Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Range Rover (L405, 2021-2021) - rywale, ceny, werdykt

Range Rover definiuje luksusowego SUV-a dokładnie tak, jak robili to jego przodkowie. Pomimo silnej konkurencji jazda nim to nadal niezwykłe przeżycie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 stycznia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Range Rover (L405, 2021-2021)
17
Ocena Evo
Cena:
od 523 800 zł
poczucie potęgi na drodze; nadal ma niezwykłe zdolności terenowe; większa uniwersalność niż u poprzedników
problemy z niezawodnością; słabszy na drodze niż konkurencja; widoczna gdzieniegdzie wiekowość konstrukcji

Na hasło “luksusowy SUV” pierwszą myślą będzie zapewne “Range Rover”.

Podczas premiery pierwszego Range’a 50 lat temu nikt nie mógł przypuszczać jak duży wpływ na świat motoryzacji będzie miał ten samochód. On po prostu stworzył segment luksusowych terenówek (dziś mówimy na to “SUV”) i od tamtego czasu było wielu pretendentów do objęcia jego tronu, ale niewiele aut, jeśli w ogóle jakieś, może się z nim równać.

Jest tak dlatego, że Range Rover kroczy po cienkiej granicy między bardzo ambitnymi terenówkami, a luksusowymi krążownikami. Bardzo dobrze radzi sobie na podmokłej łące, będąc przy tym tak luksusowy, prestiżowy i komfortowy jak Mercedes klasy S. Na rok 2021 gama silnikowa Range Rovera została poszerzona o nowe, 6-cylindrowe silniki diesla i benzynowe, które są sprzedawane obok hybrydy plug-in i tradycyjnych wersji z doładowanym sprężarką V8.

003-range-rover-phev
17

Nie jest niczym niezwykłym, że Range Rover jest w stanie to osiągnąć, ale ma swoje kompromisy podczas jazdy. Skłamalibyśmy, gdybyśmy powiedzieli, że będzie ścigał porządne samochody sportowe na Route Napoleon, ale przynajmniej będzie trzymał się ich zderzaków dłużej niż w przypadku poprzednich generacji, co nie znaczy, że to potrwa długo.

Jeśli jednak miałbyś wybrać jeden samochód, który będzie służył do wszystkiego, to kandydatura Range Rovera jest trudna do podważenia. Ma on niesamowite możliwości, którym często nie są w stanie dorównać droższe i bardziej ekskluzywne pojazdy. W środku jest wystawnie urządzony, z zewnątrz nienagannie powściągliwy, a przy tym brytyjski przez wielkie “B”.

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Ceny za dużego Range Rovera (dużego tzn. nie Sport, Velar ani Evoque) zaczynają się od 523 800 zł brutto za najbardziej podstawową wersję HSE z turbodieslem D300. Na rok 2021 Land Rover przygotował kilka wersji specjalnych, ale wszystkie wywodzą się z trzech podstawowych wariantów: HSE, Vogue (od 565 200 zł) lub Autobiography (od 656 800 zł).

Wszystkie wersje Range Rovera są nad wyraz dobrze wyposażone, bo w standardzie jest m.in podgrzewana przednia szyba, pełna elektryka foteli i tylnej klapy, skórzana tapicerka, oświetlenie nastrojowe, trójstrefowa klimatyzacja, zestaw audio Meridian i system multimedialny Touch Pro Duo.

Wybór wersji Vogue oznacza m.in. zmianę kół 19-calowych na 20-calowe, tapicerkę skórzaną o wzorze Windsor, dach panoramiczny (stały), lampy przednie Matrix LED, a to tylko początek listy. Wewnętrzne oświetlenie nastrojowe zyskuje opcje zmiany koloru, podgrzewana kierownica, system domykania drzwi Soft Close, system kamer 360 i rozszerzony pakiet systemów asystujących kierowcy.

