Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Test: Mercedes-AMG E63 S

Nowy Mercedes-AMG E63 S to nie tylko niemiecki, czterodrzwiowy muscle car - to także ekscytujące, ostre i porywające auto.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 kwietnia 2022
  1. 1.Wstęp
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
Mercedes-AMG E63 S na drodze
19
Ocena Evo
Cena:
od 607 700 zł
napęd świetnie łączy czystą moc i charakter; zapewnia radość z jazdy dla kierowcy
twarde zawieszenie we wszystkich trybach, skrzynia nie pracuje tak gładko jak u niektórych rywali

Prowadzenie i tłumienie

E63 S to duża, ciężka limuzyna z napędem na cztery koła, a i tak zapewnia wielką przyjemność z jazdy. Lifting klasy E przyniósł odmianie E63 S coś więcej niż nowy wygląd przedniego pasa. Mercedes pokusił się o małe zmiany w specyfikacji, które jeszcze wyostrzyły znakomite doznania podczas jazdy tym modelem. Od razu można zauważyć dwie nowości. Pierwsza - negatywna - dźwięk silnika jest zdecydowanie bardziej stonowany niż wcześniej. Sam silnik jest niemal taki sam, ale z konieczności trzeba było wyposażyć go w filtry cząstek stałych, które trochę wytłumiły odgłosy z czterech końcówek wydechu.

Z tego powodu próżno czekać na spontaniczne strzały i grzmoty z wydechu jeśli samochód akurat nie jest w najbardziej sportowym trybie. O wiele wyraźniej słychać, że dźwięk jest dodatkowo podbijany przez system audio w kabinie, bo gdy samochód wydaje jakikolwiek dźwięk ostrzegawczy np. sygnał niezapiętego pasa lub czujnika parkowania, to silnik staje się niemal niesłyszalny.

Poprawiła się za to jakość tłumienia, dzięki czemu samochód o wiele lepiej nadaje się do spokojnej jazdy niż poprzednik. E63 S zaczęło tłumić wyboje zamiast po prostu w nie wpadać, przez co nie ma już odczucia kruchości zawieszenia jak to miało miejsce w starszym modelu. Samochód wciąż daje odczuć część nierówności i tory tramwajowe, co świadczy o zachowaniu jego sportowego nastawienia mimo lekkiego zmiękczenia amortyzatorów.

Mercedes AMG E63S tryb comfort
19

Dopiero w trybie Sport+ albo Race znajoma sztywność powraca, co pozytywnie wpływa na ostrość reakcji auta znaną z poprzednika. Po prostu nowy model jest bardziej złożony i finezyjny jeśli chodzi o pracę podwozia. Klasa E od AMG tej generacji to już nie tylko znakomite auto na autostradę czy drogę krajową, ale także na wszelkiego rodzaju kręte drogi, gdzie nawierzchnia jest nieco bardziej zniszczona.

Siła napędowa to w całości zasługa genialnego napędu. Jak w każdym silniku z turbo jest tutaj mnóstwo momentu od najniższych obrotów, więc samochód podczas przyspieszania wydaje się lżejszy niż jest. Bardziej nietypowe jest to, że turbodoładowana jednostka AMG nie posiada niemal żadnej turbodziury. Nie trzeba brać poprawki na opóźnienie w dostarczaniu mocy lub jej nagły skok - wszystko dzieje się linearnie i płynnie, a silnik błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy.

Kolejną rzeczą, której E63 zawdzięcza szybkość i przyczepność jest napęd. Wyrafinowany system 4Matic+ przenosi moc na koła w taki sposób, że na drodze kierowca nie jest w stanie wyczuć interwencji przedniej osi. Ta cecha odróżnia model Mercedesa od jego niemieckich rywali wyposażonych w podobne rozwiązania. Komputer w AMG tak rozwija moc, by dało się delikatnym dociśnięciem pedału gazu ustawić tył w odpowiedniej pozycji do szybkiego wyjścia z zakrętu. Tylko w jednej sytuacji interwencja przodu jest wyczuwalna - gdy naprawdę stracisz rytm na wyjściu z zakrętu i wpadniesz w kłopoty, wtedy na przód trafi sporo momentu obrotowego, który wyprostuje auto, ale takie wrażenia raczej są zarezerwowane na zabawy torowe. 

Reklama
Mercedes AMG E63S na drodze w czasie testu
19

4-litrowe V8 wraz z tym systemem przeniesienia napędu to partnerstwo niemal doskonałe. Tak wyposażonym Mercedesem można naturalnie i z dużą pewnością siebie pokonywać każdą drogę. Układ kierowniczy, choć daje mało informacji z drogi, to działa szybko, ostro i pozwala z dużą precyzją reagować na ruchy podwozia. W tym samochodzie kierowca może naprawdę zanurzyć się po uszy w proces szybkiej jazdy. E63 jest bardziej zwinne niż można przypuszczać patrząc na klasę auta i gabaryty, a przy tym daje dużo zabawy i potrafi wyciągnąć z kierowcy wielkie emocje.

Nie ma znaczenia którą wersję nadwozia wybierzesz, otrzymasz dokładnie ten sam zestaw cech. Kombi może i jest trochę wolniejsze na prostej, ale różnica w sposobie jazdy jest ledwo wyczuwalna, głównie z powodu ogromnych możliwości samego układu jezdnego. E63 ma dość sztywne nastawy amortyzatorów niezależnie od wybranego trybu jazdy, więc jazda jest twardsza i bardziej bezkompromisowa niż w M5 czy RS6. To nie znaczy, że trzeba ze strachem omijać wszelkie dziury i koleiny, ale na pewno będzie je bardziej czuć na kręgosłupie.

Mercedes AMG E63S podczas jazdy
19

Popisowy numer wersji S to oczywiście tryb Drift. Dopiero po jego włączeniu Mercedes prezentuje zdecydowanie inną twarz, bo zrywa przyczepność z niespotykaną w innych trybach werwą i wpada w poślizg dokładnie w momencie dotknięcia prawą stopą pedału gazu. Spory rozstaw osi klasy E sprawia, że gdy już jedzie bokiem to daje się dość łatwo kontrolować, w czym pomaga dokładny układ kierowniczy i silnik o momencie tak wielkim, że mógłby mielić kołami przez całą wieczność. Tryb Drift to taka nikomu niepotrzebna, szczeniacka zabawka dla świadomych kierowców, ale przynosi naprawdę mnóstwo frajdy.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024