Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Bentley Continental GT S - nasz typ w gamie Bentleya

GT S nie ma większej mocy niż normalny Continental V8, ale kilka szczegółów czyni go wyjątkowym.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
Bentley Continental GT S V8 2023 test
11
Ocena Evo
Cena:
od 1,5 mln zł
niebiański komfort i ponadprzeciętnie dobre osiągi w jednym
pod względem dynamiki nadal odstaje od rywali

Ostatnio można zaobserwować wśród producentów nowy, ciekawy trend. Nie chodzi jednak o dochodzące z każdej strony sygnały o końcu produkcji samochodów spalinowych i trwałe przestawienie się na akumulatory. Już co najmniej w kilku przypadkach widzimy za to nowe usportowione wersje, które mają tę samą moc i moment obrotowy co wersje bazowe z tym samym silnikiem. Lamborghini wykonało ten manewr w przypadku najnowszego Urusa po liftingu, a teraz schemat powiela Bentley. To nie przypadek, że oba te samochody napędzane są tym samym 4-litrowym silnikiem V8 z dwoma turbinami.

Strategie i dedlajny (często producenci sami je sobie narzucają) pełnego przejścia na napędy bezemisyjne sprawiają, że koszt opracowania nowego wariantu o odrobinę większej mocy nie ma ekonomicznego uzasadnienia, biorąc pod uwagę ich mocno ograniczony czasowo plan sprzedażowy.

Według Bentleya najlepszy Continental GT to Speed. Naszym zdaniem V8 jest o wiele lepsze.

W przypadku Continentala GT S celem było wprowadzenie nieco droższego, bardziej sportowo nastawionego modelu jako uzupełnienie dla pełnego przepychu wariantu Azure (tylko z V8) i nastawionego na zupełnie inne możliwości personalizacji Continentala GT Mulliner (V8 lub W12), ale poniżej topowego Speeda z jednostką dwunastocylindrową. Problemem producentów tworzących tego rodzaju hierarchię jest jednak to, że złośliwi dziennikarze ją ignorują. Gdy Bentley promuje wersję Speed jako najlepszy model w gamie Continentala GT, my zawsze woleliśmy te z silnikiem V8, co raczej nie ma szans się zmienić w przypadku wersji S.

Bentley Continental GT S V8 2023 tył

Oczywistym argumentem numer jeden jest 108 kg różnicy masy na korzyść V8 względem powoli wycofywanego już W12 (sam silnik waży aż 65 kg mniej). Po drugie mniejszy motor ma bardzo przyjemną charakterystykę, gdzie wyraźnie balansuje między ogromną mocą , a pełną kulturą pracy. Dodajcie do tego jedno z najlepszych wnętrz w całej branży, a okaże się że Bentley stworzył przepiękny wóz, w którym aż chce się spędzać każdą wolną chwilę. Plisowane fotele podpierające ciało, pokryta zamszem kierownica i sportowe wskaźniki przed oczami potęgują uczucie, że jest to najwyższej próby rzemieślnicza robota, nawet mimo kryjącej się pod spodem technologii Grupy Volkswagena.

Continental GT S niczym nie daje znać, że pod spodem kryje się technologia pospolitego Volkswagena.

Pod nadwoziem ozdobionym czarnymi wstawkami (modele Azure mają chrom) znajdziemy to samo trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne i aktywne stabilizatory stanowiące główny element systemu Dynamic Ride Bentleya. Części te mają jednak indywidualną dla modelu S kalibrację, aby samochód miał wyraźnie inną charakterystykę prowadzenia.

Bentley Continental GT S V8 2023 wnętrze
11

Nadal we wnętrzu rządzi spokój i opanowanie. Bentley jako rasowe GT tłumi wszelkie niedoskonałości nawierzchni, choć nie w taki sposób, aby kompletnie izolować kierowcę od informacji spływających z przedniej osi. Podkreślam, że to nie jest ten poziom co Porsche 911, ale nie ma też poczucia zdystansowania jakie często można spotkać w samochodach ważących powyżej 2,1 tony. Podczas jazdy da się poczuć jak dużo pracy wykonują pneumatyczne sprężyny i adaptacyjne amortyzatory, dzięki którym zawsze panuje idealny balans pomiędzy komfortem, a opanowaniem. Samochód prowadzi się płynnie i liniowo, do tego zawsze towarzyszy mu uczucie wielkiej solidności, niezależnie czego oczekujesz od podwozia bazującego na technologii Porsche Panamera.

