Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Wielka Brytania luzuje ban na samochody spalinowe niszowych producentów

Mali producenci będą mogli sprzedawać w UK samochody spalinowe do 2030 roku, a hybrydy do 2035.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

7 kwietnia 2025
zmiany legislacyjne w UK 2035
3

Wielka Brytania nie wprowadzi całkowitego zakazu rejestracji samochodów zasilanych benzyną i olejem napędowym w 2030 roku. Zaktualizowano zasady obowiązujące małych i mikro producentów, którzy warunkowo będą mogli oferować auta z napędem spalinowym aż do 2035 roku. Zmiany w tym zakresie są efektem konsultacji jakie rząd Zjednoczonego Królestwa prowadził z przedstawicielami branży na temat wdrożenia zakazu rejestracji aut spalinowych w 2030 roku.

Po pierwsze i najważniejsze, samochody spalinowe, które nie posiadają nawet najmniejszego modułu hybrydowego, będą nadal dozwolone po roku 2030 dla małych (SVM - small volume manufacturers) i mikro producentów (MVM - micro-volume manufacturers). Do tego grona kwalifikują się marki, które rejestrują mniej niż (odpowiednio) 2499 lub 1000 samochodów rocznie. Mali producenci (SVM) będą jednak zobowiązani do nominalnego zmniejszenia swojego flotowego poziomu emisji CO2 po roku 2030. Próg jaki będzie ich obowiązywał zostanie uzgodniony w późniejszych aktach prawa.

Brytyjscy klienci nadal będą mogli rejestrować samochody spalinowe po 2030 roku, dotyczy to jednak tylko marek niszowych.

Reklama

Co to oznacza w praktyce? Marki takie jak Aston Martin, Ferrari, Maserati, McLaren, Ariel, Morgan, Caterham, Pagani i kilka innych będą mogły dalej tworzyć czysto spalinowe samochody do deadline’u w 2035 roku. BentleyLamborghini również są bezpieczne, zwłaszcza że wkrótce po 2025 roku wszystkie modele w ich portfolio będą miały napędy hybrydowe typu plug-in, czyli także będą mogły funkcjonować do 2035 roku. JLR nie będzie musiał kurczowo liczyć na sukces nowego elektrycznego Jaguara ani Range Rovera, bo hybrydowe wersje RR zyskały kolejne 5 lat życia.

Co z Porsche i innymi typowo “benzynowymi” markami o nieco większej sprzedaży? Jeśli chodzi o auta takie jak 911 GT3, pewnie istnieje furtka aby zachować ich sześciocylindrowe silniki bez elektrycznego wsparcia, chociażby oferując je pod submarką Porsche Motorsport liczoną osobno od firmy-matki. Większe są jednak szanse, że Porsche zelektryfikuje całą gamę 911 do minimalnego poziomu na jaki zezwalać będą przepisy.

BMW M5 phev
3

Mówiąc bardziej ogólnie, Zuffenhausen z ulgą przyjmie nowe przepisy promujące napędy hybrydowe, do których Porsche zwraca się w obliczu słabego popytu na high-endowe samochody elektryczne. Niemiecki producent otwarcie mówi o zamiarze podwojenia sprzedaży samochodów z modułami elektrycznymi, w czym miałby pomóc nowy średni SUV typu plug-in pozycjonowany obok elektrycznego Macana.

Reklama

“Rozważamy dalsze rozszerzenie naszego portoflio” - powiedział podczas dorocznej konferencji podsumowującej rok w wykonaniu Porsche CEO firmy, Oliver Blume. “Analizujemy możliwość wprowadzenia zupełnie nowej linii SUV-ów z napędem spalinowym i hybrydowym pod koniec trwającej dekady.” Zgodnie z nowymi ustaleniami model tego typu (przynajmniej PHEV) mógłby być w sprzedaży w Wielkiej Brytanii do 2035 roku.

Zakaz rejestracji samochodów spalinowych UK update
3

Silniki spalinowe po 2035 roku - co dalej?

Jaka przyszłość czeka samochody benzynowe na rynku brytyjskim po 2035 roku? Zgodnie z nowymi przepisami, hybrydy zostaną zakazane, a producenci niskoseryjni będą musieli przejść na pojazdy elektryczne. Oznacza to, że Porsche 911 z silnikiem benzynowym, hybrydowym lub innym działającym na zasadzie spalania wewnętrznego, będzie sprzedawane w Wielkiej Brytanii jeszcze tylko przez niecałą dekadę.

Rozmowy na ten temat nieuchronnie powrócą w miarę zbliżania się do daty granicznej. Przyszłe trendy rynkowe, nastroje klientów i polityczne zagrywki na pewno będą miały znaczenie przy podejmowaniu kluczowych decyzji, dokładnie tak jak to ma miejsce w tej chwili. Jeśli czymś możemy się sugerować, to ostateczny werdykt pewnie poznamy w ostatniej chwili…

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025