Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Bentley Continental GT - gdy luksus spotyka się z osiągami

Bentley stworzył prawdopodobnie najbardziej kompletne GT na rynku, dodatkowo pełne luksusu i prestiżu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
  1. 1.Bentley Continental GT -wprowadzenie
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
  8. 8.Ceny, wyposażenie i konkurencja
Bentley Continental GT test nagłówkowe
54
Ocena Evo
Cena:
od 1,15 mln zł
dobre prowadzenie jak na tak duży samochód; świetne osiągi; ogólne dopracowanie; jakość wykonania wnętrza
W12 nie jeździ tak dobrze jak V8; wydaje się że podwozie spokojnie mogłoby być sztywniejsze

Obszar, w którym nowy Bentley Continental GT odnotował największy postęp względem poprzednika, to zdecydowanie praca zawieszenia i całego układu jezdnego. Obecnie model ten jeździ naprawdę skrajnie dobrze i nie przeszkadza mu w tym nawet spora masa własna.

Powodów jest kilka, ale przede wszystkim inżynierowie Bentleya mieli dużo więcej do powiedzenia w kwestii kalibracji podwozia niż we wcześniejszych generacjach, i to nawet jeśli musieli przy tym współpracować z Porsche. Całą tę pracę widać w sylwetce o proporcjach typowych dla tradycyjnych GT. Silnik zamontowano niżej i głębiej w podwoziu, a proporcje rozdziału napędu na wszystkie koła wyraźnie przesunęły się w stronę tylnej osi.

Poza tym stworzono całkiem nowe tryby jazdy o maksymalnie szerokim spektrum właściwości. W ustawieniu Comfort komputer przekazuje do 38% momentu obrotowego na przód, więc Continental jeździ jak typowa limuzyna 4x4. Wtedy też wszystkie układy, w tym amortyzatory, skrzynia biegów, ESP, przepustnica i wydech pracują w swoich najbardziej rozluźnionych trybach, więc jazda GT jest maksymalnie relaksująca.

Bentley Continental GT w mieście
54

Jak pewnie zauważyliście nie wymieniłem układu kierowniczego, który niezależnie od trybu pracuje tak samo, chyba że zanurkujesz głęboko w menu i znajdziesz jego tryb Custom (Bentley twierdzi, że zrobi to maksymalnie kilka procent nabywców). Kolejny tryb nazwano po prostu Bentley i właśnie w nim według twórców auta jeździ ono w swoich optymalnych ustawieniach. Systemy są nastrojone trochę bardziej sportowo niż w trybie Comfort, ale i tak Continental GT odznacza się niebywałą jakością jazdy.

W zależności od trybu jazdy Continental może być wygodną limuzyną lub autem o ambicjach czysto sportowych.

W trybie Bentley samochód pokonuje przestrzeń w naprawdę dostojny, spokojny i wyrafinowany sposób. Mruczy. Unosi się nad drogą z niebywałym majestatem. Jest też cichy, wręcz zniża się do szeptu jeśli się nad tym głębiej zastanowić.

Jednocześnie w tym trybie GT zachowuje nienaganne maniery w aspektach dynamicznych, gdyż w jakiś sposób udaje mu się zamaskować ogromną nadwagę. Można pomyśleć, że waży maksymalnie 1700 kg, a nie prawie 2250 kg. Wydaje się tak ostry, zwinny i łatwy w jeździe, że masa schodzi gdzieś na drugi lub trzeci plan.

Jednak dopóki nie spróbujesz jazdy po torze w trybie Sport nie docenisz jak dużą pracę wykonano przy szlifowaniu dynamicznych umiejętności nowego Continentala GT. Naszym zdaniem to co potrafi ten samochód daleko wykracza poza poziom jakiego ktokolwiek mógłby oczekiwać od Bentleya. W żadnym stopniu nie przypomina też poprzedniej wersji i trzeba mocno się napracować, aby dostrzec pokrewieństwo łączące te dwa modele na poziomie technicznym.

