Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
11
Ocena Evo
Cena:
od 643 000 zł
doskonale przemyślane i całkiem szybkie 911
ponad 600k to sporo jak za podstawowy model

Gdy w zeszłym roku na rynku zadebiutowało Porsche 992.2 GTS - pierwsze hybrydowe 911 - w jego cieniu, bez zbędnego szumu, wprowadzono też poliftową Carrerę. Wszyscy skupili się na GTS-ie, którego napęd (swoją drogą genialny) wykorzystuje e-motor i elektrycznie napędzaną turbinę tłoczącą powietrze do zupełnie nowej jednostki 3.6 typu bokser - technologia ta bez wątpienia znajdzie się w innych wariantach 992.2. Tymczasem nowa Carrera jest po prostu aktualizacją dobrze znanego modelu 992 który, nawiasem mówiąc, nie zachwycił nas podczas pierwszego kontaktu prawie pięć lat temu. To wciąż bardzo kompetentny wóz, ale szerszy w biodrach i cięższy niż 991, przez co stracił część jakości i bezpośredniości z jazdy jaką znamy z 911. Niektórzy posunęli się do stwierdzenia, że to bardziej Panamera coupe.

Po testach na jednych z najpiękniejszych dróg Wielkiej Brytanii we wszystkich możliwych warunkach, nie wyobrażam sobie aby ktoś to samo powiedział o Carrerze 992.2. Ta zachowuje się jak prawdziwy samochód sportowy. Nie taki, który po ostrej przejażdżce wymaga uspokojenia oddechu, ale to precyzyjne, dopracowane pod wieloma względami narzędzie do jazdy. Najdziwniejsze, że według tego co przekazuje nam Porsche, nie ma tu fundamentalnych zmian. Moc wciąż pochodzi z płaskiej, trzylitrowej jednostki typu bokser, choć z turbinami zaadaptowanymi z poprzedniego GTS-a i intercoolerem z Turbo. Emisja Co2 spadła, ale moc delikatnie wzrosła do 394 KM (+9 KM) przy tym samym momencie obrotowym 450 Nm. W czasach gdy Mercedes produkuje klasę A o mocy ponad 400 KM nie robi to wielkiego wrażenia, ale 911 zawsze potrafiło dobrze wykorzystać każdy skrawek mocy. Porsche nie wspomniało nigdzie o poprawkach podwozia, ale to oczywiste że doszło do zmiany kalibracji niektórych jego elementów.

Carrera 992.2 jeździ teraz jak rasowy sportowiec, choć Porsche nie wprowadziło żadnych fundamentalnych zmian.

Przy okazji zaostrzono stylizację, a nowe zderzaki Carrery dają wrażenie, że jest ona bardziej muskularna, szczególnie z tyłu. Gdzieś w walijskiej dolinie, na poboczu drogi, samochód ten wygląda i czuje się jak w domu. Stylizowane na Fuchsy retro-felgi w rozmiarach 20/21 cali wyglądają na lekki pastisz, a między ich ramionami zostaje sporo przestrzeni do obserwowania zawieszenia (wciąż MacPherson z przodu i wielowahacz z tyłu, plus amortyzatory PASM). Jak się mamy wkrótce przekonać, tak duże koła nie wpływają dobrze na jakość tłumienia przy niskich prędkościach. Standardowa kombinacja rozmiarów: 19 z przodu i 20 z tyłu prawdopodobnie byłaby optymalnym wyborem.

2025 Porsche 911 Carrera 992.2 jazda
11

Pociągnij wysuwaną klamkę, wciśnij się do środka i szybko zauważysz, że we wnętrzu 992.2 zdecydowanie nie zaszła rewolucja. Jest tylko trochę bardziej cyfrowo i mniej “wyjątkowo” niż w starszym aucie. Pozycja jest odpowiednio niska, ale za dość małą kierownicą o cienkim wieńcu znajdziecie w pełni cyfrowe zegary pozbawione tradycyjnego dla Porsche obrotomierza pośrodku. Jest na pewno bardziej funkcjonalnie, ale bardziej beznamiętnie. Inne zmiany obejmują m.in. dźwigienkę obsługującą asystentów jazdy (tempomat itp.) i przycisk start/stop w miejsce tradycyjnego pokrętła zapłonu. Jakość jest dobra, ale wciąż nie tak dobra jak w starych Carrerach sprzed ery turbodoładowania - mam tu na myśli ich ciasno spasowane wnętrza i precyzyjnie klikające przyciski. Mimo wszystko nadal czuć, że to masywny wóz. Szerokie tylne błotniki zajmują pół lusterka, a szerokie tylne opony (305 mm) bardzo hałasują przy przejeżdżaniu po “kocich oczkach”.

