Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

MG4 XPower - najlepsze osiągi za rozsądną cenę

435 KM robi z MG4 naprawdę szybkiego hatchbacka, choć nie jest to wzorowy samochód dla kierowcy.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

26 lutego 2024
MG4 XPower test
9
Ocena Evo
Cena:
169 900 zł
relacja ceny do osiągów
dobrze jeździ tylko w linii prostej

Władze koncernu SAIC mają ambitne plany względem marki MG i nie chodzi tylko o masowo produkowane tanie SUV-y i crossovery. Wprowadzenie na rynek typowego halo-cara Cyberster oraz wskrzeszenie linii modelowej XPower świadczy zwróceniu się w stronę serc i portfeli kierowców ze sportową żyłką.

Symbol XPower nie ma takiego poklasku jak AMG czy RS, ale jest to marka z tradycjami. Wystarczy zajrzeć w materiały archiwalne Evo, gdzie ostatnim MG z tym oznaczeniem był napędzany wielkim V8 model SV-R (testowany przez samego Rowana Atkinsona). Wcześniej samochody te startowały chociażby w BTCC oraz Le Mans. Tym razem symbol XPower trafił jednak na tył elektrycznego MG4 - rywala Volkswagena ID.3, którego bazowe odmiany dały nam już powody do radości.

Z modelem XPower marka MG zwraca się do miłośników osiągów i sportowej jazdy.

Podstawowe MG4 kosztujące 125 200 zł prezentuje świetną relację ceny do jakości, a odmiana XPower jest mistrzem w innej dziedzinie - relacji ceny do osiągów. Za ponad 10 tysięcy złotych mniej niż kosztuje najbardziej bazowy VW ID.3 otrzymujesz aż 435 KM generowane przez dwa silniki elektryczne oraz czas przyspieszenia do 100 km/h równy 3,8 s. To stawia “czwórkę” w gronie najszybszych hot hatchy na rynku i nie potrafimy wskazać choćby jednego auta, które miałoby większą moc za mniejsze pieniądze. Z baterią o pojemności 64 kWh samochód ma deklarowany zasięg 385 km. Naszym zdaniem jest to bardziej 260-290 km, ale test był prowadzony w niskich zimowych temperaturach.

Trzeba wytężyć wzrok, aby dostrzec pewne oszczędności. Nadwozie modelu XPower w zasadzie nie różni się od innych odmian MG4 (według nas to nie problem), ale MG zamontowało pomarańczowe nakładki na zaciski hamulcowe, aby stworzyć iluzję, że tarcze są większe. Faktycznie są, ale nie aż tyle. Z kolei wnętrze nie jest tak dobrze wykonane jak w ID.3 czy Cupra Born.

MG4 XPower jazda
9

Trudno wymienione modele nazwać realną konkurencją skoro mają połowę mocy MG, jednak niektóre elementy są w nich wykonane lepiej. W “czwórce” przeszkadzają małe czcionki na zegarach, kiepski interfejs główny i słabo wykonane przyciski na kierownicy. Żaden z tych mankamentów nie powinien pojawić się w aucie za 170 tysięcy.

Topowe MG4 XPower kosztuje 169 900 zł podczas gdy bazowy Volkswagen ID.3 ponad 180 tys. zł.

Jednak to jest hot hatch, więc jeśli MG zainwestowało w to co wymienia w broszurach - podwozie i napęd - pewne kompromisy jakościowe można będzie wybaczyć. XPower wykorzystuje tylny silnik taki jak w Long Range - jego moc to 244 KM - oraz przedni silnik o mocy 204 KM. W ten sposób otrzymujemy tę przykuwającą uwagę moc 435 KM oraz ponadprzeciętne osiągi. W trybie Sport kompaktowe MG wyrywa do przodu z werwą większą niż się spodziewasz - jeśli możemy coś zarzucić to nieco zbyt ostrą reakcję na gaz - ale pod względem czystych osiągów model ten zdecydowanie należy do hiper-hatchbacków.

MG4 XPower prowadzenie
9
Reklama

Niestety MG nie potrafi utrzymać tego genialnego poziomu w innych aspektach. Mimo szerokich zmian w podwoziu - sztywniejszych sprężyn i stabilizatorów, zmodyfikowanych amortyzatorów i elektronicznej szpery - w trudnych warunkach zimowego testu samochód zmagał się sam ze sobą. Normalnie w takich warunkach czteronapędowy samochód z wektorowaniem momentu obrotowego powinien czuć się jak ryba w wodzie, czego nie możemy powiedzieć o MG4 XPower.

W zakrętach MG4 XPower jeździ chaotycznie jakby walczył nie tylko z przyczepnością, ale także z samym sobą.

Gdy nawierzchnia jest mokra i nierówna, jazda staje się nerwowa, a samochód trudno wyczuć. Na mokro balans potrafi diametralnie zmienić się w obrębie kilku zakrętów. Wejście w zakręt na dohamowaniu sprawia, że MG elegancko składa się w zakręt i dąży do wyrzucenia tyłu, ale gdy dodasz trochę gazu aby naturalnie wypchnąć auto w kierunku wyjścia, przednie koła gubią przyczepność i wpadają w podsterowność szarpiąc kierownicę kolejnymi uderzeniami momentu obrotowego. Bardzo to przypomina typowe auta przednionapędowe z mocnymi silnikami.

MG4 XPower detal nadwozia
9

Jeśli chodzi o układ kierowniczy, lepiej unikać trybu Sport, niezależnie od okoliczności. Mało intuicyjne wspomaganie kierownicy zabija wszelkie wyczucie kierunku, a reakcje auta są znacznie bardziej czytelne w ustawieniu Normal lub Comfort. MG4 nie oferuje całkowitej naturalności w kierowaniu, zatem stale jeździ się nim w trybie reaktywnym, dokonując niewielkich korekt bez właściwego wyczucia co dokładnie robią przednie koła. Efekt ten przybiera na sile w miarę zwiększania tempa, gdy masa - całe 1800 kg - zaczyna mieć ogromne znaczenie. Gdy opony walczą o przyczepność wymagana jest niewielka poprawka kierownicą niemal w każdym łuku. Amortyzatory są pasywne i, prawdę mówiąc, konfiguracja wydaje się dość prymitywna - na słabych nawierzchniach stale słychać stukanie, a samochód potrzebuje dłuższą chwilę, aby złapać rytm po najechaniu na nierówności w połowie zakrętu.

Jak na ironię, 435-konne MG4 XPower wydaje się lepsze gdy nie wykorzystujesz całej tej mocy. Odejmij 20%, a okaże się znacznie przyjemniejsze, łatwiejsze w zakrętach i wbijające w fotel na prostych. W tym świetle o wiele bardziej praktyczna może się okazać wersja Long Range. Słabsza, bo tylko 244 KM i jeden motor, ale oferująca o 130 km więcej zasięgu. Jednak różnica w cenie między jedną a drugą wersją jest tak niewielka (4000 zł), że żal nie wziąć XPowera.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024