Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

MG4 XPower - najlepsze osiągi za rozsądną cenę

435 KM robi z MG4 naprawdę szybkiego hatchbacka, choć nie jest to wzorowy samochód dla kierowcy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 lutego 2024
MG4 XPower test
9
Ocena Evo
Cena:
169 900 zł
relacja ceny do osiągów
dobrze jeździ tylko w linii prostej

Władze koncernu SAIC mają ambitne plany względem marki MG i nie chodzi tylko o masowo produkowane tanie SUV-y i crossovery. Wprowadzenie na rynek typowego halo-cara Cyberster oraz wskrzeszenie linii modelowej XPower świadczy zwróceniu się w stronę serc i portfeli kierowców ze sportową żyłką.

Symbol XPower nie ma takiego poklasku jak AMG czy RS, ale jest to marka z tradycjami. Wystarczy zajrzeć w materiały archiwalne Evo, gdzie ostatnim MG z tym oznaczeniem był napędzany wielkim V8 model SV-R (testowany przez samego Rowana Atkinsona). Wcześniej samochody te startowały chociażby w BTCC oraz Le Mans. Tym razem symbol XPower trafił jednak na tył elektrycznego MG4 - rywala Volkswagena ID.3, którego bazowe odmiany dały nam już powody do radości.

Z modelem XPower marka MG zwraca się do miłośników osiągów i sportowej jazdy.

Podstawowe MG4 kosztujące 125 200 zł prezentuje świetną relację ceny do jakości, a odmiana XPower jest mistrzem w innej dziedzinie - relacji ceny do osiągów. Za ponad 10 tysięcy złotych mniej niż kosztuje najbardziej bazowy VW ID.3 otrzymujesz aż 435 KM generowane przez dwa silniki elektryczne oraz czas przyspieszenia do 100 km/h równy 3,8 s. To stawia “czwórkę” w gronie najszybszych hot hatchy na rynku i nie potrafimy wskazać choćby jednego auta, które miałoby większą moc za mniejsze pieniądze. Z baterią o pojemności 64 kWh samochód ma deklarowany zasięg 385 km. Naszym zdaniem jest to bardziej 260-290 km, ale test był prowadzony w niskich zimowych temperaturach.

Trzeba wytężyć wzrok, aby dostrzec pewne oszczędności. Nadwozie modelu XPower w zasadzie nie różni się od innych odmian MG4 (według nas to nie problem), ale MG zamontowało pomarańczowe nakładki na zaciski hamulcowe, aby stworzyć iluzję, że tarcze są większe. Faktycznie są, ale nie aż tyle. Z kolei wnętrze nie jest tak dobrze wykonane jak w ID.3 czy Cupra Born.

MG4 XPower jazda
9

Trudno wymienione modele nazwać realną konkurencją skoro mają połowę mocy MG, jednak niektóre elementy są w nich wykonane lepiej. W “czwórce” przeszkadzają małe czcionki na zegarach, kiepski interfejs główny i słabo wykonane przyciski na kierownicy. Żaden z tych mankamentów nie powinien pojawić się w aucie za 170 tysięcy.

Topowe MG4 XPower kosztuje 169 900 zł podczas gdy bazowy Volkswagen ID.3 ponad 180 tys. zł.

Jednak to jest hot hatch, więc jeśli MG zainwestowało w to co wymienia w broszurach - podwozie i napęd - pewne kompromisy jakościowe można będzie wybaczyć. XPower wykorzystuje tylny silnik taki jak w Long Range - jego moc to 244 KM - oraz przedni silnik o mocy 204 KM. W ten sposób otrzymujemy tę przykuwającą uwagę moc 435 KM oraz ponadprzeciętne osiągi. W trybie Sport kompaktowe MG wyrywa do przodu z werwą większą niż się spodziewasz - jeśli możemy coś zarzucić to nieco zbyt ostrą reakcję na gaz - ale pod względem czystych osiągów model ten zdecydowanie należy do hiper-hatchbacków.

MG4 XPower prowadzenie
9
Reklama

Niestety MG nie potrafi utrzymać tego genialnego poziomu w innych aspektach. Mimo szerokich zmian w podwoziu - sztywniejszych sprężyn i stabilizatorów, zmodyfikowanych amortyzatorów i elektronicznej szpery - w trudnych warunkach zimowego testu samochód zmagał się sam ze sobą. Normalnie w takich warunkach czteronapędowy samochód z wektorowaniem momentu obrotowego powinien czuć się jak ryba w wodzie, czego nie możemy powiedzieć o MG4 XPower.

W zakrętach MG4 XPower jeździ chaotycznie jakby walczył nie tylko z przyczepnością, ale także z samym sobą.

Gdy nawierzchnia jest mokra i nierówna, jazda staje się nerwowa, a samochód trudno wyczuć. Na mokro balans potrafi diametralnie zmienić się w obrębie kilku zakrętów. Wejście w zakręt na dohamowaniu sprawia, że MG elegancko składa się w zakręt i dąży do wyrzucenia tyłu, ale gdy dodasz trochę gazu aby naturalnie wypchnąć auto w kierunku wyjścia, przednie koła gubią przyczepność i wpadają w podsterowność szarpiąc kierownicę kolejnymi uderzeniami momentu obrotowego. Bardzo to przypomina typowe auta przednionapędowe z mocnymi silnikami.