Bentley Continental GT Speed na torze
54

W trybie Sport tylko 17% momentu obrotowego jest przekazywane na przód, a wszystko inne jest nastawione na dostarczanie maksymalnie sportowych wrażeń - mamy tu na myśli głównie sposób pracy układu napędowego i wydechu. A także elektronicznie sterowane zawieszenie. W tym trybie nowy GT jeździ może nie jak rasowy sportowiec, ale na pewno jak sportowo nastawione GT. Po wyłączeniu kontroli stabilności możesz osiągać kąty wychylenia poślizgu, które właścicielom poprzedniego modelu nawet się nie śniły. Jazda bokami w tym aucie odbywa się pod pełną kontrolą - do tego stopnia, że możesz wykorzystywać jego masę, aby generować niewielkie poślizgi, dzięki którym uzyskasz nieco lepszy czas okrążenia. Taki potrafi być nowy GT - idealnie posłuszny nawet jeśli weźmiesz go mocno za fraki i zaczniesz rzucać po zakrętach.

Reklama

Inżynierowie Bentleya stworzyli specjalny tryb, w którym ich zdaniem ustawienia są idealnie dopasowane do charakteru wozu.

Nowy Continental GT najbardziej imponuje tam, gdzie poprzednik wydawał się niepasującym elementem krajobrazu - na wijących się przez wsie bocznych drogach. Właśnie tutaj wszystkie jego powyższe cechy przekładają się na angażującą i przyjemną jazdę. Niestrudzeni inżynierowie Bentleya dążący do osiągnięcia absolutnego luksusu i wyrafinowania w połączeniu z wydajnością postawili sobie ostatnie i najtrudniejsze z trzech zadań i wiedzieli, że będą w stanie je wykonać w równie imponujący sposób jak dwa pierwsze. Najwyraźniej współpraca z inżynierami Porsche podczas opracowywania platformy zaprocentowała. Prawdę mówiąc, wielokrotnie.

W Porsche Panamera, z którym Bentley dzieli wiele podzespołów podwozia, trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne wydaje się mieć jednak o jedną komorę za dużo, ale w Continentalu GT okazuje się świetną bazą do stworzenia czegoś zupełnie nieoczekiwanego. Niezależnie od wybranego trybu jazdy podwozie Bentleya wydaje się na bieżąco rozbijać nawierzchnię drogi na części pierwsze i dokładnie wie jak zareagować na każdą niedoskonałość, aby jazda była maksymalnie gładka.

Bentley Continental GT koło
54

Stary Conti na podobnie słabej drodze szybko stałby się uciążliwy, a nowy model wykorzystuje cały swój zaawansowany sprzęt i technologię, aby zachować pełną stabilność bez wpływu na osiągi. Niezależnie, czy całą regulację poszczególnych systemów pozostawisz elektronice, czy precyzyjnie skomponujesz swój własny program jazdy, Continental będzie tak samo satysfakcjonujący i precyzyjny.

W porównaniu z poprzednikami nowy Conti GT nabrał zdolności dynamicznych, ale nie stracił przy tym nic z komfortu.

Rzeczy mają się jeszcze lepiej w wersji Speed wyposażonej w elektroniczną szperę na tylnej osi. Pozwala ona nie tylko na jeszcze śmielsze poślizgi, ale przede wszystkim zapewnia większą stabilność przy korzystaniu z pełnej mocy silnika W12.

Ten nowy poziom precyzji prowadzenia całkowicie zmienia zasady gry, gdyż pozwala Continentalowi dostarczać całą masę nowych doświadczeń, które przekładają się na pełen obraz potencjału tego samochodu. A że udaje się to zrobić bez najmniejszego uszczerbku na komforcie jazdy, nawet jeśli chodzi o ostrą jazdę po torze, tym bardziej imponuje. Jeśli szukasz sportowego GT prawdopodobnie dobrym wyborem będzie mniejsze i znacznie lżejsze Ferrari Roma, ale jeśli istotny jest element grand touring, to niewiele jest aut na rynku mogących się mierzyć z Bentleyem.

Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Aston Martin Apple CarPlay Ultra
Aston Martin
Aston Martin jako pierwszy wdraża Apple CarPlay Ultra

Długo wyczekiwany system Apple CarPlay Ultra debiutuje na pokładzie wszystkich modeli Aston Martina.

17 maja 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025