Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Bugatti Tourbillon - następca Chirona z hybrydowym V16 o mocy 1800 KM

Wolnossące V16, nowy karbonowy monokok i prędkość maksymalna 445 km/h - oto Bugatti Tourbillon.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 czerwca 2024
Bugatti Tourbillon przód prezentacja
22

Aston Martin, GMA, Ferrari i teraz Bugatti udowadniają, że wolnossące supersilniki wciąż mają swoje miejsce na rynku. Nowe 8.3-litrowe V16 o mocy 1000 KM w Bugatti Tourbillon na papierze prezentuje się nieziemsko, a my już nie możemy się doczekać, aby usłyszeć jak brzmi podczas rozkręcania do 9000 obrotów.

Jednak nowe Bugatti nie stroni od nowoczesności. Tourbillon jest wyposażony w przednią oś napędzaną dwoma motorami elektrycznymi, a trzeci taki motor umieszczono przy tylnej osi. Zestaw ten dodaje do ogólnej puli mocy aż 800 KM, stąd wartość 1800 KM podawana w mediach. Warty co najmniej 3,8 mln euro Tourbillon to modelowy hypercar. Jego populacja będzie ograniczona do 250 sztuk, a produkcja ruszy w 2026 roku. Potem, zwyczajowo dla Bugatti, na rynek zaczną wchodzić modele pochodne zbudowane na jego bazie.

Kosztujące 3,8 mln euro netto Bugatti Tourbillon to ogromny krok w przyszłość francuskiej marki.

“Niektórzy sądzili, że połączymy Neverę z Chironem” - mówi szef Bugatti Mate Rimac - “ale to nie byłoby prawdziwe Bugatti. Nasi klienci gustują w emocjach dostarczanych przez silniki spalinowe, a moim obowiązkiem jest budowanie samochodów, które będa im się podobać.” Koncepcja napędu Bugatti Tourbillon powstała w 2020 roku, gdy Rimac stworzył miniaturowy model auta z silnikiem V16 i trzema motorami na prąd. Po przedstawieniu swojego pomysłu dostał on zielone światło do realizacji.

Napęd realizowany wyłącznie przez silnik spalinowy został już na początku wykluczony. Tourbillon nie miałby wtedy istotnej przewagi osiągów nad Chironem, a elektryfikacja istniejącego silnika W16 nie wchodziła w grę ze względu na wysoką masę produktu końcowego. Usunięcie turbin z 8-litrowego serca Chirona i obudowanie go modułami hybrydowymi również wykluczono - tu przeszkodą okazała się wysokość silnika i jego nietypowy układ, który trudno byłoby zmieścić w projektowanym podwoziu.

Bugatti Tourbillon studio tył
22

Nowe 90-stopniowe V16 z wałem krzyżowym waży tylko 252 kg - dużo mniej niż W16, mimo że jego całkowita długość równa 1 metr jest o 29 mm większa. Silnik osadzono niżej, a samą konstrukcją i budową jednostki napędowej Tourbillona zajął się brytyjski Cosworth. Stanowi to dużą nowość w stosunku do W16 opracowanego w całości przez VW.

Silnik współpracuje z 8-stopniową skrzynią dwusprzęgłową (plus e-LSD) oraz przymocowanym do niej motorem elektrycznym generującym 250 kW i 450 Nm. Każdy z dwóch przednich silników dokłada po 250 kW i 300 Nm, a wszystkie trzy czerpią energię z chłodzonej olejem 800-woltowej baterii 25 kWh umieszczonej w tunelu środkowym i za kabiną pasażerską. Tym samym obudowa ogniw stała się strukturalną częścią monokoku. Silniki elektryczne potrafią pracować z prędkością 24 tys. obrotów na minutę, a cała instalacja dostarcza ponad 6 kW mocy na każdy kilogram masy elektrycznego osprzętu (w tym inwerterów, przekładni i silników).

Wolnossące V16 Tourbillona dostarcza 1000 KM, a kolejne 800 KM dodają trzy silniki elektryczne.

Najnowszy napęd Bugatti umieszczono w zaprojekowanym od zera karbonowym monokoku, którego integralnym elementem jest inspirowany Formułą 1 dyfuzor. Jest on częścią strefy zgniotu auta i istotnym (2-metrowym) fragmentem aerodynamicznej podłogi. Wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu współpracuje z dwuzaworowymi amortyzatorami, a wszystkie mechaniczne elementy układu są 45% lżejsze niż w Chironie. Dedykowane do Tourbillona opony Michelin Pilot Sport Cup 2 mają rozmiar 345/30 R21 z tyłu i 285/35 R20 z przodu.

Bugatti Tourbillon kokpit
22

To wszystko składa się na, jak łatwo się domyślić, niezwykłe osiągi: 0-100 km/h poniżej 2 s, 200 km/h poniżej 5 s, 300 poniżej 10 s, a 400 km/h w mniej niż 25 s. Zabawa kończy się elektronicznym ograniczeniem do 445 km/h. Mate Rimac podkreśla, że Tourbillon potrafi o wiele więcej, ale musimy uzbroić się w cierpliwość. W trybie elektrycznym da się pokonać nawet do 60 km. Uzupełnienie energii od zera do 80 procent trwa 12 minut.

