Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Bentley Continental GT - najmocniejszy w historii

Hybrydowy Bentley Continental GT o mocy 782 KM reprezentuje nowe podejście marki do dynamiki jazdy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 czerwca 2024
Nowy Bentley Continental GT 2024 premiera
12

Bentley zaprezentował czwartą generację Continentala GT. Jest to model, dzięki któremu manufaktura z Crewe produkująca 414 samochodów rocznie (1998) weszła na zupełnie nowy poziom 7500 egzemplarzy już w pierwszym pełnym roku produkcji (2003). Z nowym napędem “Ultra Performance Hybrid” nowy GT ma aż 782 KM generowane przez 4-litrowy motor V8 i jest w stanie rozpędzić się do 335 km/h. Nie jest to tylko najmocniejszy seryjnie produkowany Bentley w historii, ale także najszybszy.

Zaprezentowany na razie tylko jako Speed nowy Continental GT ma wyłącznie napęd hybrydowy, który jest zastępstwem zarówno dla wersji W12, jak i V8. Z momentem obrotowym 11% wyższym niż w W12, i mocą większą o 19%, nowy napęd jest w stanie zapewnić temu dużemu GT odpowiednie osiągi.

Nowy hybrydowy napęd Bentleya Continental GT zastępuje zarówno wersję V8, jak i W12.

Silnik spalinowy wykorzystuje turbiny mono-scroll i legitymuje się mocą 600 KM i momentem obrotowym 800 Nm, a technologia hybrydowa oznacza, że system dezaktywacji cylindrów stał się zbędny. Ciśnienie paliwa zwiększono z 200 do 350 bar, a maksymalny moment obrotowy pojawia się nieco później (między 2000, a 4500 obr./min.), ale jest dostępny w szerszym zakresie niż wcześniej w W12.

Jako dodatek do silnika spalinowego jest bateria 25.9 kWh zamontowana za tylną osią, aby rozkład mas wynosił idealnie 50:50. Zasila ona silnik elektryczny (190 KM, 450 Nm) umieszczony przy 8-stopniowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Włącza się on w momentach gdy V8 pracuje na niskich obrotach lub podczas zmian biegów, aby utrzymać ciągłość dostarczania mocy. Continental GT potrafi przejechać na samym prądzie do 80 km z prędkościami do 140 km/h. Systemowo nowy napęd Bentleya generuje 782 KM i 1000 Nm.

Nowy Bentley Continental GT 2024 tył
12

60 mil na godzinę (96 km/h) nowy GT osiąga w 3,1 s, a 100 mil na godzinę (161 km/h) w 6,9 s. Prędkość maksymalna 335 km/h jest ograniczona tylko przez możliwości opon Pirelli. Nowy model zdążył już pobić jeden rekord: największa zarejestrowana prędkość samochodu “pod wodą”. Osiągnął aż 335 km/h w 14-kilometrowym tunelu Ryfylke w Norwegii.

W podwoziu nowego Conti GT pracuje sporo nowinek mechanicznych i elektronicznych, w tym nowe dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne w miejsce trójkomorowego w poprzedniej generacji. Do tego dwuzaworowe amortyzatory poprawiające jakość tłumienia bez wpływu na dynamikę jazdy. Jest to możliwe dzięki niezależnym ustawieniom kompresji i odbicia każdego amortyzatora.

Continental GT otrzymał nie tylko nowy napęd, ale także innowacyjne zawieszenie pneumatyczne i elektronikę podwozia.

Ponadto Bentley zastosował nowy elektronicznie sterowany dyferencjał ze szperą i skrętną tylną oś, torque vectoring działające na koła danej osi oraz na obie osie naraz, aktywną kompensację przechyłów i wiele innych. Chociażby system ESP skalibrowano od zera z myślą o kompletnie innej charakterystyce prowadzenia nowego modelu.

Krótka przejażdżka prototypem po torze pokazała elastyczność nowego układu napędowego, który jest w stanie poruszać się z przyzwoitą prędkością w trybie elektrycznym przy wciskaniu pedału gazu do 75 procent. Teraz jest to znacznie ostrzejsza i bardziej responsywna maszyna, zwłaszcza w trybie jazdy “Bentley” i Sport. Lepsza jest zarówno żywiołowość przyspieszenia na prostej jak i przy wychodzeniu z wolniejszych zakrętów. Została tu zachowana odpowiednia równowaga między osiągami, a wydajnością.

Reklama
Nowy Bentley Continental GT 2024 wnętrze
12

Pod względem dynamiki nowy Bentley wydaje się obracać w zakręcie wokół fotela kierowcy. Nie ma tu uczucia znanego z wielu dużych GT, że większość masy spoczywa z przodu lub z tyłu i trzeba rozważnie wykonywać wszelkie manewry. Standardowe hamulce mają z przodu 420 mm średnicy i dziesięć tłoczków w zacisku, z tyłu 380 mm i cztery tłoczki. Zestaw karbonowo-ceramiczny o równie imponujących rozmiarach figuruje na liście opcji.

