Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2023 Maserati Grecale Trofeo - nowa nadzieja

Po raz pierwszy od lat Maserati jest na fali wznoszącej, ale czy Grecale Trofeo spodoba się klientom?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
2023 Maserati Grecale Trofeo test
12
Ocena Evo
Cena:
od 135 tys. euro
szybki i skuteczny
brakuje wyraźnego charakteru

W Evo lubimy Maserati MC20. Nawet bardzo. Po latach stagnacji chłopaki i dziewczyny z Bolonii stworzyli czystej krwi supersamochód, który bez wstydu może stanąć obok Ferrari, Lamborghini czy McLarena. To historia chwytająca za serce wszystkich miłośników marki i, być może, sposób na przedłużenie rynkowego bytu Tridente przez kolejną dekadę lub dwie.

Maserati nie może jednak liczyć, że samo MC20 utrzyma je przy życiu. Jest to firma, która rozpaczliwie potrzebuje większych wolumenów sprzedaży. Pierwszą próbą osiągnięcia tego celu było umiarkowanie udane Levante, które jednak nie mogło się zbliżyć do poziomu Porsche Cayenne ani nawet Range Rovera. Drugą próbą było Ghibli - sedan klasy średniej-wyższej, który podzielił los Levante i sprzedawał się w śmiesznych jak na tę klasę liczbach. W przypadku Grecale firma nie może już sobie pozwolić na kolejną wtopę.

Maserati Grecale ma konkurować z Porsche Macan, a zbudowano go na przedłużonej platformie Alfy Romeo Stelvio.

Założenie jest takie, że model ten łączy sportowy charakter z cechami luksusowego GT utożsamianymi z marką Maserati. Trudny target, choć firma udowodniła przy MC20, że dokładnie wie do kogo kieruje swoje produkty. Jeśli w Grecale przełożono tę formułę na realia średniej wielkości SUV-a, Maserati ma szansę coś osiągnąć. Mimo wysypu nowych modeli ta część rynku wydaje się wciąż nienasycona.

Wąskie sycylijskie uliczki pokryte popękanym i wyblakłym od słońca asfaltem chyba nie są idealnym torem testowym dla Grecale w najmocniejszej wersji Trofeo. Wybór miejsca prezentacji świadczy o pewności siebie Maserati i chęci pokazania tego modelu od strony cech typowego GT.

2023 Maserati Grecale Trofeo test tył
12

Wersja Trofeo o mocy 530 KM kosztuje w Polsce w przeliczeniu około 600 tysięcy złotych, co plasuje ten model wyżej niż Porsche Macan GTS (440 KM; od 433 000 zł) i Alfa Romeo Stelvio Q (510 KM; od 526 000 zł), ale dość blisko Jaguara F-Pace SVR (550 KM; od 612 900 zł).

W tym towarzystwie Grecale Trofeo na pewno nie będzie się wstydzić swoich parametrów. Model ten wyposażono w nieco ucywilizowaną wersję silnika V6 z MC20 z klasyczną miską olejową. 3-litrowa jednostka w Grecale ma inne turbosprężarki oraz dodatkowy system dezaktywacji cylindrów, ale zachowano system podwójnych komór spalania. Silnik ten generuje 530 KM przy 6500 obr./min. i 620 Nm między 3000, a 5500 obr./min., a połączono go z 8-biegowym automatem. Trofeo osiąga 100 km/h w 3,8 s, 200 km/h w 13,8 s i dobija do 285 km/h. Pneumatyczne zawieszenie Grecale posiada 6 ustawień wysokości, a do tego adaptacyjne amortyzatory, podwójne wahacze przy przedniej osi i układ wielowahaczowy z tyłu. Na tylnej osi pracuje elektronicznie sterowany dyferencjał ze szperą, a hamulce mają 6 tłoczków z przodu i 4 z tyłu. Maserati zdefiniowało dla tego auta 5 trybów jazdy: Comfort, GT, Sport, Corsa i Off-Road. Moc, wyrafinowanie i intrygujący urok w jednym - dokładnie tak, jak powinno być w Maserati.

