Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Range Rover definiuje luksusowego SUV-a dokładnie tak, jak robili to jego przodkowie. Pomimo silnej konkurencji jazda nim to nadal niezwykłe przeżycie.
Range Rover L405 jest dostępny z czterema różnymi silnikami, ale łącznie ma sześć różnych poziomów mocy, a konkretne silniki łączą się nieraz tylko z wybranymi poziomami i wersjami wyposażenia. Cennik zaczyna się od nowych, sześciocylindrowych turbodiesli Ingenium, które mają 300 lub 350 KM i zastąpiły jednocześnie turbodiesle V6 i V8 z poprzednich Range Roverów.
Silniki Ingenium trafiły także do innych samochodów grupy JLR i są wspierane przez układ MHEV (miękka hybryda), który rozszerza możliwości funkcji start-stop oraz dokłada kilka niutonometrów podczas jazdy z niskimi prędkościami. Po wprowadzeniu nowych turbodiesli znacznie zmniejszyła się różnica między słabszym, a mocniejszym wariantem. 300-konna wersja jest 25 KM i 25 Nm mocniejsza niż wcześniejsze V6, ale mocniejszy wariant ma aż 40 Nm mniej niż jednostka V8, którą zastępuje.
W zeszłym roku dołączył też inny silnik z rodziny Ingenium - benzynowy 3.0 o mocy 400 KM, który stanowi podstawę oferty dla USA i innych rynków, gdzie turbodiesel nie jest najpopularniejszym wyborem.
Zdecydowanie najbardziej “eko” jest hybrydowy Range Rover P400e kryjący dwa silniki, Pierwszy to benzynowy, 4-cylindrowy o pojemności 2 litrów z turbodoładowaniem, a drugi to silnik elektryczny umieszczony między spalinowym, a skrzynią biegów. Łącznie taki napęd oferuje 404 KM i imponujące 640 Nm. Szczególnie moment obrotowy jest ważny, a pochodzi w dużej mierze właśnie od silnika elektrycznego. Jest to hybryda plug-in, więc może jeździć wyłącznie na prądzie i można ładować niewielkie akumulatory z gniazdka.
Po przeciwnej stronie spektrum plasuje się 5-litrowe, doładowane sprężarką mechaniczną V8, które jest w ciągłym użyciu w całej gamie JLR od 2009 r. Pomimo zaawansowanego wieku tej konstrukcji i jej nikłej oszczędności jest wciąż popularnym wyborem w takim aucie jak Range Rover. Jest dostępny w dwóch wariantach - 525 lub 565 KM, ale ten drugi zarezerwowano dla wersji specjalnych SVAutobiography.
Wszystkie silniki współpracują z 8-biegowymi przekładniami automatycznymi ZF, a moc przekazywana jest na wszystkie koła przez dodatkową skrzynię mającą dwa ustawienia - standardowe i reduktor. Pneumatyczne, adaptacyjne zawieszenie z regulacją wysokości i system Terrain Response zawierający różne offroadowe ustawienia napędu są również standardem wszystkich wersji.
Gdy generacja L405 debiutowała w 2013 roku wielką innowacją w gamie RR była całkowicie aluminiowa konstrukcja samonośna, która zastąpiła wcześniejszą konstrukcję częściowo samonośną, częściowo ramową. Efektem tej zmiany była głównie oszczędność masy, która pozwoliła dodać do auta kolejne podzespoły i zwiększyć rozstaw osi oraz kół.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?
Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.
Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.
Lamborghini nie będzie kontynuować przygody z WEC w sezonie 2025. Zadecydowała zmiana regulaminu.
Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.
Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.
W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.
Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.
Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.
Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.
Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.
Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.
Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.
Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.
CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.