Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Audi SQ8 e-tron - 2,7 tony usportowionego elektrycznego SUV-a

SQ8 e-tron z trzema silnikami jest flagowym EV marki Audi, ale ma z nich wszystkich najmniej sensu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

13 marca 2024
2024 Audi SQ8 e-tron test
13
Ocena Evo
Cena:
od 446 100 zł
gładko działający napęd; responsywne podwozie jak na ten rozmiar i masę auta
lepsze osiągi są okupione znacznie gorszą wydajnością

Audi Q8 e-tron właściwie w ogóle nie przypomina Q8. Jest tak, gdyż nie ma praktycznie nic wspólnego ze spalinowym rywalem Range Rovera Sport; to raczej zmodernizowana wersja pierwszego elektrycznego SUV-a Audi z 2019 roku, który na początku nazywał się po prostu e-tron, ale z jakiegoś powodu dostał oznaczenie Q8. To też nie ma za bardzo sensu…

Testujemy flagową wersję SQ8, która otrzymała kompleksowy pakiet ulepszeń dla uzasadnienia nieco mylącej zmiany nazwy. Najważniejsze nowości to większa (czyt. ogromna) bateria 106 kWh, nowe oprogramowanie odpowiadające za wydajność oraz design bardziej ukierunkowany na aerodynamikę oraz zwiększenie zasięgu. Według producenta zasięg wynosi 494 km, ale nawet w trybie Efficiency, z wyłączoną klimatyzacją, zużycie energii nie spadnie poniżej 3,9 km/kWh. Oznacza to, że zasięg tak naprawdę wynosi 409 km, więc Audi z kretesem przegrywa z BMW iX xDrive50, w którym producent deklaruje 630 km zasięgu.

Audi SQ8 e-tron ma trzy silniki i ogromną baterię, ale deklarowany przez producenta zasięg nie wygląda imponująco na tle rywali.

Oczywiście jeśli szukacie zasięgu, to Audi ma w ofercie normalnego e-trona (do 582 km na ładowaniu). Z kolei SQ8 jest według producenta nakierowany bardziej na osiągi i dynamikę jazdy niż na czystą wydajność. Z tego powodu ma trzy silniki - jeden z przodu i dwa przy tylnych kołach - osiągające w sumie 503 KM i aż 973 Nm. Wystarcza to na osiągnięcie 100 km/h w 4,5 s oraz rozpędzenie się do 210 km/h.

Nie są to parametry szczególnie przyciągające uwagę, skoro dzisiejsza Tesla czy Porsche Taycan mają w okolicach tysiąca koni, ale nie wymagajmy zbyt wiele. Progresywna mapa napędu - trochę podobna w swojej responsywności do automatycznej skrzyni z konwerterem momentu - oznacza, że SQ8 e-tron dostarcza swoje osiągi wyważonym strumieniem, a nie mocnym uderzeniem, co trudno uznać za wadę. Samochód przyspiesza dość podobnie do spalinowego SQ8 z silnikiem V8, a ponieważ przyspieszenie narasta bardziej naturalnie niż w większości szybkich EV, łatwiej uzyskać odpowiedni rytm i wyczucie napędu.

2024 Audi SQ8 e-tron sylwetka tył
13

Przestawienie amortyzatorów na tryb Comfort pomaga SQ8 radzić sobie na gorszej jakości drogach. Poświęca się trochę kontroli w zamian za spokojniejszą pracę standardowych pneumatycznych sprężyn zawieszenia. BMW iX pozostaje punktem odniesienia w tej klasie pod względem komfortu jazdy, ale SQ8 dość dobrze izoluje słabe nawierzchnie, a jego nieco ostrzejsza charakterystyka jest mile widziana, gdy pojawi się odpowiednia droga.

Żaden elektryczny SUV o masie 2725 kg (tak, to prawidłowa wartość) nie będzie wzorcowym autem dla kierowcy, ale SQ8 wydaje się przyjemnie zestrojony, daje poczucie bezpieczeństwa, a przy swoim rozmiarze i masie potrafi nawet zapewnić odrobinę sportowych emocji. Przełożenie układu kierowniczego jest dość bezpośrednie i wcale nie wydaje się oderwane od reszty auta - SQ8 potrafi wbijać się w zakręty z niespodziewaną zwinnością. Gdy mocno wchodzisz w zakręt, możesz poczuć jak ogromna masa wypycha przednią oś na zewnątrz, ale bądź cierpliwy, wyczuj moment kiedy możesz przycisnąć, a SQ8 przysiądzie i z niezwykłą mocą pomknie w kierunku wyjścia z zakrętu. Dwa tylne motory pozwalają na bardzo precyzyjne dawkowanie mocy na każde koło, co pozytywnie wpływa na zdolność jazdy w zakrętach, lecz ogólnie charakterystyka napędu Audi na pierwszym miejscu stawia wydajność i neutralność, a dopiero potem dynamikę jazdy.

