Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
11
Ocena Evo
Cena:
od 643 000 zł
doskonale przemyślane i całkiem szybkie 911
ponad 600k to sporo jak za podstawowy model

Gdy w zeszłym roku na rynku zadebiutowało Porsche 992.2 GTS - pierwsze hybrydowe 911 - w jego cieniu, bez zbędnego szumu, wprowadzono też poliftową Carrerę. Wszyscy skupili się na GTS-ie, którego napęd (swoją drogą genialny) wykorzystuje e-motor i elektrycznie napędzaną turbinę tłoczącą powietrze do zupełnie nowej jednostki 3.6 typu bokser - technologia ta bez wątpienia znajdzie się w innych wariantach 992.2. Tymczasem nowa Carrera jest po prostu aktualizacją dobrze znanego modelu 992 który, nawiasem mówiąc, nie zachwycił nas podczas pierwszego kontaktu prawie pięć lat temu. To wciąż bardzo kompetentny wóz, ale szerszy w biodrach i cięższy niż 991, przez co stracił część jakości i bezpośredniości z jazdy jaką znamy z 911. Niektórzy posunęli się do stwierdzenia, że to bardziej Panamera coupe.

Po testach na jednych z najpiękniejszych dróg Wielkiej Brytanii we wszystkich możliwych warunkach, nie wyobrażam sobie aby ktoś to samo powiedział o Carrerze 992.2. Ta zachowuje się jak prawdziwy samochód sportowy. Nie taki, który po ostrej przejażdżce wymaga uspokojenia oddechu, ale to precyzyjne, dopracowane pod wieloma względami narzędzie do jazdy. Najdziwniejsze, że według tego co przekazuje nam Porsche, nie ma tu fundamentalnych zmian. Moc wciąż pochodzi z płaskiej, trzylitrowej jednostki typu bokser, choć z turbinami zaadaptowanymi z poprzedniego GTS-a i intercoolerem z Turbo. Emisja Co2 spadła, ale moc delikatnie wzrosła do 394 KM (+9 KM) przy tym samym momencie obrotowym 450 Nm. W czasach gdy Mercedes produkuje klasę A o mocy ponad 400 KM nie robi to wielkiego wrażenia, ale 911 zawsze potrafiło dobrze wykorzystać każdy skrawek mocy. Porsche nie wspomniało nigdzie o poprawkach podwozia, ale to oczywiste że doszło do zmiany kalibracji niektórych jego elementów.

Carrera 992.2 jeździ teraz jak rasowy sportowiec, choć Porsche nie wprowadziło żadnych fundamentalnych zmian.

Przy okazji zaostrzono stylizację, a nowe zderzaki Carrery dają wrażenie, że jest ona bardziej muskularna, szczególnie z tyłu. Gdzieś w walijskiej dolinie, na poboczu drogi, samochód ten wygląda i czuje się jak w domu. Stylizowane na Fuchsy retro-felgi w rozmiarach 20/21 cali wyglądają na lekki pastisz, a między ich ramionami zostaje sporo przestrzeni do obserwowania zawieszenia (wciąż MacPherson z przodu i wielowahacz z tyłu, plus amortyzatory PASM). Jak się mamy wkrótce przekonać, tak duże koła nie wpływają dobrze na jakość tłumienia przy niskich prędkościach. Standardowa kombinacja rozmiarów: 19 z przodu i 20 z tyłu prawdopodobnie byłaby optymalnym wyborem.

2025 Porsche 911 Carrera 992.2 jazda
11

Pociągnij wysuwaną klamkę, wciśnij się do środka i szybko zauważysz, że we wnętrzu 992.2 zdecydowanie nie zaszła rewolucja. Jest tylko trochę bardziej cyfrowo i mniej “wyjątkowo” niż w starszym aucie. Pozycja jest odpowiednio niska, ale za dość małą kierownicą o cienkim wieńcu znajdziecie w pełni cyfrowe zegary pozbawione tradycyjnego dla Porsche obrotomierza pośrodku. Jest na pewno bardziej funkcjonalnie, ale bardziej beznamiętnie. Inne zmiany obejmują m.in. dźwigienkę obsługującą asystentów jazdy (tempomat itp.) i przycisk start/stop w miejsce tradycyjnego pokrętła zapłonu. Jakość jest dobra, ale wciąż nie tak dobra jak w starych Carrerach sprzed ery turbodoładowania - mam tu na myśli ich ciasno spasowane wnętrza i precyzyjnie klikające przyciski. Mimo wszystko nadal czuć, że to masywny wóz. Szerokie tylne błotniki zajmują pół lusterka, a szerokie tylne opony (305 mm) bardzo hałasują przy przejeżdżaniu po “kocich oczkach”.

