Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2023 Maserati Grecale Trofeo - nowa nadzieja

Po raz pierwszy od lat Maserati jest na fali wznoszącej, ale czy Grecale Trofeo spodoba się klientom?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
2023 Maserati Grecale Trofeo test
12
Ocena Evo
Cena:
od 135 tys. euro
szybki i skuteczny
brakuje wyraźnego charakteru

W Evo lubimy Maserati MC20. Nawet bardzo. Po latach stagnacji chłopaki i dziewczyny z Bolonii stworzyli czystej krwi supersamochód, który bez wstydu może stanąć obok Ferrari, Lamborghini czy McLarena. To historia chwytająca za serce wszystkich miłośników marki i, być może, sposób na przedłużenie rynkowego bytu Tridente przez kolejną dekadę lub dwie.

Maserati nie może jednak liczyć, że samo MC20 utrzyma je przy życiu. Jest to firma, która rozpaczliwie potrzebuje większych wolumenów sprzedaży. Pierwszą próbą osiągnięcia tego celu było umiarkowanie udane Levante, które jednak nie mogło się zbliżyć do poziomu Porsche Cayenne ani nawet Range Rovera. Drugą próbą było Ghibli - sedan klasy średniej-wyższej, który podzielił los Levante i sprzedawał się w śmiesznych jak na tę klasę liczbach. W przypadku Grecale firma nie może już sobie pozwolić na kolejną wtopę.

Maserati Grecale ma konkurować z Porsche Macan, a zbudowano go na przedłużonej platformie Alfy Romeo Stelvio.

Założenie jest takie, że model ten łączy sportowy charakter z cechami luksusowego GT utożsamianymi z marką Maserati. Trudny target, choć firma udowodniła przy MC20, że dokładnie wie do kogo kieruje swoje produkty. Jeśli w Grecale przełożono tę formułę na realia średniej wielkości SUV-a, Maserati ma szansę coś osiągnąć. Mimo wysypu nowych modeli ta część rynku wydaje się wciąż nienasycona.

Wąskie sycylijskie uliczki pokryte popękanym i wyblakłym od słońca asfaltem chyba nie są idealnym torem testowym dla Grecale w najmocniejszej wersji Trofeo. Wybór miejsca prezentacji świadczy o pewności siebie Maserati i chęci pokazania tego modelu od strony cech typowego GT.

2023 Maserati Grecale Trofeo test tył
12

Wersja Trofeo o mocy 530 KM kosztuje w Polsce w przeliczeniu około 600 tysięcy złotych, co plasuje ten model wyżej niż Porsche Macan GTS (440 KM; od 433 000 zł) i Alfa Romeo Stelvio Q (510 KM; od 526 000 zł), ale dość blisko Jaguara F-Pace SVR (550 KM; od 612 900 zł).

W tym towarzystwie Grecale Trofeo na pewno nie będzie się wstydzić swoich parametrów. Model ten wyposażono w nieco ucywilizowaną wersję silnika V6 z MC20 z klasyczną miską olejową. 3-litrowa jednostka w Grecale ma inne turbosprężarki oraz dodatkowy system dezaktywacji cylindrów, ale zachowano system podwójnych komór spalania. Silnik ten generuje 530 KM przy 6500 obr./min. i 620 Nm między 3000, a 5500 obr./min., a połączono go z 8-biegowym automatem. Trofeo osiąga 100 km/h w 3,8 s, 200 km/h w 13,8 s i dobija do 285 km/h. Pneumatyczne zawieszenie Grecale posiada 6 ustawień wysokości, a do tego adaptacyjne amortyzatory, podwójne wahacze przy przedniej osi i układ wielowahaczowy z tyłu. Na tylnej osi pracuje elektronicznie sterowany dyferencjał ze szperą, a hamulce mają 6 tłoczków z przodu i 4 z tyłu. Maserati zdefiniowało dla tego auta 5 trybów jazdy: Comfort, GT, Sport, Corsa i Off-Road. Moc, wyrafinowanie i intrygujący urok w jednym - dokładnie tak, jak powinno być w Maserati.

