Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Najbardziej oczekiwane premiery 2023 roku

Nadchodzący rok przyniesie garść emocjonujących premier od AMG, Lamborghini, Porsche, a także… Alfy Romeo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 stycznia 2023
Premiery 2023 - spy shots
10

Jeśli myślicie że performance cars są w odwrocie, uprzedzamy - ten rok może być jeszcze bardziej obfity w premiery niż ostatni. Producenci pozostają pod stałą presją do obniżania emisji, dążenia do neutralności węglowej etc., ale nie przeszkadza im to tworzyć kolejnych generacji swoich najciekawszych samochodów. Tym lepiej dla nas.

Przez kolejne 12 miesięcy będziemy świadkami wielu bardzo emocjonujących premier w świecie supersamochodów. Nie zabraknie nowości od Ferrari, Lamborghini, Mercedesa-AMG, Maserati i Porsche. Na rynku powinny się też pojawić mniej oczywiste propozycje jak elektryczny Hyundai z rodziny N, czy długo oczekiwany sportowy model Alfy Romeo.

Dla wygody opisujemy nadchodzące nowości według marek w porządku alfabetycznym. Jedno jest pewne - będzie się sporo działo.

Alfa Romeo

Coroczne premiery nowych sportowych aut Ferrari czy Lamborghini to coś normalnego, ale na nową sportową Alfę czekamy od 2013 roku, gdy pojawiła się 4C. W jednym z wywiadów w listopadzie 2022 roku CEO Alfy Romeo, Jean-Philippe Imparato zdradził, że pracują nad modelem specjalnym o ściśle limitowanym charakterze. Już w styczniu dowiedzieliśmy się z oficjalnego komunikatu, że samochód będzie miał dwie wersje napędu - spalinowy i elektryczny, co od razu rzuca podejrzenie o pokrewieństwo z Maserati. Nowa Alfa prawdopodobnie będzie się nazywać 6C i jest zapowiadana jako duchowy następca modelu 8C z 2007 roku (zdjęcie). Szczegółów na razie brakuje, ale projekt ma być ogłoszony w marcu 2023 roku. Plotki mówią o stylistycznym pokrewieństwie z największymi legendami Alfy Romeo z lat 60., w tym z modelem 33 Stradale. Zapowiada się ciekawie.

Alfa Romeo 8C 2007
10

BMW

Rok 2022 był dla BMW zupełnie odjechany - 50-lecie istnienia BMW M uczczono prezentacją aż pięciu nowych modeli: M2, XM, M3 Touring, M4 CSL i 3.0 CSL. Ponadto odświeżono gamę M8, wypuszczono jubileuszowe edycje specjalne M3 i M4, a w konfiguratorach pojawiły się dedykowane opcje o limitowanym charakterze. Nie zapominajmy o premierze nowej limuzyny serii 7 oraz jej elektrycznym odpowiedniku i7.

W 2023 przede wszystkim oczekujemy na światową premierę nowej serii 5 oraz i5. Na topowe M5 poczekamy prawdopodobnie do 2024 roku, ale już teraz widać krążące po świecie prototypy z napędem PHEV. Do tego czasu będziemy musieli się zadowolić wariantami M Performance, które powinny zadebiutować w tym samym czasie co model bazowy.

Poza tym czekamy na nowe M3 CS z napędem xDrive (zdjęcie) oraz odświeżone wersje dużych SUV-ów X5M i X6M.

BMW M3 CS 2023 spy shot
10

Ferrari

Obserwacje zamaskowanych prototypów dowodzą, że w tym roku spodziewamy się przede wszystkim dwóch modeli Ferrari. Pierwszy to bardziej hardkorowa, poprawiona wersja supersamochodu SF90. Ma się wyróżniać przede wszystkim bardziej agresywną aerodynamiką, w tym wydłużoną tylną częścią nadwozia. Oczekujemy, że Ferrari wykorzysta rozwój nowego modelu, aby lepiej zintegrować wszystkie elementy zaawansowanego układu hybrydowego. Nasze testy wykazały, że mógłby on działać lepiej, szczególnie na tle późniejszego, genialnego modelu 296 GTB.

Poza tym powinniśmy w tym roku zobaczyć odkrytą wersję Ferrari Roma o nazwie Spider. To akurat naturalny krok i uzupełnienie oferty rynkowej bazowego modelu Ferrari. Według niektórych źródeł w 2023 roku zobaczymy także następcę serii 812. Muły testowe już jeżdżą po włoskich drogach, ale biorąc pod uwagę że samochód nie ma jeszcze własnego nadwozia (samochody mają zmodyfikowane nadwozie Romy), nie spodziewamy się debiutu w ciągu następnych 12 miesięcy. Nadchodzący rok będzie też ważny z innego powodu - do klientów zacznie trafiać FUV (Ferrari Utility Vehicle) Purosangue, z którym Ferrari wiąże duże nadzieje biznesowe.

Ferrari SF90 Speciale 2023 spy shot
10

Hyundai

W 2023 roku do rodziny N dołączy pierwszy samochód elektryczny - Ioniq 5 N z napędem identycznym jak bliźniacza Kia EV6 GT (585 KM). Mamy nadzieję, że przynależność do sportowej rodziny Hyundaia sprawi, że model ten będzie miał równie dużo charakteru co kompaktowy i30 N. Z jazd prototypowym Ioniq’iem 6 N wiemy już, że auto będzie naładowane technologią poprawiającą jakość jazdy, aby pasowała ona do imponujących parametrów napędu.

