Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
15

Przedstawiamy nowe Audi A6, pierwszy model tej marki według nowej-starej strategii nazewnictwa. Samochód ten będzie produkowany równolegle ze swoim elektrycznym odpowiednikiem, ale pod maskę trafią jednostki na benzynę i olej napędowy. Dlaczego dwa A6 jednocześnie? Cóż, jeszcze niedawno byliśmy pewni, że samochód ten będzie miał oznaczenie A7, ale Audi zdecydowało się porzucić podział na “nieparzyste spalinowe” i “parzyste elektryczne” oznaczenia modeli. Nie mają jednak zamiaru “naprawiać” w ten sposób aut, które już są na rynku, stąd nowe A5 jest odpowiednikiem dawnego A4.

Może to być nieco mylące, ale Audi chce aby aktualni posiadacze A6, a także inni klienci segmentu dużych modeli klasy premium wiedzieli, że jeśli tylko chcą A6, to niezależnie czy jest to EV, benzyna czy diesel, w gamie jest odpowiedni model. Jak zawsze, rywalami Audi w tej bitwie będzie BMW 5 do spółki z Mercedesem klasy E. W przyszłości producent zamierza uzupełnić ofertę o sportowe RS6 napędzane prawdopodobnie mieszanką V8 i energii elektrycznej.

2025 Audi A6- silniki i parametry

Z technicznego punktu widzenia nowe A6 poszło w ślady wcześniejszych A5Q5. Na początku model ten będzie dostępny z gamą dwulitrowych silników doskonale znanych tym, którzy już mieli okazję poprowadzić nowe A5. Jeden benzynowy, drugi diesel, ten drugi z modułem 48V mild hybrid dla lepszej wydajności i osiągów. Dla miłośników jednostek większych niż 2 litry, Audi przewidziało też silnik 3.0 V6 o mocy 367 KM. W tej chwili nie ma żadnej hybrydy plug-in, ale jeśli za wzorzec przyjmiemy jak uzupełniana jest gama A5, model z wtyczką pojawi się raczej prędzej niż później.

2025 Audi A6 Avant kombi
15

Tak jak w A5 i Q5, turbodiesel z modułem MHEV+ pozwoli A6 jeździć na samym prądzie przy niskiej prędkości i małym obciążeniu napędu. Jazda w poszukiwaniu wolnego miejsca parkingowego lub powolne toczenie się w korku powinno odbywać się z jednostką diesla niejako pracującą w tle. W innych sytuacjach moduł elektryczny będzie w stanie dołożyć 24 KM i 230 Nm do 204 KM i 450 Nm osiąganych przez silnik tłokowy. Zwłaszcza ta druga wartość jest tu istotna, bo zapewnia sprawne napędzanie auta od niskich obrotów. Co więcej, miękka hybryda w technologii Audi potrafi się doładowywać znacznie szybciej niż podobne systemy innych producentów.

Benzynowe A6 będzie z kolei napędzane dobrze znanym z A5 silnikiem 2.0 TFSI ze zmienną geometrią turbosprężarki, ale bez dodatku elektryki. Deklarowana moc też wynosi 204 KM, ale moment obrotowy jest niższy: 340 Nm. Diesel ma nad 2.0 TFSI także tę przewagę, że w takiej wersji klienci będą mogli dodać legendarny napęd quattro. Oczywiście quattro jest standardem dla modelu z V6, którego moment obrotowy 550 Nm osiągany jest przy pomocy modułu MHEV podobnego jak ten w turbodieslu 2.0 TDI.

Wszystkie nowe A6, z napędem na dwa jak i cztery koła, mają na pokładzie skrzynię dwusprzęgłową S-tronic, w której tryby mają zrewidowane zęby w celu wyciszenia pracy przekładni. Dodatkowo model V6 posiada przy tylnej osi sportowy dyferencjał aktywnie rozdzielający moment obrotowy pomiędzy koła. Producent podaje, że podstawowe A6 z benzynowym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 8,3 s, a z turbodieslem w 7 s. Prędkości maksymalne to odpowiednio 240 lub 238 km/h.

2025 Audi A6 - układ jezdny i prowadzenie

Jako większy i bardziej luksusowy model niż A5, nowe A6 można skonfigurować z pneumatycznym zawieszeniem adaptacyjnym. Możliwość zmiany prześwitu w zależności od sytuacji oznacza, że w trybie Sport auto porusza się 20 mm bliżej gruntu, a w trybie Dynamic obniża się o kolejne 10 mm. W pozostałych trybach: Normal, Balanced, Comfort i Efficiency zawieszenie pozostaje w ustawieniu standardowym. Dopiero powyżej 120 km/h A6 obniża się dla lepszej aerodynamiki i stabilności. Z kolei poniżej 85 km/h może zwiększyć prześwit o 20 mm, aby pokonać trudniejszy odcinek drogi. Zawieszeniem pneumatycznym można nawet sterować za pomocą komend głosowych do asystenta Audi.

