Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Produkcja Tesli Roadster wystartuje w 2023 r.

Elon Musk potwierdził, że najbardziej ambitny projekt Tesli - Roadster - będzie gotowy do seryjnej produkcji w 2023 r. 

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 października 2021
Tesla Roadster
14

Prezes Zarządu Tesli Elon Musk na dorocznym spotkaniu akcjonariuszy wyjawił plany amerykańskiego giganta dotyczące modelu Roadster. Zgodnie z oświadczeniem poznaliśmy orientacyjną datę rozpoczęcia produkcji najbardziej wyczekiwanej Tesli. Będzie to miało miejsce w 2023 roku, a więc 3 lata po terminie pierwotnych planów realizacji. Ogólnoświatowy kryzys wywołany pandemią oraz problemy z dostawami przyczyniły się do tak dużego opóźnienia.

Rok temu Elon Musk twierdził, że prace inżynieryjne nad Roadsterem zakończą się w tym roku, a produkcja ruszy w 2022, więc zgodnie z najnowszym komunikatem opóźnienie zwiększyło się o kolejnych kilkanaście miesięcy. Również za 2 lata powinniśmy wreszcie zobaczyć na liniach montażowych pikapa Tesla Cybertruck. Ostateczna data wprowadzenia obu tych modeli uzależniona jest od rozwiązania problemów z łańcuchami dostaw. 

Z wcześniejszych doniesień wiemy też, że priorytetem było ukończenie fabryki pod Berlinem, rozkręcenie produkcji Tesli Model Y i wprowadzenie Cybertrucka. Dopiero wtedy znajdzie się czas i miejsce na flagowego Roadstera. Dwa pierwsze z tych warunków są już spełnione.

Tesla Roadster sprzed blisko piętnastu lat była pierwszym produkcyjnym modelem amerykańskiego producenta. Bazowała w dużej mierze na platformie Lotusa Elise, ale nowy Roadster jest dużo bardziej ambitną konstrukcją. Dane na papierze są imponujące, choć śmiało można zignorować obiecywany moment obrotowy na poziomie 9900 Nm. Jest to wartość momentu obrotowego silnika pomnożona przez przekładnię, podczas gdy wszyscy inni podają po prostu maksymalny moment obrotowy silnika - stąd tak duża różnica na korzyść Tesli.

W tej chwili oficjalne dane podają, że Roadster przyspiesza od 0 do 60 mph (0-96 km/h) w 1,9 s, a ćwierć mili pokonuje w 8,8 s. Zagadką pozostaje masa własna, choć powinna być niższa niż w modelach S, X czy 3. Takie osiągi są możliwe dzięki najnowszej aktualizacji napędu (Plaid), bazującej na trzech silnikach zamiast dwóch, oraz zwiększonej wydajności baterii.

W odróżnieniu od innych samochodów elektrycznych imponujące przyspieszenia nie będą iść w parze z ograniczoną prędkością maksymalną. Tesla zapewnia, że Roadster będzie w stanie przekroczyć nawet 400 km/h. Jazda z taką prędkością będzie oczywiście mocno ciąć zasięg, ale przy spokojnym operowaniu prawym pedałem bateria Tesli o pojemności 200 kWh powinna starczyć na 1000 km.

Koncept modelu Roadster, który pierwszy raz zobaczyliśmy w 2017 r. jest raczej prezentacją jak samochód mógłby potencjalnie wyglądać, aniżeli wprost gotową wersją produkcyjną. Ten sam manewr Tesla zrobiła z futurystycznym pikapem Cybertruck. Wygląd typowego coupe może być dla wielu mylący w zestawieniu z nazwą Roadster, ale samochód ten może być również otwarty. Wystarczy pozbyć się środkowego panelu dachu, wtedy nadwozie Tesli można śmiało zakwalifikować jako Targa.

Reklama

Wnętrze pomieści 4 osoby i będzie urządzone w typowym dla Tesli, minimalistycznym stylu. Deska rozdzielcza ma przybrać bardziej tradycyjną formę niż w pozostałych modelach Tesli, ale zamiast kierownicy znajdzie się wolant w samolotowym stylu. Taki sam zastosowano niedawno w szeroko komentowanej Tesli Model S Plaid.

Tesla Roadster
14

Jak na razie wszelkie informacje na temat Tesli Roadster wyglądają i tak bardzo ambitnie, ale firma zaznacza, że możliwości są większe. Zaprezentowany w 2017 roku koncept to model bazowy z potencjałem rozwojowym. Elon Musk zasugerował nawet, że być może pojawi się opcja “pakiet SpaceX”, która zawrze 10 silniczków rakietowych podobnych jak te używane w jego programie kosmicznym.

Od momentu zaprezentowania Roadstera 4 lata temu Tesla przyjmuje po $50,000 zaliczki na to auto, które finalnie ma kosztować $200,000 bez dodatków. Kto jest chętny na jeden z tysiąca egzemplarzy pierwszej serii musi już teraz wpłacić całość kwoty $250,000 i cierpliwie czekać. Pierwsze egzemplarze według najnowszych ustaleń wyjadą na drogi w 2023 r., czyli od momentu prezentacji minie mniej więcej tyle czasu, ile trwa obecnie cykl życia samochodu na rynku.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Pagani Zonda F Horacio Paganiego
Pagani / Zonda
Pagani Zonda F - klejnot wśród analogowych supersamochodów

Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.

13 grudnia 2022
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023
2023 Ferrari Portofino M - przód dynamiczne
GT
Ferrari Portofino M - włoski rywal Bentleya i Aston Martina

Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.

24 stycznia 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Alpine A110S - przód dynamiczne
Alpine / A110
2023 Alpine A110S - miniaturowy supersamochód za ułamek ceny

Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.

19 stycznia 2023
Alpine wyniki sprzedaży 2022
Rynek
W 2022 roku Alpine odnotowało 33-procentowy wzrost sprzedaży

Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.

19 stycznia 2023
Mercedes-AMG CLA lifting
Lifting
Mercedes zaprezentował nowego CLA, także w wersjach AMG 35 i 45 S

Mercedes CLA przeszedł lifting, a w gamie pojawiły się zaktualizowane wersje napędowe AMG.

19 stycznia 2023
Fastline Racing Academy - Heels on the Track
Prezentacja Partnera
Piękne, szybkie i… bezpieczne. Relacja z Heels On The Track

Kobiety przejęły Tor Łódź! Za nami 6 edycja wydarzenia organizowanego przez Fastline Racing Academy. 

19 stycznia 2023