Obecne przepisy emisyjne wymusiły, aby nowe Bugatti było 25% czystsze niż Chiron, a mimo 300 kg osprzętu elektrycznego nowy model waży porównywalne 1995 kg. Utrzymanie masy poniżej 2 ton było możliwe dzięki opracowanemu od podstaw silnikowi, a także lekkim, drukowanym w 3D elementom zawieszenia.

Opracowane od nowa podwozie i silnik umożliwiły Bugatti utrzymanie akceptowalnej masy mimo obecności hybrydy.

Reklama

Tourbillon jest 33 mm niższy niż Chiron, a ma takie same wymiary kabiny. Dyrektor Designu marki Bugatti Frank Heyl inspirował się dawnymi modelami jak Type 35 czy 57C. W efekcie wygląd Tourbillona to miks współczesnego języka designu Bugatti z motywami sprzed lat, ale całość jest o wiele bardziej nasycona funkcją i detalami. W ten sposób projektant chciał oddać technologiczny skok jaki wykonano pod spodem. Filozofia obejmowała dopracowanie istniejącego wzorca, a nie wymyślanie go na nowo dla samej idei. W ten sam sposób funkcjonują inne ikony designu jak iPhone, Rolex Daytona czy nawet Porsche 911.

Bugatti Tourbillon zegary
22

Aerodynamika także była ważna dla ostatecznej formy Bugatti Tourbillon. Jest spore tylne skrzydło, ale to nie ono generuje główny docisk w tylnej części auta. Odpowiada za to dyfuzor rozpoczynający się tuż za kabiną pasażerską i omijający dół silnika z obu stron - mniejsze wymiary jednostki V16 pozwoliły na znaczne powiększenie kanałów Venturiego. Tylne skrzydło pracuje również jako hamulec aerodynamiczny, ale porusza się elektrycznie, a nie hydraulicznie, aby zbijać masę.

Wnętrze jest równie bogate w detale co karoseria. Najbardziej rzuca się w oczy zestaw wskaźników przymocowany do kolumny kierowniczej. Jeśli zastanawialiście się skąd wzięła się nazwa nowego Bugatti, wystarczy rzut oka na zegary. Inspirowany zegarmistrzowską estetyką zestaw wskaźników to szwajcarska sztuka budowania chronometrów w wydaniu motoryzacyjnym. Wykonany z ponad 600 tytanowych elementów (najmniejsze mają wielkość 5 mikronów) mechanizm waży tylko 700 g. Gdy poruszasz wieńcem kierownicy, cały środek wraz ze wskaźnikami pozostaje na swoim miejscu.

Wnętrze Bugatti Tourbillon to jubilerska i mechaniczna doskonałość inspirowana szwajcarskimi zegarkami.

Mamy tylko nadzieję, że to niesamowite dzieło inżynierii i designu nie okaże się zbyt rozpraszające podczas korzystania z pełni możliwości Tourbillona. Po lewej stronie kierowca ma wskaźniki odpowiedzialne za poziom baterii, temperaturę chłodziwa i poziom paliwa - tylko one składają się ze 160 elementów. Kolejne 250 elementów tworzy centralny prędkościomierz, a drugie tyle przeznaczono na tradycyjny dla marki wskaźnik wykorzystania mocy. Wszystko jest podświetlane przez 150 malutkich diod LED.

Bugatti Tourbillon oficjalna premiera
22

Ekrany cyfrowe w Bugatti Tourbillon praktycznie nie występują. Pływająca konsola centralna jest skrawana z pojedynczego kawałka aluminium, który potem jest uzupełniany kryształkami “Boheim”. Jedyny ekran w kabinie jest nie większy niż w smartfonie. Umieszczono go na ruchomym elemencie na szczycie konsoli, więc można go schować gdy nie jest potrzebny.

Fotele są przymocowane na stałe do monokoku (aczkolwiek jest regulacja nachylenia siedziska i oparcia), więc to pedaliera zakotwiczona w podłodze jest regulowana elektrycznie. Do sterowania trybami jazdy przewidziano pokrętło na kierownicy. Detale w tym wnętrzu przypominają tę biżuterię, której mama zabraniała ci dotykać, nawet gdy akurat nie miałeś tłustych palców.

W świecie hipersamochodów Bugatti zawsze było tym producentem, który wykazywał się milczącą pewnością siebie. Gdy inni dążyli do rekordów okrążeń, prędkości czy szczytu ekskluzywności, Bugatti pozostawało w pełni skupione na własnych priorytetach. W przypadku modelu Tourbillon widać to jeszcze bardziej, a nabywcy będą mogli poczuć to na własnej skórze w 2026 roku, gdy ruszy produkcja.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025