Hyundai Ioniq 5 N spyshots
10

Lamborghini

Miniony rok był dla Lamborghini bardzo owocny, ale na prawdziwe fajerwerki jeszcze czekamy. Chodzi przede wszystkim o następcę Aventadora, czyli nowe flagowe Lambo z motorem V12 i układem hybrydowym. Jego premiera powinna nastąpić już w marcu 2023. Jest to kluczowy dla marki model, który będzie bazą dla kolejnych wersji rozwojowych i różnych modeli specjalnych. Ponieważ Audi kończy produkcję R8, następca Huracana także będzie korzystał ze skróconej platformy modelu flagowego. Na to musimy jednak poczekać jeszcze 2-3 lata.

Lamborghini V12 hybryda
10

Maserati

Maserati rodzi się na nowo. Supersportowy model MC20 oraz nowy SUV Grecale są powiewem świeżości dla marki, ale prawdziwą bombą był zaprezentowany pod koniec roku model GranTurismo drugiej generacji. W 2023 do tego zestawu dołączy jeszcze otwarta wersja GranCabrio i na nią głównie czekamy. W połowie roku pierwsze spalinowe GranTurismo powinny zacząć trafiać do nabywców, a marka zacznie zbierać zamówienia na elektryczną wersję Folgore.

Maserati GranCabrio 2023 spy shot
10
Reklama

Mercedes-AMG

Z punktu widzenia całego koncernu Daimlera najważniejszą premierą roku będzie debiut nowej klasy E. Sedan klasy średniej-wyższej od pokoleń jest jednym z filarów sprzedaży Mercedesa, choć my głównie czekamy na wersję AMG, która zapewne pojawi się później.

Wśród sportowych modeli najważniejszy będzie nowy AMG-GT coupe, czyli zamknięta wersja debiutującego ostatnio nowego SL-a. Samochód ten od początku powstawał jako AMG, aby później posłużyć za bazę dla nowego GT.

Poza tym w 2023 roku będziemy mogli wypróbować nowy napęd Mercedesa C63 S E-Performance. Analogiczny układ hybrydowy trafi także do nowego modelu CLE, którego premiera powinna nastąpić już wkrótce. Będzie to coupe i kabrio zastępujące jednocześnie dwudrzwiowe wersje klasy C i E.

Mercedes AMG-GT 63 2023 spy shot
10

Coraz częściej słyszymy wieści, że AMG pracuje nad własną wersją napędu całkowicie elektrycznego, choć samochody wyposażone w takie rozwiązanie pojawią się najwcześniej za kilka lat.

Pewne jest za to wejście w świat elektryków marki Mercedes-Maybach. Za kilka miesięcy poznamy najbardziej luksusową odmianę modelu EQS SUV, który będzie oferowany równolegle ze spalinowym Maybachem GLS.

Porsche

Dopiero co zachwycaliśmy się nowym 911 GT3 RS oraz Caymanem GT4 RS, a już na horyzoncie kolejne premiery od Porsche. Na Nurburgringu od dłuższego czasu widywane były prototypy Boxstera z rozwiązaniami podobnymi jak w drugim z wymienionych modeli, więc niedługo powinniśmy dostać produkcyjną wersję odkrytego, hardkorowego Boxstera. Nie wiadomo jeszcze jak będzie się nazywał, być może Spyder lub Spyder RS.

Coraz głośniej mówi się także o pierwszym w historii hybrydowym 911. Najbardziej rozpoznawalny model Porsche powinien mieć w tym roku niewielki lifting, przy okazji producent może chcieć wprowadzić pierwsze 911 PHEV lub MHEV. Przekonamy się zapewne pod koniec 2023 roku.

Poza tym Porsche chce trochę wydłużyć cykl życia obecnego Cayenne i Panamery. Modele te dostaną wkrótce obszerną aktualizację, dzięki której przetrwają na rynku do 2026 roku. Ich następcy będą już modelami w pełni elektrycznymi. Pełnoprawnym EV zostanie w tym roku mniejszy SUV Porsche - Macan (zdjęcie). Nowa generacja powstaje od początku na platformie wspólnej z Audi, a w najmocniejszych odmianach Macan EV będzie mieć moc ponad 600 KM. Aktualizację oferty powinien dostać też Taycan. Mówi się o bardzo mocnej wersji mającej być realną konkurencją dla Tesli Model S Plaid.

Porsche Macan EV 2023
10

Tesla

Wygląda na to, że dla Tesli rok 2023 w końcu będzie początkiem produkcji nowego Roadstera. Wszystko zależy jednak od tego, czy uda się rozpocząć produkcję innego modelu - pikapa Cybertruck, który ma w hierarchii Elona Muska wyższy priorytet.

Teslę Roadster drugiej generacji zaprezentowano w 2017 roku, ale do tej pory klienci nie doczekali się realizacji swoich zamówień. 4-miejscowy, elektryczny samochód ma mieć 2000 KM, baterię 200 kWh i osiągać 100 km/h w 1,9 s. Tym samym stanowi potencjalną konkurencję dla europejskich aut takich jak Pininfarina Battista, Lotus Evija czy Rimac Nevera.

2020 Tesla Roadster
10
Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025