Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
7
Ocena Evo
Cena:
od 715 000 zł
bardzo dobre osiągi; wyrazisty balans podwozia
nerwowe tłumienie; jednowymiarowy charakter

Jeśli pominiesz gargantuiczną masę równą 2475 kg, nowe BMW X5 M ma bardzo podobne parametry do F90 M5 Competition. Oba mają blisko spokrewnione ze sobą silniki V8 4.4 twin turbo, identyczną moc 625 KM i moment obrotowy 750 Nm, oraz korzystają z 8-biegowej skrzyni automatycznej z konwerterem momentu. Ich napęd M xDrive także jest bliźniaczy, z dodatkowym elektronicznym dyferencjałem rozdzielającym moc pomiędzy koła tylnej osi. Czy to wszystko sprawia, że X5 M zza kierownicy przypomina M5? Niezupełnie.

Wyjaśnijmy na początku jedną rzecz: w pewnych warunkach X5 M to prawdziwy dzikus. To jeden z najbardziej ekspresyjnych i temperamentnych szybkich SUV-ów na rynku i z pewnością są w nim refleksy mniejszego i lżejszego M5. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepszy SUV zmuszony do jazdy w stylu superlimuzyny, po prostu przegrywa z własnym prześwitem, ciężarem i nie oferuje tej samej elastyczności ani przyjemności z jazdy.

BMW X5 M przypomina M5, ale tylko na papierze. W rzeczywistości to zupełnie inny typ auta.

Najnowsze X5 M Competition zostało niedawno odświeżone, podobnie jak wszystkie inne odmiany aktualnie produkowanego X5. Nowościami w tym modelu są m.in. czarne wykończenie przedniego pasa, nowy system iDrive z podwójnym ekranem za zakrzywioną taflą szkła i dodatkowy moduł mild hybrid dołożony do silnika V8. Ten ostatni zawiera instalację 48V z motorem elektrycznym o mocy 12 KM schowanym w obudowie skrzyni biegów. Sam silnik spalinowy otrzymał wzmocniony wał napędowy, przeprojektowany dolot i ulepszony system smarowania. Moc i moment obrotowy są takie same jak w egzemplarzach przedliftowych, ale po doświadczeniu jak to V8 wyrywa z butów podczas przyspieszania, nie będziecie mieli mu tego za złe.

Gdy tylko wskazówka obrotomierza przekroczy 2000 silnik wyrywa ze zwierzęcą siłą aż pod czerwone pole, i zanim się obejrzysz, musisz zmienić bieg na wyższy. Przełożenia - krótsze niż w przedliftowym modelu - wchodzą z głośnym “bum” z wydechu, a skrzynia, która w trybie auto wydaje się leniwa i neutralna, zaczyna zmieniać biegi szybciej i gwałtowniej gdy tylko wykryje odpowiednie tempo. Motor jest potężny niczym żywioł i w trybie Sport Plus reaguje na najmniejsze komendy prawej stopy (może nawet zbyt ostro, to jedyne co można mu zarzucić). 100 km/h pęka po 3,9 s od startu, a prędkość maksymalną 250 km/h można łatwo podnieść do 290 km/h dokupując (w momencie konfiguracji lub później) Pakiet M Driver za 12000 zł.

2024 BMW X5 M facelift tył
7

Jeśli chodzi o dźwięk, V8 BMW nie potrafi wytworzyć takiej symfonii jak Lamborghini Urus, a konkretnie X5 M polega w dużym stopniu na sztucznym podkładzie przez głośniki systemu audio. Basowe odgłosy nie są specjalnie melodyjne, ale bez nich silnik w ogóle nie brzmi, więc woleliśmy gdy system pozostawał włączony.

Podwozie X5 M Competition ma niezwykle trudne zadanie polegające na opanowaniu całej tej mocy i sprawienie, aby 2,5-tonowy SUV trzymał się drogi, skręcał i hamował jak na jego osiągi przystało. Adaptacyjne amortyzatory, aktywne stabilizatory i dedykowane dla wersji M hamulce są na wyposażeniu standardowym, podobnie jak różne wzmocnienia i rozpórki nadwozia oraz masywne opony o szerokości 295 z przodu i 315 z tyłu. W rezultacie BMW prezentuje agresywny i intensywny sposób bycia, który potrafi być równie imponujący, co przerażający.

BMW X5 M jest bardzo szybkie i agresywne, ale brakuje mu uniwersalnego charakteru czołowych super-SUV-ów.

