Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Jaguar F-Pace SVR - (prawdopodobnie) ostatni sportowy Jaguar z V8

Oto Jaguar XF SVR kombi, którego nigdy nie było, jednak mimo nadwozia SUV F-Pace jest pełen charyzmy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
Jaguar F-Pace SVR test nagłówek
29
Ocena Evo
Cena:
od 612 900 zł
świetny setup zawieszenia; znacznie poprawione wnętrze
rywale jeżdżą nieco ostrzej i z większą finezją; Po silniku V8 czuć zaawansowany wiek

Z zasady w Evo jesteśmy bardziej zainteresowani szybkimi kombi niż szybkimi SUV-ami, ale mając do wyboru ten drugi albo żaden, z przyjemnością sprawdzimy SUV-a. Jaguar F-Pace SVR nie jest ani duży, ani szczególnie zaawansowany technologicznie. Nigdy nie będzie tak pożądany jak sprzedawany przez krótki okres model XFR-S Sportbrake, jednak po bliższym zapoznaniu dostrzegamy wiele czynników wyróżniających ten rodzinny wóz.

Szczególnie sprzyjającą dla Jaguara okolicznością jest fakt, że mimo współdzielenia większości elementów ze spokrewnionymi Land Roverami, jedną rzeczą której nie skopiowano jest podwozie, w którym wyraźnie przenika charakterystyka tylnonapędowych sedanów Jaguara. Ma to najlepszy możliwy wpływ na aspekty techniczne F-Pace’a, ponieważ jest on zarówno lżejszy, prostszy i bardziej wyrafinowany niż kiedykolwiek byłby z częściami od Land Rovera w układzie jezdnym.

Widać to także po eleganckim projekcie autorstwa Iana Calluma z dumnie prezentującą się długą maską, smukłą kabiną i atletycznymi proporcjami, dzieki którym ten ciężki SUV wygląda świetnie. Na rok modelowy 2021 F-Pace przeszedł sporą modernizację - w nowym modelu nie brakuje jeszcze bardziej eleganckich elementów. Przykładowo maska schodzi aż do krawędzi grilla (stary model miał krótszą maskę i dopasowaną do niej linię zamknięcia wyłącznie ze względów ubezpieczeniowych). W porównaniu z tańszymi odmianami F-Pace’a wersja SVR posiada całkowicie indywidualne panele nadwozia i detale np. kontrastujące z głównym kolorem czarne poszerzenia nadkoli, dolne listwy nadwozia i kanały powietrzne na masce. Z tyłu znajduje się unikalny dla tej wersji zderzak z wkomponowanymi w niego czterema końcówkami wydechu i pionowymi lotkami po bokach.

Najbardziej zmieniło się wnętrze - wreszcie Jaguar stworzył coś pasującego do ceny i prestiżu tej marki.

W środku lifting z 2021 roku przyniósł jeszcze więcej nowości, bo cała deska rozdzielcza i ekran głównego systemu multimedialnego zostały dopasowane do ceny i pozycji rynkowej Jaguara. Właściwie poza dziwnie tanio wyglądającym selektorem automatycznej skrzyni biegów wnętrze jest teraz najbardziej imponującym elementem całego samochodu.

Jaguar F-Pace SVR test tył dynamiczne
29

Jak na ironię, ten nieszczęsny selektor obsługuje całkowicie nową skrzynię biegów pożyczoną z modelu specjalnego Project 8 stworzonego przez SVO. Nowy automat potrafi wytrzymać większy moment obrotowy i posiada wzmocnienia konieczne, aby trochę podkręcić sposób zmiany przełożeń. Teraz zmiany w górę następują z wyraźnym uderzeniem, a redukcje są znacznie bardziej agresywne, podkreślone dodatkowo soczystym międzygazem.

W dziedzinie charyzmy trudno będzie znaleźć godnego następcę starego, pięciolitrowego silnika V8 z rodziny AJ. Dzięki doładowaniu kompresorem ma on 550 KM i 700 Nm - taką samą moc, ale moment obrotowy niższy o 20 Nm miał przedliftowy SVR. Ten mały bonus plus ostrzej działająca skrzynia wpływają na osiągnięcie czasu przyspieszenia do 100 km/h równego 4 sekundy. Nowy model osiąga 286 km/h podczas gdy poprzednik osiągał trochę mniej, dokładnie 283 km/h.

Jaguar F-Pace SVR test wnętrze
29

Silnik V8 Jaguara na tle konkurencji z BMW, Porsche, Mercedesa i Alfy Romeo wydaje się coraz bardziej uciążliwy. Teoretycznie ma on odpowiednią moc i generuje przy okazji całkiem miły dźwięk, ale nie można pozbyć się wrażenia, że to już było i przeminęło. Czego nie widać na papierze, to jak dobrze ten motor pasuje do F-Pace’a - synchronizacja charakterystyki silnika i podwozia wygląda na niemal idealną.

