Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Bentley Continental GT - gdy luksus spotyka się z osiągami

Bentley stworzył prawdopodobnie najbardziej kompletne GT na rynku, dodatkowo pełne luksusu i prestiżu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 października 2023
  1. 1.Bentley Continental GT -wprowadzenie
  2. 2.Silnik, skrzynia biegów i szczegóły techniczne
  3. 3.Osiągi i czas 0-100
  4. 4.Prowadzenie i tłumienie
  5. 5.Zużycie paliwa i koszty eksploatacji
  6. 6.Wnętrze i technologia
  7. 7.Design
  8. 8.Ceny, wyposażenie i konkurencja
Bentley Continental GT test nagłówkowe
54
Ocena Evo
Cena:
od 1,15 mln zł
dobre prowadzenie jak na tak duży samochód; świetne osiągi; ogólne dopracowanie; jakość wykonania wnętrza
W12 nie jeździ tak dobrze jak V8; wydaje się że podwozie spokojnie mogłoby być sztywniejsze

Bentley Continental GT i GTC napędzany jest jednym z dwóch silników: V8 lub W12. Ten drugi ma 6 litrów pojemności i dwie turbiny. Parametry bazowe są takie same jak w starych jednostkach W12, ale to całkowicie nowa konstrukcja dostosowana do Bentleya, gdyż Audi i inne marki Volkswagena już wycofały się ze stosowania 12-cylindrowych silników.

Zmiany wewnątrz silnika obejmują dalszy rozwój systemu zmiennych faz rozrządu i kolejności zapłonu, dzięki czemu silnik jest bardziej płynny, a jednocześnie daje bardziej sportowe odczucia. Moc jest imponująca - wynosi 659 KM w zakresie od 5000 do 6000 obr./min, natomiast maksymalny moment obrotowy 900 Nm płynie szerokim strumieniem między 1500 a 5000 obr./min.

Drugi z silników - V8 - jest znacznie szerzej stosowany, gdyż występuje w różnych modelach Audi RS, Porsche i Lamborghini Urus. W Continentalu ma indywidualne mapowanie, ale parametry są identyczne jak w Cayenne Turbo - 550 KM przy 6000 obr./min. i 770 Nm w zakresie 2000-4500 obr./min.

Continental GT może mieć silnik V8 lub W12, ale w każdym przypadku ma DSG i napęd 4x4 z wyraźną przewagą tyłu.

Oba silniki współpracują z dwusprzęgłową, ośmiobiegową przekładnią i napędem na wszystkie koła o zdecydowanie tylnonapędowej naturze. Dwusprzęgłowa skrzynia w luksusowym wozie nie wygląda na idealny wybór, ale akurat w tym przypadku jest klasą sama dla siebie, gdyż pracuje gładko i szybko.

Bentley Continental GT W12 silnik maska
54

Inżynierowie Bentleya nie musieli robić wszystkich części samodzielnie, bo pochodzą one z wielkich magazynów Volkswagena, dlatego od razu zostali zaangażowani, wraz z Porsche, w proces kalibracji podwozia do nowej generacji Continentala. Dzięki temu mogli uzyskać dokładnie to, czego oczekiwali.

Silnik osadzono około 150 mm bardziej w głąb podwozia niż wcześniej i samo to robi gigantyczną różnicę w rozkładzie mas auta. Z przodu zastosowano podwójne wahacze zawieszenia, z tyłu układ wielowahaczowy, a za tłumienie odpowiada trójkomorowy system pneumatyczny z aktywną stabilizacją przechyłów i instalacją 48V.

Reklama

Pneumatyczne zawieszenie nowego Bentleya jest bardziej dopracowane, a hamulce należą do największych na świecie.

Wersja Speed nieco różni się mechanicznie od reszty, gdyż dodano do niej elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu na tylnej osi. Brzmi to niedorzecznie, bo samochód ma napęd na wszystkie koła, lecz dramatycznie zmienia zachowanie samochodu przy wysokich prędkościach. Jest po prostu bardziej stabilny, a jeśli masz ochotę postawić go bokiem, nie ma drugiego auta o masie 2240 kg, które tak dobrze czuje się na lekkiej kontrze w zakręcie. GT S z V8 nie ma na pokładzie elektronicznego dyferencjału, ale wyróżnikiem tej wersji także jest aktywny system niwelowania przechyłów. Wszystkie modele z V8 są lżejsze niż z W12, a w najlepszym możliwym wydaniu ich masa wynosi 2165 kg.

Bentley Continental GT W12 konsola centralna
54

Hamulce należą do największych wśród samochodów produkcyjnych, bo stalowe wentylowane tarcze Continentala mają 420 mm średnicy z przodu i 380 mm z tyłu. Dodatkowo można do Speeda dokupić tarcze ceramiczne w rozmiarze 440 i 410 mm, które dumnie noszą tytuł największych hamulców na rynku. Niezależnie czy mowa o tarczach stalowych czy ceramicznych zaciski przednie mają aż 10 tłoczków z przodu i 4 z tyłu.

Podobnie jak poprzednio każdy Continental GT ma napęd na cztery koła, co nie dziwi w przypadku tak dużego momentu obrotowego dostępnego od niskich obrotów. Nastąpiła jednak radykalna zmiana w sposobie dystrybucji momentu obrotowego między osiami. Kluczem do sterowania tym procesem są tryby jazdy, dzięki którym natura Bentleya może się płynnie zmieniać w zależności od potrzeb.

Osiągi i czas 0-100
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025