Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Elektryczne BMW M3 - mamy kolejne zdjęcia z testów

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 lutego 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
26

Obecnie oferowane BMW M3 G80 stało się wzorcem szybkiego, sportowego sedana. Przed tym modelem jeszcze kilka lat ciągłej sprzedaży, ale bawarski producent jest już w zaawansowanej fazie tworzenia następcy. Pierwszą oznaką zmiany kursu w kierunku EV były wypowiedzi bossów marki w 2023 roku. Później otrzymaliśmy potwierdzenie tych pogłosek w postaci zatwierdzonego znaku towarowego, a teraz możemy przyjrzeć się prototypom podczas testów zimowych.

Szczegóły techniczne wciąż są tajemnicą, ale opublikowany przez BMW film z procesu rozwojowego podpowiada co może się wydarzyć. Muły testowe pokazane w nagraniu bazują na G26 i4 M50, ale mają przeszczepione z G80 M3 fronty i dorobione poszerzenia błotników skrywające szerzej rozstawione koła. Widać także karbonowo-ceramiczne hamulce i felgi o specyficznym dla M wzorze.

Elektryczne BMW M3/iM3 dostanie napęd z czterema silnikami, ale szczegółów jak na razie brak.

BMW potwierdziło, że elektryczne M3 otrzyma napęd realizowany przez cztery silniki. To rozwiązanie jak do tej pory stosował tylko Rimac - producent rasowego hipersamochodu Nevera. W nowym M3 konieczne będą nowe wzmocnienia poprawiające sztywność konstrukcji, w tym dedykowane ramy pomocnicze stworzone w oparciu o wiedzę zdobytą przy konstruowaniu poprzednich M3 i M5.

Centralnym punktem nowego M3 będzie zapowiadane niedawno przez producenta elektroniczne “serce” napędu nazywane “Heart of Joy”. System ten na razie jest testowany na platformie o nazwie Vision Driving Experience, ale trafi do wszystkich modeli z rodziny Neue Klasse. Będzie to superkomputer sterujący napędem z dziesięciokrotnie szybszym przetwarzaniem danych dotyczących przyspieszania, hamowania, stabilizacji i zmian kierunku jazdy. W praktyce dzięki niemu będzie można ujarzmić napędy o niedorzecznych poziomach mocy, a przy tym uczynić codzienną jazdę EV wydajniejszą i bardziej bezpieczną.

Electric BMW M3 muły testowe tył
26

Co istotne, w żadnym momencie BMW nie przyznało, że model na filmie to przyszłe M3, jednak i4 jako baza, front z obecnego M3, czy fotele z widocznymi logotypami M3 mocno to sugerują. Warto odnotować użycie łopatek za kierownicą jak w spalinowych M3. To element, który normalnie nie pojawia się w EV, więc są dwie możliwości: albo to przeszczep z dawcy bez żadnej konkretnej funkcji, albo sugestia użycia wirtualnej skrzyni biegów jak w Hyundaiu Ioniq 5 N.

Jakiś czas temu BMW złożyło wniosek do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, jak i do Niemieckiego Urzędu Patentów i Znaków Towarowych, o nadanie znaku towarowego “iM3”, który daje pogląd o kierunkach działań producenta. Inną kwestią jest to, czy nazwa ta trafi do samochodu produkcyjnego - producenci często zgłaszają znaki towarowe wyłącznie do celów prawnych, bez konkretnych planów ich zastosowania. Frank Weber, członek zarządu BMW AG, potwierdził Evo w 2023 roku, że "następne M3 będzie BEV", ale będziemy musieli trochę poczekać, aby zobaczyć, jaką dokładnie formę przyjmie.

Reklama

BMW zarejestrowało znak towarowy "iM3" - to jasny sygnał, że nowe M3 będzie elektryczne.

Weber powiedział w wywiadzie dla Auto Express, że w pełni elektryczne M3 będzie wykorzystywać nadchodzącą platformę Neue Klasse, której zapowiedź stanowił radykalny koncept Vision Neue Klasse pokazany na początku tego roku. Szczegółowe informacje na temat strony technicznej tej platformy nie zostały jeszcze ogłoszone, ale wiemy, że będzie ona wyposażona w silniki nowej generacji z bardziej zaawansowanym zarządzaniem ciepłem i bardziej wydajnymi energetycznie ogniwami akumulatorowymi w celu zwiększenia zasięgu i prędkości ładowania. W przypadku elektrycznego M3 może to umożliwić powtarzalne osiągi na torze - wyczyn osiągalny w bardzo ograniczonej liczbie pojazdów elektrycznych.

Co ciekawe, dyrektor generalny BMW M, Frank van Meel, potwierdził również, że obok wariantu EV pojawi się M3 z napędem spalinowym (najprawdopodobniej hybrydowym), ale dodał: "czy zaoferujemy oba warianty na wszystkich rynkach nie jest przesądzone". Biorąc pod uwagę, że 3-litrowa, podwójnie turbodoładowana, rzędowa “szóstka” S58 w G80 została zaprojektowana tak, aby spełniać normy emisji spalin Euro 7, istnieje duża szansa, że będzie ona nadal używana w 2027 roku. Pytanie tylko czy model ten trafi na wszystkie europejskie rynki.

Premiera nowej generacji BMW M3 to na razie melodia przyszłości, chociaż Weber potwierdził, że należy się jej spodziewać niedługo po premierze platformy Neue Klasse. BMW planuje to zrobić pod koniec 2025 roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025