Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Volkswagen Golf R - czy najgorętszy VW wciąż ma „to coś”?

Równie niedopracowany, co irytujący Golf R Mk8 pozostawia wiele do życzenia, a to spora strata dla całego segmentu

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 grudnia 2021
  1. 1.Przegląd
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Spalanie i koszty utrzymania
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Wygląd
Volkswagen Golf R
40
Ocena Evo
Cena:
od 205 790 zł
silnik wciąż daje radę; mocna wartość rezydualna
krok lub dwa w tył w każdym aspekcie dynamicznym

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne - EA888 i DSG to mocne zestawienie wpływające na szalenie efektywny napęd.

Manualna skrzynia w R nie jest już dostępna, tak samo jak trzydrzwiowe nadwozie zniknęło całkowicie z gamy Golfa Mk8. Poprzednia „erka” mogła być także jako kombi, ale w nowym wydaniu wariant jest już tylko jeden. Napęd doskonale znamy, bo 2-litrowy turbobenzyniak EA888 wkracza już w czwartą generację. Emituje mniej zanieczyszczeń i ma odrobinę więcej mocy, aż 320 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Dwusprzęgłowa skrzynia DSG ma 7 przełożeń, a jej niemal natychmiastowe zmiany biegów korespondują z ogromnym zapasem mocy. Nie przeszkadza w tym nawet fakt, że turbosprężarki i skrzynia zbierają się do pracy trochę wolniej niż kiedyś, ale można to zrzucić na karb filtrów cząstek stałych. Są one instalowane we wszystkich wersjach silnikowych Golfa Mk8.

Tak jak w nowym GTI, w szczególności w wersji Clubsport, w R znajdziemy garść niewielkich modyfikacji sprawdzonego zestawu zawieszenia z kolumnami MacPhersona z przodu i wielowahaczowym zestawem z tyłu. Chodzi o wzmocnione łożyska i tuleje oraz nieco twardsze sprężyny niż w starszym Golfie R.

W standardzie ta wersja ma amortyzatory pasywne, ale adaptacyjny zestaw to naszym zdaniem obowiązkowa rzecz do zaznaczenia w formularzu zamówienia. Ciekawą rzeczą jest pakiet R-Performance podnoszący limiter prędkości i dodający felgi Estoril w rozmiarze 19 cali. Tytanowy wydech od Akrapovicia to kolejna nietypowa opcja. 

Reklama
Volkswagen Golf R zbliżenie na tył
40

Standardowym rozmiarem kół jest 18 cali, ale jest nowy, istotny element w przeniesieniu napędu, który na te koła przekazuje moc. Chodzi o tylny dyferencjał z systemem wektorowania momentu obrotowego, dzięki któremu do 100% momentu może trafić na zewnętrzne, tylne koło w zakręcie.

Kierowca ma do dyspozycji tryby Comfort, Sport, Race i Individual dostępne z poziomu przycisku na konsoli lub na kierownicy. Po wybraniu opcji R-Performance ten zbiór jest bogatszy o dwa kolejne tryby - Special, czyli wszystko jest ustawione pod północną pętlę Nurburgringu, oraz Drift, chyba nie trzeba tłumaczyć. W każdej wersji R ma większe tarcze hamulcowe niż poprzednik, a obsługują je lżejsze zaciski. 

Osiągi i czas 0-100
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
Restomod
Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

5 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Zapowiedź: Le Mans 24h 2025 - najważniejszy test dla AM Valkyrie LMH

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzą się na torze pod Le Mans w morderczej 24-godzinnej batalii.

4 czerwca 2025
Peugeot 208 GTi teaser
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powróci, ale nie w takiej formie jaką byście chcieli

13 czerwca Peugeot odsłoni nowego 208 GTi, który ma reprezentować inną koncepcję niż poprzednicy.

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
Ford / Focus ST
Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

4 czerwca 2025
2025 Bentley Bentayga Speed prezentacja
Bentley / Bentayga
Nowy Bentley Bentayga Speed ma V8 i skutecznie opiera się hybrydyzacji

Napędzany wyłącznie 650-konnym V8 nowy Bentley Bentayga Speed ma być najszybszym SUV-em tej marki.

2 czerwca 2025