Wnętrze 992.2 przeszło lifting bez rewolucji. Puryści zapłaczą za brakiem centralnego obrotomierza.

Ale, poza szerokością, jest w nowej Carrerze znajomy, natychmiast wyczuwalny i charakterystyczny sposób jazdy. Jest w tym czysta precyzja przekazywania na koła sygnałów nadawanych przez kierowcę za pośrednictwem układów sterujących, nigdy przesadnie wrażliwych czy mylących. Nawet gdy normalnie jechałbyś z duszą na ramieniu, w tym samochodzie dajesz radę odnaleźć balans i jechać przy samym limicie bez sekundy zastanowienia nad zachowaniem auta. Nie mówimy tu o łączu szerokopasmowym jak w McLarenie, ale jest w podstawowym 911 poczucie spójności pochodzące z lat doświadczenia i rozwoju oraz ponadprzeciętnej dbałości o szczegóły.

2025 Porsche 911 Carrera 992.2 prowadzenie
11

Obecne 911 jest cięższe i bardziej skomplikowane niż kiedykolwiek, ale jednocześnie niesamowicie uniwersalne i łatwe w codziennym użytkowaniu. Możesz przeciskać się nim w małych miastach albo przecinać całe kraje autostradą, z ulubioną playlistą sączącą się z Burmestera, przodem pełnym bagażu, zamkniętymi zaworami w wydechu i trybie komfortowym. Nie jest to też modelowy krążownik, ale nigdy nie jest gwałtowny czy agresywny. Może to być jednak uciążliwe dla uszu, bo opony potrafią głośno szumieć na kiepskich nawierzchniach przy dużej prędkości. Wciąż nie jest to nic, czego Burmester nie jest w stanie zagłuszyć. Albo bokser, gdy tylko nadarzy się okazja.

Sport Plus będzie tutaj najlepszym wyborem. Wet jest najbardziej przyjazny, bo zmiękcza reakcje na gaz i wycisza silnik pomagając w ten sposób odnaleźć się na śliskiej nawierzchni, ale nie pozbawia tego poczucia, że samochód jest gotowy na więcej. Z kolei Sport Plus daje taką szybkość reakcji, że można wciskać gaz i kontrować gdy tylko zobaczysz wyjście z łuku, a samochód wydaje się stale podłączony do prądu. Gdyby był tu silnik turbo z rodzaju tych w BMW M, gdzie fala momentu przychodzi nagle, prawdopodobnie nie byłoby tak różowo, ale 3.0 w Porsche wydaje się niemal tak naturalne jak jednostki wolnossące przez to jak liniowo dostarcza moment obrotowy i jak łatwo nim zarządzać. Przez sportowy wydech z otwartymi zaworami do kabiny dociera pełna skala dźwięków płaskiej “szóstki” (wg fotografa Evo Astona Parrotta na zewnątrz jest jeszcze lepszy) z satysfakcjonującym finałem na wysokich obrotach.

Sportowy wydech z otwartymi zaworami wpuszcza do wnętrza przyjemny dźwięk płaskiej "szóstki".

Na tych drogach, gdzie czasem w poprzek płyną strumyki, 5000 obrotów to maksimum czego potrzebujesz do żywiołowej jazdy. Gdy jednak możesz podejść pod 7500 obrotów, Carrera łapie jeszcze jeden oddech, a ośmiostopniowe PDK wbija kolejne biegi z kliniczną precyzją. Musisz odpowiednio zmieniać biegi i trzymać dość wysokie obroty, aby wydobyć z silnika to co najlepsze, ale jako całość układ napędowy jest niezwykle dopracowany i wciska w fotel mocniej niż oczekiwałbyś od samochodu poniżej 400 KM.

2025 Porsche 911 Carrera 992.2 stylizacja
11
Reklama
Reklama

Obszar, w którym 992 ma jeszcze trochę do poprawy, to jakość tłumienia. Przy niskich prędkościach nie tłumi nierówności jednym płynnym ruchem, a czasem wręcz czuć jak te wielkie koła podskakują nerwowo w nadkolach. Aby temu zapobiec możesz zmieniać tryby amortyzatorów niezależnie od trybów jazdy - w miękkich ustawieniach auto bardziej się pochyla pomagając oponom złapać przyczepność. W miarę upływu czasu, gdy pojawiają się suche płaty asfaltu, temperatura opon wzrasta o 20 stopni (!) i przyczepność również się poprawia. Wtedy twardsze nastawy zapewniające lepszą kontrolę wertykalną okazują się lepsze. Wciąż czuć niepożądane ruchy przy wyższej prędkości, ale nie brakuje kontroli i stabilności.