Podczas gdy Ferrari i Aston Martin idą w kierunku Sportu, Bentley jest luksusowym okrętem w klimacie dawnych GT.

Reklama

Nadal Bentley ma dużą łatwość w pokonywaniu ogromnych odległości, co w świecie coraz bardziej uciążliwych podróży lotniczych na krótkich i średnich dystansach staje się istotną zaletą Continentala. Niejednokrotnie wolałbym mieć kluczyki do GT S w przypadku konieczności dłuższej wyprawy na zachód Europy. Jak pewnie podejrzewasz, boczne wiejskie drogi nie są domeną tego wozu. Na krętych odcinkach nawet lżejszy silnik V8 niewiele pomaga. Przednia oś reaguje dość ospale lub podsterownie, a samochód prędzej czy później wydaje się jednak przegrywać beznadziejną walkę z własną masą.

Bentley Continental GT S V8 2023 felgi
11

Jednak na odpowiedniej drodze, gdzie nie jest aż tak ciasno, a można płynnie nabierać prędkości i złapać odpowiedni rytm, GT S pokazuje na co go naprawdę stać. Właśnie wtedy układ kierowniczy pokazuje szybkość i dokładność reakcji, a 8-biegowy ZF i silnik V8 twin turbo pracują w idealnej harmonii.

Jeśli jednak włączysz tryb Comfort, wóz również jest w swoim żywiole. Mógłby śmiało zostać ilustracją do pojęcia “bezwysiłkowej jazdy”. Niektórym to w pełni wystarczy i nie będą nawet chcieli bawić się pokrętłem trybów. Jeśli jednak zmienisz ustawienia na Sport, Continental GT S ma na pokładzie zabawki, które bez zwłoki zabiorą się do roboty. Amortyzatory i kierownica pracują wtedy z większym oporem, silnik i skrzynia wyostrzają się, a samochód wydaje się naprężać do skoku. Na słabej nawierzchni tryb Sport będzie zbyt twardy, a do kabiny mogą przedostawać się niepokojące wibracje, ale można stworzyć indywidualną konfigurację, gdzie wszystkie mechanizmy dalej są w ustawieniu Sport, a zawieszenie w ustawieniu Comfort.

Ceny i konkurencja

Bentley nie zamierza być ostry jak Ferrari Roma, ani szybki jak Aston Martin DB12, za to idealnie wypełnia obowiązki klasycznego GT. Bez aktywnego dyferencjału i skrętnej tylnej osi jak w topowym modelu Speed, kosztujący 1,5 mln zł GT S jest pozbawiony tej jednej, ostatniej warstwy sportowego zacięcia. Mimo to w naszej opinii Continental GT V8 to optymalny wybór, szczególnie jako nieco bardziej dopracowany wariant S.

Bentley Continental GT S - podstawowe dane

Silnik: 3996 cm3, V8 twin turbo
Moc: 550 KM / 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 770 Nm / 2000-4500 obr./min.
Masa: 2090 kg (263 KM / tonę)
0-100 km/h: 4 s
Prędkość: 318 km/h
Cena: od 1,5 mln zł

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Ferrari F40 dodatki fioravanti
Ferrari / F40
Jak uratować twoje Ferrari F40 przed kraksą? Szwajcarzy mają plan…

W wyniku ostatnich głośnych incydentów, w ofercie jednej z firm pojawił się specjalny pakiet do F40.

28 stycznia 2025
BMW M3 CS Touring teaser
BMW / M3 CS
Są pierwsze oficjalne zdjęcia BMW M3 Touring w wersji CS

Czy BMW M3 Touring może być lepsze? Z modyfikacjami wersji CS jest to całkiem prawdopodobne.

27 stycznia 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Genesis szykuje gorącego SUV-a - GV60 Magma zadebiutuje w tym roku

Pierwszy model sportowej submarki Genesis Magma będzie miał około 600 KM i pojawi się w 2025 r.

27 stycznia 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman przyłapane podczas testów

Następca serii 718 coraz bliżej debiutu. Na drogach pojawiły się prototypy elektrycznego Porsche.

27 stycznia 2025
2025 Tesla Model Y lifting
Tesla / Model Y
Tesla odświeża bestsellerowy Model Y

Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
Ford / Mustang Shelby
Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

24 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
Maserati / Quattroporte
Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

23 stycznia 2025
Lexus LFA test
Lexus / LFA
Lexus LFA (2009-2012) - japoński supersamochód wszechczasów

Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.

22 stycznia 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 przechodzi testy w niskich temperaturach

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

22 stycznia 2025
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025