Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.
Obecnie oferowane BMW M3 G80 stało się wzorcem szybkiego, sportowego sedana. Przed tym modelem jeszcze kilka lat ciągłej sprzedaży, ale bawarski producent jest już w zaawansowanej fazie tworzenia następcy. Pierwszą oznaką zmiany kursu w kierunku EV były wypowiedzi bossów marki w 2023 roku. Później otrzymaliśmy potwierdzenie tych pogłosek w postaci zatwierdzonego znaku towarowego, a teraz możemy przyjrzeć się prototypom podczas testów zimowych.
Szczegóły techniczne wciąż są tajemnicą, ale opublikowany przez BMW film z procesu rozwojowego podpowiada co może się wydarzyć. Muły testowe pokazane w nagraniu bazują na G26 i4 M50, ale mają przeszczepione z G80 M3 fronty i dorobione poszerzenia błotników skrywające szerzej rozstawione koła. Widać także karbonowo-ceramiczne hamulce i felgi o specyficznym dla M wzorze.
BMW potwierdziło, że elektryczne M3 otrzyma napęd realizowany przez cztery silniki. To rozwiązanie jak do tej pory stosował tylko Rimac - producent rasowego hipersamochodu Nevera. W nowym M3 konieczne będą nowe wzmocnienia poprawiające sztywność konstrukcji, w tym dedykowane ramy pomocnicze stworzone w oparciu o wiedzę zdobytą przy konstruowaniu poprzednich M3 i M5.
Centralnym punktem nowego M3 będzie zapowiadane niedawno przez producenta elektroniczne “serce” napędu nazywane “Heart of Joy”. System ten na razie jest testowany na platformie o nazwie Vision Driving Experience, ale trafi do wszystkich modeli z rodziny Neue Klasse. Będzie to superkomputer sterujący napędem z dziesięciokrotnie szybszym przetwarzaniem danych dotyczących przyspieszania, hamowania, stabilizacji i zmian kierunku jazdy. W praktyce dzięki niemu będzie można ujarzmić napędy o niedorzecznych poziomach mocy, a przy tym uczynić codzienną jazdę EV wydajniejszą i bardziej bezpieczną.
Co istotne, w żadnym momencie BMW nie przyznało, że model na filmie to przyszłe M3, jednak i4 jako baza, front z obecnego M3, czy fotele z widocznymi logotypami M3 mocno to sugerują. Warto odnotować użycie łopatek za kierownicą jak w spalinowych M3. To element, który normalnie nie pojawia się w EV, więc są dwie możliwości: albo to przeszczep z dawcy bez żadnej konkretnej funkcji, albo sugestia użycia wirtualnej skrzyni biegów jak w Hyundaiu Ioniq 5 N.
Jakiś czas temu BMW złożyło wniosek do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, jak i do Niemieckiego Urzędu Patentów i Znaków Towarowych, o nadanie znaku towarowego “iM3”, który daje pogląd o kierunkach działań producenta. Inną kwestią jest to, czy nazwa ta trafi do samochodu produkcyjnego - producenci często zgłaszają znaki towarowe wyłącznie do celów prawnych, bez konkretnych planów ich zastosowania. Frank Weber, członek zarządu BMW AG, potwierdził Evo w 2023 roku, że "następne M3 będzie BEV", ale będziemy musieli trochę poczekać, aby zobaczyć, jaką dokładnie formę przyjmie.
Weber powiedział w wywiadzie dla Auto Express, że w pełni elektryczne M3 będzie wykorzystywać nadchodzącą platformę Neue Klasse, której zapowiedź stanowił radykalny koncept Vision Neue Klasse pokazany na początku tego roku. Szczegółowe informacje na temat strony technicznej tej platformy nie zostały jeszcze ogłoszone, ale wiemy, że będzie ona wyposażona w silniki nowej generacji z bardziej zaawansowanym zarządzaniem ciepłem i bardziej wydajnymi energetycznie ogniwami akumulatorowymi w celu zwiększenia zasięgu i prędkości ładowania. W przypadku elektrycznego M3 może to umożliwić powtarzalne osiągi na torze - wyczyn osiągalny w bardzo ograniczonej liczbie pojazdów elektrycznych.
Co ciekawe, dyrektor generalny BMW M, Frank van Meel, potwierdził również, że obok wariantu EV pojawi się M3 z napędem spalinowym (najprawdopodobniej hybrydowym), ale dodał: "czy zaoferujemy oba warianty na wszystkich rynkach nie jest przesądzone". Biorąc pod uwagę, że 3-litrowa, podwójnie turbodoładowana, rzędowa “szóstka” S58 w G80 została zaprojektowana tak, aby spełniać normy emisji spalin Euro 7, istnieje duża szansa, że będzie ona nadal używana w 2027 roku. Pytanie tylko czy model ten trafi na wszystkie europejskie rynki.
Premiera nowej generacji BMW M3 to na razie melodia przyszłości, chociaż Weber potwierdził, że należy się jej spodziewać niedługo po premierze platformy Neue Klasse. BMW planuje to zrobić pod koniec 2025 roku.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.
BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.
Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.
Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.
Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.
Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.
Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.
Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.
Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.
Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.
Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.
Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.