Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Bentley Continental GT S - nasz typ w gamie Bentleya

GT S nie ma większej mocy niż normalny Continental V8, ale kilka szczegółów czyni go wyjątkowym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
Bentley Continental GT S V8 2023 test
11
Ocena Evo
Cena:
od 1,5 mln zł
niebiański komfort i ponadprzeciętnie dobre osiągi w jednym
pod względem dynamiki nadal odstaje od rywali

Ostatnio można zaobserwować wśród producentów nowy, ciekawy trend. Nie chodzi jednak o dochodzące z każdej strony sygnały o końcu produkcji samochodów spalinowych i trwałe przestawienie się na akumulatory. Już co najmniej w kilku przypadkach widzimy za to nowe usportowione wersje, które mają tę samą moc i moment obrotowy co wersje bazowe z tym samym silnikiem. Lamborghini wykonało ten manewr w przypadku najnowszego Urusa po liftingu, a teraz schemat powiela Bentley. To nie przypadek, że oba te samochody napędzane są tym samym 4-litrowym silnikiem V8 z dwoma turbinami.

Strategie i dedlajny (często producenci sami je sobie narzucają) pełnego przejścia na napędy bezemisyjne sprawiają, że koszt opracowania nowego wariantu o odrobinę większej mocy nie ma ekonomicznego uzasadnienia, biorąc pod uwagę ich mocno ograniczony czasowo plan sprzedażowy.

Według Bentleya najlepszy Continental GT to Speed. Naszym zdaniem V8 jest o wiele lepsze.

W przypadku Continentala GT S celem było wprowadzenie nieco droższego, bardziej sportowo nastawionego modelu jako uzupełnienie dla pełnego przepychu wariantu Azure (tylko z V8) i nastawionego na zupełnie inne możliwości personalizacji Continentala GT Mulliner (V8 lub W12), ale poniżej topowego Speeda z jednostką dwunastocylindrową. Problemem producentów tworzących tego rodzaju hierarchię jest jednak to, że złośliwi dziennikarze ją ignorują. Gdy Bentley promuje wersję Speed jako najlepszy model w gamie Continentala GT, my zawsze woleliśmy te z silnikiem V8, co raczej nie ma szans się zmienić w przypadku wersji S.

Bentley Continental GT S V8 2023 tył

Oczywistym argumentem numer jeden jest 108 kg różnicy masy na korzyść V8 względem powoli wycofywanego już W12 (sam silnik waży aż 65 kg mniej). Po drugie mniejszy motor ma bardzo przyjemną charakterystykę, gdzie wyraźnie balansuje między ogromną mocą , a pełną kulturą pracy. Dodajcie do tego jedno z najlepszych wnętrz w całej branży, a okaże się że Bentley stworzył przepiękny wóz, w którym aż chce się spędzać każdą wolną chwilę. Plisowane fotele podpierające ciało, pokryta zamszem kierownica i sportowe wskaźniki przed oczami potęgują uczucie, że jest to najwyższej próby rzemieślnicza robota, nawet mimo kryjącej się pod spodem technologii Grupy Volkswagena.

Continental GT S niczym nie daje znać, że pod spodem kryje się technologia pospolitego Volkswagena.

Pod nadwoziem ozdobionym czarnymi wstawkami (modele Azure mają chrom) znajdziemy to samo trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne i aktywne stabilizatory stanowiące główny element systemu Dynamic Ride Bentleya. Części te mają jednak indywidualną dla modelu S kalibrację, aby samochód miał wyraźnie inną charakterystykę prowadzenia.

Bentley Continental GT S V8 2023 wnętrze
11

Nadal we wnętrzu rządzi spokój i opanowanie. Bentley jako rasowe GT tłumi wszelkie niedoskonałości nawierzchni, choć nie w taki sposób, aby kompletnie izolować kierowcę od informacji spływających z przedniej osi. Podkreślam, że to nie jest ten poziom co Porsche 911, ale nie ma też poczucia zdystansowania jakie często można spotkać w samochodach ważących powyżej 2,1 tony. Podczas jazdy da się poczuć jak dużo pracy wykonują pneumatyczne sprężyny i adaptacyjne amortyzatory, dzięki którym zawsze panuje idealny balans pomiędzy komfortem, a opanowaniem. Samochód prowadzi się płynnie i liniowo, do tego zawsze towarzyszy mu uczucie wielkiej solidności, niezależnie czego oczekujesz od podwozia bazującego na technologii Porsche Panamera.

