Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Range Rover (L405, 2021-2021) - rywale, ceny, werdykt

Range Rover definiuje luksusowego SUV-a dokładnie tak, jak robili to jego przodkowie. Pomimo silnej konkurencji jazda nim to nadal niezwykłe przeżycie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 stycznia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Range Rover (L405, 2021-2021)
17
Ocena Evo
Cena:
od 523 800 zł
poczucie potęgi na drodze; nadal ma niezwykłe zdolności terenowe; większa uniwersalność niż u poprzedników
problemy z niezawodnością; słabszy na drodze niż konkurencja; widoczna gdzieniegdzie wiekowość konstrukcji

Na hasło “luksusowy SUV” pierwszą myślą będzie zapewne “Range Rover”.

Podczas premiery pierwszego Range’a 50 lat temu nikt nie mógł przypuszczać jak duży wpływ na świat motoryzacji będzie miał ten samochód. On po prostu stworzył segment luksusowych terenówek (dziś mówimy na to “SUV”) i od tamtego czasu było wielu pretendentów do objęcia jego tronu, ale niewiele aut, jeśli w ogóle jakieś, może się z nim równać.

Jest tak dlatego, że Range Rover kroczy po cienkiej granicy między bardzo ambitnymi terenówkami, a luksusowymi krążownikami. Bardzo dobrze radzi sobie na podmokłej łące, będąc przy tym tak luksusowy, prestiżowy i komfortowy jak Mercedes klasy S. Na rok 2021 gama silnikowa Range Rovera została poszerzona o nowe, 6-cylindrowe silniki diesla i benzynowe, które są sprzedawane obok hybrydy plug-in i tradycyjnych wersji z doładowanym sprężarką V8.

003-range-rover-phev
17

Nie jest niczym niezwykłym, że Range Rover jest w stanie to osiągnąć, ale ma swoje kompromisy podczas jazdy. Skłamalibyśmy, gdybyśmy powiedzieli, że będzie ścigał porządne samochody sportowe na Route Napoleon, ale przynajmniej będzie trzymał się ich zderzaków dłużej niż w przypadku poprzednich generacji, co nie znaczy, że to potrwa długo.

Jeśli jednak miałbyś wybrać jeden samochód, który będzie służył do wszystkiego, to kandydatura Range Rovera jest trudna do podważenia. Ma on niesamowite możliwości, którym często nie są w stanie dorównać droższe i bardziej ekskluzywne pojazdy. W środku jest wystawnie urządzony, z zewnątrz nienagannie powściągliwy, a przy tym brytyjski przez wielkie “B”.

Ceny, wyposażenie i konkurencja

Ceny za dużego Range Rovera (dużego tzn. nie Sport, Velar ani Evoque) zaczynają się od 523 800 zł brutto za najbardziej podstawową wersję HSE z turbodieslem D300. Na rok 2021 Land Rover przygotował kilka wersji specjalnych, ale wszystkie wywodzą się z trzech podstawowych wariantów: HSE, Vogue (od 565 200 zł) lub Autobiography (od 656 800 zł).

Wszystkie wersje Range Rovera są nad wyraz dobrze wyposażone, bo w standardzie jest m.in podgrzewana przednia szyba, pełna elektryka foteli i tylnej klapy, skórzana tapicerka, oświetlenie nastrojowe, trójstrefowa klimatyzacja, zestaw audio Meridian i system multimedialny Touch Pro Duo.

Wybór wersji Vogue oznacza m.in. zmianę kół 19-calowych na 20-calowe, tapicerkę skórzaną o wzorze Windsor, dach panoramiczny (stały), lampy przednie Matrix LED, a to tylko początek listy. Wewnętrzne oświetlenie nastrojowe zyskuje opcje zmiany koloru, podgrzewana kierownica, system domykania drzwi Soft Close, system kamer 360 i rozszerzony pakiet systemów asystujących kierowcy.

Reklama
013-range-rover-phev
17

Topowa wersja Autobiography kosztuje sporo więcej niż Vogue, ale znajduje to uzasadnienie w wyposażeniu, które czyni z Range Rovera pałac na kołach. Są tu m.in. takie elementy jak elektryczny dach panoramiczny z roletami, lampy przednie Pixel LED, tapicerka skórzana perforowana Semi Aniline, przesuwane elektrycznie zasłonki przeciwsłoneczne do przyciemnianych szyb, czterostrefowa klimatyzacja, chłodziarka na napoje, wyświetlacz head-up, a nawet w przypadku zamówienia DVD ekrany w zagłówkach dla pasażerów tylnych miejsc - lista jest bardzo długa.

W tej chwili na absolutnym topie jest wersja specjalna SVAutobiography Dynamic z silnikiem V8 o mocy 565 KM, w której jest jeszcze więcej wyposażenia o bardzo ekskluzywnym charakterze. Wśród dodatków są m.in. światła Pixel-laser LED, pikowana, skórzana podsufitka i również pikowana i perforowana tapicerka foteli Semi Aniline. Wersja ta wyróżnia się też specjalnymi emblematami, dwukolorowym nadwoziem i niedostępnymi dla innych wersji opcjami dekoracyjnymi. Wszystkie wersje Range Rovera można zamawiać w kolorach z rozszerzonej palety SVO, ale nie kosztuje to mało, bo od 29 820 zł w górę. Nie ma górnej granicy, bo każdy może zlecić skomponowanie własnej barwy lakieru, której koszt zależy od stopnia trudności zadania.

