Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
Kup EVO Magazine - kliknij
Reklama
Kup EVO Magazine

Bugatti Tourbillon - następca Chirona z hybrydowym V16 o mocy 1800 KM

Wolnossące V16, nowy karbonowy monokok i prędkość maksymalna 445 km/h - oto Bugatti Tourbillon.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 czerwca 2024
Bugatti Tourbillon przód prezentacja
22

Aston Martin, GMA, Ferrari i teraz Bugatti udowadniają, że wolnossące supersilniki wciąż mają swoje miejsce na rynku. Nowe 8.3-litrowe V16 o mocy 1000 KM w Bugatti Tourbillon na papierze prezentuje się nieziemsko, a my już nie możemy się doczekać, aby usłyszeć jak brzmi podczas rozkręcania do 9000 obrotów.

Jednak nowe Bugatti nie stroni od nowoczesności. Tourbillon jest wyposażony w przednią oś napędzaną dwoma motorami elektrycznymi, a trzeci taki motor umieszczono przy tylnej osi. Zestaw ten dodaje do ogólnej puli mocy aż 800 KM, stąd wartość 1800 KM podawana w mediach. Warty co najmniej 3,8 mln euro Tourbillon to modelowy hypercar. Jego populacja będzie ograniczona do 250 sztuk, a produkcja ruszy w 2026 roku. Potem, zwyczajowo dla Bugatti, na rynek zaczną wchodzić modele pochodne zbudowane na jego bazie.

Kosztujące 3,8 mln euro netto Bugatti Tourbillon to ogromny krok w przyszłość francuskiej marki.

“Niektórzy sądzili, że połączymy Neverę z Chironem” - mówi szef Bugatti Mate Rimac - “ale to nie byłoby prawdziwe Bugatti. Nasi klienci gustują w emocjach dostarczanych przez silniki spalinowe, a moim obowiązkiem jest budowanie samochodów, które będa im się podobać.” Koncepcja napędu Bugatti Tourbillon powstała w 2020 roku, gdy Rimac stworzył miniaturowy model auta z silnikiem V16 i trzema motorami na prąd. Po przedstawieniu swojego pomysłu dostał on zielone światło do realizacji.

Napęd realizowany wyłącznie przez silnik spalinowy został już na początku wykluczony. Tourbillon nie miałby wtedy istotnej przewagi osiągów nad Chironem, a elektryfikacja istniejącego silnika W16 nie wchodziła w grę ze względu na wysoką masę produktu końcowego. Usunięcie turbin z 8-litrowego serca Chirona i obudowanie go modułami hybrydowymi również wykluczono - tu przeszkodą okazała się wysokość silnika i jego nietypowy układ, który trudno byłoby zmieścić w projektowanym podwoziu.

Bugatti Tourbillon studio tył
22
Reklama

Nowe 90-stopniowe V16 z wałem krzyżowym waży tylko 252 kg - dużo mniej niż W16, mimo że jego całkowita długość równa 1 metr jest o 29 mm większa. Silnik osadzono niżej, a samą konstrukcją i budową jednostki napędowej Tourbillona zajął się brytyjski Cosworth. Stanowi to dużą nowość w stosunku do W16 opracowanego w całości przez VW.

Silnik współpracuje z 8-stopniową skrzynią dwusprzęgłową (plus e-LSD) oraz przymocowanym do niej motorem elektrycznym generującym 250 kW i 450 Nm. Każdy z dwóch przednich silników dokłada po 250 kW i 300 Nm, a wszystkie trzy czerpią energię z chłodzonej olejem 800-woltowej baterii 25 kWh umieszczonej w tunelu środkowym i za kabiną pasażerską. Tym samym obudowa ogniw stała się strukturalną częścią monokoku. Silniki elektryczne potrafią pracować z prędkością 24 tys. obrotów na minutę, a cała instalacja dostarcza ponad 6 kW mocy na każdy kilogram masy elektrycznego osprzętu (w tym inwerterów, przekładni i silników).

Wolnossące V16 Tourbillona dostarcza 1000 KM, a kolejne 800 KM dodają trzy silniki elektryczne.