Podczas gdy Ferrari i Aston Martin idą w kierunku Sportu, Bentley jest luksusowym okrętem w klimacie dawnych GT.

Reklama
Reklama

Nadal Bentley ma dużą łatwość w pokonywaniu ogromnych odległości, co w świecie coraz bardziej uciążliwych podróży lotniczych na krótkich i średnich dystansach staje się istotną zaletą Continentala. Niejednokrotnie wolałbym mieć kluczyki do GT S w przypadku konieczności dłuższej wyprawy na zachód Europy. Jak pewnie podejrzewasz, boczne wiejskie drogi nie są domeną tego wozu. Na krętych odcinkach nawet lżejszy silnik V8 niewiele pomaga. Przednia oś reaguje dość ospale lub podsterownie, a samochód prędzej czy później wydaje się jednak przegrywać beznadziejną walkę z własną masą.

Bentley Continental GT S V8 2023 felgi
11

Jednak na odpowiedniej drodze, gdzie nie jest aż tak ciasno, a można płynnie nabierać prędkości i złapać odpowiedni rytm, GT S pokazuje na co go naprawdę stać. Właśnie wtedy układ kierowniczy pokazuje szybkość i dokładność reakcji, a 8-biegowy ZF i silnik V8 twin turbo pracują w idealnej harmonii.

Jeśli jednak włączysz tryb Comfort, wóz również jest w swoim żywiole. Mógłby śmiało zostać ilustracją do pojęcia “bezwysiłkowej jazdy”. Niektórym to w pełni wystarczy i nie będą nawet chcieli bawić się pokrętłem trybów. Jeśli jednak zmienisz ustawienia na Sport, Continental GT S ma na pokładzie zabawki, które bez zwłoki zabiorą się do roboty. Amortyzatory i kierownica pracują wtedy z większym oporem, silnik i skrzynia wyostrzają się, a samochód wydaje się naprężać do skoku. Na słabej nawierzchni tryb Sport będzie zbyt twardy, a do kabiny mogą przedostawać się niepokojące wibracje, ale można stworzyć indywidualną konfigurację, gdzie wszystkie mechanizmy dalej są w ustawieniu Sport, a zawieszenie w ustawieniu Comfort.

Ceny i konkurencja

Bentley nie zamierza być ostry jak Ferrari Roma, ani szybki jak Aston Martin DB12, za to idealnie wypełnia obowiązki klasycznego GT. Bez aktywnego dyferencjału i skrętnej tylnej osi jak w topowym modelu Speed, kosztujący 1,5 mln zł GT S jest pozbawiony tej jednej, ostatniej warstwy sportowego zacięcia. Mimo to w naszej opinii Continental GT V8 to optymalny wybór, szczególnie jako nieco bardziej dopracowany wariant S.

Bentley Continental GT S - podstawowe dane

Silnik: 3996 cm3, V8 twin turbo
Moc: 550 KM / 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 770 Nm / 2000-4500 obr./min.
Masa: 2090 kg (263 KM / tonę)
0-100 km/h: 4 s
Prędkość: 318 km/h
Cena: od 1,5 mln zł

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Morgan 25 lat z BMW
Morgan
Morgan świętuje 25 lat współpracy z BMW

Silniki i skrzynie biegów BMW już od 25 lat stanowią podstawę napędów wszystkich modeli Morgana.

17 grudnia 2025
Samochód sportowy zabezpieczony powłokami Ceramic Pro z linią kosmetyków Spectrum na tylnym skrzydle
Prezentacja Partnera
Czy to początek nowej ery zabezpieczania samochodów?

Nowoczesne powłoki ceramiczne, folie PPF i innowacyjne rozwiązania Ceramic Pro chronią lakier, zmieniają wygląd auta i podkreślają jego styl.

17 grudnia 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Klasyczne BMW zestawione z sylwetkami ubrań PTRLSM w minimalistycznym studiu
Kultura
Społeczności, które zmieniają motoryzację

Nowe projekty wokół klasycznych aut w Europie i Polsce. Community, emocje i kultura zamiast konkursów i inwestycji

16 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025