Najbardziej znaczące zmiany zaszły w napędzie i układzie jezdnym, ale sporo dzieje się też w designie. Tradycyjne podwójne przednie lampy zniknęły, w ich miejsce Bentley proponuje pojedyncze LED-owe okręgi z linią świateł do jazdy dziennej przebiegającą przez środek. Przedni zderzak otrzymał więcej wyrazistych detali, a główny grill jest ustawiony bardziej pionowo, przez co przód auta wydaje się jeszcze bardziej muskularny. Poza tym czwarta generacja Continentala GT jest też bardziej efektywna aerodynamicznie i każda zmiana w przedniej części jest podyktowana lepszym dostarczaniem powietrza w te miejsca, gdzie jest ono potrzebne.

Bentley zrezygnował z podwójnych przednich reflektorów na rzecz pojedynczych jak w modelu specjalnym Bacalar.

Z tyłu nie ma już aktywnego skrzydła w krawędzi szyby. Jest za to bardziej wyważona forma zintegrowana z pokrywą bagażnika, której zadaniem jest niwelowanie efektu unoszenia przy wyższej prędkości. Przez to tył samochodu zyskał wyraźniejszą “krawędź”, a detale wokół tylnego zderzaka i lamp wydają się w nowym modelu bardziej starannie zaprojektowane.

Nowy Bentley Continental GTC 2024 z góry
12

W środku mniej widać postęp, bo ukryto go w multimediach i technologii. Właściciele zyskają nową aplikację na smartfony, na której będzie można śledzić status ładowania (pełne naładowanie baterii z mocą 11 kW trwa 2 godziny 45 minut), obsłużyć funkcję semi-autonomicznego parkowania i przygotować pojazd do podróży włączając klimatyzację. Poza tym system będzie się aktualizował zdalnie. Wprowadzono również studio aplikacji My Bentley, umożliwiające przechowywanie preferowanych aplikacji w samochodzie po sparowaniu smartfona.

Nowy Bentley Continental GT będzie miał swój dynamiczny debiut podczas lipcowego Festival of Speed, a potem pojawi się również za oceanem na słynnej imprezie w Pebble Beach. Po raz pierwszy w historii równolegle zaprezentowano ten model w dwóch wersjach nadwoziowych: GT i GTC, czyli Convertible.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A110 R Ultime nurburgring
Alpine / A110
Alpine A110 R Ultime pobiło czas Porsche 991 Turbo S na Nürburgringu

Najszybsze Alpine A110 poprawiło się o 20 s względem wersji R. Może stąd cena 265 tys. euro…

7 lutego 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Ferrari 296 VS - Maranello pracuje nad następcą 488 Pista

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

7 lutego 2025
Alpine A390 spyshot
Alpine / A390
Elektryczny crossover Alpine A390 przyłapany podczas testów

Alpine A390 ma zadebiutować jeszcze w tym roku. Model ten bierze na celownik Polestara i Porsche.

6 lutego 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Pierwsze elektryczne Ferrari zadebiutuje w październiku 2025

Zgodnie z harmonogramem elektryfikacji, Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku.

6 lutego 2025
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH jest gotowy na Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

5 lutego 2025
Audi RS6 zmiana nazwy
Audi / RS6
Audi RS6 z V8 pod maską jeszcze nie znika z rynku

Audi znowu miesza w gamie. Seria A6 będzie kontynuowana, zatem RS6 zachowa V8 i napęd quattro.

4 lutego 2025
Cupra Raval spyshot
Cupra / Raval
Nadchodzi Cupra Raval - mały, przystępny elektryk z Hiszpanii

Jako odpowiedź na R5, a w mocniejszych wersjach na Alpine A290, Cupra Raval ma sporo do wygrania.

3 lutego 2025
Ford GT LMDh Le Mans
WEC
W 2027 roku Ford ponownie zmierzy się z Ferrari w Le Mans

Stawka wyścigu Le Mans coraz bardziej się zacieśnia. W 2027 do topowej klasy LMDh dołączy Ford.

31 stycznia 2025
Jannarelly Ælla-60 design
Jannarelly
Jannarelly życzy sobie 3,65 mln zł za przebudowane Ferrari 360

Designer Anthony Jannarelly stworzył modne retro-coupe na bazie Ferrari 360 i nazwał je Ælla-60.

31 stycznia 2025
Polestar Arctic Circle seria
Polestar
Polestar rozszerza gamę projektów specjalnych Arctic Circle

Polestar 4 dołącza do “dwójki” i “trójki” w unikalnej, inspirowanej rajdami kolekcji Arctic Circle.

31 stycznia 2025
Morgan flagowiec teaser
Morgan / Plus Six
Morgan Plus Six odszedł, ale… będzie nowy sześciocylindrowy flagowiec

Morgan podzielił się informacjami na temat nowego modelu flagowego z sześciocylindrowym silnikiem.

30 stycznia 2025
BMW M3 CS Touring teaser
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS Touring - 300 km/h w rodzinnym stylu

Jedno z najlepszych szybkich kombi - BMW M3 Touring - właśnie dostało ostrzejszą wersję CS.

30 stycznia 2025