Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Elektryczne BMW M3 - mamy kolejne zdjęcia z testów

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 lutego 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
26

Obecnie oferowane BMW M3 G80 stało się wzorcem szybkiego, sportowego sedana. Przed tym modelem jeszcze kilka lat ciągłej sprzedaży, ale bawarski producent jest już w zaawansowanej fazie tworzenia następcy. Pierwszą oznaką zmiany kursu w kierunku EV były wypowiedzi bossów marki w 2023 roku. Później otrzymaliśmy potwierdzenie tych pogłosek w postaci zatwierdzonego znaku towarowego, a teraz możemy przyjrzeć się prototypom podczas testów zimowych.

Szczegóły techniczne wciąż są tajemnicą, ale opublikowany przez BMW film z procesu rozwojowego podpowiada co może się wydarzyć. Muły testowe pokazane w nagraniu bazują na G26 i4 M50, ale mają przeszczepione z G80 M3 fronty i dorobione poszerzenia błotników skrywające szerzej rozstawione koła. Widać także karbonowo-ceramiczne hamulce i felgi o specyficznym dla M wzorze.

Elektryczne BMW M3/iM3 dostanie napęd z czterema silnikami, ale szczegółów jak na razie brak.

BMW potwierdziło, że elektryczne M3 otrzyma napęd realizowany przez cztery silniki. To rozwiązanie jak do tej pory stosował tylko Rimac - producent rasowego hipersamochodu Nevera. W nowym M3 konieczne będą nowe wzmocnienia poprawiające sztywność konstrukcji, w tym dedykowane ramy pomocnicze stworzone w oparciu o wiedzę zdobytą przy konstruowaniu poprzednich M3 i M5.

Centralnym punktem nowego M3 będzie zapowiadane niedawno przez producenta elektroniczne “serce” napędu nazywane “Heart of Joy”. System ten na razie jest testowany na platformie o nazwie Vision Driving Experience, ale trafi do wszystkich modeli z rodziny Neue Klasse. Będzie to superkomputer sterujący napędem z dziesięciokrotnie szybszym przetwarzaniem danych dotyczących przyspieszania, hamowania, stabilizacji i zmian kierunku jazdy. W praktyce dzięki niemu będzie można ujarzmić napędy o niedorzecznych poziomach mocy, a przy tym uczynić codzienną jazdę EV wydajniejszą i bardziej bezpieczną.

Electric BMW M3 muły testowe tył
26

Co istotne, w żadnym momencie BMW nie przyznało, że model na filmie to przyszłe M3, jednak i4 jako baza, front z obecnego M3, czy fotele z widocznymi logotypami M3 mocno to sugerują. Warto odnotować użycie łopatek za kierownicą jak w spalinowych M3. To element, który normalnie nie pojawia się w EV, więc są dwie możliwości: albo to przeszczep z dawcy bez żadnej konkretnej funkcji, albo sugestia użycia wirtualnej skrzyni biegów jak w Hyundaiu Ioniq 5 N.

Jakiś czas temu BMW złożyło wniosek do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, jak i do Niemieckiego Urzędu Patentów i Znaków Towarowych, o nadanie znaku towarowego “iM3”, który daje pogląd o kierunkach działań producenta. Inną kwestią jest to, czy nazwa ta trafi do samochodu produkcyjnego - producenci często zgłaszają znaki towarowe wyłącznie do celów prawnych, bez konkretnych planów ich zastosowania. Frank Weber, członek zarządu BMW AG, potwierdził Evo w 2023 roku, że "następne M3 będzie BEV", ale będziemy musieli trochę poczekać, aby zobaczyć, jaką dokładnie formę przyjmie.

Reklama

BMW zarejestrowało znak towarowy "iM3" - to jasny sygnał, że nowe M3 będzie elektryczne.

Weber powiedział w wywiadzie dla Auto Express, że w pełni elektryczne M3 będzie wykorzystywać nadchodzącą platformę Neue Klasse, której zapowiedź stanowił radykalny koncept Vision Neue Klasse pokazany na początku tego roku. Szczegółowe informacje na temat strony technicznej tej platformy nie zostały jeszcze ogłoszone, ale wiemy, że będzie ona wyposażona w silniki nowej generacji z bardziej zaawansowanym zarządzaniem ciepłem i bardziej wydajnymi energetycznie ogniwami akumulatorowymi w celu zwiększenia zasięgu i prędkości ładowania. W przypadku elektrycznego M3 może to umożliwić powtarzalne osiągi na torze - wyczyn osiągalny w bardzo ograniczonej liczbie pojazdów elektrycznych.

Co ciekawe, dyrektor generalny BMW M, Frank van Meel, potwierdził również, że obok wariantu EV pojawi się M3 z napędem spalinowym (najprawdopodobniej hybrydowym), ale dodał: "czy zaoferujemy oba warianty na wszystkich rynkach nie jest przesądzone". Biorąc pod uwagę, że 3-litrowa, podwójnie turbodoładowana, rzędowa “szóstka” S58 w G80 została zaprojektowana tak, aby spełniać normy emisji spalin Euro 7, istnieje duża szansa, że będzie ona nadal używana w 2027 roku. Pytanie tylko czy model ten trafi na wszystkie europejskie rynki.

Premiera nowej generacji BMW M3 to na razie melodia przyszłości, chociaż Weber potwierdził, że należy się jej spodziewać niedługo po premierze platformy Neue Klasse. BMW planuje to zrobić pod koniec 2025 roku.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025