Podczas jazdy szybko staje się jasne, że X5 M nie ma tak szerokiego spektrum możliwości jak inne super-SUV-y. Zawieszenie nie radzi sobie zbyt dobrze z wybieraniem nierówności, ogromne opony generują sporo szumu i generalnie auto wydaje się aż nadaktywne, jakby za wszelką cenę chciało wykorzystywać swoją moc przy każdej okazji. X5 M nie jest aż tak nieokrzesane jak bardzo zbliżone mechanicznie X6 M, ale od tego rodzaju samochodów oczekujemy pewnego dualizmu widocznego w wielu innych praktycznych, ale sportowo usposobionych autach do jazdy na co dzień.

2024 BMW X5 M facelift wnętrze
7

Z drugiej strony, gdy droga jest równa, a warunki dobre, X5 M potrafi dostarczyć emocje jakich inne SUV-y nigdy nie dowiozą. Z wulkanem energii pod maską i zwartym, twardym układem jezdnym, czuć tu dużą dozę agresji - nie mylić z finezją - gdy BMW próbuje podporządkować sobie drogę. Im mocniej ciśniesz, tym bardziej daje o sobie znać masa, ale X5 M prze do przodu niewiele sobie z tego robiąc. Po prostu składa się w kolejne łuki, jakimś sposobem odnajduje przyczepność, i zachęca do coraz mocniejszego skręcania i coraz wcześniejszego uwalniania mocy na wyjściu, jakby prowokując do poszukiwania granicy praw fizyki.

Reklama
Reklama

Największe emocje X5 M generuje w specyficznych warunkach: gdy droga jest gładka i możesz przycisnąć.

Gdy do niej dotrze, zrywa przyczepność tylnej osi, bo napęd M xDrive ma mocno tylnonapędową naturę, i zaczyna wyrzucać tylne koła na zewnętrzną po całej długości łuku. Brak odpowiedniej informacji zwrotnej na kierownicy sprawia, że musisz mieć szybkie ręce, aby założyć sprawną kontrę, ale gdy już się wprawisz, będziesz intuicyjnie wiedział jak użyć rąk i nóg, aby katapultować X5 M z zakrętów w czterokołowym drifcie dokładnie tak jak da się to zrobić w M5. Hamulce, pomimo dość syntetycznego działania pedału, są progresywne i łatwe w dozowaniu, więc plus dla BMW.

2024 BMW X5 M technologia
7

Nie żeby nabywców BMW X5 M Competition interesowały takie bzdury. Podobnie jak większość konkurentów, samochód ten jest na szczycie drabinki pożądania, a to jak jeździ nie jest wysoko na liście priorytetów. Jeśli chcesz X5 w najmocniejszym, najbardziej szalonym wydaniu, weź M. Jeśli jednak chcesz perfekcyjnego pod względem dynamiki jazdy szybkiego SUV-a, musisz poszukać gdzie indziej.

Ceny i konkurencja

Gdzie w stawce plasuje się X5 M? W pewnym sensie to jeden z najbardziej agresywnych i emocjonujących SUV-ów na rynku, ale jego najlepsze cechy ujawniają się tylko w określonych okolicznościach. Samochód tego typu powinien być bardziej uniwersalny, i choć nie można BMW nic zarzucić w kwestii technologii, praktyczności i jakości, to chcielibyśmy choć jeden tryb zmiękczający zawieszenie i uspokajający temperament napędu. Szczególnie gdy cena auta przekracza 700 tys. zł…

Audi RSQ8 jest trochę bardziej powściągliwe w jeździe, słabsze, ale wciąż bardzo żywiołowe ze swoim 4-litrowym V8 wyposażonym w dwie turbosprężarki. Kabina tego modelu jest bardziej tradycyjna niż w ekstrawagancko zarysowanym BMW, ale to nadal bardzo dobrze wykonane auto i kosztuje wyjściowo o 55 tys. mniej. Range Rover Sport P550e jest znacznie bardziej relaksujące niż oba niemieckie auta, no i ma hybrydowy napęd typu plug-in. Range nie ma aż tak sportowego charakteru (chyba że topowe SV), ale ma swoje własne wartości i kosztuje minimalnie więcej, bo od 745 tys. zł.

Bentley BentaygaLamborghini Urus to wyższa półka cenowa niż X5 M, ale już Porsche z najnowszym Cayenne ma pod spodem sporo ich techniki za cenę sporo poniżej miliona złotych. Obecnie za wersję Turbo E-Hybrid (PHEV 739 KM z V8) trzeba zapłacić 863 000 zł. Z pakietem Lightweight Sport (57 635 zł) samochód ten ma maksymalnie dynamiczny profil zawieszenia i karbonowe dodatki. Jeszcze nie mieliśmy okazji go przetestować, ale jeśli stare Turbo GT jest jakimś wskaźnikiem, najmocniejsze Cayenne może śmiało stawać obok BMW X5 M.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025