Nowa Carrera potrafi precyzyjnie i skutecznie przekazywać kierowcy informacje o dostępnej przyczepności.

Właśnie przy wyższych obciążeniach można zacząć subtelnie (lub mniej subtelnie) pracować na obu osiach, aby wykorzystać równowagę 911 na swoją korzyść. Hamulce są progresywne i dysponują doskonałym wyczuciem pedału. Można z nich korzystać, aby mocno pochylić przód, bez denerwującego poczucia, że tył zaraz wyślizgnie się do zewnątrz. Następnie wszystko zależy od tego, jak wcześnie możesz wcisnąć pedał gazu i wykorzystać przyczepność, która jest tak silna, że decydujesz się na znieczulenie albo całkowite wyłączenie kontroli stabilności. Ostra jazda i agresywne operowanie przepustnicą sprawiają, że Carrera w końcu pokazuje swoją bardziej figlarną stronę - tylna oś się zrywa, po czym szybko wraca na optymalny tor gdy gumy Pirelli znów “skleją”.

Czy natychmiast czuć, że to 911? W wielu aspektach tak, ale typowe cechy auta z silnikiem za tylną osią nie rzucają się w oczy na pierwszych metrach. Zostały one w pewnym stopniu dopracowane i nie musisz dostosowywać swojego stylu jazdy do mocnych stron auta, jak w modelu przedliftowym. Ale te mocne strony istnieją i szybko dają o sobie znać. Fantastyczna trakcja, sposób w jaki Carrera napędza się będąc jeszcze w poślizgu i to, jak chętnie składa się w zakręty nawet podczas przyspieszania, to cechy charakterystyczne 911. W Carrerze 992.2 są one obecne, ale raczej wtapiają się w ogólne odczucia zamiast w nich dominować.

2025 Porsche 911 Carrera 992.2 wnętrze
11

Carrera robi z grubsza to, czego od niej oczekujesz, z powtarzalnością pozwalającą budować pewność siebie z zakrętu na zakręt. Nie możemy jednak pozbyć się uczucia, że jakaś dodatkowa warstwa surowości i feelingu (zwłaszcza w układzie kierowniczym) nie została tu zaaplikowana. Z tego powodu nowe 992.2 jest naprawdę kompetentnym samochodem sportowym, choć nie takim generującym skrajne emocje. Oczywiście zrobiono to celowo, ponieważ istnieje jeszcze Carrera T. Jej opis sugeruje, że właśnie tam dostaniecie najbogatsze i najczystsze emocje w dolnej części drabinki modelu 992: jest lżejsza o 42 kg, wyposażona tylko w skrzynię manualną, skrętną tylną oś i obniżone, sportowe zawieszenie.

Ceny i konkurencja

Obecnie wydaje się, że Carrera jest w optymalnym miejscu dla modelu bazowego. Oczywiście mogłaby być ciut mniejsza, trochę mniej cyfrowa i jakieś 100 kg lżejsza, ale możemy powtarzać to o każdym kolejnym nowym 911. Mniej odpowiednia wydaje się jej cena, ponieważ najbardziej podstawowe 992.2 wyniesie cię co najmniej 643 000 zł. Ten konkretny egzemplarz z kilkoma kosztownymi opcjami jak elektrycznie regulowane 18-kierunkowe fotele, sportowy wydech czy audio Burmester kosztuje już ponad 725 000 zł. Nie tak dawno za tyle można było kupić GT3. Ale nawet za te pieniądze ciężko znaleźć coś, co byłoby bezpośrednią konkurencją dla bazowej Carrery.

Kilka lat temu, gdy 992 wchodziło na rynek, celowało w takie modele jak Lotus Evora, AM Vantage czy AMG GT, ale one wszystkie albo już zniknęły, albo zmieniły profil. Aston Martin Vantage to teraz 665-konny brutal, zbliżony cenowo AMG GT ma tylko cztery cylindry, a Lotus Emira kosztuje sporo mniej (~0,5 mln zł) i jest znacznie mniej uniwersalny, a napędza go silnik z hot hatcha AMG. Jak zwykle, można spróbować inaczej i poszukać innego typu auta sportowego, który ewentualnie byłby gotów podjąć 911 na zasadach Porsche. Może odpowiedzią na to pytanie jest niedawno zmodernizowane BMW M4 Competition. Szykuje się test…

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025