Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
7
Ocena Evo
Cena:
od 715 000 zł
bardzo dobre osiągi; wyrazisty balans podwozia
nerwowe tłumienie; jednowymiarowy charakter

Jeśli pominiesz gargantuiczną masę równą 2475 kg, nowe BMW X5 M ma bardzo podobne parametry do F90 M5 Competition. Oba mają blisko spokrewnione ze sobą silniki V8 4.4 twin turbo, identyczną moc 625 KM i moment obrotowy 750 Nm, oraz korzystają z 8-biegowej skrzyni automatycznej z konwerterem momentu. Ich napęd M xDrive także jest bliźniaczy, z dodatkowym elektronicznym dyferencjałem rozdzielającym moc pomiędzy koła tylnej osi. Czy to wszystko sprawia, że X5 M zza kierownicy przypomina M5? Niezupełnie.

Wyjaśnijmy na początku jedną rzecz: w pewnych warunkach X5 M to prawdziwy dzikus. To jeden z najbardziej ekspresyjnych i temperamentnych szybkich SUV-ów na rynku i z pewnością są w nim refleksy mniejszego i lżejszego M5. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepszy SUV zmuszony do jazdy w stylu superlimuzyny, po prostu przegrywa z własnym prześwitem, ciężarem i nie oferuje tej samej elastyczności ani przyjemności z jazdy.

BMW X5 M przypomina M5, ale tylko na papierze. W rzeczywistości to zupełnie inny typ auta.

Najnowsze X5 M Competition zostało niedawno odświeżone, podobnie jak wszystkie inne odmiany aktualnie produkowanego X5. Nowościami w tym modelu są m.in. czarne wykończenie przedniego pasa, nowy system iDrive z podwójnym ekranem za zakrzywioną taflą szkła i dodatkowy moduł mild hybrid dołożony do silnika V8. Ten ostatni zawiera instalację 48V z motorem elektrycznym o mocy 12 KM schowanym w obudowie skrzyni biegów. Sam silnik spalinowy otrzymał wzmocniony wał napędowy, przeprojektowany dolot i ulepszony system smarowania. Moc i moment obrotowy są takie same jak w egzemplarzach przedliftowych, ale po doświadczeniu jak to V8 wyrywa z butów podczas przyspieszania, nie będziecie mieli mu tego za złe.

Gdy tylko wskazówka obrotomierza przekroczy 2000 silnik wyrywa ze zwierzęcą siłą aż pod czerwone pole, i zanim się obejrzysz, musisz zmienić bieg na wyższy. Przełożenia - krótsze niż w przedliftowym modelu - wchodzą z głośnym “bum” z wydechu, a skrzynia, która w trybie auto wydaje się leniwa i neutralna, zaczyna zmieniać biegi szybciej i gwałtowniej gdy tylko wykryje odpowiednie tempo. Motor jest potężny niczym żywioł i w trybie Sport Plus reaguje na najmniejsze komendy prawej stopy (może nawet zbyt ostro, to jedyne co można mu zarzucić). 100 km/h pęka po 3,9 s od startu, a prędkość maksymalną 250 km/h można łatwo podnieść do 290 km/h dokupując (w momencie konfiguracji lub później) Pakiet M Driver za 12000 zł.

2024 BMW X5 M facelift tył
7

Jeśli chodzi o dźwięk, V8 BMW nie potrafi wytworzyć takiej symfonii jak Lamborghini Urus, a konkretnie X5 M polega w dużym stopniu na sztucznym podkładzie przez głośniki systemu audio. Basowe odgłosy nie są specjalnie melodyjne, ale bez nich silnik w ogóle nie brzmi, więc woleliśmy gdy system pozostawał włączony.

Podwozie X5 M Competition ma niezwykle trudne zadanie polegające na opanowaniu całej tej mocy i sprawienie, aby 2,5-tonowy SUV trzymał się drogi, skręcał i hamował jak na jego osiągi przystało. Adaptacyjne amortyzatory, aktywne stabilizatory i dedykowane dla wersji M hamulce są na wyposażeniu standardowym, podobnie jak różne wzmocnienia i rozpórki nadwozia oraz masywne opony o szerokości 295 z przodu i 315 z tyłu. W rezultacie BMW prezentuje agresywny i intensywny sposób bycia, który potrafi być równie imponujący, co przerażający.

BMW X5 M jest bardzo szybkie i agresywne, ale brakuje mu uniwersalnego charakteru czołowych super-SUV-ów.