Grecale jest bardzo szybkie, a na papierze wydaje się mieć wszystkie atrybuty dobrego sportowego SUV-a.

2023 Maserati Grecale Trofeo kokpit
12

Jednak na żywo pierwsze wrażenie jest nieco mylące, bo z wyglądu samochód mocno przypomina wyrośniętego Forda Pumę, a w środku nie ocieka luksusem. Owszem, jest kilka pięknych detali i materiałów, które nawiązują do rzemieślniczej tradycji Maserati, ale tak ogólnie wnętrze nie jest w stanie sprostać oczekiwaniom jakie niesie za sobą wysoka cena. Co innego gdyby to był bazowy model czterocylindrowy Grecale GT za niecałe 350 tysięcy. Ekran dotykowy działa całkiem dobrze, a pozycja za kierownicą jest lepsza niż w Jaguarze F-Pace - punkt dla Maserati. Z zewnątrz Grecale wydaje się dość kompaktowe, ale posiada pojemne i praktyczne wnętrze.

Reklama
Reklama

Jazda Maserati Grecale Trofeo nie przypomina Porsche Macan - to coś z zupełnie innej bajki. Tam gdzie Porsche pozostaje niewzruszone i popisuje się czułością kierowania w połączeniu z nieco wymuszonym tłumieniem, Maserati jest bardziej teatralne i porusza się z większym rozmachem. Jego układ kierowniczy pracuje spokojniej, ale podoba mi się jego lekkość i precyzja działania. Dobrze koresponduje z podwoziem, które zachęca do wykorzystania naturalnych przechyłów w zakrętach do oceny poziomu przyczepności. Po przesiadce z Macana GTS do Grecale Trofeo można pomyśleć, że Maserati jest po prostu leniwe i wymaga więcej poświęcenia od kierowcy, ale w rzeczywistości łagodniejsze reakcje sprzyjają płynności jazdy.

2023 Maserati Grecale Trofeo wnętrze
12

Niestety, silnik nie przypomina charakterem tego co pamiętamy z MC20. Zwariowana ścieżka dźwiękowa turbodoładowanego motoru tutaj nie istnieje. Zastąpiono ją nieco generycznymi dźwiękami (sztucznie wzmacnianymi) sześciu cylindrów z wymuszonymi strzałami z wydechu podczas redukcji. Prawdopodobnie zrobiono to kierując się gustami potencjalnych klientów, ale wykastrowanie naturalnego dźwięku tej jednostki uważamy za niepowetowaną stratę. W tym momencie zdecydowanie lepsze wrażenia dostarcza Jaguar F-Pace SVR i jego doładowane V8.

Maserati brakuje charakteru - rozczarowuje zwłaszcza silnik pozbawiony naturalnej symfonii znanej z MC20.

Mimo to, osiągi Trofeo są bardzo dobre i cieszy fakt, że pod wpływem mocy samochód jest w stanie przełamać lekką podsterowność i zacząć zarzucać tyłem. Elektroniczny dyferencjał jest dobrze zestrojony i można odnieść wrażenie, że ten ważący 2027 kg SUV lubi być prowadzony na limicie. Jednak w ostatecznym rozrachunku brakuje mu niezwykłej zwinności Macana lub Stelvio Quadrifoglio i nie ma tego poczucia potęgi, jakim może pochwalić się F-Pace SVR. Tryby pracy kierowcy dają szerokie pole do popisu, ale nie potrafią nadać mu prawdziwego charakteru. Nie ma tu nic, co byłoby wyjątkowe dla Maserati i mogłoby skłonić klientów do zrezygnowania z konkurencyjnych modeli. Grecale, nawet jako Trofeo, po prostu nie potrafi zapaść mocno w pamięć. A przecież prawdziwe Maserati powinno wryć się w nią na stałe.

Maserati Grecale Trofeo - podstawowe dane

Silnik: V6, 3.0 twin turbo
Moc: 530 KM przy 6500 obr./min.
Moment obrotowy: 620 Nm między 3000-5500 obr./min.
Masa: 2027 kg (261 KM/ tonę)
0-100 km/h: 3,8 s
Prędkość: 285 km/h
Cena: od 135 tys. euro (605 tys. zł)

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025