Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi SQ8 e-tron - 2,7 tony usportowionego elektrycznego SUV-a

SQ8 e-tron z trzema silnikami jest flagowym EV marki Audi, ale ma z nich wszystkich najmniej sensu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 marca 2024
2024 Audi SQ8 e-tron test
13
Ocena Evo
Cena:
od 446 100 zł
gładko działający napęd; responsywne podwozie jak na ten rozmiar i masę auta
lepsze osiągi są okupione znacznie gorszą wydajnością

Audi Q8 e-tron właściwie w ogóle nie przypomina Q8. Jest tak, gdyż nie ma praktycznie nic wspólnego ze spalinowym rywalem Range Rovera Sport; to raczej zmodernizowana wersja pierwszego elektrycznego SUV-a Audi z 2019 roku, który na początku nazywał się po prostu e-tron, ale z jakiegoś powodu dostał oznaczenie Q8. To też nie ma za bardzo sensu…

Testujemy flagową wersję SQ8, która otrzymała kompleksowy pakiet ulepszeń dla uzasadnienia nieco mylącej zmiany nazwy. Najważniejsze nowości to większa (czyt. ogromna) bateria 106 kWh, nowe oprogramowanie odpowiadające za wydajność oraz design bardziej ukierunkowany na aerodynamikę oraz zwiększenie zasięgu. Według producenta zasięg wynosi 494 km, ale nawet w trybie Efficiency, z wyłączoną klimatyzacją, zużycie energii nie spadnie poniżej 3,9 km/kWh. Oznacza to, że zasięg tak naprawdę wynosi 409 km, więc Audi z kretesem przegrywa z BMW iX xDrive50, w którym producent deklaruje 630 km zasięgu.

Audi SQ8 e-tron ma trzy silniki i ogromną baterię, ale deklarowany przez producenta zasięg nie wygląda imponująco na tle rywali.

Oczywiście jeśli szukacie zasięgu, to Audi ma w ofercie normalnego e-trona (do 582 km na ładowaniu). Z kolei SQ8 jest według producenta nakierowany bardziej na osiągi i dynamikę jazdy niż na czystą wydajność. Z tego powodu ma trzy silniki - jeden z przodu i dwa przy tylnych kołach - osiągające w sumie 503 KM i aż 973 Nm. Wystarcza to na osiągnięcie 100 km/h w 4,5 s oraz rozpędzenie się do 210 km/h.

Nie są to parametry szczególnie przyciągające uwagę, skoro dzisiejsza Tesla czy Porsche Taycan mają w okolicach tysiąca koni, ale nie wymagajmy zbyt wiele. Progresywna mapa napędu - trochę podobna w swojej responsywności do automatycznej skrzyni z konwerterem momentu - oznacza, że SQ8 e-tron dostarcza swoje osiągi wyważonym strumieniem, a nie mocnym uderzeniem, co trudno uznać za wadę. Samochód przyspiesza dość podobnie do spalinowego SQ8 z silnikiem V8, a ponieważ przyspieszenie narasta bardziej naturalnie niż w większości szybkich EV, łatwiej uzyskać odpowiedni rytm i wyczucie napędu.

2024 Audi SQ8 e-tron sylwetka tył
13

Przestawienie amortyzatorów na tryb Comfort pomaga SQ8 radzić sobie na gorszej jakości drogach. Poświęca się trochę kontroli w zamian za spokojniejszą pracę standardowych pneumatycznych sprężyn zawieszenia. BMW iX pozostaje punktem odniesienia w tej klasie pod względem komfortu jazdy, ale SQ8 dość dobrze izoluje słabe nawierzchnie, a jego nieco ostrzejsza charakterystyka jest mile widziana, gdy pojawi się odpowiednia droga.

Żaden elektryczny SUV o masie 2725 kg (tak, to prawidłowa wartość) nie będzie wzorcowym autem dla kierowcy, ale SQ8 wydaje się przyjemnie zestrojony, daje poczucie bezpieczeństwa, a przy swoim rozmiarze i masie potrafi nawet zapewnić odrobinę sportowych emocji. Przełożenie układu kierowniczego jest dość bezpośrednie i wcale nie wydaje się oderwane od reszty auta - SQ8 potrafi wbijać się w zakręty z niespodziewaną zwinnością. Gdy mocno wchodzisz w zakręt, możesz poczuć jak ogromna masa wypycha przednią oś na zewnątrz, ale bądź cierpliwy, wyczuj moment kiedy możesz przycisnąć, a SQ8 przysiądzie i z niezwykłą mocą pomknie w kierunku wyjścia z zakrętu. Dwa tylne motory pozwalają na bardzo precyzyjne dawkowanie mocy na każde koło, co pozytywnie wpływa na zdolność jazdy w zakrętach, lecz ogólnie charakterystyka napędu Audi na pierwszym miejscu stawia wydajność i neutralność, a dopiero potem dynamikę jazdy.

Napęd e-tron skalibrowano bardziej pod wydajność, choć SQ8 nadal potrafi zaskoczyć zwinnością w zakrętach.

Reklama

Tak naprawdę cały samochód wyznaje te same zasady. Audi SQ8 e-tron nie jest niczym innym jak prostolinijnym i rozsądnym SUV-em. Dobrze radzi sobie z siłami przenoszonymi przez opony, ale brakuje mu zmysłowości w odkrywaniu pełni jego dynamicznych możliwości. Niekoniecznie jest to złe, ponieważ w normalnych warunkach jazda jest relaksująca i bezwysiłkowa. E-tron zachowuje się na słabych nawierzchniach pewniej niż benzynowe SQ8, a lekki (w trybie Comfort) i bezpośredni układ kierowniczy ułatwia ustawianie go na drodze. Jedynym zarzutem jest wyczucie hamulca - początkowa reakcja jest pozytywna, ale czasami wydaje się, że silny efekt regeneracji utrzymuje się nawet po całkowitym zwolnieniu pedału.

2024 Audi SQ8 e-tron wnętrze
13

Wnętrze to typowe Audi, nieco kliniczne, ostro narysowane, ale też genialnie wykonane. Panele są ciasno spasowane, przełączniki świetnie “klikają”, a haptyczne elementy dotykowe są łatwe w obsłudze. Brakuje ekscentrycznych detali i stylu, który można znaleźć w iX, ale niektórzy nie będą mieli nic przeciwko temu. To, co może przeszkadzać, to cyfrowe lusterka w drzwiach, które wymagają ciągłego skupiania wzroku i nie pozwalają zobaczyć więcej otoczenia poprzez poruszanie głową. Na szczęście są one opcjonalne.

Ceny i konkurencja

W dziedzinie jazdy elektryczne Audi SQ8 e-tron pokazuje niemałe kompetencje - być może nawet ponadprzeciętne - ale trudno pominąć fakt, że poświęcono tu czystą praktyczność na rzecz osiągów z dość miernym skutkiem. Ten kompromis nie do końca się kalkuluje, szczególnie w SUV-ie za prawie pół miliona złotych przeznaczonym do użytku w rodzinie. My postawilibyśmy na BMW iX xDrive50, które kosztuje nieco więcej, i jest bardziej luksusowe niż sportowe, ale ma podobne osiągi w linii prostej oraz sporo większy zasięg.

Po niedawnym liftingu także Jaguar I-Pace wydaje się ciekawą opcją w tym segmencie, a jego zdolności dynamiczne bardziej przypominają niskiego i zgrabnego sedana niż SUV-a. Mimo kilku lat obecności na rynku jego 400-konny napęd i 4,8 s do 100 km/h są nadal konkurencyjne, ale zasięg i cena będą podobne jak w Audi.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024