Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Test: Mercedes-AMG E63 S

Nowy Mercedes-AMG E63 S to nie tylko niemiecki, czterodrzwiowy muscle car - to także ekscytujące, ostre i porywające auto.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Mercedes-AMG E63 S na drodze
19
Ocena Evo
Cena:
od 607 700 zł
napęd świetnie łączy czystą moc i charakter; zapewnia radość z jazdy dla kierowcy
twarde zawieszenie we wszystkich trybach, skrzynia nie pracuje tak gładko jak u niektórych rywali

Prowadzenie i tłumienie

E63 S to duża, ciężka limuzyna z napędem na cztery koła, a i tak zapewnia wielką przyjemność z jazdy. Lifting klasy E przyniósł odmianie E63 S coś więcej niż nowy wygląd przedniego pasa. Mercedes pokusił się o małe zmiany w specyfikacji, które jeszcze wyostrzyły znakomite doznania podczas jazdy tym modelem. Od razu można zauważyć dwie nowości. Pierwsza - negatywna - dźwięk silnika jest zdecydowanie bardziej stonowany niż wcześniej. Sam silnik jest niemal taki sam, ale z konieczności trzeba było wyposażyć go w filtry cząstek stałych, które trochę wytłumiły odgłosy z czterech końcówek wydechu.

Z tego powodu próżno czekać na spontaniczne strzały i grzmoty z wydechu jeśli samochód akurat nie jest w najbardziej sportowym trybie. O wiele wyraźniej słychać, że dźwięk jest dodatkowo podbijany przez system audio w kabinie, bo gdy samochód wydaje jakikolwiek dźwięk ostrzegawczy np. sygnał niezapiętego pasa lub czujnika parkowania, to silnik staje się niemal niesłyszalny.

Poprawiła się za to jakość tłumienia, dzięki czemu samochód o wiele lepiej nadaje się do spokojnej jazdy niż poprzednik. E63 S zaczęło tłumić wyboje zamiast po prostu w nie wpadać, przez co nie ma już odczucia kruchości zawieszenia jak to miało miejsce w starszym modelu. Samochód wciąż daje odczuć część nierówności i tory tramwajowe, co świadczy o zachowaniu jego sportowego nastawienia mimo lekkiego zmiękczenia amortyzatorów.

Mercedes AMG E63S tryb comfort
19

Dopiero w trybie Sport+ albo Race znajoma sztywność powraca, co pozytywnie wpływa na ostrość reakcji auta znaną z poprzednika. Po prostu nowy model jest bardziej złożony i finezyjny jeśli chodzi o pracę podwozia. Klasa E od AMG tej generacji to już nie tylko znakomite auto na autostradę czy drogę krajową, ale także na wszelkiego rodzaju kręte drogi, gdzie nawierzchnia jest nieco bardziej zniszczona.

Siła napędowa to w całości zasługa genialnego napędu. Jak w każdym silniku z turbo jest tutaj mnóstwo momentu od najniższych obrotów, więc samochód podczas przyspieszania wydaje się lżejszy niż jest. Bardziej nietypowe jest to, że turbodoładowana jednostka AMG nie posiada niemal żadnej turbodziury. Nie trzeba brać poprawki na opóźnienie w dostarczaniu mocy lub jej nagły skok - wszystko dzieje się linearnie i płynnie, a silnik błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy.

Kolejną rzeczą, której E63 zawdzięcza szybkość i przyczepność jest napęd. Wyrafinowany system 4Matic+ przenosi moc na koła w taki sposób, że na drodze kierowca nie jest w stanie wyczuć interwencji przedniej osi. Ta cecha odróżnia model Mercedesa od jego niemieckich rywali wyposażonych w podobne rozwiązania. Komputer w AMG tak rozwija moc, by dało się delikatnym dociśnięciem pedału gazu ustawić tył w odpowiedniej pozycji do szybkiego wyjścia z zakrętu. Tylko w jednej sytuacji interwencja przodu jest wyczuwalna - gdy naprawdę stracisz rytm na wyjściu z zakrętu i wpadniesz w kłopoty, wtedy na przód trafi sporo momentu obrotowego, który wyprostuje auto, ale takie wrażenia raczej są zarezerwowane na zabawy torowe. 