Podczas jazdy szybko staje się jasne, że X5 M nie ma tak szerokiego spektrum możliwości jak inne super-SUV-y. Zawieszenie nie radzi sobie zbyt dobrze z wybieraniem nierówności, ogromne opony generują sporo szumu i generalnie auto wydaje się aż nadaktywne, jakby za wszelką cenę chciało wykorzystywać swoją moc przy każdej okazji. X5 M nie jest aż tak nieokrzesane jak bardzo zbliżone mechanicznie X6 M, ale od tego rodzaju samochodów oczekujemy pewnego dualizmu widocznego w wielu innych praktycznych, ale sportowo usposobionych autach do jazdy na co dzień.

2024 BMW X5 M facelift wnętrze
7

Z drugiej strony, gdy droga jest równa, a warunki dobre, X5 M potrafi dostarczyć emocje jakich inne SUV-y nigdy nie dowiozą. Z wulkanem energii pod maską i zwartym, twardym układem jezdnym, czuć tu dużą dozę agresji - nie mylić z finezją - gdy BMW próbuje podporządkować sobie drogę. Im mocniej ciśniesz, tym bardziej daje o sobie znać masa, ale X5 M prze do przodu niewiele sobie z tego robiąc. Po prostu składa się w kolejne łuki, jakimś sposobem odnajduje przyczepność, i zachęca do coraz mocniejszego skręcania i coraz wcześniejszego uwalniania mocy na wyjściu, jakby prowokując do poszukiwania granicy praw fizyki.

Reklama

Największe emocje X5 M generuje w specyficznych warunkach: gdy droga jest gładka i możesz przycisnąć.

Gdy do niej dotrze, zrywa przyczepność tylnej osi, bo napęd M xDrive ma mocno tylnonapędową naturę, i zaczyna wyrzucać tylne koła na zewnętrzną po całej długości łuku. Brak odpowiedniej informacji zwrotnej na kierownicy sprawia, że musisz mieć szybkie ręce, aby założyć sprawną kontrę, ale gdy już się wprawisz, będziesz intuicyjnie wiedział jak użyć rąk i nóg, aby katapultować X5 M z zakrętów w czterokołowym drifcie dokładnie tak jak da się to zrobić w M5. Hamulce, pomimo dość syntetycznego działania pedału, są progresywne i łatwe w dozowaniu, więc plus dla BMW.

2024 BMW X5 M technologia
7

Nie żeby nabywców BMW X5 M Competition interesowały takie bzdury. Podobnie jak większość konkurentów, samochód ten jest na szczycie drabinki pożądania, a to jak jeździ nie jest wysoko na liście priorytetów. Jeśli chcesz X5 w najmocniejszym, najbardziej szalonym wydaniu, weź M. Jeśli jednak chcesz perfekcyjnego pod względem dynamiki jazdy szybkiego SUV-a, musisz poszukać gdzie indziej.

Ceny i konkurencja

Gdzie w stawce plasuje się X5 M? W pewnym sensie to jeden z najbardziej agresywnych i emocjonujących SUV-ów na rynku, ale jego najlepsze cechy ujawniają się tylko w określonych okolicznościach. Samochód tego typu powinien być bardziej uniwersalny, i choć nie można BMW nic zarzucić w kwestii technologii, praktyczności i jakości, to chcielibyśmy choć jeden tryb zmiękczający zawieszenie i uspokajający temperament napędu. Szczególnie gdy cena auta przekracza 700 tys. zł…

Audi RSQ8 jest trochę bardziej powściągliwe w jeździe, słabsze, ale wciąż bardzo żywiołowe ze swoim 4-litrowym V8 wyposażonym w dwie turbosprężarki. Kabina tego modelu jest bardziej tradycyjna niż w ekstrawagancko zarysowanym BMW, ale to nadal bardzo dobrze wykonane auto i kosztuje wyjściowo o 55 tys. mniej. Range Rover Sport P550e jest znacznie bardziej relaksujące niż oba niemieckie auta, no i ma hybrydowy napęd typu plug-in. Range nie ma aż tak sportowego charakteru (chyba że topowe SV), ale ma swoje własne wartości i kosztuje minimalnie więcej, bo od 745 tys. zł.

Bentley BentaygaLamborghini Urus to wyższa półka cenowa niż X5 M, ale już Porsche z najnowszym Cayenne ma pod spodem sporo ich techniki za cenę sporo poniżej miliona złotych. Obecnie za wersję Turbo E-Hybrid (PHEV 739 KM z V8) trzeba zapłacić 863 000 zł. Z pakietem Lightweight Sport (57 635 zł) samochód ten ma maksymalnie dynamiczny profil zawieszenia i karbonowe dodatki. Jeszcze nie mieliśmy okazji go przetestować, ale jeśli stare Turbo GT jest jakimś wskaźnikiem, najmocniejsze Cayenne może śmiało stawać obok BMW X5 M.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024