Napęd e-tron skalibrowano bardziej pod wydajność, choć SQ8 nadal potrafi zaskoczyć zwinnością w zakrętach.

Reklama

Tak naprawdę cały samochód wyznaje te same zasady. Audi SQ8 e-tron nie jest niczym innym jak prostolinijnym i rozsądnym SUV-em. Dobrze radzi sobie z siłami przenoszonymi przez opony, ale brakuje mu zmysłowości w odkrywaniu pełni jego dynamicznych możliwości. Niekoniecznie jest to złe, ponieważ w normalnych warunkach jazda jest relaksująca i bezwysiłkowa. E-tron zachowuje się na słabych nawierzchniach pewniej niż benzynowe SQ8, a lekki (w trybie Comfort) i bezpośredni układ kierowniczy ułatwia ustawianie go na drodze. Jedynym zarzutem jest wyczucie hamulca - początkowa reakcja jest pozytywna, ale czasami wydaje się, że silny efekt regeneracji utrzymuje się nawet po całkowitym zwolnieniu pedału.

2024 Audi SQ8 e-tron wnętrze
13

Wnętrze to typowe Audi, nieco kliniczne, ostro narysowane, ale też genialnie wykonane. Panele są ciasno spasowane, przełączniki świetnie “klikają”, a haptyczne elementy dotykowe są łatwe w obsłudze. Brakuje ekscentrycznych detali i stylu, który można znaleźć w iX, ale niektórzy nie będą mieli nic przeciwko temu. To, co może przeszkadzać, to cyfrowe lusterka w drzwiach, które wymagają ciągłego skupiania wzroku i nie pozwalają zobaczyć więcej otoczenia poprzez poruszanie głową. Na szczęście są one opcjonalne.

Ceny i konkurencja

W dziedzinie jazdy elektryczne Audi SQ8 e-tron pokazuje niemałe kompetencje - być może nawet ponadprzeciętne - ale trudno pominąć fakt, że poświęcono tu czystą praktyczność na rzecz osiągów z dość miernym skutkiem. Ten kompromis nie do końca się kalkuluje, szczególnie w SUV-ie za prawie pół miliona złotych przeznaczonym do użytku w rodzinie. My postawilibyśmy na BMW iX xDrive50, które kosztuje nieco więcej, i jest bardziej luksusowe niż sportowe, ale ma podobne osiągi w linii prostej oraz sporo większy zasięg.

Po niedawnym liftingu także Jaguar I-Pace wydaje się ciekawą opcją w tym segmencie, a jego zdolności dynamiczne bardziej przypominają niskiego i zgrabnego sedana niż SUV-a. Mimo kilku lat obecności na rynku jego 400-konny napęd i 4,8 s do 100 km/h są nadal konkurencyjne, ale zasięg i cena będą podobne jak w Audi.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Volkswagen Tiguan test PL
Volkswagen / Tiguan
Volkswagen Tiguan R-Line - najchętniej wybierany model w najrzadziej wybieranej wersji

Odświeżony crossover VW ciągle ma idealne wręcz rozmiary i jest… skutecznym Volkswagenem.

20 sierpnia 2025
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Opel / Corsa
Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo - cyfrowa zapowiedź hot hatcha Opla

Ta Corsa to czysta fantastyka, ale jednocześnie przedsmak faktycznego Opla Corsa GSE na prąd.

20 sierpnia 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno – nowe limitowane Lamborghini V12 (2025)

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

19 sierpnia 2025
GMSV S1 LM główne
Gordon Murray Automotive
Dwa nowe modele Gordona Murraya. Jeden wygląda zupełnie jak McLaren F1

Le Mans GTR oraz S1 LM to dwa nowe samochody z działu zamówień specjalnych Gordon Murray Automotive.

19 sierpnia 2025
Ringbrothers Octavia aston martin dbs
Restomod
To nowy restomod Aston Martina, choć nazwa może sugerować co innego

Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…

18 sierpnia 2025
Longbow zapowiedź
Longbow
Ta brytyjska firma może przejąć filozofię lekkości Lotusa

Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.

18 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025