Wnętrze 992.2 przeszło lifting bez rewolucji. Puryści zapłaczą za brakiem centralnego obrotomierza.

Ale, poza szerokością, jest w nowej Carrerze znajomy, natychmiast wyczuwalny i charakterystyczny sposób jazdy. Jest w tym czysta precyzja przekazywania na koła sygnałów nadawanych przez kierowcę za pośrednictwem układów sterujących, nigdy przesadnie wrażliwych czy mylących. Nawet gdy normalnie jechałbyś z duszą na ramieniu, w tym samochodzie dajesz radę odnaleźć balans i jechać przy samym limicie bez sekundy zastanowienia nad zachowaniem auta. Nie mówimy tu o łączu szerokopasmowym jak w McLarenie, ale jest w podstawowym 911 poczucie spójności pochodzące z lat doświadczenia i rozwoju oraz ponadprzeciętnej dbałości o szczegóły.

2025 Porsche 911 Carrera 992.2 prowadzenie
11

Obecne 911 jest cięższe i bardziej skomplikowane niż kiedykolwiek, ale jednocześnie niesamowicie uniwersalne i łatwe w codziennym użytkowaniu. Możesz przeciskać się nim w małych miastach albo przecinać całe kraje autostradą, z ulubioną playlistą sączącą się z Burmestera, przodem pełnym bagażu, zamkniętymi zaworami w wydechu i trybie komfortowym. Nie jest to też modelowy krążownik, ale nigdy nie jest gwałtowny czy agresywny. Może to być jednak uciążliwe dla uszu, bo opony potrafią głośno szumieć na kiepskich nawierzchniach przy dużej prędkości. Wciąż nie jest to nic, czego Burmester nie jest w stanie zagłuszyć. Albo bokser, gdy tylko nadarzy się okazja.

Sport Plus będzie tutaj najlepszym wyborem. Wet jest najbardziej przyjazny, bo zmiękcza reakcje na gaz i wycisza silnik pomagając w ten sposób odnaleźć się na śliskiej nawierzchni, ale nie pozbawia tego poczucia, że samochód jest gotowy na więcej. Z kolei Sport Plus daje taką szybkość reakcji, że można wciskać gaz i kontrować gdy tylko zobaczysz wyjście z łuku, a samochód wydaje się stale podłączony do prądu. Gdyby był tu silnik turbo z rodzaju tych w BMW M, gdzie fala momentu przychodzi nagle, prawdopodobnie nie byłoby tak różowo, ale 3.0 w Porsche wydaje się niemal tak naturalne jak jednostki wolnossące przez to jak liniowo dostarcza moment obrotowy i jak łatwo nim zarządzać. Przez sportowy wydech z otwartymi zaworami do kabiny dociera pełna skala dźwięków płaskiej “szóstki” (wg fotografa Evo Astona Parrotta na zewnątrz jest jeszcze lepszy) z satysfakcjonującym finałem na wysokich obrotach.

Sportowy wydech z otwartymi zaworami wpuszcza do wnętrza przyjemny dźwięk płaskiej "szóstki".

Na tych drogach, gdzie czasem w poprzek płyną strumyki, 5000 obrotów to maksimum czego potrzebujesz do żywiołowej jazdy. Gdy jednak możesz podejść pod 7500 obrotów, Carrera łapie jeszcze jeden oddech, a ośmiostopniowe PDK wbija kolejne biegi z kliniczną precyzją. Musisz odpowiednio zmieniać biegi i trzymać dość wysokie obroty, aby wydobyć z silnika to co najlepsze, ale jako całość układ napędowy jest niezwykle dopracowany i wciska w fotel mocniej niż oczekiwałbyś od samochodu poniżej 400 KM.

2025 Porsche 911 Carrera 992.2 stylizacja
11
Reklama

Obszar, w którym 992 ma jeszcze trochę do poprawy, to jakość tłumienia. Przy niskich prędkościach nie tłumi nierówności jednym płynnym ruchem, a czasem wręcz czuć jak te wielkie koła podskakują nerwowo w nadkolach. Aby temu zapobiec możesz zmieniać tryby amortyzatorów niezależnie od trybów jazdy - w miękkich ustawieniach auto bardziej się pochyla pomagając oponom złapać przyczepność. W miarę upływu czasu, gdy pojawiają się suche płaty asfaltu, temperatura opon wzrasta o 20 stopni (!) i przyczepność również się poprawia. Wtedy twardsze nastawy zapewniające lepszą kontrolę wertykalną okazują się lepsze. Wciąż czuć niepożądane ruchy przy wyższej prędkości, ale nie brakuje kontroli i stabilności.