Oferta Range Rovera zawiera dwie wersje długości nadwozia różniące się o około 20 cm rozstawem osi. Dopłata do długiej wersji wynosi około 25 tys. zł, ale nie jest to opcja dostępna dla wszystkich wersji. Różne silniki łączą się z różnymi wersjami wyposażenia np. HSE tylko z 6-cylindrowymi silnikami, Vogue i Autobiography z każdą jednostką, a wersje specjalne zazwyczaj z hybrydą, albo topowym V8. Najtańszym napędem zawsze jest diesel o mocy 300 KM (jeśli jest w ogóle dostępny). Mocniejszy turbodiesel D350 kosztuje od 597 200 zł (Vogue), hybryda plug-in P400e od 574 500 zł, miękka hybryda P400 od 557 600 zł. Najdroższe V8 kosztuje w wersji o mocy 525 KM od 670 600 zł w wersji Vogue, 769 500 zł w wersji Autobiography, a najdroższy, królewski wariant to Range Rover SVAutobiography z długim rozstawem osi i silnikiem 5.0 V8 SC 565 KM. Cena? Tylko 1 129 400 zł.

Gdyby w tej topowej wersji zaznaczyć jeszcze wszystkie dostępne opcje takie jak skórzana tapicerka włoskiej firmy Poltrona Frau (+30 530 zł), dwukolorowe nadwozie o specjalnych barwach (+63 590 zł), ogrzewanie postojowe (+7790 zł) czy elektrycznie wysuwany hak holowniczy (+7300 zł) i kilka innych drobniejszych rzeczy to cena może sięgnąć pułapu blisko 1,3 mln zł. Wciąż wygląda to dobrze przy tym co oferują marki Bentley i Rolls-Royce.

Rywale? Rolls-Royce Cullinan to chyba najbardziej luksusowy SUV świata, który prezentuje styl londyńskiej budki telefonicznej bardziej niż sama budka, a i tak kosztuje od około 1,5 mln zł bez dodatków. Same opcje są w stanie pochłonąć kolejne setki tysięcy złotych - zależy głównie od wyobraźni. Pod maską ma coś lepszego niż Range, bo to V12 6,75 l i prezentuje znacznie lepszą jakość, chociaż nie image. Większym konkurentem Range’a jest Bentley Bentayga. Celuje on dokładnie w tego samego klienta, który do 2014 roku, czyli do momentu debiutu Bentaygi, właściwie nie miał wyboru i szedł do salonu po Range Rovera. Cennik Bentleya kwotami zazębia się częściowo z Range Roverem, choć Bentley niemal zawsze oznacza cenę ponad 1 mln zł. Podstawowa wersja Bentaygi ma bardziej konkretny napęd, bo jest to hybryda oparta na 3.0 V6 TFSI, a w odwodzie są jeszcze mocniejsze V8 i flagowe W12.

Nowy numer EVO magazine

Zamów czwarte wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
Marki z V12
V12
Najmłodsze samochody z V12 pod maską - przegląd rynku

V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.

20 stycznia 2023
Już jest - Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato - prezent na 100-lecie współpracy

Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.

21 grudnia 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Znamy podstawowe dane silnika nowego Mustanga GT i Dark Horse

Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.

20 grudnia 2022
Auta z dużymi silnikami przegląd rynku
Rynek
Najtańsze nowe samochody z dużymi silnikami - przegląd rynku

Okazuje się, że wciąż są na rynku samochody z dużymi motorami, które nie kosztują walizki pieniędzy.

2 lutego 2023
2023 BMW M3 Touring tył z dołu
BMW / M3
BMW M3 Touring - instant classic

Fani czekali na prawdziwe M3 Touring kilka dekad, ale czy warto go kupić? Odpowiedź brzmi: TAK! 

2 lutego 2023
Bugatti Chiron Profilée pod wieżą Eiffela
Aukcja
Jedyny na świecie Bugatti Chiron Profilée sprzedany za ponad 46 mln zł

Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.

1 lutego 2023
2024 Range Rover Velar lifting
Land Rover / Range Rover Velar
Debiutuje Range Rover Velar po liftingu

Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.

1 lutego 2023
Scuderia Cameron Glickenhaus 007S prezentacja
Scuderia Cameron Glickenhaus / 007S
Glickenhaus 007S - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.

1 lutego 2023
Fastline dla WOŚP
WOŚP
Fastline Racing Academy licytuje dla WOŚP!

Fastline kolejny raz dołącza do licytacji WOŚP, i jak zawsze na najwyższych obrotach.

1 lutego 2023
Maserati GranTurismo Trofeo PrimaSerie tył
Maserati / GranTurismo
Maserati zacznie produkcję GranTurismo od limitowanej serii PrimaSerie

Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.

27 stycznia 2023
Porsche Vision 357 koncept
Porsche
Porsche Vision 357 - koncept na 75-lecie Porsche 356

Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.

26 stycznia 2023
Kia EV6 GT - zdjęcie główne
Kia / EV6
2023 Kia EV6 GT - koreański rywal Tesli Model Y

Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.

25 stycznia 2023
BMW M3 CS xDrive
BMW / M3 CS
Nowe BMW M3 CS - moc CSL-a z nadwoziem sedan i napędem xDrive

BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.

25 stycznia 2023
2024 Polestar 2
EV
Odświeżony Polestar 2 ma większy zasięg i lepsze osiągi

Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.

24 stycznia 2023
2023 Porsche Cayenne test
Porsche / Cayenne
2023 Porsche Cayenne - świetny SUV, choć nie w każdej wersji

Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.

24 stycznia 2023