Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
14

Druga generacja Tesli Roadster notuje chyba największe opóźnienie w historii współczesnej motoryzacji, ale jeśli wierzyć ostatnim doniesieniom, widać już światełko w tunelu. Ponad cztery lata po pierwotnie wyznaczonym terminie rozpoczęcia produkcji, i siedem lat po prezentacji auta, Elon Musk ogłosił, że Roadster w formie produkcyjnej pojawi się pod koniec 2024 roku. Dostawy mają się rozpocząć wraz z początkiem 2025 roku.

Wraz z oświadczeniem nowego harmonogramu, Elon Musk stwierdził również, że firma “radykalnie zaostrzyła postawione cele projektowe” oraz że “nigdy nie będzie drugiego takiego auta, jeśli nadal będzie można to nazwać autem”. Kontynuując wątek z 2018 roku na portalu X, w którym mówił o wykorzystaniu gazowych silników odrzutowych, Musk powiedział, że model ten będzie współpracą Tesli i producenta statków kosmicznych SpaceX. Padły też konkretne liczby - Roadster ma dysponować rekordowym przyspieszeniem 0-60 mph (96 km/h) poniżej sekundy.

W odpowiedzi na to śmiałe twierdzenie, dyrektor generalny Bugatti-Rimac, Mate Rimac, powiedział w swoich profilach społecznościowych: "(...) przy użyciu silników odrzutowych jest to możliwe. Przeprowadziliśmy symulację. Problem polega na tym, że uwalniasz powietrze w ciągu 2-3 sekund, a potem masz na pokładzie dużo zbędnego ciężaru (zbiorniki, sprężarka, zawory, dysze itp.)". Dodał, że takie przyspieszenie można również osiągnąć za pomocą wentylatorów, jak widzieliśmy w McMurtry Spéirling, ale "W każdym samochodzie o masie typowego supersamochodu opony zostałyby bardzo szybko przeciążone”. Rimac doszedł do wniosku, że "silniki odrzutowe to naprawdę jedyna droga. Ale mają też wiele wad".

Jeśli nie będzie kolejnych opóźnień, Tesla Roadster ma się pojawić na przełomie 2024 i 2025 roku. 

Reklama

Jak wiele innych produktów Tesli, niezwykle ambitny projekt Roadstera był wielokrotnie przekładany. Samochód zadebiutował w 2017 roku, ale późniejsze komplikacje - pandemia, potem problemy z dostępnością podzespołów - sprawiły, że już teraz Tesla ma ponad cztery lata opóźnienia. W 2019 roku Elon Musk potwierdził, że doprowadzą tę sprawę do końca tylko w przypadku osiągnięcia kilku kluczowych dla firmy celów. Należały do nich: ukończenie fabryki pod Berlinem, ustabilizowanie produkcji Modelu Y oraz wprowadzenie na rynek długo oczekiwanego Cybertrucka. W tym momencie wszystkie te cele są już zrealizowane.

2020 Tesla Roadster -11
14

Tesla Roadster sprzed blisko piętnastu lat była pierwszym produkcyjnym modelem amerykańskiego producenta. Bazowała w dużej mierze na platformie Lotusa Elise, ale nowy Roadster jest dużo bardziej ambitną konstrukcją. Dane na papierze są imponujące, choć śmiało można zignorować obiecywany moment obrotowy na poziomie 9900 Nm. Jest to wartość momentu obrotowego silnika pomnożona przez przekładnię, podczas gdy wszyscy inni podają po prostu maksymalny moment obrotowy silnika - stąd tak duża różnica na korzyść Tesli.

Tym razem Roadster będzie miał napęd na wszystkie koła, co znacząco poprawi efektywność startu z miejsca. Zagadką pozostaje masa własna, choć powinna być niższa niż w modelach S, X czy 3, inaczej nie byłoby możliwe osiągnięcie zakładanego czasu poniżej 1 s do 60 mph. Początkowo zapowiadany czas na jedną czwartą mili miał wynosić 8,8 s. Jest to zasługa najnowszej aktualizacji napędu (Plaid), bazującej na trzech silnikach zamiast dwóch, oraz zwiększonej wydajności baterii.

Reklama

W osiągnięciu czasu przyspieszenia poniżej 1 s do 60 mph Tesla ma zamiar wykorzystać technologię silników odrzutowych.

W odróżnieniu od innych samochodów elektrycznych imponujące przyspieszenia nie będą iść w parze z ograniczoną prędkością maksymalną. Tesla zapewnia, że Roadster będzie w stanie przekroczyć nawet 400 km/h. Jazda z taką prędkością będzie oczywiście mocno ciąć zasięg, ale przy spokojnym operowaniu prawym pedałem bateria Tesli o pojemności 200 kWh powinna starczyć na 1000 km.

Tesla Roadster
14

Koncept modelu Roadster, który pierwszy raz zobaczyliśmy w 2017 r. jest raczej prezentacją jak samochód mógłby potencjalnie wyglądać, aniżeli wprost gotową wersją produkcyjną. Wygląd typowego coupe może być dla wielu mylący w zestawieniu z nazwą Roadster, ale samochód ten może być również otwarty. Wystarczy pozbyć się środkowego panelu dachu, wtedy nadwozie Tesli można śmiało zakwalifikować jako Targa.

Wnętrze pomieści 4 osoby i będzie urządzone w typowym dla Tesli, minimalistycznym stylu. Deska rozdzielcza ma przybrać bardziej tradycyjną formę niż w pozostałych modelach Tesli, ale zamiast kierownicy znajdzie się wolant w samolotowym stylu. Taki sam zastosowano niedawno w szeroko komentowanej Tesli Model S Plaid.

Od momentu zaprezentowania Roadstera Tesla przyjmuje po $50,000 zaliczki na to auto, które finalnie ma kosztować $200,000 bez dodatków. Kto był chętny na jeden z tysiąca egzemplarzy pierwszej serii Founder musiał od razu wpłacić całość kwoty $250,000 i cierpliwie czekać.  Pierwsze egzemplarze według najnowszych ustaleń wyjadą na drogi w 2025 r., czyli blisko dekadę po wstępnym pokazaniu konceptu auta.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025