Nowa Carrera potrafi precyzyjnie i skutecznie przekazywać kierowcy informacje o dostępnej przyczepności.

Właśnie przy wyższych obciążeniach można zacząć subtelnie (lub mniej subtelnie) pracować na obu osiach, aby wykorzystać równowagę 911 na swoją korzyść. Hamulce są progresywne i dysponują doskonałym wyczuciem pedału. Można z nich korzystać, aby mocno pochylić przód, bez denerwującego poczucia, że tył zaraz wyślizgnie się do zewnątrz. Następnie wszystko zależy od tego, jak wcześnie możesz wcisnąć pedał gazu i wykorzystać przyczepność, która jest tak silna, że decydujesz się na znieczulenie albo całkowite wyłączenie kontroli stabilności. Ostra jazda i agresywne operowanie przepustnicą sprawiają, że Carrera w końcu pokazuje swoją bardziej figlarną stronę - tylna oś się zrywa, po czym szybko wraca na optymalny tor gdy gumy Pirelli znów “skleją”.

Czy natychmiast czuć, że to 911? W wielu aspektach tak, ale typowe cechy auta z silnikiem za tylną osią nie rzucają się w oczy na pierwszych metrach. Zostały one w pewnym stopniu dopracowane i nie musisz dostosowywać swojego stylu jazdy do mocnych stron auta, jak w modelu przedliftowym. Ale te mocne strony istnieją i szybko dają o sobie znać. Fantastyczna trakcja, sposób w jaki Carrera napędza się będąc jeszcze w poślizgu i to, jak chętnie składa się w zakręty nawet podczas przyspieszania, to cechy charakterystyczne 911. W Carrerze 992.2 są one obecne, ale raczej wtapiają się w ogólne odczucia zamiast w nich dominować.

2025 Porsche 911 Carrera 992.2 wnętrze
11

Carrera robi z grubsza to, czego od niej oczekujesz, z powtarzalnością pozwalającą budować pewność siebie z zakrętu na zakręt. Nie możemy jednak pozbyć się uczucia, że jakaś dodatkowa warstwa surowości i feelingu (zwłaszcza w układzie kierowniczym) nie została tu zaaplikowana. Z tego powodu nowe 992.2 jest naprawdę kompetentnym samochodem sportowym, choć nie takim generującym skrajne emocje. Oczywiście zrobiono to celowo, ponieważ istnieje jeszcze Carrera T. Jej opis sugeruje, że właśnie tam dostaniecie najbogatsze i najczystsze emocje w dolnej części drabinki modelu 992: jest lżejsza o 42 kg, wyposażona tylko w skrzynię manualną, skrętną tylną oś i obniżone, sportowe zawieszenie.

Ceny i konkurencja

Obecnie wydaje się, że Carrera jest w optymalnym miejscu dla modelu bazowego. Oczywiście mogłaby być ciut mniejsza, trochę mniej cyfrowa i jakieś 100 kg lżejsza, ale możemy powtarzać to o każdym kolejnym nowym 911. Mniej odpowiednia wydaje się jej cena, ponieważ najbardziej podstawowe 992.2 wyniesie cię co najmniej 643 000 zł. Ten konkretny egzemplarz z kilkoma kosztownymi opcjami jak elektrycznie regulowane 18-kierunkowe fotele, sportowy wydech czy audio Burmester kosztuje już ponad 725 000 zł. Nie tak dawno za tyle można było kupić GT3. Ale nawet za te pieniądze ciężko znaleźć coś, co byłoby bezpośrednią konkurencją dla bazowej Carrery.

Kilka lat temu, gdy 992 wchodziło na rynek, celowało w takie modele jak Lotus Evora, AM Vantage czy AMG GT, ale one wszystkie albo już zniknęły, albo zmieniły profil. Aston Martin Vantage to teraz 665-konny brutal, zbliżony cenowo AMG GT ma tylko cztery cylindry, a Lotus Emira kosztuje sporo mniej (~0,5 mln zł) i jest znacznie mniej uniwersalny, a napędza go silnik z hot hatcha AMG. Jak zwykle, można spróbować inaczej i poszukać innego typu auta sportowego, który ewentualnie byłby gotów podjąć 911 na zasadach Porsche. Może odpowiedzią na to pytanie jest niedawno zmodernizowane BMW M4 Competition. Szykuje się test…

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025