2025 Audi A6 Avant sylwetka
15

Wzorem A5, Audi rozszerzyło zakres trybów jazdy o bardziej sztywne ustawienie Dynamic i miękkie Comfort. Jeśli nie zdecydujesz się na pneumatykę, możesz wybrać alternatywne zawieszenie sportowe z prześwitem obniżonym o 20 mm. A6 wyposażono w system wektorowania momentu obrotowego poprzez hamowanie, co poprawia jego zdolności w zakrętach, a usztywniony układ kierowniczy powinien przyczynić się do lepszego wyczucia drogi. Na większości rynków, ale nie w UK, dostępna będzie opcjonalna skrętna tylna oś. Dopiero RS6 powinno wnieść ten element także na brytyjską ziemię.

Wyciszenie i komfort to główne motywy widoczne w nowym A6. Izolację akustyczną poprawiono o 30% względem poprzednika, choć auto wcale nie jest cięższe. Pomagają też opracowane od zera nowe mocowania silnika i skrzyni biegów, ciaśniej spasowane uszczelki drzwi i okien oraz pierścienie absorbujące hałas w oponach, pod warunkiem wyboru kół w rozmiarze od 19 cali w górę.

2025 Audi A6 - design: widać, że to miało być A7

Ważną kwestią dla konstruktorów i stylistów tej generacji A6 była aerodynamika. Model ten jest najbardziej opływowym Avantem w historii, co nie brzmi specjalnie imponująco, ale sam współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,25 już tak. Podobnie jak sama jego sylwetka. A6 urosło na długość aż o 60 mm (ma 4990 mm), a rozstaw osi 2927 mm sprawia, że jest bardziej przestronne w środku. Szerokość bez lusterek jest równa 1880 mm.

Reklama
2025 Audi A6 Avant design
15

Cała ta sprawa, że “to miało być nowe A7” jest widoczna w wyglądzie nowego A6 Avant. Auto wygląda na bardziej sportowe, przyciśnięte do gruntu, niż poprzednik, co podkreślone jest jego oświetleniem, detalami i muskulaturą nadwozia znacznie bliższą sportbacka A7, albo obecnego RS6. Spalinowy Avant jest przy tym znacznie bardziej konwencjonalny niż jego elektryczny brat A6 e-tron, jakby zupełnie nie mieli ze sobą nic wspólnego. Przedni pas dominuje trapezoidalny grill i kurtynowe wloty powietrza, a w przeciwieństwie do e-trona, matrycowe światła LED umieszczono tam, gdzie powinny być.

Idąc w kierunku tyłu, mocne przetłoczenia maski sugerują obecność silnika widlastego (co poniekąd może być prawdą), mocno zarysowane są także nadkola. Tylna szyba jest pochylona bardziej niż kiedykolwiek, a za nią podąża linia samego bagażnika. Wszechobecny lightbar musiał się tu znaleźć, ale oddzielono go od głównych tylnych zespołów oświetleniowych. Jakie wnioski? To spore auto, ale zrobione w stylu Audi: jest nowoczesne, fajne i stylowe.

2025 Audi A6 - wnętrze

W środku rządzi nowa “cyfrowa scena” Audi, czyli 11,9-calowy ekran zegarów połączony z 14,5-calowym ekranem głównym OLED. Czy to oznacza, że nowy model ma o jeden wyświetlacz mniej niż stary, gdzie jako trzeci był ekran panelu klimatyzacji? Nie, jeśli mówimy o wersji Edition 1, w której wzorem A5/S5 znalazł się też opcjonalny ekran po stronie pasażera. Jeśli odczucia będą takie same jak w A5 i S6 e-tron, gdzie “cyfrowa scena” znalazła się już wcześniej, będzie to zaskakująco przyjemne w użytkowaniu wnętrze, z multimediami obdarzonymi dawką zdrowego rozsądku nieznaną wielu innym systemom na rynku.

2025 Audi A6 Avant wnętrze
15

Identycznie jak w A5, na pokładzie znajdzie się też “światło interakcji”, które miga wraz z kierunkowskazami, służy za oświetlenie powitalne i daje znać o zablokowaniu lub odblokowaniu zamków. Nowe A6 jest większe od poprzednika, więc powinno być też bardziej przestronne.

Ceny i dostępność

Audi A6 Avant będzie w sprzedaży od połowy marca 2025. Na początek producent proponuje linie Sport, S-line i Edition 1, a ceny w Niemczech zaczynają się od 58 000 euro (241 tys. zł)za model 2.0 TFSI. Za turbodiesla 2.0 TDI MHEV+ cena startuje od 61 700 euro (258 tys. zł). Cennik wersji V6 jeszcze nie jest znany, a pierwsze samochody trafią do klientów pod koniec maja 2025.

Co z następcą RS6? Ledwo udało mu się uniknąć losu który spotkał RS4 (zmiana nazwy na RS5), a poza tym nie wiemy o nim zbyt wiele. Najprawdopodobniej za napęd posłuży hybryda oparta o silnik V8 jak w Bentleyach Continental GT i Flying Spur będących częścią tego samego koncernu. Wtedy RS6 miałoby spokojnie ponad 700 KM, co w tej chwili jest konieczne do rywalizacji z BMW M5.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025