Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG G63 - wciąż brutalne 585 KM

G63 nie jest lepsze niż DBX707 czy RR Sport SV, za to ma więcej fejmu niż dwaj rywale razem wzięci.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 listopada 2024
2024 Mercedes-AMG G63 test
26
Ocena Evo
Cena:
od 975 600 zł
triumf inżynierii aż do przesady
czasami mniej znaczy więcej

Nie daj się zwieść, że Mercedes-AMG G63 - Terminator wśród szybkich SUV-ów (lub ceglany wychodek na kołach, wedle uznania) - dostał lifting po to, aby konkurować z Range Roverem Sport SV, jednym z liderów wśród sportowych SUV-ów. Po raz pierwszy musi on dzielić przestrzeń w gamie ze swoim odpowiednikiem na prąd. Mimo chwytliwej nazwy “G580 z technologią EQ” i równie imponującej mocy, wersja EV przegrywa ze swoim grzmiącym z wydechu bratem pod względem popularności. G63 przynosi firmie nierealne stawki marży, zatem na pewno jeszcze przez jakiś czas AMG pozostanie domyślnym wyborem w gamie klasy G. Jeśli więc nadal jest świetny…

…to nie ma co poprawiać go na siłę. Pewnie dlatego zmiany są małe, a najistotniejszą jest dołożenie modułu mild hybrid z instalacją 48V, dodatkowym akumulatorem oraz generatorem-starterem. Stąd pojawiło się dodatkowe 20 KM i 200 Nm podawane w krótkich pikach gdy 4-litrowe V8 hot-V (585 KM i 850 Nm) nie jest wystarczające. Wielu z Was pewnie zapyta w jakich okolicznościach taki silnik, z taką mocą i momentem, nie jest wystarczający? Na przykład gdy masę 2650 kg (wg naszych pomiarów) trzeba rozpędzić do 100 km/h w 4,4 s, co deklaruje producent.

Polifitingowe G63 nadal ma osiem cylindrów i dwie turbiny. Z mocą 585 KM przyspiesza do 100 km/h w 4,4 s.

V8 dostarcza swoją moc z bezwzględną brutalnością, więc choć jego gardłowy dźwięk został przytłumiony przez przepisy, to wciąż obłędnie szybkie auto. Zza kierownicy nawet bardziej, bo pozycja przypomina siedzenie z przodu na górnym pokładzie autobusu, a aerodynamika nie różni się od typowego ciągnika siodłowego.

Pewnie tego nie poczujesz, ale nowe G63 jest szybsze nawet od oryginalnego Aston Martina DBX. Duży Merc rusza z miejsca, albo spod świateł, z nosem w górze i tyłem na glebie, zanim przy około 80 km/h wyrównuje się i gna dalej do momentu, aż fizyka zaczyna mu przeszkadzać. Na wyjściach z wolniejszych zakrętów napęd potrafi efektywnie rozbujać tego kolosa, ale często działa on na zasadzie przełącznika on-off.

2024 Mercedes-AMG G63 tył
26

Standardem w G63 jest system Mercedes Active Ride Control, czyli hydrauliczno-elektroniczna stabilizacja przechyłów, której sposób działania robi większe wrażenie niż sama potęga silnika. Klasa G wreszcie nabrała pewnej płynności, ale termin ten może nie być odpowiedni dla czegoś, co ma środek ciężkości na wysokości operacyjnej przeciętnego Airbusa. Opracowana w celu poprawy komfortu jazdy, a nie zrobienia z “G” auta sportowego, technologia Active Ride zapewnia spokojniejszą, bardziej zrównoważoną jazdę. Efekt “kiwającego psa” wśród pasażerów w warunkach codziennej jazdy został już prawie całkowicie wyeliminowany. Samochód jest teraz znacznie bardziej komfortowy na długich dystansach i zbliżył się do rywali w kategoriach rozpatrywanych podczas wyboru auta do przejażdżek górskich zimową porą.

Klasa G od AMG najbardziej imponuje nowym zawieszeniem z technologią Active Ride.

Ponieważ na pokładzie są też adaptacyjne amortyzatory, zawieszenie potrafi odpowiednio się usztywnić podczas dynamicznej jazdy, jeśli tylko nie przeszkadza ci, że G63 wygląda jak najmniej sportowe auto świata, przynajmniej do czasu, aż ktoś zainstaluje napęd Megane RS z zawieszeniem Cup w Dacii Duster. Układ kierowniczy pracuje zbyt luźno, przez co składanie się tym autem w zakręt polega na celowaniu mniej więcej w kierunku zakrętu i modlitwie o udany manewr, ale gdzieś głęboko klasa G ma zupełnie niespodziewane pokłady zwinności. Byłoby jednak przesadą stwierdzenie, że robi to z wypracowaną równowagą. To dość tępe narzędzie, ale nie pozbawione kontroli, a gdyby nie ogromna masa i leniwie pracująca kierownica, można by zirytować kilku niczego nie podejrzewających kierowców w bardziej ambitnych wozach na węższych partiach dróg.

Reklama
2024 Mercedes-AMG G63 wnętrze
26

Jeśli chodzi o wnętrze, występuje tu niecodzienny paradoks przestrzenny, bo jak na coś tak wielkiego z zewnątrz, kabina jest wręcz śmiesznie mała. Drzwi grubsze niż skóra przeciętnego polityka oraz nadwozie stworzone z myślą przetrwania wszystkiego co Matka Natura mogłaby rzucić pod koła, odbijają się na komforcie pasażerów Mercedesa G. Jednak w przeciwieństwie do innych współczesnych modeli tej marki, G63 wykonano z solidnością i jakością niespotykaną w innych autach. Chociaż auto ma teraz dwa duże ekrany i dotykowe panele towarzyszące przyciskom do blokowana mostów, spasowanie materiałów i wykończenie powinno przetrwać co najmniej trzy pokolenia. I to nawet mimo faktu, że oprogramowanie na tych ekranach pewnie już teraz jest przestarzałe.

Ceny i konkurencja

Tak jak wszystkie szybkie SUV-y, G63 nie jest nawet blisko dostania się na “listę samochodów, którymi powinieneś się przejechać przed śmiercią” Magazynu Evo. Ani żadną inną listę tego rodzaju. Klasa G od AMG to dodatek - drogi, bo kosztuje prawie 1 mln złotych - do rodzinnej floty; auto na co dzień, którym wykonujesz wszystkie bliższe i dalsze kursy w każdych warunkach pogodowych, poza tymi specjalnymi, na które rezerwujesz swoje Porsche 911 GT3 albo Ferrari 458 Speciale. Istnieją jednak lepsze SUV-y o wysokich osiągach jeśli coś takiego cię kręci, czyli Range Rover Sport SVAston Martin DBX707. Nawet G500, które co prawda straciło silnik V8 na rzecz rzędowej “szóstki”, będzie lepszym samochodem na co dzień. Z drugiej strony, jeśli chcesz być niedźwiedziem, to od razu grizzly, a uznanie redaktora Meadena dostaniesz gratis.

Mercedes-AMG G63 - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo
Moc: 585 KM / 6000 obr.
Moment obrotowy: 850 Nm / 2500-3500 obr.
Masa: 2678 kg (218 KM / tonę)
Opony: Goodyear Eagle F1 SUV
0-100 km/h: 4,4 s
Prędkość: 220 km/h

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025