Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW i5 M60 xDrive - uchylamy drzwi do przyszłej gamy BMW M

BMW i5 M60 to imponujące osiągnięcie technologiczne, ale poza przyspieszeniem brak mu magii BMW M.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 grudnia 2023
BMW i5 M60 test
14
Ocena Evo
Cena:
od 500 000 zł
imponująca różnorodność wrażeń; mocne osiągi i możliwości
nie angażuje kierowcy w proces prowadzenia

Czasy się zmieniają, a era elektrycznych samochodów BMW M zbliża się wielkimi krokami. Cóż, tak jakby. Zanim jednak BMW wejdzie z całą gamą pełnokrwistych produktów M napędzanych prądem, testuje rynek wypuszczając serię modeli M Performance. Najnowszym z nich jest elektryczna seria 5: i5 M60. Jest to BMW M w wersji light i nieśmiała namiastka tego, co marka M szykuje dla nas w przyszłości.

Dożyliśmy czasów, gdy wydając pół miliona złotych na sedana BMW nie otrzymujemy pełnoprawnego modelu M, ale niestety tak obecnie wygląda rynek mocnych limuzyn EV. BMW i5 M60 osiąga swoją moc 601 KM dzięki dwóm silnikom (po jednym na oś), a moment obrotowy wynosi 820 Nm. Czas przyspieszenia do 100 km/h równy 3,8 s plasuje i5 na  terytorium supersedanów, a BMW zapewnia, że zmiany w ogólnie pojętej inżynierii sprawiają, że M60 jeździ dokładnie tak, jak sportowe BMW powinno. I to mimo masy 2380 kg, czyli dwukrotnie wyższej niż chociażby Alpine A110.

Przyspieszenie do 100 km/h w 3,8 s plasuje ten wóz w kategorii supersedanów, choć i5 M60 daleko do "prawdziwego" M.

i5 M60 jest zbudowane na platformie BMW Cluster Architecture i jako jedyne i5 w gamie oferuje napęd na obie osie (bazowe i5 ma 340-konny motor przy tylnej osi). Tak jak w innych odmianach, między osiami w podłodze umieszczono zespół baterii o pojemności 81.2 kWh, co powinno przekładać się na zasięg do 516 km na jednym ładowaniu. Z naszych doświadczeń wynika, że jest to raczej 380 km (sporo autostrady i niska temperatura). Uzupełnienie energii od 19 do 80 procent na szybkiej ładowarce trwa około 30 minut, jeśli tylko wykorzystamy pełną moc ładowania 205 kW.

Bateria ma tutaj rolę strukturalnego elementu nośnego, a dodatkowo i5 M60 ma płytę wzmacniającą przednią część auta, aktywne amortyzatory i skrętną tylną oś w standardzie. Wszystkie nowoczesne sztuczki związane z pracą podwozia można mieć po wybraniu z listy opcji zawieszenia adaptacyjnego M Professional (20 000 zł) oferowanego tylko dla wersji M60. Prześwit auta jest wtedy zmniejszony o 5 mm, a amortyzatory mają charakterystykę dedykowaną do tego samochodu. System obejmuje aktywną niwelację przechyłu za pomocą elektrycznie sterowanych stabilizatorów, które albo się usztywniają dla stabilności w zakrętach, albo rozłączają z korzyścią dla komfortu jazdy. Układ ten może nawet wywołać efekt przeciwwagi, aby podczas pokonywania wybojów nadwozie nie bujało się na boki.

BMW i5 M60 test lewy tył
14

Brzmi to jak coś potwornie skomplikowanego - i takie jest - ale przynajmniej zza kierownicy nie czuć ingerencji elektroniki. Czujemy za to czyste i dokładne reakcje do jakich BMW nas już zdążyło przyzwyczaić. i5 nigdy nie będzie samochodem szczególnie ostrym ani sportowym, ale jest znacznie bardziej zwinne i bezpośrednie niż podpowiada jego długość niemal 5 m. Skrętne tylne koła w naturalny sposób pomagają ogromnemu nadwoziu złożyć się w zakręt i nie musisz korygować intuicyjnego kąta skrętu kierownicy, bo wszystko jest pięknie skalibrowane i działa gładko.

Tłumienie nierówności wypada doskonale i to niezależnie który z dwóch trybów (Comfort i Sport) jest aktywny. Platforma i5 pozostaje stabilna niezależnie co się dzieje pod kołami, a zawieszenie filtruje wyboje z wielką precyzją. Nie przychodzi nam w tej chwili do głowy żaden konkurencyjny samochód o tak dopracowanym sposobie jazdy. Duże nierówności w trybie Comfort po prostu znikają, a BMW pewnie płynie przed siebie. W trybie Sport wrażenie to się nie rozmywa, choć uzyskujecie lepszą kontrolę pionową. Nie ma wielkiej różnicy między oboma trybami, czy to w pracy zawieszenia, czy układu kierowniczego. To sygnał, że Bawarczycy są pewni stworzonej konfiguracji i nie ma tu zbyt wiele do poprawy.

