Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Mercedes klasy C - rywal BMW 3 powraca w dobrym stylu

Nowy Mercedes dostarcza twardych dowodów na to, że długa ewolucja inżynieryjna przynosi znakomite efekty. Mercedes klasy C nigdy nie był tak dobry.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 stycznia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Mercedes C test
15
Ocena Evo
Cena:
od 176 200 zł
układ jezdny z dużym potencjałem; duża poprawa w dziedzinie napędów
postawiono tylko na silniki 4-cylindrowe; sporo drobiazgów, do których trzeba się przyzwyczaić

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne - wszystkie dostępne silniki mają cztery cylindry i są albo miękką hybrydą, albo hybrydą plug-in.

Po dwóch generacjach klasy C, gdzie topowymi wersjami były V8, a bardzo istotną rolę w środku gamy pełniły silniki V6, niektórzy mogli zareagować zaskoczeniem na wieść, że w generacji W/S206 nie będzie silników o większej liczbie cylindrów niż 4. Akurat eliminacja największych V8 nie jest zaskoczeniem w świetle obowiązujących przepisów dotyczących emisji, ale wycofanie V6 jest efektem zmian w konstrukcji samego nadwozia, które miało być przeznaczone dla silników rzędowych, maksymalnie sześciocylindrowych.

W takim razie dlaczego nie ma wersji R6? Inżynierowie Mercedesa przyznali, że potrzebowaliby sporego przeorganizowania w obrębie komory silnika, bo konieczne jest uzyskanie kolejnych 50 mm długości, aby zmieścić ten typ silnika. W końcu zapadła decyzja, by nie iść na kompromis specjalnie dla wersji napędowej, która z natury zawsze pozostanie niszowa. W zamian Stuttgart proponuje miękkie hybrydy w parze z każdym silnikiem jaki wsadza obecnie do klasy C. Jest też wersja plug-in C300e ze znacznie powiększoną baterią i mocniejszym silnikiem elektrycznym. Z kolei system EQ Boost tworzący hybrydę typu MHEV to dobrze znana jednostka służąca jednocześnie za generator i rozrusznik, która dokłada do mocy 20 KM i aż 200 Nm.

Bazowe wersje C180 na benzynę mają moc sumaryczną 190 KM i 250 Nm, C200 ma 224 KM i 300 Nm, a topowe w tej chwili C300 258 KM i 400 Nm. Diesle nadal stanowią mocny punkt klasy C, a wyglądają następująco: C200d oznacza moc 163 KM i 380 Nm, C220d to 200 KM i 440 Nm, a najmocniejsze C300d ma 265 KM i 550 Nm. Hybryda plug-in powstała z połączenia silnika 2.0 o mocy 204 KM z silnikiem elektrycznym 129 KM, co razem daje 313 KM i 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Hybrydowa klasa C to najmocniejszy wariant nie oznaczony literami AMG.

Reklama
Reklama
Mercedes C-klasa na drodze
15

Wadą wersji hybrydowej jest oczywiście masa. Większość wariantów klasy C z bardziej tradycyjnymi silnikami waży między 1600, a 1700 kg. W przypadku hybrydy plug-in jest to już 2005 kg - to kompromis, dzięki któremu auto może mieć teoretyczny zasięg elektryczny 107 km. Główną przyczyną tej nadwagi jest bateria o pojemności 25.4 kWh - o 4kWh większa niż w pierwszym BMW i3, żeby nadać tym liczbom kontekstu.

Wersje z napędem na wszystkie koła są już dostępne, ale nie łączą się ze wszystkimi wariantami klasy C. Można zauważyć, że granicą dostępności napędu 4Matic jest moc układu 200 KM. Poniżej napęd na wszystkie koła nie jest dostępny, czyli de facto w podstawowych wersjach silnikowych, a powyżej każda klasa C może być skonfigurowana z napędem 4Matic. Wszystkie Klasy C korzystają również z dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów, która jest ostra, czuła i doskonale współpracuje z coraz bardziej skomplikowanym układem napędowym - kalibracja jest naprawdę na najwyższym poziomie.

Osiągi i czas 0-100
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 na śniegu w alpejskich warunkach
Prezentacja Partnera
Yokohama Advan Winter V907 – test zimowej opony w Alpach

Test zimowej opony Yokohama Advan Winter V907 w alpejskich warunkach. Sprawdzamy zachowanie na śniegu oraz na mokrym i suchym asfalcie.

17 grudnia 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Audi ujawnia sponsora tytularnego zespołu F1 i datę prezentacji bolidu

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

16 grudnia 2025
Porsche 911 GT3 Touring 90 F.A.
Porsche / 911 GT3 Touring
To wyjątkowe GT3 powstało na cześć twórcy projektu oryginalnego 911

F.A. “Butzi” Porsche - twórca sylwetki 911 - został uhonorowany w edycji specjalnej modelu GT3.

15 grudnia 2025
Brabus 900 Superblack Bentley GT
Bentley / Continental GT
Brabus wziął się za Bentleya - ma 900 KM w coupe lub kabriolecie

Nie tylko AMG i Porsche, ale także Bentley Continental GT stał się obiektem zainteresowania Brabusa.

15 grudnia 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
FKA twigs pokryta ziemią i piaskiem, w pozie odwołującej się do surowej, pierwotnej natury żywiołu ziemi
Prezentacja Partnera
Cztery żywioły. Kalendarz Pirelli 2026

Kalendarz Pirelli 2026 „Elements” Sundsbø to filmowa opowieść o żywiołach, naturze i emocjach redefiniujących „The Cal”.

5 grudnia 2025