Grecale jest bardzo szybkie, a na papierze wydaje się mieć wszystkie atrybuty dobrego sportowego SUV-a.

2023 Maserati Grecale Trofeo kokpit
12

Jednak na żywo pierwsze wrażenie jest nieco mylące, bo z wyglądu samochód mocno przypomina wyrośniętego Forda Pumę, a w środku nie ocieka luksusem. Owszem, jest kilka pięknych detali i materiałów, które nawiązują do rzemieślniczej tradycji Maserati, ale tak ogólnie wnętrze nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom jakie niesie za sobą wysoka cena. Co innego gdyby to był bazowy model czterocylindrowy Grecale GT za niecałe 350 tysięcy. Ekran dotykowy działa całkiem dobrze, a pozycja za kierownicą jest lepsza niż w Jaguarze F-Pace - punkt dla Maserati. Z zewnątrz Grecale wydaje się dość kompaktowe, ale posiada pojemne i praktyczne wnętrze.

Reklama

Jazda Maserati Grecale Trofeo nie przypomina Porsche Macan - to coś z zupełnie innej bajki. Tam gdzie Porsche pozostaje niewzruszone i popisuje się czułością kierowania w połączeniu z nieco wymuszonym tłumieniem, Maserati jest bardziej teatralne i porusza się z większym rozmachem. Jego układ kierowniczy pracuje spokojniej, ale podoba mi się jego lekkość i precyzja działania. Dobrze koresponduje z podwoziem, które zachęca do wykorzystania naturalnych przechyłów w zakrętach do oceny poziomu przyczepności. Po przesiadce z Macana GTS do Grecale Trofeo można pomyśleć, że Maserati jest po prostu leniwe i wymaga więcej poświęcenia od kierowcy, ale w rzeczywistości łagodniejsze reakcje sprzyjają płynności jazdy.

2023 Maserati Grecale Trofeo wnętrze
12

Niestety, silnik nie przypomina charakterem tego co pamiętamy z MC20. Zwariowana ścieżka dźwiękowa turbodoładowanego motoru tutaj nie istnieje. Zastąpiono ją nieco generycznymi dźwiękami (sztucznie wzmacnianymi) sześciu cylindrów z wymuszonymi strzałami z wydechu podczas redukcji. Prawdopodobnie zrobiono to kierując się gustami potencjalnych klientów, ale wykastrowanie naturalnego dźwięku tej jednostki uważamy za niepowetowaną stratę. W tym momencie zdecydowanie lepsze wrażenia dostarcza Jaguar F-Pace SVR i jego doładowane V8.

Maserati brakuje charakteru - rozczarowuje zwłaszcza silnik pozbawiony naturalnej symfonii znanej z MC20.

Mimo to, osiągi Trofeo są bardzo dobre i cieszy fakt, że pod wpływem mocy samochód jest w stanie przełamać lekką podsterowność i zacząć zarzucać tyłem. Elektroniczny dyferencjał jest dobrze zestrojony i można odnieść wrażenie, że ten ważący 2027 kg SUV lubi być prowadzony na limicie. Jednak w ostatecznym rozrachunku brakuje mu niezwykłej zwinności Macana lub Stelvio Quadrifoglio i nie ma tego poczucia potęgi, jakim może pochwalić się F-Pace SVR. Tryby pracy kierowcy dają szerokie pole do popisu, ale nie potrafią nadać mu prawdziwego charakteru. Nie ma tu nic, co byłoby wyjątkowe dla Maserati i mogłoby skłonić klientów do zrezygnowania z konkurencyjnych modeli. Grecale, nawet jako Trofeo, po prostu nie potrafi zapaść mocno w pamięć. A przecież prawdziwe Maserati powinno wryć się w nią na stałe.

Maserati Grecale Trofeo - podstawowe dane

Silnik: V6, 3.0 twin turbo
Moc: 530 KM przy 6500 obr./min.
Moment obrotowy: 620 Nm między 3000-5500 obr./min.
Masa: 2027 kg (261 KM/ tonę)
0-100 km/h: 3,8 s
Prędkość: 285 km/h
Cena: od 135 tys. euro (605 tys. zł)

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025