MG4 XPower detal nadwozia
9

Jeśli chodzi o układ kierowniczy, lepiej unikać trybu Sport, niezależnie od okoliczności. Mało intuicyjne wspomaganie kierownicy zabija wszelkie wyczucie kierunku, a reakcje auta są znacznie bardziej czytelne w ustawieniu Normal lub Comfort. MG4 nie oferuje całkowitej naturalności w kierowaniu, zatem stale jeździ się nim w trybie reaktywnym, dokonując niewielkich korekt bez właściwego wyczucia co dokładnie robią przednie koła. Efekt ten przybiera na sile w miarę zwiększania tempa, gdy masa - całe 1800 kg - zaczyna mieć ogromne znaczenie. Gdy opony walczą o przyczepność wymagana jest niewielka poprawka kierownicą niemal w każdym łuku. Amortyzatory są pasywne i, prawdę mówiąc, konfiguracja wydaje się dość prymitywna - na słabych nawierzchniach stale słychać stukanie, a samochód potrzebuje dłuższą chwilę, aby złapać rytm po najechaniu na nierówności w połowie zakrętu.

Jak na ironię, 435-konne MG4 XPower wydaje się lepsze gdy nie wykorzystujesz całej tej mocy. Odejmij 20%, a okaże się znacznie przyjemniejsze, łatwiejsze w zakrętach i wbijające w fotel na prostych. W tym świetle o wiele bardziej praktyczna może się okazać wersja Long Range. Słabsza, bo tylko 244 KM i jeden motor, ale oferująca o 130 km więcej zasięgu. Jednak różnica w cenie między jedną a drugą wersją jest tak niewielka (4000 zł), że żal nie wziąć XPowera.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Red Bull RB17 premiera
Red bull
Debiutuje Red Bull RB17 - najbliższy Formule 1 pojazd dla dwojga

Adrian Newey opuszcza RBR, ale jego ostatnie dzieło to 1200-konny hipersamochód z silnikiem V10.

12 lipca 2024
Evoluto Ferrari 355 restomod
Restomod
Ferrari 355 od Evoluto ma przede wszystkim dobrze jeździć

Evoluto Automobili stworzy 55 egzemplarzy unikalnego restomoda na bazie Ferrari 355.

11 lipca 2024
MG Cyberster test UK
MG / Cyberster
MG Cyberster - wygląd to jedno, prowadzenie drugie

MG znów oferuje roadstera, ale tym razem na prąd. Czy Cyberster udanie nawiązuje do historii marki?

10 lipca 2024
Ariel Nomad 2 główne
Ariel / Nomad
Ariel Nomad 2 ma lepszy stosunek mocy do masy niż Huracán Sterrato

Brytyjski łazik dostał gruntowną modernizację i nowy turbodoładowany silnik Forda.

10 lipca 2024
2025 Honda Prelude Concept
Honda / Prelude
Honda Prelude powróci jako zgrabne coupe z napędem hybrydowym

Prelude Concept ma być powrotem Hondy do produkcji niewielkich samochodów sportowych.

8 lipca 2024
Mini John Cooper Works E Prototype
Mini / John Cooper Works
Nadchodzi Mini JCW E - najgorętszy elektryczny hot hatch tej marki

Pokazany prototyp pierwszego elektrycznego Mini JCW zadebiutuje przed publicznością w Goodwood.

6 lipca 2024
Zenvo Aurora dwie wersje
Zenvo / Aurora
Hybrydowy hipercar z Danii - Zenvo Aurora - pojawi się na Goodwood FoS

Nowe Zenvo Aurora ma silnik V12 quad-turbo i chce rywalizować z Bugatti, Koenigseggiem i Rimakiem.

5 lipca 2024
2024 BMW M240i lifting
BMW / M240i
BMW M240i po liftingu zyskało na opcjach personalizacji

Obecna na rynku od 3 lat seria 2, w tym topowe M240i, przeszła właśnie subtelne zmiany.

4 lipca 2024
Pagani Huayra Epitome one-off
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Epitome ma V12, 864 KM i manualną skrzynię biegów

Najnowszy one-off Pagani łączy magię skrzyni manualnej z silnikiem V12 twin turbo AMG.

3 lipca 2024
Aston Martin DBX707 AMR24 prezentacja
Aston Martin / DBX707
Nie ma SUV-a bardziej inspirowanego F1 niż Aston Martin DBX707 AMR24

Aston Martin podkreśla swój udział w Formule 1 wypuszczając DBX-a w efektownej wersji AMR24.

3 lipca 2024
Land Rover Defender Octa V8 debiut
Land Rover / Defender
Debiutuje Defender Octa - terenowy niszczyciel z 635-konnym V8

SVR jest już przeszłością, nowym znacznikiem wyróżniającym najmocniejsze Land Rovery stało się Octa.

3 lipca 2024
Goodwood Festival of Speed 2024
Festival of speed
Goodwood Festival of Speed 2024 - zapowiedź

Aston Martin, BMW i Red Bull zapowiedziały globalne premiery nowych modeli podczas tegorocznego Goodwood FoS.

2 lipca 2024