Najnowszy napęd Bugatti umieszczono w zaprojekowanym od zera karbonowym monokoku, którego integralnym elementem jest inspirowany Formułą 1 dyfuzor. Jest on częścią strefy zgniotu auta i istotnym (2-metrowym) fragmentem aerodynamicznej podłogi. Wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu współpracuje z dwuzaworowymi amortyzatorami, a wszystkie mechaniczne elementy układu są 45% lżejsze niż w Chironie. Dedykowane do Tourbillona opony Michelin Pilot Sport Cup 2 mają rozmiar 345/30 R21 z tyłu i 285/35 R20 z przodu.

Bugatti Tourbillon kokpit
22

To wszystko składa się na, jak łatwo się domyślić, niezwykłe osiągi: 0-100 km/h poniżej 2 s, 200 km/h poniżej 5 s, 300 poniżej 10 s, a 400 km/h w mniej niż 25 s. Zabawa kończy się elektronicznym ograniczeniem do 445 km/h. Mate Rimac podkreśla, że Tourbillon potrafi o wiele więcej, ale musimy uzbroić się w cierpliwość. W trybie elektrycznym da się pokonać nawet do 60 km. Uzupełnienie energii od zera do 80 procent trwa 12 minut.

Obecne przepisy emisyjne wymusiły, aby nowe Bugatti było 25% czystsze niż Chiron, a mimo 300 kg osprzętu elektrycznego nowy model waży porównywalne 1995 kg. Utrzymanie masy poniżej 2 ton było możliwe dzięki opracowanemu od podstaw silnikowi, a także lekkim, drukowanym w 3D elementom zawieszenia.

Opracowane od nowa podwozie i silnik umożliwiły Bugatti utrzymanie akceptowalnej masy mimo obecności hybrydy.

Reklama

Tourbillon jest 33 mm niższy niż Chiron, a ma takie same wymiary kabiny. Dyrektor Designu marki Bugatti Frank Heyl inspirował się dawnymi modelami jak Type 35 czy 57C. W efekcie wygląd Tourbillona to miks współczesnego języka designu Bugatti z motywami sprzed lat, ale całość jest o wiele bardziej nasycona funkcją i detalami. W ten sposób projektant chciał oddać technologiczny skok jaki wykonano pod spodem. Filozofia obejmowała dopracowanie istniejącego wzorca, a nie wymyślanie go na nowo dla samej idei. W ten sam sposób funkcjonują inne ikony designu jak iPhone, Rolex Daytona czy nawet Porsche 911.

Bugatti Tourbillon zegary
22

Aerodynamika także była ważna dla ostatecznej formy Bugatti Tourbillon. Jest spore tylne skrzydło, ale to nie ono generuje główny docisk w tylnej części auta. Odpowiada za to dyfuzor rozpoczynający się tuż za kabiną pasażerską i omijający dół silnika z obu stron - mniejsze wymiary jednostki V16 pozwoliły na znaczne powiększenie kanałów Venturiego. Tylne skrzydło pracuje również jako hamulec aerodynamiczny, ale porusza się elektrycznie, a nie hydraulicznie, aby zbijać masę.

Wnętrze jest równie bogate w detale co karoseria. Najbardziej rzuca się w oczy zestaw wskaźników przymocowany do kolumny kierowniczej. Jeśli zastanawialiście się skąd wzięła się nazwa nowego Bugatti, wystarczy rzut oka na zegary. Inspirowany zegarmistrzowską estetyką zestaw wskaźników to szwajcarska sztuka budowania chronometrów w wydaniu motoryzacyjnym. Wykonany z ponad 600 tytanowych elementów (najmniejsze mają wielkość 5 mikronów) mechanizm waży tylko 700 g. Gdy poruszasz wieńcem kierownicy, cały środek wraz ze wskaźnikami pozostaje na swoim miejscu.

Wnętrze Bugatti Tourbillon to jubilerska i mechaniczna doskonałość inspirowana szwajcarskimi zegarkami.