Adaptacyjne zawieszenie BMW i5 M60 potrafi komfortowo pokonywać nierówności, także w trybie Sport.

Problem w tym, że taka charakterystyka zachęca do spokojnej jazdy, zupełnie nie w stylu sportowej limuzyny. Przez podwozie i kierownicę nie przepływa tu niemal żaden strumień informacji, a pedał hamulca reaguje w tak luksusowy sposób, że nie ma mowy o typowo sportowych cechach modeli M. Po przełączeniu na tryb Sport oświetlenie nastrojowe kabiny zmienia barwy na niebiesko-czerwone, a podwójny ekran systemu iDrive 8.5 wyświetla dedykowaną dla M grafikę. Specyficzna dla tej odmiany kierownica M Performance z czerwonym znacznikiem na godzinie 12 jest nadal zbyt gruba, a boczne poduszki foteli zaciskają się, aby lepiej podtrzymywać kierowcę. Zmiany są odczuwalne, ale niezależnie od konfiguracji napędu BMW i5 M60 nigdy nie przeobrazi się w samochód słynący ze szczególnie pamiętnych wrażeń.

Reklama
BMW i5 M60 wnętrze
14

Absolutnie nie twierdzimy, że nie jest przytłaczająco efektywny. Jego szybkość w linii prostej potrafi zaćmić umysł i musisz być naprawdę skupiony i planować parę ruchów do przodu, aby choć przez kilka sekund utrzymać prawy pedał w podłodze. Gdy już to zrobisz, nie odczujesz żadnego budowania emocji, żadnego dramatyzmu, po prostu brutalne przyspieszenie (od czasu do czasu czuć lekkie szarpnięcie w momencie aktywacji przedniego motoru, ale to by było na tyle). Robi wrażenie, ale jak w większości szybkich EV, między kierowcą a napędem nie ma żadnej interakcji jeśli akurat nie wchodzisz w tryb warp. Hyundai Ioniq 5 N dowodzi, że umiejętne upodobnienie napędu EV do spalinowego, z zachowaniem sposobu oddawania mocy i symulowaną zmianą biegów, może skutecznie wzbudzić zaangażowanie kierowcy. Mamy nadzieję, że z tej lekcji wkrótce skorzysta także BMW M.

W kwestii angażowania kierowcy BMW M ma ogromne doświadczenie, ale nie widać tego na przykładzie i5 M60.

Im węższa droga, tym i5 wydaje się większe, ale samochód ten pozwala prowadzić się intuicyjnie, budować tempo i badać możliwości. Trudno nie podziwiać tego jak potrafi wgryzać się w nawierzchnię. Możesz narzucić naprawdę wysoką poprzeczkę, a podwozie i5 M60 nie przestaje być responsywne, po prostu skręca jeszcze mocniej i gdzieś odnajduje pokłady przyczepności. Gdy przesadzisz, przód w końcu pójdzie szeroko, ale wystarczy umiejętnie wchodzić w zakręty i wykorzystać jego talenty, a i5 jest szybkie jak pocisk. Gaz wciśnięty w odpowiednim momencie neutralizuje auto i aktywuje tylną oś, choć nie ma w tym zbyt wiele kontroli i przyjemności. W tym sensie M60 nie dorównuje prawdziwym produktom M, a poza czynnikiem szoku związanego z osiągami, nie ma tutaj zachęty do badania granic.

BMW i5 M60 sylwetka
14

Właśnie dlatego M60 będziesz prowadził w zasadzie zawsze tak samo jak zwykłe i5, jedynie okazjonalnie wdeptując gaz w podłogę dla pojedynczego strzału adrenaliny. Nie ma z czym nawiązywać szczególnej interakcji i nie znajdziesz tu wielu wrażeń poza czystą prędkością. Problem ten nie występował w starym M550i z silnikiem V8, który poza oczywistą mocą miał jeszcze osobowość bogatszą niż 520i, okraszoną niezłymi wrażeniami akustycznymi. Tam każda podróż była przeżyciem, natomiast w nowym M60 napęd potrafi jedynie nieco wzmocnić emocje, jakich doświadczysz w zwykłym i5.

Czy to oznacza, że nie jest wart pół miliona? Nie byłoby to do końca sprawiedliwe, bo BMW i5 M60 jest genialne w innych aspektach i z pewnością reprezentuje technologię najwyższej jakości. Jednak jest też dobrym przykładem, że sportowe EV musi oferować znacznie bogatszą osobowość względem słabszych odmian, czego nie potrafią zrobić zwykłe cyferki w katalogu. Właśnie to zrobił Hyundai w Ioniq’u 5 N i pewnie BMW zrobi to samo, gdy na rynku pojawi się pełnoprawne M na prąd. Ale to jeszcze nie jest ten moment.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024