Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Range Rover (L405, 2021-2021) - rywale, ceny, werdykt

Range Rover definiuje luksusowego SUV-a dokładnie tak, jak robili to jego przodkowie. Pomimo silnej konkurencji jazda nim to nadal niezwykłe przeżycie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 stycznia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Range Rover (L405, 2021-2021)
17
Ocena Evo
Cena:
od 523 800 zł
poczucie potęgi na drodze; nadal ma niezwykłe zdolności terenowe; większa uniwersalność niż u poprzedników
problemy z niezawodnością; słabszy na drodze niż konkurencja; widoczna gdzieniegdzie wiekowość konstrukcji

Gama silnikowa znacznie się zmieniła w ostatnich latach, bo do oferty weszły rzędowe “szóstki” Ingenium w wersji na benzynę i olej napędowy, poza tym nadal jest hybryda plug-in i tradycyjne, doładowane V8.

Range Rover L405 jest dostępny z czterema różnymi silnikami, ale łącznie ma sześć różnych poziomów mocy, a konkretne silniki łączą się nieraz tylko z wybranymi poziomami i wersjami wyposażenia. Cennik zaczyna się od nowych, sześciocylindrowych turbodiesli Ingenium, które mają 300 lub 350 KM i zastąpiły jednocześnie turbodiesle V6 i V8 z poprzednich Range Roverów.

Silniki Ingenium trafiły także do innych samochodów grupy JLR i są wspierane przez układ MHEV (miękka hybryda), który rozszerza możliwości funkcji start-stop oraz dokłada kilka niutonometrów podczas jazdy z niskimi prędkościami. Po wprowadzeniu nowych turbodiesli znacznie zmniejszyła się różnica między słabszym, a mocniejszym wariantem. 300-konna wersja jest 25 KM i 25 Nm mocniejsza niż wcześniejsze V6, ale mocniejszy wariant ma aż 40 Nm mniej niż jednostka V8, którą zastępuje.

012-range-rover-phev
17

W zeszłym roku dołączył też inny silnik z rodziny Ingenium - benzynowy 3.0 o mocy 400 KM, który stanowi podstawę oferty dla USA i innych rynków, gdzie turbodiesel nie jest najpopularniejszym wyborem.

Reklama

Zdecydowanie najbardziej “eko” jest hybrydowy Range Rover P400e kryjący dwa silniki, Pierwszy to benzynowy, 4-cylindrowy o pojemności 2 litrów z turbodoładowaniem, a drugi to silnik elektryczny umieszczony między spalinowym, a skrzynią biegów. Łącznie taki napęd oferuje 404 KM i imponujące 640 Nm. Szczególnie moment obrotowy jest ważny, a pochodzi w dużej mierze właśnie od silnika elektrycznego. Jest to hybryda plug-in, więc może jeździć wyłącznie na prądzie i można ładować niewielkie akumulatory z gniazdka.

Po przeciwnej stronie spektrum plasuje się 5-litrowe, doładowane sprężarką mechaniczną V8, które jest w ciągłym użyciu w całej gamie JLR od 2009 r. Pomimo zaawansowanego wieku tej konstrukcji i jej nikłej oszczędności jest wciąż popularnym wyborem w takim aucie jak Range Rover. Jest dostępny w dwóch wariantach - 525 lub 565 KM, ale ten drugi zarezerwowano dla wersji specjalnych SVAutobiography.

Wszystkie silniki współpracują z 8-biegowymi przekładniami automatycznymi ZF, a moc przekazywana jest na wszystkie koła przez dodatkową skrzynię mającą dwa ustawienia - standardowe i reduktor. Pneumatyczne, adaptacyjne zawieszenie z regulacją wysokości i system Terrain Response zawierający różne offroadowe ustawienia napędu są również standardem wszystkich wersji.

Gdy generacja L405 debiutowała w 2013 roku wielką innowacją w gamie RR była całkowicie aluminiowa konstrukcja samonośna, która zastąpiła wcześniejszą konstrukcję częściowo samonośną, częściowo ramową. Efektem tej zmiany była głównie oszczędność masy, która pozwoliła dodać do auta kolejne podzespoły i zwiększyć rozstaw osi oraz kół.

Osiągi i czas 0-100
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025