Mamy tylko nadzieję, że to niesamowite dzieło inżynierii i designu nie okaże się zbyt rozpraszające podczas korzystania z pełni możliwości Tourbillona. Po lewej stronie kierowca ma wskaźniki odpowiedzialne za poziom baterii, temperaturę chłodziwa i poziom paliwa - tylko one składają się ze 160 elementów. Kolejne 250 elementów tworzy centralny prędkościomierz, a drugie tyle przeznaczono na tradycyjny dla marki wskaźnik wykorzystania mocy. Wszystko jest podświetlane przez 150 malutkich diod LED.

Bugatti Tourbillon oficjalna premiera
22

Ekrany cyfrowe w Bugatti Tourbillon praktycznie nie występują. Pływająca konsola centralna jest skrawana z pojedynczego kawałka aluminium, który potem jest uzupełniany kryształkami “Boheim”. Jedyny ekran w kabinie jest nie większy niż w smartfonie. Umieszczono go na ruchomym elemencie na szczycie konsoli, więc można go schować gdy nie jest potrzebny.

Fotele są przymocowane na stałe do monokoku (aczkolwiek jest regulacja nachylenia siedziska i oparcia), więc to pedaliera zakotwiczona w podłodze jest regulowana elektrycznie. Do sterowania trybami jazdy przewidziano pokrętło na kierownicy. Detale w tym wnętrzu przypominają tę biżuterię, której mama zabraniała ci dotykać, nawet gdy akurat nie miałeś tłustych palców.

W świecie hipersamochodów Bugatti zawsze było tym producentem, który wykazywał się milczącą pewnością siebie. Gdy inni dążyli do rekordów okrążeń, prędkości czy szczytu ekskluzywności, Bugatti pozostawało w pełni skupione na własnych priorytetach. W przypadku modelu Tourbillon widać to jeszcze bardziej, a nabywcy będą mogli poczuć to na własnej skórze w 2026 roku, gdy ruszy produkcja.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Porsche 911 Flachbau spyshot
Porsche / 911
Porsche pracuje nad nowym 911 “Flachbau” na bazie starego 991 GT2 RS

Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?

28 sierpnia 2025
2027 Volkswagen Golf R spyshot
Volkswagen / Golf
Volkswagen testuje dużo mocniejszą i szybszą wersję Golfa R

Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.

27 sierpnia 2025
2025 Nissan GT-R koniec produkcji
Nissan / GT-R
Po 18 latach zakończyła się produkcja Nissana GT-R

Przez 18 lat Nissan wyprodukował ponad 48 000 egzemplarzy GT-R-a. Teraz ta historia się kończy.

27 sierpnia 2025
Audi RS3 GT spyshot news
Audi / RS3
Nowe Audi RS3 GT będzie pożegnaniem z pięciocylindrowym silnikiem

Dni pięciocylindrowego silnika Audi są policzone, a firma chce go pożegnać specjalną wersją RS3 GT.

26 sierpnia 2025
2025 Porsche 911 992.2 GT3 RS spyshot
Porsche / 911 GT3 RS
Porsche 992.2 GT3 RS tuż przed premierą - zdjęcia

Kończy się proces rozwojowy poliftowego 911 GT3 RS generacji 992.2. Oto kilka nowych zdjęć.

25 sierpnia 2025
Alpine Alpenglow wodór
Alpine
Alpine chce zachować silniki spalinowe, dlatego pracuje nad wodorem

Mimo zwrotu w stronę EV, Alpine intensywnie pracuje nad silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem.

25 sierpnia 2025
Volkswagen Tiguan test PL
Volkswagen / Tiguan
Volkswagen Tiguan R-Line - najchętniej wybierany model w najrzadziej wybieranej wersji

Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.

20 sierpnia 2025
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Opel / Corsa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo - cyfrowa zapowiedź hot hatcha Opla

Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.

20 sierpnia 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno – nowe limitowane Lamborghini V12 (2025)

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

19 sierpnia 2025
GMSV S1 LM główne
Gordon Murray Automotive
Dwa nowe modele Gordona Murraya. Jeden wygląda zupełnie jak McLaren F1

Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.

19 sierpnia 2025
Ringbrothers Octavia aston martin dbs
Restomod
To nowy restomod Aston Martina, choć nazwa może sugerować co innego

Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…

18 sierpnia 2025
Longbow zapowiedź
Longbow
Ta brytyjska firma może przejąć filozofię lekkości Lotusa

Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.

18 sierpnia 2025