SVR test nagłówek
29
Ocena Evo
Cena:
od 612 900 zł
świetny setup zawieszenia; znacznie poprawione wnętrze
rywale jeżdżą nieco ostrzej i z większą finezją; Po silniku V8 czuć zaawansowany wiek

Z zasady w Evo jesteśmy bardziej zainteresowani szybkimi kombi niż szybkimi SUV-ami, ale mając do wyboru ten drugi albo żaden, z przyjemnością sprawdzimy SUV-a. Jaguar F-Pace SVR nie jest ani duży, ani szczególnie zaawansowany technologicznie. Nigdy nie będzie tak pożądany jak sprzedawany przez krótki okres model XFR-S Sportbrake, jednak po bliższym zapoznaniu dostrzegamy wiele czynników wyróżniających ten rodzinny wóz.

Szczególnie sprzyjającą dla Jaguara okolicznością jest fakt, że mimo współdzielenia większości elementów ze spokrewnionymi Land Roverami, jedną rzeczą której nie skopiowano jest podwozie, w którym wyraźnie przenika charakterystyka tylnonapędowych sedanów Jaguara. Ma to najlepszy możliwy wpływ na aspekty techniczne F-Pace’a, ponieważ jest on zarówno lżejszy, prostszy i bardziej wyrafinowany niż kiedykolwiek byłby z częściami od Land Rovera w układzie jezdnym.

Widać to także po eleganckim projekcie autorstwa Iana Calluma z dumnie prezentującą się długą maską, smukłą kabiną i atletycznymi proporcjami, dzieki którym ten ciężki SUV wygląda świetnie. Na rok modelowy 2021 F-Pace przeszedł sporą modernizację - w nowym modelu nie brakuje jeszcze bardziej eleganckich elementów. Przykładowo maska schodzi aż do krawędzi grilla (stary model miał krótszą maskę i dopasowaną do niej linię zamknięcia wyłącznie ze względów ubezpieczeniowych). W porównaniu z tańszymi odmianami F-Pace’a wersja SVR posiada całkowicie indywidualne panele nadwozia i detale np. kontrastujące z głównym kolorem czarne poszerzenia nadkoli, dolne listwy nadwozia i kanały powietrzne na masce. Z tyłu znajduje się unikalny dla tej wersji zderzak z wkomponowanymi w niego czterema końcówkami wydechu i pionowymi lotkami po bokach.

Najbardziej zmieniło się wnętrze - wreszcie Jaguar stworzył coś pasującego do ceny i prestiżu tej marki.

W środku lifting z 2021 roku przyniósł jeszcze więcej nowości, bo cała deska rozdzielcza i ekran głównego systemu multimedialnego zostały dopasowane do ceny i pozycji rynkowej Jaguara. Właściwie poza dziwnie tanio wyglądającym selektorem automatycznej skrzyni biegów wnętrze jest teraz najbardziej imponującym elementem całego samochodu.

Jaguar F-Pace SVR test tył dynamiczne
29

Jak na ironię, ten nieszczęsny selektor obsługuje całkowicie nową skrzynię biegów pożyczoną z modelu specjalnego Project 8 stworzonego przez SVO. Nowy automat potrafi wytrzymać większy moment obrotowy i posiada wzmocnienia konieczne, aby trochę podkręcić sposób zmiany przełożeń. Teraz zmiany w górę następują z wyraźnym uderzeniem, a redukcje są znacznie bardziej agresywne, podkreślone dodatkowo soczystym międzygazem.

W dziedzinie charyzmy trudno będzie znaleźć godnego następcę starego, pięciolitrowego silnika V8 z rodziny AJ. Dzięki doładowaniu kompresorem ma on 550 KM i 700 Nm - taką samą moc, ale moment obrotowy niższy o 20 Nm miał przedliftowy SVR. Ten mały bonus plus ostrzej działająca skrzynia wpływają na osiągnięcie czasu przyspieszenia do 100 km/h równego 4 sekundy. Nowy model osiąga 286 km/h podczas gdy poprzednik osiągał trochę mniej, dokładnie 283 km/h.

Jaguar F-Pace SVR test wnętrze
29

Silnik V8 Jaguara na tle konkurencji z BMW, Porsche, Mercedesa i Alfy Romeo wydaje się coraz bardziej uciążliwy. Teoretycznie ma on odpowiednią moc i generuje przy okazji całkiem miły dźwięk, ale nie można pozbyć się wrażenia, że to już było i przeminęło. Czego nie widać na papierze, to jak dobrze ten motor pasuje do F-Pace’a - synchronizacja charakterystyki silnika i podwozia wygląda na niemal idealną.