Reklama
013-range-rover-phev
17

Topowa wersja Autobiography kosztuje sporo więcej niż Vogue, ale znajduje to uzasadnienie w wyposażeniu, które czyni z Range Rovera pałac na kołach. Są tu m.in. takie elementy jak elektryczny dach panoramiczny z roletami, lampy przednie Pixel LED, tapicerka skórzana perforowana Semi Aniline, przesuwane elektrycznie zasłonki przeciwsłoneczne do przyciemnianych szyb, czterostrefowa klimatyzacja, chłodziarka na napoje, wyświetlacz head-up, a nawet w przypadku zamówienia DVD ekrany w zagłówkach dla pasażerów tylnych miejsc - lista jest bardzo długa.

W tej chwili na absolutnym topie jest wersja specjalna SVAutobiography Dynamic z silnikiem V8 o mocy 565 KM, w której jest jeszcze więcej wyposażenia o bardzo ekskluzywnym charakterze. Wśród dodatków są m.in. światła Pixel-laser LED, pikowana, skórzana podsufitka i również pikowana i perforowana tapicerka foteli Semi Aniline. Wersja ta wyróżnia się też specjalnymi emblematami, dwukolorowym nadwoziem i niedostępnymi dla innych wersji opcjami dekoracyjnymi. Wszystkie wersje Range Rovera można zamawiać w kolorach z rozszerzonej palety SVO, ale nie kosztuje to mało, bo od 29 820 zł w górę. Nie ma górnej granicy, bo każdy może zlecić skomponowanie własnej barwy lakieru, której koszt zależy od stopnia trudności zadania.

Oferta Range Rovera zawiera dwie wersje długości nadwozia różniące się o około 20 cm rozstawem osi. Dopłata do długiej wersji wynosi około 25 tys. zł, ale nie jest to opcja dostępna dla wszystkich wersji. Różne silniki łączą się z różnymi wersjami wyposażenia np. HSE tylko z 6-cylindrowymi silnikami, Vogue i Autobiography z każdą jednostką, a wersje specjalne zazwyczaj z hybrydą, albo topowym V8. Najtańszym napędem zawsze jest diesel o mocy 300 KM (jeśli jest w ogóle dostępny). Mocniejszy turbodiesel D350 kosztuje od 597 200 zł (Vogue), hybryda plug-in P400e od 574 500 zł, miękka hybryda P400 od 557 600 zł. Najdroższe V8 kosztuje w wersji o mocy 525 KM od 670 600 zł w wersji Vogue, 769 500 zł w wersji Autobiography, a najdroższy, królewski wariant to Range Rover SVAutobiography z długim rozstawem osi i silnikiem 5.0 V8 SC 565 KM. Cena? Tylko 1 129 400 zł.

Gdyby w tej topowej wersji zaznaczyć jeszcze wszystkie dostępne opcje takie jak skórzana tapicerka włoskiej firmy Poltrona Frau (+30 530 zł), dwukolorowe nadwozie o specjalnych barwach (+63 590 zł), ogrzewanie postojowe (+7790 zł) czy elektrycznie wysuwany hak holowniczy (+7300 zł) i kilka innych drobniejszych rzeczy to cena może sięgnąć pułapu blisko 1,3 mln zł. Wciąż wygląda to dobrze przy tym co oferują marki Bentley i Rolls-Royce.

Rywale? Rolls-Royce Cullinan to chyba najbardziej luksusowy SUV świata, który prezentuje styl londyńskiej budki telefonicznej bardziej niż sama budka, a i tak kosztuje od około 1,5 mln zł bez dodatków. Same opcje są w stanie pochłonąć kolejne setki tysięcy złotych - zależy głównie od wyobraźni. Pod maską ma coś lepszego niż Range, bo to V12 6,75 l i prezentuje znacznie lepszą jakość, chociaż nie image. Większym konkurentem Range’a jest Bentley Bentayga. Celuje on dokładnie w tego samego klienta, który do 2014 roku, czyli do momentu debiutu Bentaygi, właściwie nie miał wyboru i szedł do salonu po Range Rovera. Cennik Bentleya kwotami zazębia się częściowo z Range Roverem, choć Bentley niemal zawsze oznacza cenę ponad 1 mln zł. Podstawowa wersja Bentaygi ma bardziej konkretny napęd, bo jest to hybryda oparta na 3.0 V6 TFSI, a w odwodzie są jeszcze mocniejsze V8 i flagowe W12.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024