Nie widać poprawy w danych technicznych, za to F-Pace SVR po liftingu jeździ zdecydowanie lepiej.

W menu znajdziecie wszystkie te same tryby jazdy co w poprzednim modelu. Różnica polega na tym, że F-Pace po liftingu o wiele wyraźniej reaguje na zmiany trybów jazdy. Zwłaszcza w trybie Dynamic czuć o wiele większą spójność. Da się też łatwiej ustawiać własne właściwości pracy poszczególnych układów.

Kolejnym obszarem znacznej poprawy jest izolacja kabiny od układu napędowego, przez co teraz SVR wydaje się bardziej dopracowany i jednocześnie lepiej reagujący na polecenia prawej stopy. Widać w tym rękę działu SVO, który wykorzystał swoje doświadczenie przy budowaniu Project 8 i z powodzeniem przeniósł pewne rozwiązania do F-Pace’a.

Jaguar F-Pace SVR selektor skrzyni
29
Reklama

W ruchu Jaguar F-Pace SVR nie jest tak ostry jak Porsche Cayenne Turbo GT, ani tak wyrafinowany jak Aston Martin DBX. Posiada natomiast własny zestaw cech, które nadają mu idealny balans między sportowym prowadzeniem, a zdolnością do wchłaniania długich tras niczym w rasowym GT. Podwozie tego auta perfekcyjnie dopasowano do charakterystyki brytyjskich dróg - pod tym kątem żaden z rywali nie może się z nim równać. Dużo mówi się o silniku V8 w tym aucie, tymczasem za tą ośmiocylindrową fasadą SVR dowodzi, że Jaguar wciąż potrafi robić wysokiej jakości samochód dla kierowcy, oraz że brytyjska inżynieria wciąż należy do światowej czołówki.

Przy próbach szybkiej i płynnej jazdy Jaguar okazuje się nieco szorstki, ale ma swój idealny moment tuż poniżej granicy przyczepności na wejściu w zakręt i trochę poza tą granicą na wyjściu z zakrętu. Konwencjonalne zawieszenie na sprężynach jest idealnie skalibrowane, z precyzyjnie dobraną twardością sprężyny i częstotliwością tłumienia. Wypracowano tu rozsądny kompromis pomiędzy sportem a komfortem, przez co żadna droga nie jest wyzwaniem. Ta cecha Jaguara jest być może nawet lepiej wyczuwalna na opcjonalnych (bezpłatnych) felgach w rozmiarze 21 cali (standardem są 22 cale).

Jaguar F-Pace SVR to ostatni model z V8 zanim marka całkowicie skupi się na elektryfikacji.

Bardzo ciężko nam krytykować silnik, gdyż uwielbiamy go za dzikie emocje jakie wyzwala i ten niesamowity dźwięk, ale uczciwie trzeba przyznać, że jest już mocno niedzisiejszy. A przez to, że cała reszta SVR-a stała się tak dobra - świetny układ kierowniczy, doskonała przyczepność, tłumienie nierówności i izolacja od napędu, mocarne hamulce itd. - ta “niedzisiejszość” jest jeszcze bardziej widoczna.

Jaguar F-Pace SVR test przód
29

Jaguar coraz bardziej oddala się od swojej spalinowej przeszłości, a F-Pace w tym wydaniu jest jedynym pozostałym przy życiu modelem, który przypomina o niebywałych osiągnięciach marki na tym polu. Mieliśmy taki samochód na “własność” przez większość z ostatnich 12 miesięcy i cały ten czas wręcz go kochaliśmy. Przyjemność sprawiały nam też takie rzeczy jak zaskakująco akceptowalne zużycie paliwa i bezbłędna niezawodność. Mamy tylko nadzieję, że ostatnim tchnieniem Jaguara w dziedzinie sportowych aut spalinowych nie będzie SUV, nawet tak dobry jak ten.

Ceny i konkurencja

Bez wątpienia Jaguar F-Pace SVR w cenie od 612 900 zł jest całkiem nieźle wyceniony biorąc pod uwagę jakość jego wykonania, wrażenia z jazdy i ogólną estetykę. Model ten kosztuje o ponad 130 tysięcy złotych mniej niż mające taką samą moc, ale mniej bogatą osobowość, Porsche Cayenne Turbo.

Tylko Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (od 526 000 zł) może zbliżyć się do Jaguara w relacji ceny do jakości doznań, szczególnie po niedawnym liftingu. Inną ciekawą, lecz znacznie droższą propozycją z Włoch jest Maserati Levante Trofeo z V8 o mocy 580 KM pod maską. Włoski SUV kosztuje sporo więcej, bo od około 860 tysięcy złotych.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Lamborghini SC63 LMDh wycofanie
WEC
Dlaczego Lamborghini odpuszcza walkę z Ferrari w Le Mans

Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.

22 listopada 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024