Nie widać poprawy w danych technicznych, za to F-Pace SVR po liftingu jeździ zdecydowanie lepiej.

W menu znajdziecie wszystkie te same tryby jazdy co w poprzednim modelu. Różnica polega na tym, że F-Pace po liftingu o wiele wyraźniej reaguje na zmiany trybów jazdy. Zwłaszcza w trybie Dynamic czuć o wiele większą spójność. Da się też łatwiej ustawiać własne właściwości pracy poszczególnych układów.

Kolejnym obszarem znacznej poprawy jest izolacja kabiny od układu napędowego, przez co teraz SVR wydaje się bardziej dopracowany i jednocześnie lepiej reagujący na polecenia prawej stopy. Widać w tym rękę działu SVO, który wykorzystał swoje doświadczenie przy budowaniu Project 8 i z powodzeniem przeniósł pewne rozwiązania do F-Pace’a.

Jaguar F-Pace SVR selektor skrzyni
29
Reklama

W ruchu Jaguar F-Pace SVR nie jest tak ostry jak Porsche Cayenne Turbo GT, ani tak wyrafinowany jak Aston Martin DBX. Posiada natomiast własny zestaw cech, które nadają mu idealny balans między sportowym prowadzeniem, a zdolnością do wchłaniania długich tras niczym w rasowym GT. Podwozie tego auta perfekcyjnie dopasowano do charakterystyki brytyjskich dróg - pod tym kątem żaden z rywali nie może się z nim równać. Dużo mówi się o silniku V8 w tym aucie, tymczasem za tą ośmiocylindrową fasadą SVR dowodzi, że Jaguar wciąż potrafi robić wysokiej jakości samochód dla kierowcy, oraz że brytyjska inżynieria wciąż należy do światowej czołówki.

Przy próbach szybkiej i płynnej jazdy Jaguar okazuje się nieco szorstki, ale ma swój idealny moment tuż poniżej granicy przyczepności na wejściu w zakręt i trochę poza tą granicą na wyjściu z zakrętu. Konwencjonalne zawieszenie na sprężynach jest idealnie skalibrowane, z precyzyjnie dobraną twardością sprężyny i częstotliwością tłumienia. Wypracowano tu rozsądny kompromis pomiędzy sportem a komfortem, przez co żadna droga nie jest wyzwaniem. Ta cecha Jaguara jest być może nawet lepiej wyczuwalna na opcjonalnych (bezpłatnych) felgach w rozmiarze 21 cali (standardem są 22 cale).

Jaguar F-Pace SVR to ostatni model z V8 zanim marka całkowicie skupi się na elektryfikacji.

Bardzo ciężko nam krytykować silnik, gdyż uwielbiamy go za dzikie emocje jakie wyzwala i ten niesamowity dźwięk, ale uczciwie trzeba przyznać, że jest już mocno niedzisiejszy. A przez to, że cała reszta SVR-a stała się tak dobra - świetny układ kierowniczy, doskonała przyczepność, tłumienie nierówności i izolacja od napędu, mocarne hamulce itd. - ta “niedzisiejszość” jest jeszcze bardziej widoczna.

Jaguar F-Pace SVR test przód
29

Jaguar coraz bardziej oddala się od swojej spalinowej przeszłości, a F-Pace w tym wydaniu jest jedynym pozostałym przy życiu modelem, który przypomina o niebywałych osiągnięciach marki na tym polu. Mieliśmy taki samochód na “własność” przez większość z ostatnich 12 miesięcy i cały ten czas wręcz go kochaliśmy. Przyjemność sprawiały nam też takie rzeczy jak zaskakująco akceptowalne zużycie paliwa i bezbłędna niezawodność. Mamy tylko nadzieję, że ostatnim tchnieniem Jaguara w dziedzinie sportowych aut spalinowych nie będzie SUV, nawet tak dobry jak ten.

Ceny i konkurencja

Bez wątpienia Jaguar F-Pace SVR w cenie od 612 900 zł jest całkiem nieźle wyceniony biorąc pod uwagę jakość jego wykonania, wrażenia z jazdy i ogólną estetykę. Model ten kosztuje o ponad 130 tysięcy złotych mniej niż mające taką samą moc, ale mniej bogatą osobowość, Porsche Cayenne Turbo.

Tylko Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (od 526 000 zł) może zbliżyć się do Jaguara w relacji ceny do jakości doznań, szczególnie po niedawnym liftingu. Inną ciekawą, lecz znacznie droższą propozycją z Włoch jest Maserati Levante Trofeo z V8 o mocy 580 KM pod maską. Włoski SUV kosztuje sporo więcej, bo od około 860 tysięcy złotych.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025