Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Volkswagen Golf R - czy najgorętszy VW wciąż ma „to coś”?

Równie niedopracowany, co irytujący Golf R Mk8 pozostawia wiele do życzenia, a to spora strata dla całego segmentu

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 grudnia 2021
  1. 1.Przegląd
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Spalanie i koszty utrzymania
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Wygląd
Volkswagen Golf R
40
Ocena Evo
Cena:
od 205 790 zł
silnik wciąż daje radę; mocna wartość rezydualna
krok lub dwa w tył w każdym aspekcie dynamicznym

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne - EA888 i DSG to mocne zestawienie wpływające na szalenie efektywny napęd.

Manualna skrzynia w R nie jest już dostępna, tak samo jak trzydrzwiowe nadwozie zniknęło całkowicie z gamy Golfa Mk8. Poprzednia „erka” mogła być także jako kombi, ale w nowym wydaniu wariant jest już tylko jeden. Napęd doskonale znamy, bo 2-litrowy turbobenzyniak EA888 wkracza już w czwartą generację. Emituje mniej zanieczyszczeń i ma odrobinę więcej mocy, aż 320 KM i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Dwusprzęgłowa skrzynia DSG ma 7 przełożeń, a jej niemal natychmiastowe zmiany biegów korespondują z ogromnym zapasem mocy. Nie przeszkadza w tym nawet fakt, że turbosprężarki i skrzynia zbierają się do pracy trochę wolniej niż kiedyś, ale można to zrzucić na karb filtrów cząstek stałych. Są one instalowane we wszystkich wersjach silnikowych Golfa Mk8.

Tak jak w nowym GTI, w szczególności w wersji Clubsport, w R znajdziemy garść niewielkich modyfikacji sprawdzonego zestawu zawieszenia z kolumnami MacPhersona z przodu i wielowahaczowym zestawem z tyłu. Chodzi o wzmocnione łożyska i tuleje oraz nieco twardsze sprężyny niż w starszym Golfie R.

W standardzie ta wersja ma amortyzatory pasywne, ale adaptacyjny zestaw to naszym zdaniem obowiązkowa rzecz do zaznaczenia w formularzu zamówienia. Ciekawą rzeczą jest pakiet R-Performance podnoszący limiter prędkości i dodający felgi Estoril w rozmiarze 19 cali. Tytanowy wydech od Akrapovicia to kolejna nietypowa opcja. 

Reklama
Volkswagen Golf R zbliżenie na tył
40

Standardowym rozmiarem kół jest 18 cali, ale jest nowy, istotny element w przeniesieniu napędu, który na te koła przekazuje moc. Chodzi o tylny dyferencjał z systemem wektorowania momentu obrotowego, dzięki któremu do 100% momentu może trafić na zewnętrzne, tylne koło w zakręcie.

Kierowca ma do dyspozycji tryby Comfort, Sport, Race i Individual dostępne z poziomu przycisku na konsoli lub na kierownicy. Po wybraniu opcji R-Performance ten zbiór jest bogatszy o dwa kolejne tryby - Special, czyli wszystko jest ustawione pod północną pętlę Nurburgringu, oraz Drift, chyba nie trzeba tłumaczyć. W każdej wersji R ma większe tarcze hamulcowe niż poprzednik, a obsługują je lżejsze zaciski. 

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Osiągi i czas 0-100
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe premiera
Mercedes / AMG GT63 S
Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance Coupe - najszybsze AMG w historii

Mercedes-AMG dodał flagowe coupe GT do gamy modeli z napędem hybrydowym E-Performance.

22 kwietnia 2024
Aston Martin DB12 Volante test
Aston Martin / DB12
Aston Martin DB12 Volante - brytyjski pogromca Ferrari?

Jeździmy najnowszym DB12 Volante, którego misją jest przywrócić Aston Martina na właściwe tory.

18 kwietnia 2024
Maserati GranCabrio Folgore news
Maserati / GranCabrio
Maserati GranCabrio Folgore - elektryczny kabriolet o mocy MC12

Elektryczne GranCabrio Folgore to pierwszy na rynku kabriolet segmentu GT z napędem bezemisyjnym.

16 kwietnia 2024
2024 Alfa Romeo Junior EV
Alfa Romeo / Junior
Nazwa “Milano” nielegalna! Nowa Alfa Romeo będzie się nazywać Junior

Kariera Alfy Romeo Milano trwała kilka dni. Włoski rząd zmusił producenta do zmiany nazwy na Junior.

15 kwietnia 2024
GMA T.50s debiut na torze
GMA / T.50
Torowy GMA T.50s zalicza dynamiczny debiut na torze w Goodwood

Torowy GMA T.50 oznaczony literą ‘s’ jest lżejszy, mocniejszy i ma lepsze aero niż model drogowy.

15 kwietnia 2024