Reklama
Reklama
Mercedes AMG E63S na drodze w czasie testu
19

4-litrowe V8 wraz z tym systemem przeniesienia napędu to partnerstwo niemal doskonałe. Tak wyposażonym Mercedesem można naturalnie i z dużą pewnością siebie pokonywać każdą drogę. Układ kierowniczy, choć daje mało informacji z drogi, to działa szybko, ostro i pozwala z dużą precyzją reagować na ruchy podwozia. W tym samochodzie kierowca może naprawdę zanurzyć się po uszy w proces szybkiej jazdy. E63 jest bardziej zwinne niż można przypuszczać patrząc na klasę auta i gabaryty, a przy tym daje dużo zabawy i potrafi wyciągnąć z kierowcy wielkie emocje.

Nie ma znaczenia którą wersję nadwozia wybierzesz, otrzymasz dokładnie ten sam zestaw cech. Kombi może i jest trochę wolniejsze na prostej, ale różnica w sposobie jazdy jest ledwo wyczuwalna, głównie z powodu ogromnych możliwości samego układu jezdnego. E63 ma dość sztywne nastawy amortyzatorów niezależnie od wybranego trybu jazdy, więc jazda jest twardsza i bardziej bezkompromisowa niż w M5 czy RS6. To nie znaczy, że trzeba ze strachem omijać wszelkie dziury i koleiny, ale na pewno będzie je bardziej czuć na kręgosłupie.

Mercedes AMG E63S podczas jazdy
19

Popisowy numer wersji S to oczywiście tryb Drift. Dopiero po jego włączeniu Mercedes prezentuje zdecydowanie inną twarz, bo zrywa przyczepność z niespotykaną w innych trybach werwą i wpada w poślizg dokładnie w momencie dotknięcia prawą stopą pedału gazu. Spory rozstaw osi klasy E sprawia, że gdy już jedzie bokiem to daje się dość łatwo kontrolować, w czym pomaga dokładny układ kierowniczy i silnik o momencie tak wielkim, że mógłby mielić kołami przez całą wieczność. Tryb Drift to taka nikomu niepotrzebna, szczeniacka zabawka dla świadomych kierowców, ale przynosi naprawdę mnóstwo frajdy.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Alfa Romeo / Junior
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Alfa Romeo / Junior
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025
2026 Porsche Cayenne EV wnętrze
Porsche / Cayenne
Poznaliśmy wnętrze nowego Porsche Cayenne. “Ekranoza” na całego

W nowym elektrycznym Porsche Cayenne większą powierzchnię wnętrza pokrywają ekrany niż skóra.

30 września 2025
Toyota-Lexus GT spyshot
Toyota / GR GT3
Tajemnicza Toyota GT w kolejnej serii testów na Nürburgringu

Niezależnie czy to prototyp Toyoty czy Lexusa LFR, Japończycy nie zwalnia tempa rozwoju tego modelu.

27 września 2025
Zagato Capricorn hypercar teaser
Zagato
Zagato szykuje hypercara. Zbudują go twórcy silnika Porsche 911 GT3

Niemiecka inżynieria z włoskim designem i drzwiami “gullwing” - taki ma być hipersamochód od Zagato.

27 września 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
2026 Zenos E10 RZ
Zenos / E10
Zenos E10 powraca na rynek z większą mocą

Dekadę po premierze brytyjska marka Zenos podnosi moc E10 do 380 KM i cenę do ponad 140 tys. funtów.

25 września 2025
2025 Mercedes-AMG GT test
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT 43 - brakujący gen Affalterbach

AMG GT z czterocylindrowym sercem hot hatcha A45 ma niezłe osiągi, ale nie uzasadnia to jego ceny.

23 września 2025
Porsche strategia elektryfikacji
Porsche
Porsche zmienia strategię. Będą nowe modele spalinowe i hybrydowe

Elektryfikacja musi zaczekać. Porsche będzie produkować to, czego faktycznie chcą ich klienci.

23 września 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Cayman/Boxster nie będzie wyłącznie elektryczny. Porsche zmienia plan

Elektryczny Cayman/Boxster kiedyś się pojawi, ale teraz Porsche skupia się na napędach spalinowych.

23 września 2025